JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Jonas T
    svarade
    Funderar på vart jag ska placera rastren i bakgrunden...

Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_009_Raster.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 690330
    Varje raster, diameter = 60 mm, ska tydligen klara ca 400 l/h, så 2,5 raster ger ca 1000 l/h. Vilket borde funka för ett tänkt flöde på max 600-800 l/h. Eller vad säger ni?

Namn: Bakgrund_Bygg_009_Raster_002.jpg
Storlek: 133,8 KB
ID: 690331
    Längst upp till vänster ska ett raster för ytvattnet sitta. Placerar det så att rastret är som bredast precis där vattenlinjen normalt kommer vara. Kommer behöva såga av det jäms med bakgrundens ovankant.

Namn: Bakgrund_Bygg_009_Raster_003.jpg
Storlek: 147,4 KB
ID: 690332
    Är lite osäker på vart de övriga två rastren ska placeras... Tillräckligt högt upp så att de inte hamnar under gruset, samtidigt som de ska vara så nära botten och till höger som möjligt, för att fånga upp så mycket "skit" som möjligt.

Funderar på att sätta dem som på bilden, ca 9 cm upp från botten, inkl den svarta distansen, och ca 12 cm in från kanten. Detta med förhoppningen att den stora roten tillsammans med växterna ska dölja dem så mycket som möjligt.
    Senast redigerad av Jonas T; 22 March 2014, 13:17.

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Ja du kommer spara dig mycket huvudbry med vridande på rattar på tuben om du investerar i en PH controller som styr det åt dig! Tyckte de var skit svårt att hålla ett jämnt PH efter som mängden växter ändrades hela tiden då de växer så fort.

Fler dyra leksaker
    Nu har jag beställt CO2-utrustningen inkl en pH-controller... Hade inte riktigt tänkt på att CO2 förbrukningen dessutom ändras i takt med att växtmassan ökar/minskar... Men naturligtvis gör den det
    Tack Punkfredd! Tänkte främst på ett stabilt pH-värde för fiskarna under hela dygnet, med tanke på natt och dag, vilket man med en timer tydligen inte riktigt uppnår...
    Senast redigerad av Jonas T; 22 March 2014, 13:14.

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonas T
    Tack för tipset! Har kollat lite på det forumet, och även hittat Punkfredds "gamla" tråd med sitt Lido 120-kar med CO2.

Jag tror jag börjar komma fram till vilka delar/produkter jag ska välja till ett trycksatt CO2-system. Jag funderar också starkt på att ha systemet styrt av en PH/CO2-controller, så att PH-värdet hålls stabilt och CO2-halten anpassas efter växternas behov/förbrukning.
    Ja du kommer spara dig mycket huvudbry med vridande på rattar på tuben om du investerar i en PH controller som styr det åt dig! Tyckte de var skit svårt att hålla ett jämnt PH efter som mängden växter ändrades hela tiden då de växer så fort.

Fler dyra leksaker

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Låter bra! Finns ett akvarium på nätet där han kopplat CO2. Tror det var någon 960 liters eller 1000 liters kar han hade. Det växte så det knaka... Fast han hade inte beskrivit hur han hade kopplat allt. Ska bli spännande och se vad du gör. Ta en titt på AQUA DESIGN AMANO på YouTube så kan du få lite tips på hur och var man ska plantera vissa växter osv. the Green Machine är också bra youtube kanal.
    Tack för tipsen! Ja, AQUA DESIGN AMANO och the Green Machine är trevlig inspiration.

Ursprungligen postat av Mony
    Bara du får bytt ut karet så kommer det bli skitbra. Angående plats, finns det små hål på sidorna så att du kan sätta in ett hyllplan?

Annars kan du kanske sätta upp en typ "kökshandukshängare" och hänga lite saker på sidorna? (sugproppar eller småspik)

Annat tips är ett vanligt runt trärör som man har i garderoben. En geringsåg och sneda kortändar och perfekt längd, får den att fästa för upphängning = inga hål i skåpet.
    Tack för tipsen!

