JT's projekt Juwel Lido 200
Kollaps
X
-
Du har ju garanti så se till att dra nytta utav det. Jag hade inte kunnat sova med tanken av att akvariet kan släppa närsom. -
Vad det än är så skall det inte bli så. För jäkla tråkigt. Se till att få det utbytt på stört. Känns som att det förr eller senare ger med sig och vem vill vakna till ett vågskvalp hemma i vardagsrummet?Lämna en kommentar:
-
Jag ska höra av mig till butiken i eftermiddag, så ni få gärna komma med era synpunkter på detta, så jag har lite argument om de skulle trilskas med att ge mig ett nytt...Lämna en kommentar:
-
Känns ju inte bra med något som expanderar när man fyller på vatten. Jag hade inte kunnat sova tryggt med den vetskapen, även om det nu bara skulle vara något "estetiskt" och inget som kan gå sönder.Lämna en kommentar:
-
Bristfälligt silikon och 200 liter på golvet... eller?
Ställde upp akvariet på möbeln ikväll och fyllde det sakta men säkert med vatten. Ville kolla att de inte läcker innan jag tar bort originalfiltret och monterar bakgrunden... Tur var nog det...
Det läcker visserligen inte, men när det var ca 5 cm kvar upp till maxnivån, så dyker det upp ett "vitt streck" i silikonet mitt i ena hörnet på framsidan. Från att ha varit några cm, blir "strecket" längre och längre uppåt till, och blir säkert ca 15 cm långt... Nej nu *j-ar*... nu åker hela frontrutan och 200 liter åker ut på golvet, tänker jag och börjar tömma akvariet så fort jag bara kan. Som tur är hände inget, och strecket krymper var efter jag tömmer ut vattnet, och är helt borta igen när det bara är någon dm med vatten kvar.
Vad säger ni? Är silikonet bristfälligt? Finns det en risk för att silikonet ska lossna/brista och att frontrutan därmed lossnar?
Rent estetiskt är det heller inte speciellt snyggt med ett vitt streck i det svarta silikonet.
Passade även på att ta ett foto nu när akvariet står där det är tänkt.
Mitt tidigare fotomontage stämmer ganska väl överens. Tur att akvariet blev lite mindre än på mitt fotomontage.Lämna en kommentar:
-
Jag har haft mina sen september månad tror jag. De är nog lite över ett år. De har klarat sig bäst...
Hanen blev ganska risig när han blev sjuk.. Fjärilsciklidhonan börja bita på hans fenor.. Nu har de växt ut och han simmar och är allert men ganska skygg... Jag hade enbart haft ett par dvärgciklider och inget mer
Så såg han ut
http://www.youtube.com/watch?v=BJhQPivyjO4
Det får nog bliApistogramma cacatuoides , kakaduaciklid, ändå... Men kan jag bara har ett par i mitt kar blir det lite svårt att välja mellan dessa och
Apistogramma agassizii "Fire red" respektive
Apistogramma nijsseni, den blå varianten...
Fjärilscikliden är ju igång och jagar honom i filmen också...
Apistogramma nijsseni, den blå varianten...
Senast redigerad av Jonas T; 18 March 2014, 17:00.Lämna en kommentar:
-
Å, nej så tråkigt...
Hur länge har du haftApistogramma cacatuoides , kakaduaciklid? Har läst att de bara lever i ca 1 år... Funderade annars på denna...
Hanen blev ganska risig när han blev sjuk.. Fjärilsciklidhonan börja bita på hans fenor.. Nu har de växt ut och han simmar och är allert men ganska skygg... Jag hade enbart haft ett par dvärgciklider och inget mer
Så såg han ut
Senast redigerad av {_AquA_}; 18 March 2014, 16:35.Lämna en kommentar:
-
Akvarielacken, Epotex NM Klarlack FS 023/90, luktar visserligen lite, men inte alls så som man tänker sig att "två-komponent" brukar lukta. Spritpenna eller superlim luktar mer/starkare.Lämna en kommentar:
-
Fick något konstigt i vattnet så min kakaduaciklid, apistogramma agassizi och macmaste alla blev hängiga... mina kakaduor klara sig bägge två men min hona till super fire red dog... och macmasteri... verkade vara känsliga mot salt :-/ .... och ja det är en hona med hane hehe
Hur länge har du haftApistogramma cacatuoides , kakaduaciklid? Har läst att de bara lever i ca 1 år... Funderade annars på denna...
Lämna en kommentar:
-
och jag försöker leva som jag lär
Men det hade helt klart varit roligt att kunnat ha haft i växter mm och till helgen släppt i de första fiskarna... men snart såLämna en kommentar:
-
Kvällens projekt...
