Malawi eller Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #16
    hoppas du vet vad "grov generalisering" betyder.

    annars håller jag med dig, beige å grått är trevligare färger än knallgult, cobolt blått, grisrosa som alla mbunas
    fish r friend

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #17
      Mja, att hänvisa till några enstaka hanar från tanganyika är ju inte direkt rättvist. Visa samtidigt deras fruar så visar sig verkligheten =)

      Och varför detta evinnerliga tropheusande? Är det så att de flesta tropheusägare har svårt att bränna stålar på något annat än firrar som lätt tar självmord i grupp?
      Tony Englund

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #18
        Akta dig Tony, det där kan vara nog för att starta ett religionskrig...

        Helt klart måste man dock överväga kostnaderna innan man väljer fiskar. Bara en odlad Aulonocara ligger ju på 110-200kr/st på t ex Akvarieleasing eller Akvarielagret. Jag har själv aldrig köpt Tropheus, men har förstått av vanligen välinformerade källor att man behöver i alla fall 15-30st i en grupp, och att de kostar ca tio gånger så mycket som Aulonocaror. Helt plötsligt måste man punga ut med mellan 16500:- och 60000:- för en fiskuppsättning, och då hamnar det klart utanför vad min hobby får kosta.

        (Ref: Fredrik H i http://www.ciklid.se/forum/topic.asp...o+g%E5nger+mer )
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          citat:Mja, att hänvisa till några enstaka hanar från tanganyika är ju inte direkt rättvist. Visa samtidigt deras fruar så visar sig verkligheten =)
          Byt ut tanganyika mot malawi så finns det åtminstone någon form av generell sanning bakom påståendet. []
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Rob
            Användare
            • april 2003
            • 143

            #20
            Tropheus ska man undvika att köpa i affär eftersom det blir dyrt om man ska köpa ett gäng på 15 djur. Det bästa är att köpa från en privat odlare. Men man kommer aldrig upp i de summorna som fredrikr snackar om. Att tropheus skulle kosta så mycket som tio gånger mer än odlade Aulonocaror är väl ändå att ta i!
            "Bättre sent än aldrig" []

            Kommentar

            • frankerad
              Användare
              • augusti 2003
              • 18

              #21
              Först så måste jag tacka för alla svar, vilka har lätt in mig på Tanganyika ciklider. De verkar helt enkelt mer spännande.
              Men nu kommer lite frågor så klart då jag är ny inom dessa ciklider.
              Jag har ett 340l kar som är 125cm långt och jag undrar om jag kan ha en grupp på 6-9 st duboisi- eller mooriiciklider eller skulle det bli för mycket bråk inom gruppen?
              De andra fiskarna som jag tänkt mig är en koloni med snäcklekare av något slag typ 10-12st, två par julidochomis av något slag, ett par bricardi(prinsesfisk) och om jag får plats med två eller tre frontossor men det verkar nog inte få plats då de blir välldigt stora.

              Vad tror ni om min fiskuppsättning?
              Jag tar imot alla råd som jag kan få.

              Mvh Tobbe

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Eftersom att de blir fler så bör du snarare begränsa artantalet enligt mig. En julle eller prinsessaart, en snäcklekarart, en munruvarart (Paracyprichromis eller dubbar) och kanske en [u]st</u> "lone ranger (Neolamprologus leleupi, N. cylindricus). Hästnosar går också. Den här typen av kombination kan bli lite svårmatad men insektsätarna får tvingas äta lite väl grön mat. Frontosa är för stor och dessutom en fiskätare.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Jag skulle inte ha denna blandning.

                  * Snäcklekare och Julidochromis fungerade dåligt för mig i ett 375liters akvarium. Jullarna dödade varenda liten snäckis...

                  * Att ha små grupper av Tropheus såsom 6-9st är kanske inte att föredra. Då är det bättre att endast ha en grupp på 12-18st.

