JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av ewa
    Ha en glad påsk med de tvåbenta!
    Bra att tapetsera innan
    Tack!

Glad Påsk!

PS. Jag fick även lite gjort med akvariet igår kväll, efter att jag fixat det jag behövde med väggen. Återkommer med mer info...

Lämna en kommentar:

• ewa
    svarade
    Ha en glad påsk med de tvåbenta!
    Bra att tapetsera innan

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av ewa
    Jonas , din tråd verkar vara mycket teoretisk
    In med sanden, växterna, det är dags nu!!!
    Det påminner om mitt akvarium som står och väntar på vatten mm. Jag har svårt att ta beslut angående placeringen....
    Lycka till
    Jag håller med dig Ewa! Det har blivit lite väl mycket teoretiskt... Jag vill inget hellre än att få tömma i gruset, göra lite scaping med min fina rot, plantera växter... och slutligen släppa i lite fisk och bara beskåda underverket

Tyvärr åkte jag nu på att utföra lite spackling och målning av väggen där akvariet ska stå, för jag kommer inte komma åt det när akvariet står på plats. Och så kommer ju nu också Påskhelgen som ska tillbringas tillsammans med tvåbenta landvarelser på annan ort...

Lämna en kommentar:

• ewa
    svarade
    Jonas , din tråd verkar vara mycket teoretisk
    In med sanden, växterna, det är dags nu!!!
    Det påminner om mitt akvarium som står och väntar på vatten mm. Jag har svårt att ta beslut angående placeringen....
    Lycka till

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Är det vattentät? Funderar på att göra liknande med min Fluval FX5... Får man inte mer tryck om röret är smalare? Kommer pumpen gå åt skogen isåfall? Gillar att du skriver beskrivligt vad du har gjort och gör!
    Ja, det är vattentätt

Jag var lite orolig för en av limningarna, den första jag gjorde, men den är också tät.
    Limmet smälter snarare ihop PVCn än limmar ihop den. Det är viktigt att fördela limmet jämt över ytorna och oerhört viktigt att göra rent ytorna med Tangit rengöringsmedel, då PVC är ett mycket svårt material att limma ihop. Det går inte med T-röd mm. Möjligen med aceton, då det ingår i rengöringsmedlet, men jag skulle inte chansa...

Hastigheten på vattnet ökar med smalare rör/slang samtidigt som motståndet/tryckförlusterna ökar i både själva röret/slangen och vid eventuella förminskningar, T-kopplingar mm. Dvs det blir jobbigare för pumpen att pumpa samma mängd vatten genom ett smalare system, vilket medför att flödet, L/timme, blir mindre. Och tvärt om med ett grövre system. Därav att jag gick upp i dimension på mitt insug, från 16 mm till 21 mm, med förhoppningen om att det skulle ge ett bättre flöde i resterande systemet. En grundregel vid dimensionering är också att hastigheten på vattnet i ledningarna inte ska överskrida 5 m/s, vilket blir, om jag räknar rätt 3600 L/h i en 16/22 slang.

Vet inte hur mycket, eller om en pump tar skada över huvud taget, av att konstant behöva jobba med att pumpa vattnet genom ett "trögt" system jämfört med ett mindre "trögt".

Tack! Jag skiver lite som om det vore en blogg och försöker ta med och svara på mina egna frågor som jag har sökt/fått svar på. Så att det förhoppningsvis hjälper eller kan ge tips/idéer till någon

Lämna en kommentar:

• {_AquA_}
    svarade
    Är det vattentät? Funderar på att göra liknande med min Fluval FX5... Får man inte mer tryck om röret är smalare? Kommer pumpen gå åt skogen isåfall? Gillar att du skriver beskrivligt vad du har gjort och gör!

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Tycker jag får lite dåligt vattenflöde genom systemet och misstänker att det har med slangarna att göra samt att de går lite upp och ner i skåpet.

