JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jonas T
    svarade
    Senaste kvällarnas projekt... Limmat distanser och BTN-bakgrunden... Nu är det nära!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Teknik_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,0 KB
ID: 690428
    Behövde planera och se att det jag hade tänkt mig verkligen fungerade och fick plats.
    • Fluvals ytavrinnare som jag ansluter till ett förböjt rör så att "flottören" inte hindras.
    • Eheims Installations SET 1 med ett extra rör (3+1).
    • Eheims doppvärmare, 200W.
    • Tänker mig även en liten cirkulationspump, så att vattnet garanterat rör på sig så att värmare och pH-mätare ska fungera tillfredsställande.


    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_017_Dist_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,2 KB
ID: 690430
    Limmade först distanserna med "silkonduttar" och stöttade dem med böcker medans silikonet fick härda något.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_018_Dist_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,6 KB
ID: 690431
    Efter ca ett dygn drog jag en silikonsträng runt om distanserna.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_020_BTN_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 690429
    Ikväll limmade jag dit BTN Slimline-bakgrunden.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_019_BTN_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,0 KB
ID: 690432
    BTN Slimline-bakgrunden var något böjd, så jag fick lägga dit böcker som tyngder för att bakgrunden skulle sluta tätt i skarven och mot distanserna.
    Senast redigerad av Jonas T; 31 March 2014, 23:14.

    Lämna en kommentar:


  • Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonas T
    Till den yttre CO2-reaktorn, med bubbelräknaren till vänster, ska också slangen till inloppet för akvariet anslutas.
    Ohhh!

    Såg nu (har nu bytt ut bilden) att jag hade kopplat ingående slangen till utgången från CO2-reaktorn... Kan bero på att jag tycker denna CO2-reaktor ser ut att vara lite bakvänd, med bubbelräknaren parallell med reaktorn och CO2-slangen i toppen, men den ska tydligen vara mycket effektiv.
    Senast redigerad av Jonas T; 30 March 2014, 11:57.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonas T
    Efter mycket pill och oändligt mycket "sågande" med fiskelina är originalfiltret äntligen borttaget!!!

    Hela kvällen igår gick åt till detta... Jag var visserligen försiktig, för att inte råka såga i akvarieramen, men det tog inte så mycket extra tid och jag sågade mest utmed rutorna. Det största problemet upplevde jag var att fiskelinan ville väldigt lätt såga sig in i filterburken. Det spelar i sig ingen roll, då jag slänger den, men det tog sån j*-vla tid och fiskelinan skavdes lite mer och behövdes bytas ut... vilket medförde mer pillande för att få in fiskelinan i det smala, smala mellanrummet igen. Enklast tyckte jag, då jag hade ett lite större mellanrum precis i akvariets hörn, var att använda en ståltråd som jag trädde ner i hörnet bakom filterburken, och så "fiskade" jag upp fiskelinan med denna. Ett annat tidsödande problem var att om jag drog för "snabbt" (inte speciellt snabbt för den delen) eller med för korta rörelser, så blev silikonet varmt och kärvade ännu mer samtidigt som fiskelinan då smälte och gick av... vilket gav mer pillande med fiskelinan...

    Nåja, nu är filterburken borta iaf

    [ATTACH=CONFIG]51807[/ATTACH]
    Skar bort "silikonpuckarna" med en "rakbladsskrapa" och gnuggade sedan bort det mesta av silikonet, också med skrapan (den högra rutan).

    Använde sedan en blöt svamp med vit Scotch-Brite (som inte repar glas och porslin) och gnuggade/polerade bort de sista resterna av silikonet och "silikonhinnan". I förhållande till att få bort själva filterburken, var det inte speciellt svårt/jobbigt/tidsödande att gnugga bort det sista av silikonet. Vill helst inte använda mig av kemikalier/lösningsmedel i akvariet, men hade förberett mig genom att köpa Casco's Seal Remover (som bla finns på Bauhaus, men kallas då även Casco Sealstrip), men den behövdes som sagt inte.

    [ATTACH=CONFIG]51808[/ATTACH]
    Tá dá!
    Ja de där var ett äventyr för sig vill jag minnas... Men du fick till det!

    Lämna en kommentar:


  • Jonas T
    svarade
    Har börjat inreda skåpet...

