Synspila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #31
    Vad trevligt att du hittat även till Synspila tråden!

    Är du över huvudtaget intresserad av ciklider o akvaristik?

    Om inte, avlägsna dig snarast!

    Jari

    Kommentar

    • Lejonmarie
      Användare
      • april 2003
      • 429

      #32
      Hej

      För några veckor sedan så hade jag lek på mitt nyfunna Synspila par.
      De hade grävt bort sand från ett ställe på botten och laggt sina romkorn på bottenskivan.
      MEn bara efter nån dag så var några av kornen borta, sen var all borta!
      Vad kan man göra föra tt föhindra detta?

      Jag håller på att förbereda mej för att ha färra par i min burk.
      Mitt mål är att ha mitt guldsömns par och synspila paret tilsamans.

      Har nån erfarenhet av den kombinationen? Nyfiken

      Ps, bra svar till "de" som inte har här att göra!!!!!
      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #33
        Jag tror det är svårt för ett Synspila par att hålla dom fiskar du har borta i ett 540, visar dom fortsatt lekbenägenhet och leker regelbundet skulle jag försöka köra dom själv ett tag eller skaffa en plexiskiva o dela av karet när dom lagt romen.

        Skulle mina få för sig att leka vilket inte mycket talar för just nu, skulle dom få 540 för sig själva och leka i lugn o ro och förhoppningsvis klara yngelvården, vilken härlig syn det vore med ett par som vallar en herrejösses kull Synspila yngel, dom lägger ju tydligen riktigt stora kullar, uppåt 1000 ägg.

        Har aldrig haft Guldsöm, men tycker det borde funka bra.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av orm

          även jag har plockat up en synspila, på akvarielagret i bromma. de kommer från en privat odlare, kanske någon som besöker forumet?

          tjejen på lagret hadde lite jobb att ta precis just "den där!" synspilan med mest rött över nacken/bröst.
          Hur går det med Synspilan du skaffade? Växer den något ? Hur stor är den?

          Mvh Jari

          Kommentar

          • Mattias Nilsson
            Användare
            • april 2002
            • 467

            #35
            Nu har jag gått och blivit med Synspilla....
            Var i en affär idag och där gick ett stort par som vi (min sambo och jag) inte kunde motstå. Tanken var egentligen att ha dom tillsammans med ett par Oscar(har spanat in ett vuxet par i en affär) i ett 450l kar, men väl hemma nu så ser de större ut än i affären så blir det nått sällskap blir det troligtvis ett par mindre firrar. vad tror ni annars om Oscar tillsammans med dom, är Oscarn för vek?
            Hur som helst är det vackra firrar, ska bli kul att hålla dom!!!
            Skaffade oxå 4st Maculicada som går i ett annat kar, om dom får för mycket däng där (ska ha Dovii....) så får de nog tillfälligt flytta in hos Synspillorna.

            Mvh
            Mattias
            Mvh
            Mattias

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

            Kommentar

            • lutkeni
              Användare
              • oktober 2003
              • 78

              #36
              Jag har haft ett fullvuxet par tillsammans med Paraochromis Salvini....
              Ja, det är ju en ganska aggressiv ciklid vid leken. Har du en stor burk med mycket gömställen så går det väl bra.
              Jag personligen tyckte inte att kombinationen med salvini var lyckad pga. Salvinis temprament som utlöste ett agressivt beteende hos synspila.
              Men tillsammans med en lite "lugnare" ciklid som Tomocichla asfraci kan det väl gå fint!
              Jag tror du får mest ut av arten om du håller dem i att artakvarium! Då kommer den till sin fulla rätt, förutsatt att de får vad de behöver!

              /Krille

              Jag går i tankegångar att eventuellt skaffa ett synspila par jag länge spanat in hos min handlare, tanken är att dom ska sällskapa med mina Tomocichla asfraci.

              Jag undrar om någon har hållit synspilor i sällskap med andra ciklider och kunde dela med sig av erfarenheter vad gäller lynne och revirhävdande.

              Min bedömning är att Tomocichlan kommer inte utgöra problem för synspilan, så jag är ute efter synspilans särdrag och egenheter.

              Vad jag förstått kan dom vara aggressiva mot andra av egen art men inte andra arter.

              Har någon en fundering kring detta? Dela gärna med dig.

              Mvh Jari
              [/quote]

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #37
                Jag har ju nu haft mina Synspila i fyra månader, när det gäller Synspilorna så är det bland dom lugnaste fisk jag haft, aggressivitet noll!
                Hanen kan ibland vara lite giftig på honan, men i övrigt så är dom nästan oroväckande snälla.
                Nästan lite för snälla, nu har dom i o för sig aldrig behövt bråka med några opponenter, men man undrar ju nästan om dom kan försvara sig när det gäller.

                Men hanen är dock bra på att rysta om min Gibbiceps med jämna mellanrum med riktigt trasiga fenor som följd.

                lutkeni : du beskriver Tomocichla asfraci som en "lugn" ciklid, en av mina tidigare Tomocichlas var en hårsmån ifrån att lyckas döda Synspila honan, som tur var var jag hemma och avstyrde det hela, har sett Tomon döda artfränder tidigare så jag visste vad som var på gång.

                Så min bedömning i första inlägget var aningens fel, men den Tomo som jag har nu är så pass mycket mindre och enda Tomo i karet så det har funkat bra hittills.