Nja, det finns ett "löst" hyllplan på mitten som standard, men mitt filter är så stort så att jag fick ta bort det. I övrigt finns det inga fler hål, som standard, som det går att flytta hyllplanet till. Jag får klura lite på detta, så att jag utnyttjar skåpet på bästa sätt.

I helvete har du vunnit på triss eller???!!!!!!

Skall visa tjejen denna bilden så kommer mina inköp se ut som en fis i rymden!
    LOL!!!

Ursprungligen postat av Ducce
    http://plantswap.se finns mängder med trådar om CO2
    Tack för tipset! Har kollat lite på det forumet, och även hittat Punkfredds "gamla" tråd med sitt Lido 120-kar med CO2.

Jag tror jag börjar komma fram till vilka delar/produkter jag ska välja till ett trycksatt CO2-system. Jag funderar också starkt på att ha systemet styrt av en pH/CO2-controller, så att pH-värdet hålls stabilt och CO2-halten anpassas efter växternas behov/förbrukning.
    Senast redigerad av Jonas T; 22 March 2014, 13:14.

Lämna en kommentar:

• Ducce
    svarade
    http://plantswap.se finns mängder med trådar om CO2

På http://plantswap.se finns mängder med trådar om CO2

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Nytt fokusområde, då det står stilla med själva karet...

[ATTACH=CONFIG]51681[/ATTACH]
    Många prylar blir det... Synd att man inte är sponsrad av Eheim

[ATTACH=CONFIG]51682[/ATTACH]
    ...Och "allt" ska få plats i skåpet under akvariet!?

Utrymmet i skåpet är ca 48x40x75 cm (Bredd x Djup x Höjd).

Filtret är ca 27x27x55cm, vilket ger mig ett utrymme på ca 21 cm bredvid filtret. Vad jag har kunnat hitta, så ska en 6kg CO2-tub vara 18cm i diameter samt ca 65 cm hög. Det borde därmed kunna gå att få in en 6kg-tub i skåpet tillsammans med UVC-filter och CO2-reaktor. Får annars köra med 2kg-tub, men det känns smidigare med större tub, så att jag inte behöver fylla på CO2 så ofta.
    I helvete har du vunnit på triss eller???!!!!!!

Skall visa tjejen denna bilden så kommer mina inköp se ut som en fis i rymden!

Lämna en kommentar:

• Mony
    svarade
    Bara du får bytt ut karet så kommer det bli skitbra. Angående plats, finns det små hål på sidorna så att du kan sätta in ett hyllplan?

Annars kan du kanske sätta upp en typ "kökshandukshängare" och hänga lite saker på sidorna? (sugproppar eller småspik)

Annat tips är ett vanligt runt trärör som man har i garderoben. En geringsåg och sneda kortändar och perfekt längd, får den att fästa för upphängning = inga hål i skåpet.

Lämna en kommentar:

• {_AquA_}
    svarade
    Ska försöka skriva ner och beskriva så gott jag kan... och förhoppningsvis kanske få lite tips på vägen

Jo, jag skaffar 6kg-tub, bara jag kommer fram till att den får plats tillsammans med allt annat...
    Låter bra! Finns ett akvarium på nätet där han kopplat CO2. Tror det var någon 960 liters eller 1000 liters kar han hade. Det växte så det knaka... Fast han hade inte beskrivit hur han hade kopplat allt. Ska bli spännande och se vad du gör. Ta en titt på AQUA DESIGN AMANO på YouTube så kan du få lite tips på hur och var man ska plantera vissa växter osv. the Green Machine är också bra youtube kanal.

