Synspila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    #46
    nu är hon ute och simmar lite, verkar dock ha lite bekymer med balansen, står mycket med huvudet neråt. Hon flämtar oxå betydligt mer än hanen vad det nu kan bero på?
    Tyckte inte hon verkade besvärad av cirkulationen, hon stod utan särskillt mycket besvär ett par cm från utblåset så du har nog rätti att det inte bekommer dom.
    Hon ser lite luggsliten ut....
    För tillfället verkar hanen inte bry sig så mycket om henne, men om han ger sig på henne igen är det kanske bäst att sära på dom?
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #47
      Om du skall sära på dem så flytta i så fall hanen, honan är stressad nog som det är. Troligtvis är det en kombination av miljöbyte, nytt vatten samt hanens aggressioner som har blivit för mycket.
      För säkerhets skull så hade jag plockat bort hanen direkt!
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #48
        jarinen: det går bra! i sitt första kar var han dominant och åt extrema mängder mat och växte fort till ca 12cm storlek. nu går han i ett större kar med mindre centralamerikaner och har inte alls lika lätt att få massa mat och har saktat ner i växandet. här är en ganska ny bild:

        fish r friend

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #49
          Jäpp det kommer o bli en snygging det där när den blir äldre "orm", att dom kan äta o grisa det kan jag skriva under på, min hane såg ut som han hade ett skruvstäd i magen härom veckan när jag körde en annorlunda diet som gick ut på att mata 2-3 ggr om dan.

          Nu matar jag en gång om dan och då ska han minsann ha maten för sig själv, min Gibbi är tillbaka ochså efter en månads rehab i ett lugnt malawikar, så det är lite oroligt vid matning just.

          Måste nog tyvärr sälja av med Gibbin, han kommer förmodligen att bli slaktad av Synspila hanen.

          Apropå det här med omilda metoder vad gäller honan, härom veckan så stod honan still bara medans hanen kom glidandes och helt plötsligt tar tag i honans stjärtfena o rystar till vilket resulterar i en chockad hona som simma in i allt o hade världens ryckningar, trodde nästan att han invalidiserat henne, men det klara sig den gången.

          Honan passade sig ju inte heller i o med att dom gått ihop länge och inga tjuvnyp utdelats tidigare, så hon blev smått överraskad.

          Mvh Jari

          Kommentar

          • Mattias Nilsson
            Användare
            • april 2002
            • 467

            #50
            honan har haft det ganska lugnt under f.m men nu på e.m började hanen ge henne några smällar igen, så jag tog det säkre före det osäkra och flyttade honom till mitt andra kar. Hoppas hon repar sig nu när hon får lugn och ro.
            Kruxet är att jag ska hämta mina Dovii på ons, dom ska gå där hanen är nu, dock är han typ dubbelt så stor som Dovii hanen så det ska väl gå för en kort tid. Går 4st halvvuxna Maculicada i det karet oxå, men jag får flytta runt om Doviina sätter fart direkt.
            Mvh
            Mattias

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #51
              mattias; är din synspilus hane dubbelt så stor så lär doviin ta det lugnt i början. De börjar inte bli aggressiva förrän de tar ett revir annars så är de rätt så harmlösa (hur de blir som 30+ cm är en helt annan sak som jag inte vet så mycket om, än..).
              Så det blir nog lugnt i det karet ett tag till.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Mattias Nilsson
                Användare
                • april 2002
                • 467

                #52
                honan har fått en del stryk, hon har blivit "luddig" på sidorna av kroppen, är väl såren efter hanens attacker och fenorna är ganska trasade, hon simmar väl inte runt jätteaktiv i karet men ser ändå inte alltför medtagen ut.
                Har tillsatt lite salt till vattnet för att underlätta läkningen av såren. Tror nog hon ska läka ordentligt.
                Mvh
                Mattias

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 467

                  #53
                  tji fick jag, idag dog hon....
                  Måste blivit sämre under kvällen/natten idag har mest legat på sidan eller upp och ner och flämtat, för en stund sen dog hon, attans!!!!
                  Men jag undrar om det inte var något mer än hanens attacker, hon flämtade mycket redan innan, nåja det kvittar....
                  Nu är frågan om jag ska spara hanen tills jag hittar en hona och försöka para ihop dom, eller göra mig av med hanen oxå......
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #54
                    citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson

                    tji fick jag, idag dog hon....
                    Måste blivit sämre under kvällen/natten idag har mest legat på sidan eller upp och ner och flämtat, för en stund sen dog hon, attans!!!!
                    Men jag undrar om det inte var något mer än hanens attacker, hon flämtade mycket redan innan, nåja det kvittar....
                    Nu är frågan om jag ska spara hanen tills jag hittar en hona och försöka para ihop dom, eller göra mig av med hanen oxå......
                    Tråkigt att höra! Nog tycker jag att du ska behålla hanen och försöka hitta en ny hona, eller låta den gå själv beroende på vad du tänkt ha som sällskap i övrigt.

                    Själv har jag sålt min stora Gibbiceps, blev ett sorts gisslandrama, Synspila hanen reagerade så fort Gibbin så mycket som rörde en fena och punktmarkerade malen. Förr brukade malen bjuda upp till kamp, men nu våga han knappt röra sig, ett mycket märkligt förhållande de två emellan som jag aldrig hört talas om innan som i o för sig varit intressant och underhållande, men i längden skulle det klassas som djurplågeri. Man kan ju inte ha en vingklippt segelfenspleco heller.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • april 2003
                      • 1888

                      #55
                      En liten lägesrapport för de intresserade, har mixtrat lite med maten och de gånger jag matar mycket och flera ggr om dagen så är hanen på och vill få igång honan men det stannar av snart.

                      Kanske är det så att de här två är inte ämnade för varann, men den fred som råder de två emellan är lite överraskande dock.

                      Just nu så råder ett ganska nervöst klimat och min slutsats är att det beror på att det är så lite fisk och lite konkurrens för deras eget lynne? I bland så kan det smälla i rutorna enkom på grund av att nån fisk i andra änden gör en snabb förflyttning, tilläggas bör att ingen i karet krigar för revir eller dylikt, det är helt enkelt för lugnt o harmoniskt i karet typ ?

                      I nuläget simmar 2 synspila 20cm respektive 28cm och en Tomocichla asfraci 15cm o 4 hantel yngel i karet.

                      Vad tror ni? Behöver jag en opponet till synspilorna som är lite större? Eller ska jag skaffa några mindre fisk typ eldbukar har jag vart inne på ?

                      Hantlarn är inte avsedda att vara kvar.


                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #56
                        En liten lägesrapport för de intresserade, har mixtrat lite med maten och de gånger jag matar mycket och flera ggr om dagen så är hanen på och vill få igång honan men det stannar av snart.

                        Kanske är det så att de här två är inte ämnade för varann, men den fred som råder de två emellan är lite överraskande dock.

                        Just nu så råder ett ganska nervöst klimat och min slutsats är att det beror på att det är så lite fisk och lite konkurrens för deras eget lynne? I bland så kan det smälla i rutorna enkom på grund av att nån fisk i andra änden gör en snabb förflyttning, tilläggas bör att ingen i karet krigar för revir eller dylikt, det är helt enkelt för lugnt o harmoniskt i karet typ ?

                        I nuläget simmar 2 synspila 20cm respektive 28cm och en Tomocichla asfraci 15cm o 4 hantel yngel i karet.

                        Vad tror ni? Behöver jag en opponet till synspilorna som är lite större? Eller ska jag skaffa några mindre fisk typ eldbukar har jag vart inne på ?

                        Hantlarn är inte avsedda att vara kvar.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #57
                          här är en liten DivX-film där man ser hur min synspila börjat färga ut.

                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #58
                            här är en liten DivX-film där man ser hur min synspila börjat färga ut.

                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Lejonmarie
                              Användare
                              • april 2003
                              • 429

                              #59
                              Svar på:
                              citat:
                              Nu är frågan om jag ska spara hanen tills jag hittar en hona och försöka para ihop dom, eller göra mig av med hanen oxå...
                              citat:
                              Jag tycker du ska spara hanen!
                              Jag hade från början en ensam hane, jag läste lite om synspilan och det stod at det var svart att para ihop ett par. Jag kanske haft tur, men jag köpte en hona till min hane och de verkar gilla varandra. De gick i lek bara nån månad efteråt, de åt upp dem men var en bit på väg/misslyckad men ändå så var de i lek och de ser ut att gilla varandra.

                              Så ge inte upp!
                              Och är Hanen frisk och vacker så tycker jag du absolut ska spara honom!

                              Ps, nya bilder!!
                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                              Kommentar

                              • Lejonmarie
                                Användare
                                • april 2003
                                • 429

                                #60
                                Svar på:
                                citat:
                                Nu är frågan om jag ska spara hanen tills jag hittar en hona och försöka para ihop dom, eller göra mig av med hanen oxå...
                                citat:
                                Jag tycker du ska spara hanen!
                                Jag hade från början en ensam hane, jag läste lite om synspilan och det stod at det var svart att para ihop ett par. Jag kanske haft tur, men jag köpte en hona till min hane och de verkar gilla varandra. De gick i lek bara nån månad efteråt, de åt upp dem men var en bit på väg/misslyckad men ändå så var de i lek och de ser ut att gilla varandra.

                                Så ge inte upp!
                                Och är Hanen frisk och vacker så tycker jag du absolut ska spara honom!

                                Ps, nya bilder!!
                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                                Kommentar

                                Arbetssätt...