Synspila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #61
    jarinen: Om jag har förstått rätt så är det tänkt att synspilan skall vara kung och drottning i karet.
    Varför inte skaffa någon typ av stimfisk som blir lite större, regnbågsfiskar kanske. Dessa är relativt lugna och kan lugna ner de andra fiskarna också. Att det sedan finns en del vackra arter är ju heller helt fel.
    Fast skall det vara biotopriktigt så var det kanske ingen bra idé.
    Det är i varje fall ingen större risk att synspilan äter upp dem i alla fall (nu tänker jag mig åtminstone 7-8 cm fiskar). Vad det gäller asfracin kan jag inte uttala mig då jag aldrig haft någon.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #62
      jarinen: Om jag har förstått rätt så är det tänkt att synspilan skall vara kung och drottning i karet.
      Varför inte skaffa någon typ av stimfisk som blir lite större, regnbågsfiskar kanske. Dessa är relativt lugna och kan lugna ner de andra fiskarna också. Att det sedan finns en del vackra arter är ju heller helt fel.
      Fast skall det vara biotopriktigt så var det kanske ingen bra idé.
      Det är i varje fall ingen större risk att synspilan äter upp dem i alla fall (nu tänker jag mig åtminstone 7-8 cm fiskar). Vad det gäller asfracin kan jag inte uttala mig då jag aldrig haft någon.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #63
        citat:Ursprungligen skickat av orm

        här är en liten DivX-film där man ser hur min synspila börjat färga ut.
        Schysst film Orm, förstår att du tycker mina filmer är gryniga...
        Och firrarna har tagit sig bra måste jag säga!
        Anders L

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #64
          citat:Ursprungligen skickat av orm

          här är en liten DivX-film där man ser hur min synspila börjat färga ut.
          Schysst film Orm, förstår att du tycker mina filmer är gryniga...
          Och firrarna har tagit sig bra måste jag säga!
          Anders L

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #65
            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

            jarinen: Om jag har förstått rätt så är det tänkt att synspilan skall vara kung och drottning i karet.
            Varför inte skaffa någon typ av stimfisk som blir lite större, regnbågsfiskar kanske. Dessa är relativt lugna och kan lugna ner de andra fiskarna också. Att det sedan finns en del vackra arter är ju heller helt fel.
            Fast skall det vara biotopriktigt så var det kanske ingen bra idé.
            Det är i varje fall ingen större risk att synspilan äter upp dem i alla fall (nu tänker jag mig åtminstone 7-8 cm fiskar). Vad det gäller asfracin kan jag inte uttala mig då jag aldrig haft någon.

            Intressant förslag med renbågsfiskarna, jag vet knappt vad det är för fisk, ska kolla opp det!

            Det är väl ungefär så att Synspilorna ska va kung o drottning i karet ja.

            Var till grannkommun Linköping och kikade på fisk för nån vecka sedan och de hade en ensam Maculicauda runt 13 cm som jag köpte med mig och det verkar funka bra, Asfracin och Caudan har ett lagom förhållande vad gäller aggression.

            Du har väl ett flertal Vieja arter? Har du någon åsikt om vilka och eller ska man över huvudtaget blanda vieja arter, är det lämpligt?
            Vilka skulle kunna vara lämpligast ihop med Synspila?

            Mvh Jari


            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #66
              citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

              jarinen: Om jag har förstått rätt så är det tänkt att synspilan skall vara kung och drottning i karet.
              Varför inte skaffa någon typ av stimfisk som blir lite större, regnbågsfiskar kanske. Dessa är relativt lugna och kan lugna ner de andra fiskarna också. Att det sedan finns en del vackra arter är ju heller helt fel.
              Fast skall det vara biotopriktigt så var det kanske ingen bra idé.
              Det är i varje fall ingen större risk att synspilan äter upp dem i alla fall (nu tänker jag mig åtminstone 7-8 cm fiskar). Vad det gäller asfracin kan jag inte uttala mig då jag aldrig haft någon.

              Intressant förslag med renbågsfiskarna, jag vet knappt vad det är för fisk, ska kolla opp det!

              Det är väl ungefär så att Synspilorna ska va kung o drottning i karet ja.

              Var till grannkommun Linköping och kikade på fisk för nån vecka sedan och de hade en ensam Maculicauda runt 13 cm som jag köpte med mig och det verkar funka bra, Asfracin och Caudan har ett lagom förhållande vad gäller aggression.

              Du har väl ett flertal Vieja arter? Har du någon åsikt om vilka och eller ska man över huvudtaget blanda vieja arter, är det lämpligt?
              Vilka skulle kunna vara lämpligast ihop med Synspila?

              Mvh Jari


              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #67
                Har själv funderat på det här med att blanda olika Viejor. Tittar man på små synspila, fenestrata, bifasciata och zonata så är de rätt så lika. Samma vågräta band över kroppen.
                Maculicauda har inte ett sådant band.
                Argentea och regani har också en avvikande färgteckning. Har inte sett små argentea men föreställer mig att de är rätt lika regani.

                Ingen av de jag har är så pass stora att de funderar på att leka än så jag vet inte riktigt hur det kommer att gå.
                Men jag kan inte ha alla arterna samtidigt, trots att jag skulle vilja det. Återstår att se vilka som skall bort.

                Andra gånger då jag har haft stora Vieja som lekt har jag inte haft flera arter samtidigt som nu.

                Det blev ett riktigt politikersvar, en massa ord utan att egentligen säga någonting.