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Hehe kan vi bli bästisar? HAHAHA så mycket godheter!! Kör 6kg tub direkt! Är intresserad av hur du ska koppla allt. Skriv ner allt i detalj.Många kör med brandsläckare CO2.
    Ska försöka skriva ner och beskriva så gott jag kan... och förhoppningsvis kanske få lite tips på vägen

Jo, jag skaffar 6kg-tub, bara jag kommer fram till att den får plats tillsammans med allt annat...

Lämna en kommentar:

• {_AquA_}
    svarade

[ATTACH=CONFIG]51681[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51682[/ATTACH]

Filtret är ca 27x27x55cm, vilket ger mig ett utrymme på ca 21 cm bredvid filtret. Vad jag har kunnat hitta, så ska en 6kg CO2-tub vara 18cm i diameter samt ca 65 cm hög. Det borde därmed kunna gå att få in en 6kg-tub i skåpet tillsammans med UVC-filter och CO2-reaktor. Får annars köra med 2kg-tub, men det känns smidigare med större tub, så att jag inte behöver fylla på CO2 så ofta.
    Hehe kan vi bli bästisar? HAHAHA så mycket godheter!! Kör 6kg tub direkt! Är intresserad av hur du ska koppla allt. Skriv ner allt i detalj.Många kör med brandsläckare CO2.

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade

Namn: Products_001.jpg
Storlek: 78,3 KB
ID: 690310

Namn: Lido_Base_Cabinet_001.jpg
Storlek: 58,0 KB
ID: 690311

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Annars så ber du de skicka ett akvarium oavsett färg... Listerna är väl inte limmade på akvariet? Du kan ju ta bara själva akvariet och lämna rampen och det andra kvar hos de i butiken? Hmm
    Listerna är limmade tyvärr.

Lämna en kommentar:

• {_AquA_}
    svarade
    Tack Mony, Bosse, AquA och Punkfredd för er respons!

I eftermiddags åkte jag till akvarieaffären, där jag har köpt akvariet, och visade dem fotot och förklarade vad som hänt. Han jag pratade med var lite osäker på själva reklamationsförfarandet, men det var ingen tvekan om att det är något fel på silikonet/akvariet.
    Om grossisten i Sverige har ett vitt Lido 200 hemma på lager, så har jag ett nytt akvarium i mitten på nästa vecka.
    Hoppas nu verkligen att det finns ett på lager
    Annars så ber du de skicka ett akvarium oavsett färg... Listerna är väl inte limmade på akvariet? Du kan ju ta bara själva akvariet och lämna rampen och det andra kvar hos de i butiken? Hmm

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Mony
    Känns ju inte bra med något som expanderar när man fyller på vatten. Jag hade inte kunnat sova tryggt med den vetskapen, även om det nu bara skulle vara något "estetiskt" och inget som kan gå sönder.
    Ursprungligen postat av Bosse G
    Vad det än är så skall det inte bli så. För jäkla tråkigt. Se till att få det utbytt på stört. Känns som att det förr eller senare ger med sig och vem vill vakna till ett vågskvalp hemma i vardagsrummet?
    Du har ju garanti så se till att dra nytta utav det. Jag hade inte kunnat sova med tanken av att akvariet kan släppa närsom.
    Kollade mina fogar imorse och ser inga sådana "vita kanter" på mitt.

Låter ju som att vatten att sig igenom helt klart!
    Tack Mony, Bosse, AquA och Punkfredd för er respons!

I eftermiddags åkte jag till akvarieaffären, där jag har köpt akvariet, och visade dem fotot och förklarade vad som hänt. Han jag pratade med var lite osäker på själva reklamationsförfarandet, men det var ingen tvekan om att det är något fel på silikonet/akvariet.
    Om grossisten i Sverige har ett vitt Lido 200 hemma på lager, så har jag ett nytt akvarium i mitten på nästa vecka.
    Hoppas nu verkligen att det finns ett på lager

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Kollade mina fogar imorse och ser inga sådana "vita kanter" på mitt.

Låter ju som att vatten att sig igenom helt klart!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...