Malawi eller Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    #61
    citat:Ursprungligen skickat av frankerad

    Jag sitter här med valet och kvalet om jag skall ha Malawi eller Tanganyika ciklider. Jag har ett 340l kar som jag vill populera med någon slags biotop av dessa två.
    Så jag undrar vilka av dessa två fiskvarianter som man skall satsa på.
    Även vilka fiskar och fisksammansättningar.

    Mvh Tobbe
    Måste be om ursäkt till dig Tobbe för att detta ämne har spårat ur. Delvis mitt fel. Ska nu försöka ge dig ett vettigt svar på dina frågor. Personligen tycker jag att du ska satsa på ett grupp troffar. De har ett kraftfullt temprament och är dessutom vackra att titta på. Man drabbas lätt av "tropheussjukan" och vill bara ha mer troffar! Men vill du komma undan så billigt som möjligt så bör du satsa på odlade malawi t.ex. mbunas. De har också ett kraftfullt temprament men inte fullt så kraftfullt som tropheus. De är också vackra och en bra blandning av fiskar ger ett färgglatt intryck. Eftersom du har ett hyfsat stort kar så kan du lätt ha 4 sorters mbunas. Två säkra kort är rödzebra och golden. Hoppas jag hjälpt dig lite i alla fall.
    "Bättre sent än aldrig" []

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • april 2003
      • 143

      #62
      citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

      Man kan inte säga att Malawi är lika dyrt som Troffar för att den dyraste Malawi man sett var dyrare än den billigaste Troffe man sett. Jämförelsen säger ingenting. Det är den allmänna prisnivån på respektive fiskkategori eller möjligen den lägsta prisnivån på respektive fiskkategori som måste jämföras. Detsamma gäller bilar, varför jag gjorde en analogi för att visa hur absurt det var.
      Hur som helst så har bilar inte i detta ämne att göra. Även om bilar är intressanta de också. Ok odlade malawi är billigare men det jag menar är att tropheus inte befinner sig i den astronomiska prisklassen som du nämnde i ett tidigare inlägg i detta ämnet.
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #63
        citatTroffar) har ett kraftfullt temprament och är dessutom vackra att titta på. Man drabbas lätt av "tropheussjukan" och vill bara ha mer troffar! Men vill du komma undan så billigt som möjligt så bör du satsa på odlade malawi t.ex. mbunas. De har också ett kraftfullt temprament men inte fullt så kraftfullt som tropheus. De är också vackra och en bra blandning av fiskar ger ett färgglatt intryck. Eftersom du har ett hyfsat stort kar så kan du lätt ha 4 sorters mbunas. Två säkra kort är rödzebra och golden.
        Ett tillägg till Robs svar så kan vi glömma allt tjaffs sedan: I Tanganyikasjön finner man fler sorters fortplantningsbeteenden än i malawisjön. I malawisjön finns (troligen) endast en artflock + några tilapiner, i Tanganyikasjön finns det flera artflockar + några linjer ciklider som inte bildat artflockar (ex Tilapini och Boulongerochromini). Tanganyikasjön är dessutom mycket äldre. Den största skilnaden är att det finns en stor mängd substratruvare i Tanganyikasjön och inom denna grupp finns en enorm diversitet i fortplantningsbeteendet. Även bland munruvande tanganyikaciklider finns det en stor diversitet med pelagiskt lekande arter (Cyprichromis), biparentala arter (ex flera hästnosar) och arter där honan ensam ruvar ägg och yngel (ex Tropheus).

        Ska man göra en extremt grov generallisering så har malawisjöns "medelsvensson" mer färger än Tanganyikasjöns motsvarighet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • frankerad
          Användare
          • augusti 2003
          • 18

          #64
          jag kan ju säga att det är en intressant tråd som jag startade
          men i alla fall tack för alla svar, och jag har bestämt mig för att skaffa 10st dubbar. Vilken köns fördelning skall man ha om man skaffar 10 st.

          Mvh Tobbe

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #65
            typ 2+8 eller 3+7 blir nog bra!..

            Kommentar

            • Johant

              #66
              Bra val av fiskar du gjort men skulle vilja tala om för dig att 10 st är förlite, jag skulle vilja rekomendera dig att köpa 15 st med fördelningen 5 + 10 det är bättre för gruppen, till skilnad mot malawi så är det riskfylt att sätta in flera individer i en bef.grupp
              johant

              Kommentar

              Arbetssätt...