Varför afrikaner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danny_C
    Användare
    • april 2003
    • 334

    #16
    Sydamerikanska Jordätare har jag fastnat för... Kommer nog ha dem hela mitt liv
    /danne

    Kommentar

    • Christer T

      #17
      Skalarer? Discus? Hur kul är det att se färg torka? Det är ju mer drag i ett rent växtakvarium. Nää tacka vet jag färg, fläkt och flärd i ett malawikar.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Ganska underligt ämne detta,varför gillar olika människor olika saker?
        Det bara är så om man vill veta varför lär man inte få reda på det utav ett gäng akvarister utan det ligger nog djupare än så.Alla har olika smak och olika annledningar varför man väljer vissa saker.


        Lycka till med analysen.....=)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #19
          Ojojoj häftiga reaktioner märker jag. vad det gäller att försvara sina fiskar så tycker jag det är väldigt typiskt för malawiägare. Deras fiskar är alltid de bästa och de andra är sega och fula, hmm. Vad är det för fel med sega och fula fiskar? det är väl insidan som räknas, tycker jag iaf.

          Förresten, bara för att man inte har malawi så måste man ju inte ha discus eller skalarer. Det finns ju massor med fiskar från amerika både syd och mellan. Guapotes som dom kallas, t.ex. jaguarciklid (den nya töntiga innefisken som många säkerligen tycker) vargciklid osv. Det finns vetenskapligt bevisat att dessa guapotes som kommer från centralamerika faktiskt känner igen sin ägare. Det finns exempel där fisken vägrar äta när någon annan försöker mata den eller om någon annan finns i rummet. Dessutom om ni verkligen vill ha mycket yngel så är det väl knappast afrikaner man ska ha, eller? Skaffa ett sebrapar från amerika så ska ni få se på lek.

          Denna tråd var inte riktat som kritik eller för att racka ner på dom som har afrikaner utan jag ville bara veta vad som är så intressant med dom. Eftersom jag inte har fastnat för någon afrikan och har inte sett några vidare argument här heller. Det enda som kommit fram är att dom är vackra, likaså är många tetror. Dom leker ofta, vilket många andra ciklider också gör. Jag vill höra något som utmärker afrikanerna, dom verkar ju inte ha något uttänkt i sitt liv utan far bara runt som idioter.

          Förresten skulle jag inte påstå att ciklider från amerika är fula. Titta på exempelvis en oscar eller någon gäddciklid eller guapotes, visst dom har inte ficklampsfärger som lyser utan någon ljuskälla men dom har iaf mönster och snygga nyanser på kroppen. Dessutom utvecklas deras färger hela tiden vilket är intressant att se, malawi ser ju ut som ett lysrör redan vid födseln, och då finns det liksom inget att vänta på.

          Själv gillar jag inte små fiskar utan vill ha lite rejälare grejer. Fiskar som är av lite större storlek sr ju automatiskt bättre ut en en liten sill som man behöver lupp för att se.

          Detta är vad jag tycker, alla får GIVETVIS tycka som dom vill. Men återigen den ursprungliga frågan. vad är det som gör att afrikaner är så populära? är det bara färgerna som lockar?




          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #20
            Om man jämnför C. Caerelius med Oscar är dom väldigt lika i humöret. Lite dumsnälla fast dom är stora, lätta att handmata, sanslöst matglada, känner igen husse och ignorera matta , m.a.o. rätt så stark personlighet.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #21
              Ja detta var ju en kvasidebatt utan dess like. Hur kan man diskutera eller ifrågasätta tycke och smak? Är röda fiskar vackrare än blåa? Är spaghetti med köttfärssås godare än köttbullar med potatis och lingon? Får flashbacks från lågstadiet nu... :-)

              Nåväl.

              Jag har akvarium för att kunna sjunka ner i fåtöljen/soffan och koppla av och skingra mina tankar. Jag vill ha fiskar som jag kan få nån sorts "personlig" kontakt med, fiskar med intressanta parförhållanden. Färger och livfullhet är av underordnad betydelse för mig. Därför har jag blivit insnöad på sydamerika men känner mig inte begränsad av detta, det finns hur mycket som helst kvar att upptäcka under många år till.