                Men färgmässigt skulle väl zonata, fenestrata eller maculicauda passa bra. Rött och blått.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #68
                  Har själv funderat på det här med att blanda olika Viejor. Tittar man på små synspila, fenestrata, bifasciata och zonata så är de rätt så lika. Samma vågräta band över kroppen.
                  Maculicauda har inte ett sådant band.
                  Argentea och regani har också en avvikande färgteckning. Har inte sett små argentea men föreställer mig att de är rätt lika regani.

                  Ingen av de jag har är så pass stora att de funderar på att leka än så jag vet inte riktigt hur det kommer att gå.
                  Men jag kan inte ha alla arterna samtidigt, trots att jag skulle vilja det. Återstår att se vilka som skall bort.

                  Andra gånger då jag har haft stora Vieja som lekt har jag inte haft flera arter samtidigt som nu.

                  Det blev ett riktigt politikersvar, en massa ord utan att egentligen säga någonting.

                  Men färgmässigt skulle väl zonata, fenestrata eller maculicauda passa bra. Rött och blått.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Motaguensis
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 250

                    #69
                    Det er vanskelig å holde forskjellige arter fra Vieja i samme akvarium, men det kan jo gå bra hvis akvariet er meget stort. Jeg tror det er viktig å ikke holde de artene som er meget lik hverandre i kroppsform og farger sammen!
                    Jeg holdte aldri mine Vieja argentea og Vieja maculicauda sammen, da tror jeg nok at Aregenteaen hadde tatt livet av Maculicaudaene på grunn av at den var mye kjappere og smidigere. Den var også mer aggresiv.
                    To arter jeg tror kune gått fint sammen er synspilum og regani, men siden jeg ikke har noen av artene har jeg aldri prøvd dette.
                    Preben

                    Kommentar

                    • Motaguensis
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 250

                      #70
                      Det er vanskelig å holde forskjellige arter fra Vieja i samme akvarium, men det kan jo gå bra hvis akvariet er meget stort. Jeg tror det er viktig å ikke holde de artene som er meget lik hverandre i kroppsform og farger sammen!
                      Jeg holdte aldri mine Vieja argentea og Vieja maculicauda sammen, da tror jeg nok at Aregenteaen hadde tatt livet av Maculicaudaene på grunn av at den var mye kjappere og smidigere. Den var også mer aggresiv.
                      To arter jeg tror kune gått fint sammen er synspilum og regani, men siden jeg ikke har noen av artene har jeg aldri prøvd dette.
                      Preben

                      Kommentar

                      • Magnus Pettersson

                        #71
                        Selv har jeg både Synspilum og Melanurus i samme akvarie, og det går helt fint! Disse er jo ikke så store enda, (8-15cm) men ingen tegn til problemer her.. Derimot et par med en myrnae hanne og en hue som er blanding av Sajica og Sebra.. De har yngel så si hele tiden, og da blir det ikke så mye plass for resten av fisken.. Disse går i en 375L sammen med litt annet..

                        Kommentar

                        • Magnus Pettersson

                          #72
                          Selv har jeg både Synspilum og Melanurus i samme akvarie, og det går helt fint! Disse er jo ikke så store enda, (8-15cm) men ingen tegn til problemer her.. Derimot et par med en myrnae hanne og en hue som er blanding av Sajica og Sebra.. De har yngel så si hele tiden, og da blir det ikke så mye plass for resten av fisken.. Disse går i en 375L sammen med litt annet..

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #73
                            Läste på länken nedan att man inte ska lockas av tanken att ha Fenestrata och Synspilum i samma kar då de är alldeles för lika och båda blir gigantiska.



                            Jag har väl själv varit lite inne på Fenestrata eller Bifasciatum som sällskap till Synspilorna, men jag behöver nog dubbla karet om det ska vara lämpligt.

                            Zonatum känns kanske som en lämplig fisk men hur är det? en del säger att även den blir gigantisk och beskrivningen på Zoopet säger 25 cm vill jag minnas, är den aningen mindre än de stora viejorna?

                            Nicaraguense har jag även varit inne på, har sett att en del håller dom ihop med Synspila med framgång, tjusig fisk!

                            Är det nån som har något att berätta om Nicaragua cikliden så är jag tacksam.

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • april 2003
                              • 1888

                              #74
                              Läste på länken nedan att man inte ska lockas av tanken att ha Fenestrata och Synspilum i samma kar då de är alldeles för lika och båda blir gigantiska.



                              Jag har väl själv varit lite inne på Fenestrata eller Bifasciatum som sällskap till Synspilorna, men jag behöver nog dubbla karet om det ska vara lämpligt.

                              Zonatum känns kanske som en lämplig fisk men hur är det? en del säger att även den blir gigantisk och beskrivningen på Zoopet säger 25 cm vill jag minnas, är den aningen mindre än de stora viejorna?

                              Nicaraguense har jag även varit inne på, har sett att en del håller dom ihop med Synspila med framgång, tjusig fisk!

                              Är det nån som har något att berätta om Nicaragua cikliden så är jag tacksam.

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                #75
                                De gånger jag har haft nicaraguense så har jag tyckt att den varit lite väl manisk i att jaga andra fiskar. Annars så är fisken i sig en ädelsten, med en hona som är vackrare än hanen.
                                Det sista paret lekte också ett antal gånger, men jag såg aldrig några yngel. Efter ett tag så tröttnade hanen på honan och jagade livet ur henne. Fisken är inte så hemskt aggressiv men de fiskar som den klarar av får som sagt finna sig i att bli jagade hela tiden.
                                Detta är mina erfarenheter. Andra har kanske en avvikande uppfattning.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...