    Klicka på bilden för större version

Namn: Lido_BC_Installations_001b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,4 KB
ID: 690418
    Hittills har jag fått in och kopplat slangar till ytterfilter, fluidiserande sandbeddfilter, UVC-filter, yttre CO2-reaktor (det är även kopplat i denna ordning) och längst in till vänster ska det även stå en 6kg CO2-tub. Jag får se om jag använder sandbeddfiltret eller inte, och jag har förberett med kranförsedda snabbkopplingar så att det ska vara enkelt att ta bort. Har använt kranförsedda snabbkopplingar mellan alla komponenter, så att det ska bli minimalt vattenspill när man behöver ta bort något för rengöring mm.

    Eheims UVC-filter har snabbkopplingar som anslutningar, men det är hona i båda ändarna med tillhörande nippel för slanganslutning. Dvs det gick inte att ta en kranförsedd snabbkoppling och ansluta var sin del direkt i respektive ände på UVC-filtret.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Lido_BC_Installations_002b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,7 KB
ID: 690419
    Till UVC-filtret och den yttre CO2-reaktorn följde det med fästen, så dessa har skruvats upp.

    Det fluidiserande sandbeddfiltret hade lite annorlunda dimension på slangarna/slangfästena, så jag fick använda mig av en bit av den medföljande slangen, som i sin tur gick att trä på Eheim-kopplingarna. Det behövdes dock en slangklämma eftersom klämringen inte nöp ordentligt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Lido_BC_Installations_003b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,0 KB
ID: 690420
    Till den yttre CO2-reaktorn, med bubbelräknaren till vänster, ska också slangen till inloppet för akvariet anslutas.
    Senast redigerad av Jonas T; 30 March 2014, 11:55.

    Lämna en kommentar:


  • Jonas T
    svarade
    Efter mycket pill och oändligt mycket "sågande" med fiskelina är originalfiltret äntligen borttaget!!!

    Hela kvällen igår gick åt till detta... Jag var visserligen försiktig, för att inte råka såga i akvarieramen, men det tog inte så mycket extra tid och jag sågade mest utmed rutorna. Det största problemet upplevde jag var att fiskelinan ville väldigt lätt såga sig in i filterburken. Det spelar i sig ingen roll, då jag slänger den, men det tog sån j*-vla tid och fiskelinan skavdes lite mer och behövdes bytas ut... vilket medförde mer pillande för att få in fiskelinan i det smala, smala mellanrummet igen. Enklast tyckte jag, då jag hade ett lite större mellanrum precis i akvariets hörn, var att använda en ståltråd som jag trädde ner i hörnet bakom filterburken, och så "fiskade" jag upp fiskelinan med denna. Ett annat tidsödande problem var att om jag drog för "snabbt" (inte speciellt snabbt för den delen) eller med för korta rörelser, så blev silikonet varmt och kärvade ännu mer samtidigt som fiskelinan då smälte och gick av... vilket gav mer pillande med fiskelinan...

    Nåja, nu är filterburken borta iaf

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_015_Org_Filter_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,2 KB
ID: 690416
    Skar bort "silikonpuckarna" med en "rakbladsskrapa" och gnuggade sedan bort det mesta av silikonet, också med skrapan (den högra rutan).

    Använde sedan en blöt svamp med vit Scotch-Brite (som inte repar glas och porslin) och gnuggade/polerade bort de sista resterna av silikonet och "silikonhinnan". I förhållande till att få bort själva filterburken, var det inte speciellt svårt/jobbigt/tidsödande att gnugga bort det sista av silikonet. Vill helst inte använda mig av kemikalier/lösningsmedel i akvariet, men hade förberett mig genom att köpa Casco's Seal Remover (som bla finns på Bauhaus, men kallas då även Casco Sealstrip), men den behövdes som sagt inte.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_015_Org_Filter_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,7 KB
ID: 690417
    Tá dá!
    Senast redigerad av Jonas T; 29 March 2014, 10:42.

    Lämna en kommentar:


  • Pierre_N
    svarade
    Eheim ytterfiltren verkar inte pumpa i närheten av vad de påstås göra även om man har normallånga slangar. Mätte upp mitt (Eheim 2075 professionel 3) som ska göra 1250l/h, det gav endast runt 600l/h. Jag mätte för att det var en annan som hade mätt sitt sprillans nya och jag tyckte det lät märkligt, han hade kommit fram till samma siffror som jag, dvs att de gör ungefär hälften. Med det sagt så är jag ändå jävligt nöjd med filtret, det är ju inte cirkulationen man är ute efter på ett ytterfilter.