              Har aldrig någonsin kännt mig tilltalad av Malawi/Tanganyika-akvarium där det aldrig är stilla, det är hela tiden en kakafoni av färger och rörelser som mer stressar än får mig att koppla av. Det tilltalar mig inte. Men jag har förståelse för dem som vill ha detta. Det är en enorm färgupplevelse och massor med energi i ett sådant akvarium.

              Det är ju tur att vi alla är olika och har olika smak. Tänk vad tråkigt det vore annars.

              mvh
              /Hasse

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #22
                Jag har : Tropheus, Aulonocara, Labidochromis och ett par av c. sajica.

                Mina tropheus är extremt vackra, kollar alltid in vad man håller på med och är extremt roliga när de jagar rundor.

                Mina Labidochromisar är också mycket vackra och simmar rundor och jäklas med mina aulonocaror. De är mycket vackra och är alltid intresserade av vad jag håller på med och är äöven fram,me och "hälsar" när någon annan är i mitt akvarierum. Min Aulonocara-hanne försöker hela tiden (förgäves) att leka av honorna (mina labidochromis hongi stör dem) och visar alltid upp sig i sin fulla färgprakt.

                Jag skulle gärna haft ett akvarium med en sydamerikabiotop med geophagus och ett stim med tetror och en massa växter, problemet är väl att om jag får välja så är Malawi och Tangayika mycket intressantare samt att jag inte har ett hum om att hålla på med växter samt att vårat vatten här i skåne är perfekt för Malawi/Tanganyika.

                Alla har ju olika åsikter, men mina Tropheus är de vackraste firrar jag vet, de enda firrar som jag saknar i mitt akvarierum för tillfället är en grupp Xenotilapia spilopterus. Detta var allt för mig/
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  #23
                  Utan att ge mig in i diskussionen kan jag förklara varför jag övergav Discus (som inte var tråkiga) och började med "Haplisar". Det fanns egentligen två skäl:
                  1. Jag flyttade från mjukt svagt surt kranvatten till pH 8.2 och hårt vatten.
                  2. Jag var förälskad. Detta kräver kanske lite förklaring, eftersom jag varit gift i snart 10 år så var det inte den typen av förälskelse .
                  Jag såg fullvuxna D. compressiceps, denna fisk har vacker färg, fult utseende, intressant jaktbeteende och är personlig.
                  Detta var skälet till att jag började med Malawi, jag hade tidigare sett rena Mbunas-kar, och de tilltalar inte mig på något sätt eftersom det är för stirrigt för mig, och det är för mycket färger, jag uppskattar inte OB och MC-färgning och liknande.
                  Skälet var alltså att jag kände ett begär efter en fiskart, sedan fyllde jag på med annat som passade in i biotopen (Venustus, Lithobathes och Electra). Jag tycker att det kan jämföras med vissa personers intresse för ex Jaguarcikliden, skillnaden är att jag kan ha andra fiskar i mitt kar utan att de blir uppätna eller ihjälslagna
                  Jag vet inte om ursprunget till tråden var att någon ville visa att dennes intresse var "finare" och ner ovanligt än andras, men det lär vi väl inte få reda på heller. Bara för att afrikaner är på "modet" så betyder inte det att vi uppskattar vår hobby mindre, eller att vi "dissar" andras intressen.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 708

                    #24
                    citat: Ja detta var ju en kvasidebatt utan dess like. Hur kan man diskutera eller ifrågasätta tycke och smak? Är röda fiskar vackrare än blåa? Är spaghetti med köttfärssås godare än köttbullar med potatis och lingon? Får flashbacks från lågstadiet nu... :-)
                    jag tror att du har missuppfattat lite. Denna tråden är INTE till för att jämföra vilka som är bäst, utan de är till för att föra fram vad som är så intressant med just afrikaner. Afrikaner kan mycket väl vara många gånger intressantare är amerikaner det vet inte jag, men det är det tråden är till för att bevisa varför afrikaner är så populära. Jag förstår inte att det kan vara så populärt med de fiskarna och vill veta varför det är så.

