Synspila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    Synspila

    Hej!

    Jag går i tankegångar att eventuellt skaffa ett synspila par jag länge spanat in hos min handlare, tanken är att dom ska sällskapa med mina Tomocichla asfraci.

    Jag undrar om någon har hållit synspilor i sällskap med andra ciklider och kunde dela med sig av erfarenheter vad gäller lynne och revirhävdande.

    Min bedömning är att Tomocichlan kommer inte utgöra problem för synspilan, så jag är ute efter synspilans särdrag och egenheter.

    Vad jag förstått kan dom vara aggressiva mot andra av egen art men inte andra arter.

    Har någon en fundering kring detta? Dela gärna med dig.

    Mvh Jari
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Hej igen!

    Verkligen ingen som har eller har haft Synspila och vill dela med sig av sina erfarenheter kring denna ytterst vackra ciklid?


    Mvh Jari

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Hej

      Jag har haft synspila vid 4 tillfällen, men tyvärr inte haft tålamod att vänta tills dess den har vuxit till sig så mycket så att den hunnit föröka sig. Jämfört med övriga fiskar i Vieja släktet som jag haft (Fenestratum, Bifasciatum, Zonatum, Maculicauda) så verkar den växa långsammare. När jag haft dem så har de varit förhållandevis lugna, även mot varandra. Detta kan emellertid förändras drastiskt från det att den går i lek första gången. Så har det varit med mina dovii och även jaguarciklider när jag hade dessa. Det blir nästan lite Dr Jekyll and Mr Hyde av det hela.
      Det är det lilla jag vet om den.
      Jag är för övrigt på jakt efter nya sådana och denna gången skall jag ha tålamod och låta de växa upp till stora exemplar. För det finns inte många ciklider som slår en fullvuxen synspila (...eller synspilus ... eller synspillum ...vilket är egentligen det riktiga) i färgprakt.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Ok tack!

        Dom här jag kikat på är en hane och två honor, hanen runt 20cm honorna 15 cm.

        Det här med lek, verkar som alla centralamerikaner blir riktigt griniga då, så det räknar jag med.

        Rätta benämningen verkar vara " Vieja Synspila " enligt reference center på cichlidpress.com.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          Jaha , då har jag haft mitt Synspila par i en dryg vecka och det verkar funka bra att ha dom gå ihop med dom tre Tomocichla som dom ska ha som sällskap.

          En timma efter isläpp börja dom att uppvakta varann och vibrera och så har dom hållt på sedan dess, har blivit lite avslaget med den saken sista dagarna, frågan är om dom får den ro dom behöver för lek med dom busiga Tomocichlorna som simmar hur som helst in i deras revir.
          Handlar om att det är ojämn kamp vad gäller snabbhet, Tomocichla är den snabbaste fisk jag sett över huvudtaget!

          Huvudsaken är att inte dom visat aggression mot Synspilorna, verkar som båda arterna är skoningslösa mot egen art men har en respekt för andra arter, åtminstone gäller det Tomocihla.

          Men vilken färgprakt! precis som du säger Jinnarparen, klart förtjust i denna ciklid.

          Hona nummer 2 fick jag köra tillbaka till affären, där går den själv i ett kar och försöker återhämta, problemet var att den inte kunde simma, så fort den paddla på reste den sig upprätt och man vet ju hur det är när en ciklid ser svaghet, dröjer inte länge förrän den blir skrotad, får väl se om den hämtar sig, jag är dock skeptisk.

          Någon som har en ide om vad det kan handla om? Den kunde så att säga inte använda stjärtfenan, varje gång den försökte simma så reste den sig och allmänt dålig styrsel.

          Simblåseproblem brukar väl inte yttra sig på det sättet eller?

          Hursomhelst så är jag supernöjd med paret jag har i nuläget.

          Finns ett par bilder på min Zoon vid intresse.

          Mvh Jari

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Enormt tjusiga synspila. Jag har fortfarande inte hittat sådana fastän jag har letat. Tydligen är det så att man skall ha tålamod och vänta ett tag så att de hinner växa till sig. Det tålamodet har jag inte haft förut. De jag har haft har ju inte varit några snabbväxare precis och jag köpte dem vid 6-7 cm storlek.

            Jag får fortsätta att leta.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              wow vilka häftiga synspila. grattis
              fish r friend

              Kommentar

              • Martin_M

                #8
                Har haft synspila i snart 2 år nu. Kan säga att de bråkar en hel del ibland. Köpte 2 st för 2 år sedan som var en 10cm när jag köpte dom. Hade tur att det var en hane och hona och fick flera kular med yngel. De flesta uppättna då de fick klara dem så gott de kunde. På den tiden hade jag de tillsammans med två par sajica också. När synspilan blev större insåg jag snabbt att sajican för eller senare skulle bli mat så jag gav bort dom. Min hane fick jag avliva för 3 månader sedan. Hans simblåsa ville inte läka som hade gått sönder under lek med honan. Hanen tappar mycket av sin färg när den blir större(min var 25cm) men får ett knall rött huvud när han spänner musklerna vid leken. Som tur var har jag fått tillbaka två av de jag hade gett bort innan(en hane och en hona), så nu är det fullt krig i akvariet igen

                Om du bor i göteborg har de några stycken på VASA Zoo(Tror att de är kvar iallafall) som jag lämnat där efter min gamla hane.