                Mvh Jari


                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 467

                  #38
                  Hanen har jagat honan lite nu i början, verkar ha lugnat sig lite nu, hon får dock lite smånyp imellanåt. Min hane är inte så röd som honan, lite blekare och går lite mer i lila än rött, honan ser nästan lite kraftigare ut än hanen, men är några centimeter mindre. Trodde först att honan var hane och hanen var hona, menär nu hyfsat säker på att den "lila" är hanen.
                  vad gäller sällskap så ska jag avvakta lite och se hur det går i det andra karet innan jag bestämmer om jag ska ha i mer eller inte. hur tror ni det skulle gå med mindre firrar, typ sebror, kanske för tuffa?
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #39
                    Jag tror faktiskt det här med betydligt mindre sällskap är lyckat, åtminstone har det fungerat bra hos mig, mitt synspila par är ju nästan fullvuxna ochså.

                    Har själv en zebra hane och tomocihlan och dom är inte ens hälften i storlek mot synspilorna. Det blir som två divisioner i samma kar, de mindre har ju sina revir o hålla reda på gentemot jämnstora medan synspilorna får simma hur dom vill.

                    Grattis förresten till ett fullvuxet par, det är inte varje dag det finns att uppbringa.
                    Dessutom ju äldre desto vackrare ,skulle vara intressant o se bilder på ditt par varefter.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • lutkeni
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 78

                      #40
                      Jag kan ju visserligen haft snälla exemplar!

                      quote]Ursprungligen skickat av jarinen

                      Jag har ju nu haft mina Synspila i fyra månader, när det gäller Synspilorna så är det bland dom lugnaste fisk jag haft, aggressivitet noll!
                      Hanen kan ibland vara lite giftig på honan, men i övrigt så är dom nästan oroväckande snälla.
                      Nästan lite för snälla, nu har dom i o för sig aldrig behövt bråka med några opponenter, men man undrar ju nästan om dom kan försvara sig när det gäller.

                      Men hanen är dock bra på att rysta om min Gibbiceps med jämna mellanrum med riktigt trasiga fenor som följd.

                      lutkeni : du beskriver Tomocichla asfraci som en "lugn" ciklid, en av mina tidigare Tomocichlas var en hårsmån ifrån att lyckas döda Synspila honan, som tur var var jag hemma och avstyrde det hela, har sett Tomon döda artfränder tidigare så jag visste vad som var på gång.

                      Så min bedömning i första inlägget var aningens fel, men den Tomo som jag har nu är så pass mycket mindre och enda Tomo i karet så det har funkat bra hittills.

                      Mvh Jari



                      [/quote]

                      Kommentar

                      • lutkeni
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 78

                        #41
                        OBS! Hanen kan gå mycket hårt åt honan vid leken!
                        Jag hade ett par där hanen var närmare 40 cm och en hona på ca 28. När de lekt var han så agressiv så jag fick plocka ut honom.
                        Min slutsats var att mitt 720 var alldeles för litet!

                        Kommentar

                        • Lejonmarie
                          Användare
                          • april 2003
                          • 429

                          #42
                          Tjena

                          I frågan hur lugn Synspilan är så håller jag med Jarinen.
                          Jag upplever mitt nästan rätt så stora par (hanen 15 cm, honan 10 Cm) som lugna!
                          Jag hade tidaigare ett Salvinin par, när de lekte så fick resterande firrar (jack demspy, Guldsömn) bara några dm kvar att vara på. Jag bestämde mej då för att sälja Salvinin paret!
                          Jag ahr bestämt mej för att när Guldsömen växer till sej lite mer så ska jag bara ha Guldsömen och Synspila paret!

                          Jag har ingen erfarhet av Tomocichlan.

                          Men det är klart att storleken mellan paren har betydelse.
                          Mitt synnspila par är det största i burken och det funkar jättebra.
                          Hanen kan var lite väl "på" för honan och jaga henne men det fungerar bra! []

                          Jag ska fota hanen igen, han börjar få lite lite puckel!
                          ;-) LejonMarie
                          540L Vieja synspila
                          500L Cichlasoma bocourti

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 467

                            #43
                            hhmm är orolig för honan, hon har fått en del stryk och mest fått stå bredvid pumputblåset från ett Eheim kraftpaket och nu verkar hon helt slut. Hon ligger upp och ner under en växt och flämtar, ser inte alls bra ut.... Hanen rör inte henne nu mer, men det ganska illa ut. I affären syntes det att hon fått lite smäll, men de bråkade ingenting inder de nästan två timmar vi var där. Hon har äggläggningsröret framme, kan det vara så att de precis var på väg att leka i affären och när deblev flyttade störde det hanen på något vis?
                            Är väl inte mycket att göra mer än att hoppas.....
                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            • Mattias Nilsson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 467

                              #44
                              hhmm är orolig för honan, hon har fått en del stryk och mest fått stå bredvid pumputblåset från ett Eheim kraftpaket och nu verkar hon helt slut. Hon ligger upp och ner under en växt och flämtar, ser inte alls bra ut.... Hanen rör inte henne nu mer, men det ganska illa ut. I affären syntes det att hon fått lite smäll, men de bråkade ingenting inder de nästan två timmar vi var där. Hon har äggläggningsröret framme, kan det vara så att de precis var på väg att leka i affären och när de blev flyttade störde det hanen på något vis? Eller är cirkulationen för kraftig så honans krafter tagit slut, har ett "Kraftpaket" på 1200l/h och ett ytterfilter på 600l/h? Tyckte det var ett jäkla drag i Kraftpaketet, kanske lite mycket?
                              Är väl inte mycket att göra mer än att hoppas.....
                              Mvh
                              Mattias

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                              Kommentar

                              • jarinen
                                Användare
                                • april 2003
                                • 1888

                                #45
                                Det kan nog vara så att hanen blev frustrerad, tråkigt är det i viket fall! hoppas hon klarar sig.

                                Cirkulationen är inte på nåt sätt för mycket, har själv 2100 l/h i nuläget och det bekommer dom inte, hade förut 3000 l/h inga problem där heller men den powerhwaden lät för mycket.

                                Mvh Jari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...