    Så med tanke på att det förmodligen bara gör 600l/h under normala förhållanden så tycker jag inte 300l/h låter helt orimligt. Slang ger mycket mer motstånd än man tror, dessutom ser det ut som att du har lite höjdskillnad på in och ut-vatten till filtret. Men mät gärna under normala förhållanden sen och se om du kommer fram till samma siffror som jag du med.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonas T
    Back in business!

    Hämtade det nya akvariet igår eftermiddag och profyllde det... Inga "vita streck" i silikonet den här gången och inga läckor... Phuuu!

    [ATTACH=CONFIG]51803[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]51804[/ATTACH]
    Använder pumpen Eheim 1200 för att pumpa vattnet från köksbänken till akvariet.
    Pumpen ska ha en kapacitet på 1200L/h dvs 20L/min, men det tog 40 minuter att fylla akvariet på 200 liter, dvs pumpen ger bara 5L/min (300L/h)...
    Gör 5 meter slang så mycket motstånd?
    Pumphöjden ska vara 2,0 meter och i detta fall var det en höjdskillnad på ca 70 cm.
    Ju kortare väg desto snabbare går det ju. Men tycker ändå inte att det ska reduceras SÅÅÅÅÅ mycket! Kanske 10-15 L/min ... det där är för lite...

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Syftade på att min 300 W jäger kan värma ett kar på 1000 liter vid normal rumstemp medan denna utompåliggande hydor värmaren är till max ett 200 liters kar. Var tar all dem energin vägen?!
    Det är ju bara relevant när man vet under vilka förhållanden man beräknat det. Har du testat vilken temperatur du kan köra upp karet till med den värmaren. Nog för att det kan bli värmeförlust, men inte så mycket mer än när man har värmaren placerad i karet.
    Men det verkar allmänt som man rekomenderar många w/l från tillverkarna.

    Lämna en kommentar:


  • Jonas T
    svarade
    Back in business!

    Hämtade det nya akvariet igår eftermiddag och profyllde det... Inga "vita streck" i silikonet den här gången och inga läckor... Phuuu!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel_Lido_200_Water_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,6 KB
ID: 690412

    Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel_Lido_200_Water_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,4 KB
ID: 690413
    Använder pumpen Eheim 1200 för att pumpa vattnet från köksbänken till akvariet.
    Pumpen ska ha en kapacitet på 1200L/h dvs 20L/min, men det tog 40 minuter att fylla akvariet på 200 liter, dvs pumpen ger bara 5L/min (300L/h)...
    Gör 5 meter slang så mycket motstånd?
    Pumphöjden ska vara 2,0 meter och i detta fall var det en höjdskillnad på ca 70 cm.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Ducce
    Men 300W är 300W oberoende på akvariestorlek! Om du anser dig behöva så stor värmare skall du överväga 2 st istället, blir det fel på en 300W så är risken stor att du kokar fisken i ett kar på 2-300 liter. Har sett tabell på hur man beräknar värmareeffekten beroende på rumstemperatur och akvariestorlek, kan inte komma på var bara. jag tror att jag har runt 300W till 300 liter, men då räknar jag på en rumstemperatur på 16gr som kallast.

    Jag har börjat gå över till denna modell istället, lite kompaktare Aquael Easy Heater 150 watt
    Syftade på att min 300 W jäger kan värma ett kar på 1000 liter vid normal rumstemp medan denna utompåliggande hydor värmaren är till max ett 200 liters kar. Var tar all dem energin vägen?!

    Lämna en kommentar:


  • Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Ducce
    Men 300W är 300W oberoende på akvariestorlek! Om du anser dig behöva så stor värmare skall du överväga 2 st istället, blir det fel på en 300W så är risken stor att du kokar fisken i ett kar på 2-300 liter. Har sett tabell på hur man beräknar värmareeffekten beroende på rumstemperatur och akvariestorlek, kan inte komma på var bara. jag tror att jag har runt 300W till 300 liter, men då räknar jag på en rumstemperatur på 16gr som kallast.

    Jag har börjat gå över till denna modell istället, lite kompaktare Aquael Easy Heater 150 watt
    Jag vill inte skapa någon debatt kring detta, men vill också påpeka att den "ökade" energiförbrukningen, att 300W bara räcker till 200L, troligen beror på att värmaren sitter just utanför akvariet och att denna samt slangarna mm är oisolerade. Detta medför att en del av värmen/effekten försvinner direkt ut i rummet utan att först värma själva akvariet.

