Malawi eller Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frankerad
    Användare
    • augusti 2003
    • 18

    Malawi eller Tanganyika?

    Jag sitter här med valet och kvalet om jag skall ha Malawi eller Tanganyika ciklider. Jag har ett 340l kar som jag vill populera med någon slags biotop av dessa två.
    Så jag undrar vilka av dessa två fiskvarianter som man skall satsa på.
    Även vilka fiskar och fisksammansättningar.

    Mvh Tobbe
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Egentligen en fruktansvärt svår fråga att besvara då det finns olika variabler att ta till fasta i sin planering om vilket man skall satsa på.

    Jag har haft Tanganyika och har nu Malawi, men saknar Tanganyika (Tropheus) ibland...hm...ofta...de är speciella.

    Jag tycker det känns roligare med Malawi pga artrikedomen tillsammans med färgprakt. De är lättlekta.

    Tanganyika innehar många intressanta arter, men oftast är de aningen bleka i färg. Tropheus är en art som har vackra färger, men där kommer ett annat problem såsom sällskap eller inte med mera...

    Jag skulle rösta nu på Malawi blandning med "mbuna" och "icke mbuna". Se min profil.

    Alternativt någon Tropheus art inom Tanganyika tillsammans med kanske snäcklekare.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Tropheus är kanske inte att rekommendera i 340Liter =(

      Kommentar

      • Rob
        Användare
        • april 2003
        • 143

        #4
        Varför inte?[?]
        "Bättre sent än aldrig" []

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det tycker jag man kan ha i ett 340liters. Men man får anpassa antalet efter akvariestorleken.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Jo men det är juh det som blir problemet dom vill gärna vara i grupp på över 20-25st..Jag skulle inte ha dom i akvarium mindre än 150-200cm iaf..Men det kanske går..jag vet inte eftersom jag inte provat..så jag kanske skulle hålt tyst =D

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              citat:så jag kanske skulle hålt tyst
              Du skall absolut inte hålla tyst då det är oerhört viktigt med olika åsikter och erfarenheter.

              Jag tror att ett minimum för Tropheus ligger på 15st och inte fullt så högt som du skrivit. Där har vi olika åsikter...tvista må de lärde...

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Jag mena det inte bokstavligen..Utan att jag kan inte vara 100% säker på att dom ska ha större än 340Liter..Men när dom jag hade (och du=D)...börja leka så vart det jävla liv i akvariet och det var ändå på 600liter och att ha haft dom i ett 340liters skulle nog inte vart så lyckat...Men det kanske går testa å se =P

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jo...visst kan jag hålla med dig till viss del här, men å andra sidan hade jag dom i min 375:a med frigolitbakgrund. Dock var de flesta av mindre storlek än det du hade när de satte igång...

                  En sak kan vi ju vara överens om och det är: Bigger the better!

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    Jo...Det kanske går...Exakt..

                    "En sak kan vi ju vara överens om och det är: Bigger the better!"

                    Absolut!Det är det jag försöker säga!=)

                    Kommentar

                    • Juanito
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 180

                      #11
                      Minimum av tropheus.

                      Jag fick nio yngel till en början. när de växte upp så flyttade jag dem till mitt 600L akvarium där jag hade ett par daffodillar och 5 leleupi, senare även 5 frontosor (idag 4-6 cm). Dagen efter hade en tropheus blivit injagad i en lite pump jag hade vid ytan av daffodillarna. Alltå 8 kvar. Pumpen är borttagen nu.

                      En av mina Frontosor fick problem med magen och dog. Jag tog den skillt men 4 av tropheusarna han fara illa. Nu har jag 4 och det fungerar bra och för nån månad sen fick jag se första försöket till en lek. Verkar vara 1 hona 3 hannar vara 2 är dominanta och har varsin sida av akvariet. Storlekarna är nu runt 3,5 - 5 cm.

                      Till saken skall jag säga att dem jag fick dem av hade fått ett par av dessa och mina är tror jag av tredje kullen eller fjärde från detta par.

                      Han fick som gav mig dessa yngel fick sitt par av någon som försökte tillföra dessa två till en tidigare grupp men det fungerade ju inte. Med tålamod och ett öga för när man inte kan ha dem till sammans och när man kunde, har nu åstadkommit att han har så många att han i bland kan ge bort några. Som med mina.

                      Nu vill jag inte kritisera på nåt sätt att 15 inte skulle vara en bra minimi regel eller 20 eller 30 för ju fler de är ju enklare fungerar det, och vad vet jag mina fyra kan växa till sig och komma till den gräns då det inte fungerar mera. Samtidigt har de ju alltid levt tillsammans.

                      Vad kommer till akvarie storlek så vet jag att om man har mindre än 1.5 m långt är det inte lätt att få det att fungera. Men ett akvarium på 300 liter kan mycet väl ha den längden. Beror ju på höjd och djup.

                      Så om du nu går för en liten grupp så se till att akvariet har lite längd för annars blir det rätt säkert svårigheter.

                      Sen kan det ju finnas några här som inte gillar min fisk soppa som jag just beskrev och de har helt rätt mina frontosor växer väldigt långsamt eftersom dom inte får den typ av mat som dom borde.
                      Jag kunde inte bara låta bli att inte ha dem då jag nu så långt jag vet är den enda i den stad jag bor i som har Frontosor. Här i Vasa Finland är utbudet på fiskar är rätt dåligt. Tidigare ägare gick helt in för Tropheus.

                      Jag har ett malawi kar ochså på 300 liter. Och vist gillar jag malawis också men det är nåt specellt med tanganyeka som får malawisarna att likna mera som miljonfisk mot tanganyeka.

                      Malawisarna är inte det minsta skygga man kan fånga dem med handen. Medan tanganyeka firrarn gömmer sig om man kommer in i rummet med fel typ av steg. De beter sig helt olika beroende på hur man går in i rummet. De har mera personlighet. De kanske inte har lika vackra färger som malawi firrarna men jag kan byta bort mina malawisar vilken dag som helst men inte tanganyeka firrarna.
                      juanito

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        det går nog bra, bara du låter dem växa upp tillsammans i akvariet så att du inte släpper tillsammans vuxna firrar i det.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          tanganyika har beteende, malawi färgerna tycker jag. så vad söker du, beteende eller utseende

                          Grov generalisering där men ändå. Jag saknar mina tanganyika ja me ... men man har ju inte plats för allt :-/
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            Varför inte prova på Xenotilapia och Cyprichromis. Vackra firrar, dyra, men vackra. Annars så är Tropheus en extremt vacker och intressant art. Malawi är också fina, men Tropheus slår allt.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • odilou
                              Användare
                              • april 2002
                              • 308

                              #15
                              Det där med färgerna stämmer ganska dåligt tycker jag. Dessutom är grått en väldigt fin färg.











                              Kommentar

                              Arbetssätt...