Synspila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • juni 2003
    • 250

    Hey!

    I dag/natt la mine VF Vieja maculicauda egg
    Dere kan se bilder av hannen som vokter egg på denne linken, men også av mitt F1 Parachromis friedrichsthalii som vokter sine yngel:


    Preben

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      Äntligen efter nästan ett år har mitt Synspila par fått till det och fyllde igår kväll en stor skiffersten med rom. Ett riktigt intressant skådespel och jag satt på första parkett ett par timmar iallafall.

      Ska bli intressant och se hur det går framöver, lite bekymrad av att de nästan inte håller revir alls och nicaraguenser får stå och hänga bara ett par decimeter från romen.

      Har läst nånstans att hanen tappar intresset rätt snart och kontroverser kan uppstå mellan paret, hade jag möjlighet skulle jag plocka ur hanen ett tag men de här fiskarna är i princip fullvuxna så det är svårt.
      Hursom har den senaste månaden varit väldigt intressant, uppvaktningen har gått till på ett minst sagt omilt sätt och båda har varit lite ärrade.

      Någon som har erfarenhet av synspila par med frisimmande yngel? Hur har det gått? Har det lyckats utan att de slår ihjäl varann?

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Freddan

        Jag hade 6st Synspillor, den Största jagade ihjäl de 5 övriga. Den jag hade kvar var en jätte fin hanne som gick tillsammans med 3st Grenisikla Xingo och 1par citrunellum. Tyvär så gick Grenisiklorna ihop och tog ihjäl honom.

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          Nu har det gått 5 dagar sedan romen kläcktes och de har haft det lite körigt med nicaraguenserna men igår kväll så flyttades ynglena för tredje gången och nu är det en riktigt safe plats de har placerat ynglena i. Det funkar bra med föräldrarna, de samarbetar bra och honan är den stora dirigenten som styr och ställer. Att en Synspila är en fredsduva egentligen får jag omvärdera, jädrans vad aggressiv honan kan bli, men mina betydligt mindre nicaraguenser hinner alltid undan.

          Den här leken är bland det intressantaste beteendemässigt som jag varit med om i akvaristiksammanhang! TV och akvarium står i samma rum och Fotbollsmatcherna kommer oftast i skymundan då det sker saker i akvariet.

          En fråga: hur länge behöver ynglen gå helst innan jag rånar ett gäng för föräldrarna? Hade tänkt att ge mig på det på söndag eller måndag någonting, då har de varit kläckta 7-8 dagar.

          Mvh Jari

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2002
            • 330

            Du menar för präglingens skull? svårt,en vecka?Tycker synspila är väldigt dåliga på yngelvård(mina) i fisktäta kar,om jag jämför med proffsen zebra ciklid o röd ciklid i lika fisktäta kar i allefall.

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              Nu har man fullt av yngel i 200 l baljan och paret har en svärm på närmare 100 yngel kvar att vårda i 540n.

              Måste säga att jag imponeras ändå av synspilornas sätt att ta hand om ynglen, de har hållit 3 nicaraguenser och en carpinte på avstånd och de har faktiskt blivit ställda i ett hörn och allt annat resulterar i upptuktning ( kanske kan det bero på att de är fullvuxna med tanke på huttis erfarenhet av synspilans yngelvård). I går tog jag ur och sålde nicaraguenserna till polarn som äntligen insett det fantastiska i CA ciklider, han har hållt på o larvat med Malawi en bra tid nu .

              Tanken är att de ska få valla yngel i någorlunda lugn o ro , har dock en carpinte kvar i karet, men gissa om den är ödmjuk.

              Finns en bild på hona och yngel på min zoon, fler bilder kommer.


              Mvh Jari

              Kommentar

              Arbetssätt...