    Sen håller jag med om att det kan vara en god idé att ha två mindre värmare, än en stor, med tanke på risken för överhettning vid fel eller att värmen försvinner helt om värmaren går sönder. Redundanta system är alltid att föredra, men det kostar såklart en del och ska vägas mot risken/nyttan...

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Den där var jag nära på att köpa! Men sen såg jag att deras 300 W var till för ett 200 liters Max. Mao fruktansvärt energislukande! Man är ju miljövän
    Men 300W är 300W oberoende på akvariestorlek! Om du anser dig behöva så stor värmare skall du överväga 2 st istället, blir det fel på en 300W så är risken stor att du kokar fisken i ett kar på 2-300 liter. Har sett tabell på hur man beräknar värmareeffekten beroende på rumstemperatur och akvariestorlek, kan inte komma på var bara. jag tror att jag har runt 300W till 300 liter, men då räknar jag på en rumstemperatur på 16gr som kallast.

    Jag har börjat gå över till denna modell istället, lite kompaktare Aquael Easy Heater 150 watt

    Lämna en kommentar:


  • Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonas T
    Kockens specialitet! Kokta rötter i egen buljong

    Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning.jpg
Visningar: 2
Storlek: 63,2 KB
ID: 690363
    Kvällens lilla projekt har varit att skura och "koka" rötterna. Den stora roten gick inte ner i största kastrullen, så det fick bli vattenbad istället.

    Vattnet blev rejält färgat när jag skrubbade och sköljde rötterna... Och det heta vattenbadet blev också rejält färgat. Vattnet håller iaf ca 80 grader nu när jag fyllt upp med ca 60 liter kokande vatten.

    Rötterna flyter inte, så kommande dagarna räcker det förhoppningsvis med att jag bara byter med kallt/ljummet vatten... eller ska jag fortsätta med kokande för att få bort färgningen av vattnet?
    Ursprungligen postat av ewa
    Jag lägger rötter i blöt över natten, sköljer och skrubbar ordentligt dag.2, byter vatten ett par gånger och lägger i karet. De färgar av sig lite i början, ska vara ofarligt för fiskarna. Du kan fortsätta att blötlägga rötterna ett par dagar, byt vatten ett par ggr. per dag. Det är lite olika hur mycket de färgar av sig. Det räcker att hälla över kokande vatten en gång tycker jag.
    Tack Ewa för tipset/guiden!

    Jag skrubbade och hällde på kokande vatten ytterligare en gång igår, efter ca 3 timmar... för säkerhets skull

    Det mesta av färgningen av vattnet tycks uppstå i princip på en gång när man tömmer på det nya vattnet.

    En liten "time lapse"...

    Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning.jpg
Visningar: 2
Storlek: 63,2 KB
ID: 690363
    Tid 0 h. Vattenbad 1. Direkt efter att kokande vatten har hällts på rötterna.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,0 KB
ID: 690364
    Tid 3 h (+3 h). Vattenbad 2. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot nytt kokande vatten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,6 KB
ID: 690365
    Tid 10 h (+7 h). Vattenbad 3. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot nytt varmt kranvatten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning_003b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,8 KB
ID: 690366
    Tid 22 h (+12 h). Vattenbad 3. Det gamla vattnet efter 12 timmars vattenbad.
    En ytterst liten ökning av färgningen på vattnet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,1 KB
ID: 690367
    Tid 22,5 h (+0,5 h). Vattenbad 4. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot varmt kranvatten.

    Vid sista vattenbytet är det ytterst liten färgning av vattnet, så nu kan jag tänka mig lägga dem i akvariet.
    Kommer nu byta vatten 1-2 gånger per dag i några dagar, för att hålla vattnet friskt, fram tills att jag får hem nya akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonas T
    Jag funderade ett tag på en separat extern värmare, innan jag bestämde mig för att sätta bakgrunden som jag gör. Den kostar visserligen en hel del den också, så med rätt pris på filtret, så är filter med inbyggd värmare kanske den bästa lösningen...?

    Exempel på extern värmare: Hydor Termostatvärmare
    Den där var jag nära på att köpa! Men sen såg jag att deras 300 W var till för ett 200 liters Max. Mao fruktansvärt energislukande! Man är ju miljövän

    Lämna en kommentar:


  • specmats
    svarade
    det blir ändå ett rör från inloppet som ska döljas, jag använder kraftigt bakåt riktat actinic ljus som "bakgrund" och det fungerar överraskande bra..

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...