                  * Prinsessan av Burundi är starkt revirhävdande och kan skapa problem i akvariet med t ex andra mindre arter såsom snäckisar och Jullar. De förökar sig enormt när de väl etablerat sig i akvariet. En oerhört vacker ciklid som jag tyvärr inte gillar speciellt mycket pga dess anspråk på revir och dess belägenhet att fylla akvariet med yngel. Dock oerhört intressant beteende vid yngelvård som jag är glad att få uppleva...

                  * Frontosor vet jag inte mycket om, men du får nog inte plats med dessa om du tänkt hålla de ovanstående pga frontosernas storlek.


                  Mitt tips är att du väljer 2-3 olika arter som du inriktar dig på.

                  OBS! Ovanstående är mina egna erfarenheter av dessa fiskarter, kanske finns det någon annan som har andra erfarenheter...

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 180

                    #24
                    Jag tycker att du inte skall ta frontosorna in med i det akvariet. Och tja det går nog att ha troffar där. En bekant har nån art av sina tropheusar i ett 120 cm lång akvarium men han hade inte lätt att få en god balans i det.

                    Men om du inte skaffar fullvuxna utan låter yngel växa upp där så kan det gå bra ( tar 5 år innan de kan börja kallas vuxna ) Men rekomendationen som du också finner på andraställen på denna sida är minst 150 cm. För tropheus.
                    juanito

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Snäcklekaren L. multifsciatus har funkat utmärkt hos mig (mer än tio års erfarenhet) med både Neolamprologus pulcher och Julidochromis marlieri. N. pulcher är däremot lite väl tuff för marlierin. multissar + marlieri (540 liter) kändes som en idealisk kombination (läs ciklidbladet 1/2003). En annan inriktning skulle kunna vara snällare firrar som Paracyprichromis + Xenotilapia m fl. Själv har jag inte hållit troffar så jag vill inte uttala mig hur mycket som helst men en rejäl grupp av lämplig sort (akvariet är i minsta laget) + snäcklekare och jullar funkar säkerligen. Var just hemma hos en kompis som har 35 moori + 20-30 multissar + ett par L. ocelatus (snäcklekare) vilket fungerade hur bra som helst. Akvariet är drygt 600 liter tror jag.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • odilou
                        Användare
                        • april 2002
                        • 308

                        #26
                        Käre Göteborgare,
                        ett mycket klokt val att börja med Tanganyika-ciklider. Du har många härliga hobbytimmar framför dig!

                        Innan du köper fisk:
                        Skaffa finkornig sand. Zooman har en bra "fågelsand" man kan använda (säljs på varuhus).


                        En härlig arttrio som borde fungera:

                        - 10 eller fler Cyprichromis leptosoma (några varianter finns här: http://www.russutslersfish.com/cypri...s_gallery.html )
                        - 5-10 Lamprologus similis (lik L. multifasciatus men mycket snyggare: http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/956.jpg )
                        - 6-10 Callochromis pleurospilus (en ganska lätthållen Callochromis: http://www.africandivingltd.com/call...flametop_1.jpg )

                        Att blanda herbivora ciklider med köttätare är en väldigt dum idé. GÖR DET EJ! I ett så litet akvarium bör du inte heller ha två substratruvande arter. Bland snäcklekarna är följande OK som sällskapsakvariefisk: Altolamprologus compressiceps (dvs Kabwe, Sumbu eller någon annan dvärgvariant), Lamprologus brevis, L. multifasciatus, L. ocellatus, L. similis, L. speciosus, Lepidiolamprologus boulengeri, Telmatochromis brichardi, T. vittatus (sp. "Zaire", sp. "Shell" eller annan dvärg).

                        Vad gäller Tropheus så är den här mängdhysterin klart överdriven. Jag känner flera odlare som lyckas fantastiskt bra med grupper på 1+9, 1+7, 1+5 och ända ner till trion och par. Att stoppa 25-30 fiskar på vardera 12cm i en 375:a är knappast naturlig fiskhållning.

                        Om du ska hålla bara en bottenlevande fisk kan du inte göra ett bättre val än Lamprologus callipterus.
                        Det är Tanganyika-hobbyns mest underskattade art.