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #9
                  Tackar för all respons och erfarenheter.

                  Angående Sajica blir mat till Synspila:

                  För c:a 3 månader sedan när jag gav bort mina Zebrayngel så kastade jag i en hona på 2 cm och tänkte det skulle bli roligt att se när den blir mat i 540 karet.

                  Den simmade in under stenarna och sedan såg jag den inte mer, det gick två veckor, när jag en morgon satt och fikade så kikade en Zebra fram minsann.

                  Sedan dess har den bott bland stenar o rot och numera så har den blivit aktningsvärda 4 cm :-) , och rör sig helt orädd bland ciklider som är 15-25 cm, Synspilahonan har försökt att få tag i den men det går bara inte den är för snabb så länge den är kry.

                  Den har blivit ett litet charmtroll minsann, den får väl leva när den har en sån överlevnadsinstinkt, ser lite roligt ut när den lille pricken simmar bland dom stora cikliderna, men den har känt sig fram under 3 månader.

                  Numer känner den sig som en självklar invånare och rör sig helt öppet utan vad det verkar som rädsla.


                  Mvh Jarinen

                  Kommentar

                  • jempa
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 11

                    #10
                    Efter att fått sett vilken vacker fisk synspilum cikliden är har jag nu själv införskaffat mig några sådana. De är nu mellan 7-10 cm och har börjat få teckning som de stora har. Eftersom de är mindre än mina övriga ciklider så trodde jag att de skulle bli trackade men så är inte fallet, utan alla fiskar funkar ihop. Kommer senare att få göra mig av med några synspilum när det blivit lite större och börjat bilda par. De är verkligen en fröjd för ögat, och vilka läckra färger.

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      även jag har plockat up en synspila, på akvarielagret i bromma. de kommer från en privat odlare, kanske någon som besöker forumet?

                      tjejen på lagret hadde lite jobb att ta precis just "den där!" synspilan med mest rött över nacken/bröst.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        Vad trevligt!

                        Mera Synspilor i akvarierna!
                        För min del så är jag supernöjd med paret jag haft i snart 2 månader, dom har hållit på och uppvaktat varann lite sådär halvhjärtat, hoppas inte hanen tröttnar och läxar upp honan vilket ibland kan innebära slutet för just honan.

                        Det vore kul med en lek, isånt fall plockar jag ur Tomocichlan och dom får driva upp en kull själva om dom nu klarar det.

                        Skulle vara en trevlig syn med ett föräldrapar med en jättekull i akvariet.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          fresten vad matar ni era synspila med?

                          de ska väll ha vegetariska tillskott, nu får han samma som de andra nämligen svarta mygglarver, mysis, cyklops, räkmix och spirulinapellets. slängde ner lite vanlig isbergs-sallad men det verkade inte vara något han ville äta.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #14
                            Jag matar ungefär likadant,gamarrusräkor,krillpacifica,mysis,Aquatic nature pellets och ibland ärtor.
                            Dom gillar verkligen dom här Algae wafers, vilket Gibbin brukar försöker skydda med liv och lem.

                            Har ochså tänkt på det här med att dom är ju grönätare egentligen, skulle vilja ha tips på hur man matar grönt på ett bra sätt, kanske nån räkmix på ärtor och spenat.

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • Lejonmarie
                              Användare
                              • april 2003
                              • 429

                              #15
                              Hej

                              Jag har ett ståtligt synspila, vackrare får man leta efter.
                              Hanen är ca 20 cm honom ca 15 cm.

                              Jag har oxå lyckats med att pra ihop ett par.
                              För ca ett år sedan så fick jag tag på en ensam hane, rätt stor redan då. Jag fick sedan höra att det var nästan omöjligt att skaffa en hona till honom och få det att funka.
                              Nu för en månad sedan så hittade ajg en rätt stor hona till honom. Han blev först såå till sej.. så jag valde att ta ur honom ur mitt 540 liters kar och sätta över honom i 170 liter ett tag, där fick han gå i en vecka och Honan fick under tiden göra sej bekant med sina andra nya grannar:
                              1 par Salvini
                              1 par Jack Dempsy
                              1 par Guldsömn
                              Allting gick jättebra och efter en vecka så släppte jag i hannen igen i 540 liters och de trivs jättebra ihop.
                              Kråmar sej och hannen uppvacktar sin nya tjej!

                              En fråga!!
                              Min kombination i mitt 540 liters verkar funka bra, har just haft lek på min Salvini och det fungerade, men ynglen blev uppätna
                              Jag skulle vilja ha ett par Hantelciklider!! Skulle det funka??
                              Kan jag ev ta bort nått par för att få det att funka?
                              eller är det redan för fullt?
                              Jag vill inte ta bort mitt Synspila par, de är heliga i min burk!

                              Ps om det funkar så tror jag att det ska vara ett stort par. Har nån ett tips var man får tag i dem.


                              Ps, på Akvarie lesing i Sundbyberg så finns det 2-3 cm Synpila! De är små men de är värda att vänta på.

                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                              Kommentar

                              Arbetssätt...