Malawi eller Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #31
    Här finns en fin artikel (med vidare referenser längst ner) av Heinz Büscher:

    Kommentar

    • Johant

      #32
      Först och främst skulle jag vilja säga till fredrikr att du borde nog titta på vad vissa malawi kan kosta själv har jag varit på Akvarieleasing och Akvarielagret o hittat Labeotropheus fuelleborni för 2500:- förvisso en VF MC jätte fin fisk, jag har börjat lite med troffar och har märkt att ju mer gömställen dom får ju mer agresiva blir dom, har 20 moliro + 19 kiritza f1r som är inköpta för 4000:- och det går väldigt bra men jag har dom i ett 708l kar sen till dig frankerad att sätta ner frontosor i ett 340 l kar det är inte att rekomendera hadde 1+4 i ett 350 och det slutade med att min hane tog död på en honna och det gick väldigt fort men vill du i alla fall prova så är det dinna pengar, men jag skull rekomendera dig att om du vill ha tananyka så ta mindre fiskar eller byt kar men du kan ju också välja malawi dom är ju väldigt finna också vilken typ av fisk du skall ta varesig det gäller tananyka eller malawi det vill jag inte säga för det måste du vlja själv om du vill kan du höra av dig till mig så kanske du kan få komma ock titta på mina tankar så att du får en insyn hur det kan se ut.
      Tack för mig johant


      (Jag mailar dig mitt nr så får vi se vad som händer )

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #33
        Ok, jag gjorde jämförelsen på odlad fisk, och det var bara skillnaden mellan Aulonocara och troffar jag hade en uppgift om (tio gånger dyrare).

        Om det nu kostar _minst_ 16500:- att skaffa en grupp troffar från butik, så är det i alla fall bra mycket dyrare än att befolka karet med Malawisar från butik. Att jämföra odlade troffar med den dyraste VF Malawi du någonsin sett är väl knappast relevant?

        Inte för att vara petig Johant, men det skulle vara lättare att följa ditt inlägg om du använde punkt ibland.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #34
          Men Fredrik, vad är det du pratar om egentligen?
          Varför skulle det kosta "_minst_ 16500:-" att köpa en grupp troffar?
          Tio odlade tropheus i butik brukar kostar 500-1000:-
          Tio viltfångade tropheus kostar från 2000:- och uppåt.
          Viltfångade Aulonocaror brukar väl kosta 250-500:-, inte sant?

          Det här är det dummaste jag behövt kommentera på länge.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            citat:Tio odlade tropheus i butik brukar kostar 500-1000:-
            Tio viltfångade tropheus kostar från 2000:- och uppåt.
            Det där priset som du angett är väl ändå styckepriset och inte för 10st. Det har jag aldrig sett...
            Om priserna skulle ligga på den nivån så skulle jag aldrig tvivla över att köpa en grupp.

            Däremot så kan den övre stämma om du köper privat...men absolut inte hos en zoohandlare.

            P.s. Även "_minst_ 16500kr för en grupp" verkar även det väl tilltaget...

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #36
              På Cichlidecentret i Köbenhavn är standardpriset 800 danska kronor för 10 odlade Tropheus. Samma affär säljer 5+10 VF för 1999:-. (Ibland "rear" de och säljer tio-grupper av enstaka arter för 400:-)
              Duboisi-yngel kostar ju normalt 50 spänn, och jag har sett andra varianter som bärnsten, pemba etc för 75:-/st i svenska butiker.

              Jag förstår inte varifrån villfarelsen att odlade troffar kostar 500-1000:-/st och VF 2000:-/st kommer. Det är helt galet. Nog för att det finns extrema rariteter som går för 700-800:-/st men det är knappast regeln.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Jag tror att det finns en del svenska handlare som håller höga priser, men jag har aldrig sett de höga priser som fredrikr skriver.

                Däremot har jag heller aldrig sett att man får 10st odlade för 500kr (om du inte menar yngel/ungdjurstorlek) annat än hos privatodlare.

                Kommentar

                • Juanito
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 180

                  #38
                  För 1.5 år sen hämtade jag från stockholm några tropheusar hit till finland till en bekant.

                  Priset på Tropheus kiritsa var 120 kr/st i affären. Nån variant kunde väl gå ner i 100 kr/st. Dyraste som jag såg då var väl 250 kr/st
                  juanito

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #39
                    Ööö troffar odlad 500-1000 spänn st hmm vartdå?!

                    Tricella vart har du sett odlade troffar för 500-1000 spänn st??
                    Vf troffar brukar ligga på 250-1000:- st men de e klart odlade kanske är dyrare ??

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #40
                      citat:Tio odlade tropheus i butik brukar kostar 500-1000:-
                      Håller med jag tror absolut man kan hitta 10st troffar för 1000 spänn i affärer...Jag har iaf sett 10st för 1250:-

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #41
                        Referens: Fredrik H:s inlägg här: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp...o+g%E5nger+mer
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          HeNkEdeh:

                          Om du läser hela mitt inlägg så ser du att det står
                          citatäremot så kan den övre stämma om du köper privat...men absolut inte hos en zoohandlare.

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #43
                            Absolut inte hos en zoohandlare ?...Dom jag snacka om 1250:- för 10st var hos Thomas (Thomas zoologiska) i karlskoga...
                            Och jag läste hela ditt inlägg =)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              1250kr är inte nära 500kr...om man nu ska vara petig.

                              Visst kan man finna fyndaffärer här och där...men det är inte speciellt ofta jag kommit till en affär där de håller de priserna som du skriver om nu. Jag vet dock att jag tillhör en dyr del av Sverige när det gäller denna hobby...

                              Kommentar

                              • Henrik Dehlin
                                NCS Medlem
                                • september 2002
                                • 1913

                                #45
                                500-1000 snacka vi väll om? det är 250:- ifrån...
                                Och nja jag tycker det är lite överdrivet i denna tråd att dom kostar 1000st eller 65000:- för en grupp hmm...Egentligen är dom väll inte dyrare än tex happlisar ?Min C.moorii hane kosta 500:- och jag har inte sett några odlade troffar som kostar så mycket...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...