                    Sen att alla tycker olika är en helt annan sak. Det vet nog alla, själv är jag intresserad av rovfiskar. Andra är intresserad av växtätare eller vad som helst. Det jag vill veta är, är det bara färgen som spelar roll eller har afrikaner ett härligt beteende också.

                    Hoppas ingen tar tråden som kritik att man inte får tycka som man vill för det får man ju givetvis.


                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #25
                      Jag tycker tråden är rätt intressant, blir faktiskt mer nyfiken på bla. afrikanska flod cilider (typ Hemichromis artikeln i CB).
                      Det handlar inte bara om tycke och smak, utan att man är kanske okunnig och missar undebara firrar pga fördomar.

                      Nu behöver ju inte debatten för det spåra ur som det gör på typ spelkonsolsforum (xbox vs. nintendo).

                      Fortsätt gärna och gör reklam för era personliga favoriter.
                      Själv är jag mycket förtjust i mitt chokladcilidpar. Förvisso stillsamt men aldrig tråkigt. Visst är tex bråkiga och fläskiga centralare mycket lockande, men det får vänta tils jag är ägare av ett +2 meters akvarium...
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #26
                        walle_1, det var inte i första hand ditt inlägg jag syftade på. Självklart är det intressant att veta varför olika personer tycker det ena eller andra är mer intressant än något annat. Man måste också kunna respektera och förstå varför andra inte tycker likadant. En del har tyvärr problem med detta, det är inget nytt.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #27
                          Sjäv är jag intresserad av ciklider från sjöarna i Rift valley pga den fantastiska variation och artrikedom som finns där och som saknar motstycke på andra håll i världen.
                          Jag har även provat på ciklider från andra delar av Afrika och från andra världsdelar, men eftersom jag måste begränsa mig tycker jag att det är naturligt att välja afrikaner från Malawi/Tanganyika.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            Har väl haft någon representant från de flesta biotoper men fastnat för Tanganyika sedan länge. Anledningarna är många men framför allt säkert okunskap om de andra och plats brist. Visst finns det många fiskar som står på önskelistan men vad skulle man ha tillsammans med dem och är jag beredd att försaka mina Tangayika för dem? Nä du.

                            Varför Tanganyika då? Form och beteende är väl främst de avgörande faktorerna och även till viss del färg. Tänk att missa sådana dramer som multisarnas outtröttliga kamp med att flytta sandvallen bort från sin snäcka medans C. foai hannen bestämt sig för att hans lekgrop är alldeles för liten för att locka några honor och skyfflar tillbaks allt igen. Detta medans mina A. calvus sitter uppflugna i varsin spricka i bakgrunden och punktmarkerar varsin snäcka. Med lite tur upptäcker de något yngel som övermodigt vågat sig för långt ut, det smäller till i sanden och den lycklige calvusen ställer sig med sidan mot föräldrarna som exploderar i ett raseriutbrott och gör allt i deras makt för att få honom ut ur reviret.

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #29
                              krk: Mycket målande och beskrivande inlägg!
                              Mer sånt, nu låter ju Tanganyika riktigt lovande!
                              Anders L

                              Kommentar

                              • jarinen
                                Användare
                                • april 2003
                                • 1888

                                #30
                                Jag har alltid endast hållit mig till den amerikanska kontinenten och aldrig ens funderat på afrika, har liksom aldrig varit intresserad av Malawi eller Tangyanika. Har haft fyra stycken Tilapia joka för något år sedan och det var ju rena sömnpillret.

                                Nu har jag centralamerikaner i form av Synspila och Tomocichla asfraci och att amerikaner inte har några färger och är tråkiga låter inte som en sanning när det gäller dom här fiskarna iallafall.

                                Hursomhelst så har jag faktiskt börjat snegla på Tropheus, dom verkar ju riktigt vackra och vad jag läst lite karaktär ochså, så jag skulle gärna se lite marknadsföring vad gäller Tangyanika, det var väl ungefär vad den här tråden skulle gå ut på :-)

                                Malawi kommer jag nog aldrig få för mig skaffa, kompisen har malawi och det räcker utmärkt att slå en bläng i hans balja ibland.

                                Men som sagt Tropheus, berätta!!

                                Mvh Jari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...