[ATTACH=CONFIG]51651[/ATTACH]
Lite annorlunda middag...
Undra vad grannarna tänkte när jag plockade fram flaskor med stora varningstexter på, våg, skyddsglasögon och kirurghandskar?
[ATTACH=CONFIG]51652[/ATTACH]
Målade "distanserna" till bakgrunden igår med svart akryl-färg och idag var det dags för epoxin, närmare bestämt Epotex
NM Klarlack FS 023/90 som är speciellt framtagen för att användas i söt-/saltvattensakvarier samt terrarier.
Man ska stryka på två lager och det står att man ska låta det första lagret "torka över natten"... Vad menar de då?... 16.00-07.00, dvs 15 timmar eller menar de normal "sömn-tid" runt 8 timmar?...
Edit: Orkade inte vara uppe till 2 i natt (torktid=8 timmar), utan jag chansade... Epoxin var fortfarande lite klibbig efter 6 timmar. Nu, efter 12 timmars torktid i 22 grader, var ytan inte klibbig längre. Så jag rekommenderar 10-12 timmars torktid mellan strykningarna vid en rumstemperatur på 22 grader.
Hade det inte varit bättre att skriva antalet timmar? Får ta och framföra det till Epotex, så att de ändrar i beskrivningen.
Torkar första lagret för länge måste man slipa lite lätt, så att andra lagret verkligen fäster ordentligt.
... sen är det bara att vänta 7 dygn innan man kan ha det i akvariet, så att epoxin verkligen har härdat och inte släpper ifrån sig några otäckheter. När den väl är härdad är den helt ofarlig för fiskar och andra vattenlevande djur. Man ska dock skölja av de lackade ytorna mycket väl innan den används.Jobbar en hel del med det
men stinker som FAAAAAAAAAAAAN
Lämna en kommentar:
-
Fick något konstigt i vattnet så min kakaduaciklid, apistogramma agassizi och macmaste alla blev hängiga... mina kakaduor klara sig bägge två men min hona till super fire red dog... och macmasteri... verkade vara känsliga mot salt :-/ .... och ja det är en hona med hane heheLämna en kommentar:
-
Målade "distanserna" till bakgrunden igår med svart akryl-färg och idag var det dags för epoxin, närmare bestämt Epotex NM Klarlack FS 023/90 som är speciellt framtagen för att användas i söt-/saltvattensakvarier samt terrarier.
Man ska stryka på två lager och det står att man ska låta det första lagret "torka över natten"... Vad menar de då?... 16.00-07.00, dvs 15 timmar eller menar de normal "sömn-tid" runt 8 timmar?...
Hade det inte varit bättre att skriva antalet timmar? Får ta och framföra det till Epotex, så att de ändrar i beskrivningen.
Torkar första lagret för länge måste man slipa lite lätt, så att andra lagret verkligen fäster ordentligt.Lämna en kommentar:
-
Kvällens projekt...
[ATTACH=CONFIG]51651[/ATTACH]
Undra vad grannarna tänkte när jag plockade fram flaskor med stora varningstexter på, våg, skyddsglasögon och kirurghandskar?
[ATTACH=CONFIG]51652[/ATTACH]
Målade "distanserna" till bakgrunden igår med svart akryl-färg och idag var det dags för epoxin, närmare bestämt Epotex
NM Klarlack FS 023/90 som är speciellt framtagen för att användas i söt-/saltvattensakvarier samt terrarier.
Torkar första lagret för länge måste man slipa lite lätt, så att andra lagret verkligen fäster ordentligt.
... sen är det bara att vänta 7 dygn innan man kan ha det i akvariet, så att epoxin verkligen har härdat och inte släpper ifrån sig några otäckheter. När den väl är härdad är den helt ofarlig för fiskar och andra vattenlevande djur. Man ska dock skölja av de lackade ytorna mycket väl innan den används.
Men det är helt rätt gör allting ordentligt från början så slipper man ångra sig senLämna en kommentar:
-
Kvällens projekt...
Edit: Orkade inte vara uppe till 2 i natt (torktid=8 timmar), utan jag chansade... Epoxin var fortfarande lite klibbig efter 6 timmar. Nu, efter 12 timmars torktid i 22 grader, var ytan inte klibbig längre. Så jag rekommenderar 10-12 timmars torktid mellan strykningarna vid en rumstemperatur på 22 grader.
... sen är det bara att vänta 7 dygn innan man kan ha det i akvariet, så att epoxin verkligen har härdat och inte släpper ifrån sig några otäckheter. När den väl är härdad är den helt ofarlig för fiskar och andra vattenlevande djur. Man ska dock skölja av de lackade ytorna mycket väl innan den används.Senast redigerad av Jonas T; 18 March 2014, 07:52.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: