Malawi eller Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • supermick
    Användare
    • maj 2002
    • 151

    #46
    Troffar är dyrare än malawi...punkt slut ! (odlat)
    men Fredrikr priser är tagna ur luften! och att hänvisa till en länk i forumet känns som ett dåligt försvar
    65000 / 30 =2166,66 st
    odlade privat brukar ligga mellan 50-150 kr beroende på variant
    odlade i affär ligger mellan 80-250 kr st
    VF = 195-900 kr st
    sen får man "nästan" alltid mändg rabatt på köp över 15 st
    'exempel på akvarium malawi i örebro
    30 st vf murago a 195 = 5850 - 30% rabatt =4095
    det ger 136.50 kr per VF fisk inte alls dyrt tycker jag
    annars tycker jag att malawi vs tanganyika folket är ännu larvigare än
    hopp vs dressyr folket (hästar)
    sluta klanka ! smaken e som baken
    sen att vara petig med att folk stavar illa eller har svårt att fomulera sig är inte heller så fint! tycker att det är lite jämmställt med att ge nån en käftsmäll när man inte klarar av att argumentera mer
    hej hopp i plurret

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #47
      Vem har klaga på stavfel i den här tråden ?

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #48
        citat:Ursprungligen skickat av supermick

        Troffar är dyrare än malawi...punkt slut ! (odlat)
        6500 / 30 =2166,66 st
        Det beror kanske på hur man räknar .
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #49
          Personligen måste jag säga att jag upplever att "Haplisar" ligger i samma nivåer som Tropheus. Bland de butiker jag handlar av brukar odlade tropheus av vanliga sorter (ex. bärnsten)ligga runt 100-lappen (+/-25 kr), de är då 4-5 cm. Om man köper en haplis i 7-8 cm klassen (som är ungefär samma storlek om man utgår ifrån hur stora fiskarna blir) ligger priset sällan under 100-lappen. Senast i lördags köpte jag D. compressiceps på ca 7 cm för 100.-/st. Hur det är med övriga Malawi (Mbunas mm) vet jag inte eftersom jag aldrig köpt några. Anledningen att Tropheus uppfattas som dyrt är väl det faktum att man helst skall köpa en hel grupp vid ett tillfälle.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #50
            Hmm.... Vad står WF för? Wildfångat?

            Magnus teori låter rimlig - att det blir mycket pengar på en gång.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Rob
              Användare
              • april 2003
              • 143

              #51
              citat:Ursprungligen skickat av Magnus

              Personligen måste jag säga att jag upplever att "Haplisar" ligger i samma nivåer som Tropheus. Bland de butiker jag handlar av brukar odlade tropheus av vanliga sorter (ex. bärnsten)ligga runt 100-lappen (+/-25 kr), de är då 4-5 cm. Om man köper en haplis i 7-8 cm klassen (som är ungefär samma storlek om man utgår ifrån hur stora fiskarna blir) ligger priset sällan under 100-lappen. Senast i lördags köpte jag D. compressiceps på ca 7 cm för 100.-/st. Hur det är med övriga Malawi (Mbunas mm) vet jag inte eftersom jag aldrig köpt några. Anledningen att Tropheus uppfattas som dyrt är väl det faktum att man helst skall köpa en hel grupp vid ett tillfälle.
              Det är därför man INTE ska köpa troffar i butik!
              "Bättre sent än aldrig" []

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #52
                Vad menar du Rob? Är det pga priset, storleken eller att man bör köpa alla på en gång [?]
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Rob
                  Användare
                  • april 2003
                  • 143

                  #53
                  citat:Ursprungligen skickat av Magnus

                  Vad menar du Rob? Är det pga priset, storleken eller att man bör köpa alla på en gång [?]
                  Det är p.g.a. priset som man ska köpa troffar privat.
                  "Bättre sent än aldrig" []

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #54
                    För att få Troffar till ett gott pris så är storleken inte så stor (ca 5-6cm) även om man köper privat. Att köpa en grupp vuxna djur privat kan också bli en mindre "billig" historia.

                    De priser som hålls i zooaffärer på VF är ganska ok (en del zoohandlare har dock rejält tilltagna priser) med tanke på storleken på fiskarna plus att de är just VF.
                    Sedan är det inte säkert att fiskarna är lika snygga VF som F1. Jag tycker F1 hos Troffar ofta har skarpare färger.

                    Kommentar

                    • supermick
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 151

                      #55
                      citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

                      Hmm.... Vad står WF för? Wildfångat?

                      Magnus teori låter rimlig - att det blir mycket pengar på en gång.
                      ¨sorry för det []
                      det beror nog på att jag köper mina troffar i Danmark
                      där kallar dom det WF inte VF........ hade haft en lång session med mina danska vänner precis innan jag skrev
                      hej hopp i plurret

                      Kommentar

                      • Johant

                        #56
                        Till fredrikr om du nu tycker att troffar är så dyra varför bryr du dig om att komentera vad vi andra tycker, men jag handlar inte min fisk här i sverige så det blir alldrig dom priser som du verkar dröma om, och du tycker det inte är (Att jämföra odlade troffar med den dyraste VF Malawi du någonsin sett är väl knappast relevant? )så vad tycker du då är televant ??? , sen för den dellen så har någta andra tankar (för utom troffarna )med dina uträkningar så skulle en troffe kosta hur mycket som hellst, jag måste nog vara berädd att hålla med supermick danmark vet vad rätt pris är tack för mig

                        Kommentar

                        • fredrikr
                          Användare
                          • oktober 2002
                          • 985

                          #57
                          Tja, tycker du att det är en relevant jämförelse så är du väl också med på att Volvo Duett är dyrare än Rolls Royce, om jag nu sett en Volvo Duett i perfekt bevarat originalskick med 100 mil på mätaren som var dyrare än en kraschad, genomrostig Rolls Royce...
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                          Kommentar

                          • Rob
                            Användare
                            • april 2003
                            • 143

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

                            Tja, tycker du att det är en relevant jämförelse så är du väl också med på att Volvo Duett är dyrare än Rolls Royce, om jag nu sett en Volvo Duett i perfekt bevarat originalskick med 100 mil på mätaren som var dyrare än en kraschad, genomrostig Rolls Royce...
                            Tycker du att detta inlägg är relevant i denna diskussionen? Vad har bilar med fiskar att göra?
                            "Bättre sent än aldrig" []

                            Kommentar

                            • Rob
                              Användare
                              • april 2003
                              • 143

                              #59
                              citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                              För att få Troffar till ett gott pris så är storleken inte så stor (ca 5-6cm) även om man köper privat. Att köpa en grupp vuxna djur privat kan också bli en mindre "billig" historia.

                              De priser som hålls i zooaffärer på VF är ganska ok (en del zoohandlare har dock rejält tilltagna priser) med tanke på storleken på fiskarna plus att de är just VF.
                              Sedan är det inte säkert att fiskarna är lika snygga VF som F1. Jag tycker F1 hos Troffar ofta har skarpare färger.
                              Hur som helst så är det billgare att köpa sina troffar privat.
                              "Bättre sent än aldrig" []

                              Kommentar

                              • fredrikr
                                Användare
                                • oktober 2002
                                • 985

                                #60
                                Man kan inte säga att Malawi är lika dyrt som Troffar för att den dyraste Malawi man sett var dyrare än den billigaste Troffe man sett. Jämförelsen säger ingenting. Det är den allmänna prisnivån på respektive fiskkategori eller möjligen den lägsta prisnivån på respektive fiskkategori som måste jämföras. Detsamma gäller bilar, varför jag gjorde en analogi för att visa hur absurt det var.
                                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                                Kommentar

                                Arbetssätt...