                        PS. Se till att skaffa riktiga Neothauma-snäckskal om du ska börja med conchylicoler.

                        /RASMUS

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Jag hade 15st Tropheus sp. Black Pemba tillsammans med 4st Julidochromis Regani Kipili och 10st Lamprologus Ocellatus i min 375liters.

                          Troffarna och Jullarna funkade fint, men Jullarna tolererade inte Ocellatus-gruppen.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            Ha, ha, ha. Snart utbryter det säkert totalt slagsmål. Det finns inget som folk kan bli så upprörda över som när persoliga erfarenheter krockar . Ofta går det bryta ner till att det inte är exakt samma sak man "bråkar" om (jullar går enligt trådförfattares erfarenhet "sådär" med prinsessa, bra med multissar och dåligt med ocelatus). Fasta övertygelser gäller samma sak för. Personligen är jag övertygad om att både jullar och multissar klarar sig på troffediet. Om man sedan matar yngel med levande artemia så äter de vuxna det också. jag har svårt att tro att troffar avlider av nykläckt artemia men jag saknar som sagt troffeerfarenhet. varför måste man ha fint grus? Klippbiotopen som vi skriver om nu saknar grus. Själv har jag "gömt" gruset med vinbergssnäckor och sten i vinbergssnäckestorlek. Ett fel många gör är att de har på tok för få snäckor. Femtio är ett minimum enligt mig.
                            citatS. Se till att skaffa riktiga Neothauma-snäckskal om du ska börja med conchylicoler.
                            Finns det någon orsak att ha Neothauma borsett från det estetiska/känslan av autentisitet? Vad är conchylicoler? Den här frågan ställs av nyfikenhet, inget annat.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • odilou
                              Användare
                              • april 2002
                              • 308

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                              varför måste man ha fint grus? Klippbiotopen som vi skriver om nu saknar grus. Själv har jag "gömt" gruset med vinbergssnäckor och sten i vinbergssnäckestorlek.
                              Man måste inte ha grus alls, helt riktigt. Ska man dock ha något på botten rekommenderar jag dock finkorning sand, det är det mest biotopriktiga för merparten av de sandlevande Tanganyika-cikliderna.

                              citat:Ett fel många gör är att de har på tok för få snäckor. Femtio är ett minimum enligt mig.
                              Både rätt och fel. Exempelvis L. ocellatus som diskuterats här lever ju i områden där det kan gå tiotals meter mellen snäckorna. Några snäckkyrkogårdar är det absolut inte tal om. Telmatochromis-arterna och L. callipterus lever inte heller i de stora snäckbäddarna utan i en blandad sten-snäckmiljö. Detta gäller även boulengeri/hecqui/meeli-komplexet som inte heller har något överflöd av tomma snäckskal i sin närmiljö.
                              Sen finns ju kungweensis/signatus-arterna som överhuvudtaget inte ska ha några snäckor.


                              citat:Finns det någon orsak att ha Neothauma borsett från det estetiska/känslan av autentisitet? Vad är conchylicoler? Den här frågan ställs av nyfikenhet, inget annat.
                              Studier har visat att snäckskalslekare i fångenskap växer sig större än de borde om de hålls i fel sorts snäckor. En exempel är dvärg-brevisen från Karilani som i naturen lever i Lavigeria grandis-snäckskal men som växer till sig när man stoppar den i Neothauma-kar.
                              Samma sak gäller L. speciosus från Kasenga, samt vissa nordliga populationer av L. callipterus där hanarna inte bara samlar Neothauma utan också den mindre Paramelania.
                              Conchylicole är det franska ordet för snäcklekare.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Hej igen

                                Jag menade främst de arter som lever i snäckskalskyrkogårdar och som i akvarier bildar kolloniliknande grupper. I den artificiella miljön som ett akvarium är så är det dessutom bra med överskott av gömställen, snäckor etc.
                                citattudier har visat att snäckskalslekare i fångenskap växer sig större än de borde om de hålls i fel sorts snäckor.
                                Mycket intressant! Har du referenser till studier?
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...