Ytterfiltret Eheim 2078 anges ha ett flöde på 1850 L/h och en pumphöjd på 2,6 meter.
    När jag mäter alla "stigningar" vattnet behöver göra i mitt system, får jag det till ca 2,5 meter. Jag får därmed vara nöjd med att jag ändå får ett flöde... Pumpar brukar normalt sett ha ca 0L/h i flöde vid deras max pumphöjd.

Jag mätte flödet genom filtret med Eheims programvara (hur mycket man nu kan lita på dess värden) med en kort slang och snabbkoppling kopplad direkt mellan insug och utblås. Innan hade jag haft filtret inkopplat i "systemet" och på så sätt fått bort all luft. Genom denna mätning fick jag ett flöde på 1062-1277 L/h, jämfört med angivna 1850 L/h.

Frågan är som sagt hur mycket man kan lita på värdena, då det lägre uppmättes i "auto-läge" medans det högre uppnåddes i "manuellt" läge. Det ger i vilket fall en siffra att jämföra med när jag kopplar in övriga komponenter i systemet.

Ytterfilter - Eheim 2078
    "Rundgång" 1062 L/h
    Ytterfilter + Insug & Utblås
    1 insug 743 L/h
    2 insug 810 L/h
    Förlust genom Insug & Utblås (dH=0,90m): 250 L/h
    Ytterfilter + Insug & Utblås + UV-filter + CO2-rektor
    "Auto" "Manuell"
    1 insug 594 L/h 594 L/h
    2 insug 613 L/h 653 L/h
    Förlust genom UV + CO2 (dH=0,65m): 200 L/h
    Ytterfilter + Insug & Utblås + UV-filter + CO2-rektor + Fluidiserande Sandbeddfilter (FSBF)
    "Auto" "Manuell"
    1 insug 464 L/h 524 L/h
    2 insug 497 L/h 524 L/h
    Förlust genom FSBF (dH=0,70m): 110 L/h
    Tyckte det blev lite väl mycket förluster genom insug och utblås, så helgens projekt har varit att ersätta insuget med en konstruktion av PVC-rör.

Klicka på bilden för större version

Namn: PVC-Insug_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 473,6 KB
ID: 690527
    Tangit rengöring och sedan Tangit PVC-U Special-lim.

Efter rengörning stryks limmet jämt ut på båda ytorna som ska limmas ihop. Jag la en sträng på ca 4 mm runt om och använde en pensel för att fördela limmet jämt över en yta på ca 1-1,5 cm närmast kanten.

Delarna trycks sedan ihop utan att vridas och hålls på plats under lätt tryck under några sekunder. Delarna sitter ihop på en gång och efter ca 5 minuter är det ingen risk för att de ska gå isär vid fortsatt limmande av övriga delar.

Limmet ska härda i minst 24 timmar innan det utsetts för vattentryck. Och för att bli helt härdat, så att inga kemikalier hamnar i akvarievattnet. Jag har dock hört och läst om många som limmat och sedan använt det efter 15 min eller en timme. Det går säker bra vid mindre mängd limmade delar, som vid reparationer, men jag skulle inte chansa om man limmat ett helt system.

Namn: PVC-Insug_002.jpg
Storlek: 500,5 KB
ID: 690528
    Satte en distans på insuget så att det skulle hållas rakt medans det härdade.

Namn: PVC-Insug_003.jpg
Storlek: 326,9 KB
ID: 690529
    24 timmar senare...

Till ytavrinnaren från Fluval använder jag fortfarande ett förböjt grönt rör som jag ansluter till PVCn med en 16/22-slang.

Namn: PVC-Insug_004.jpg
Storlek: 348,6 KB
ID: 690530
    Insuget består av 25 mm PVC-rör och tillbehör.
    Satte dit 2 kranar, en till ytavrinnaren och en till insuget. Detta för att kunna starta upp en i taget och på så sätt verkligen förvissa mig om att båda går igång. Vände kranarna in mot varandra för att kunna komma åt dem genom springan i skåpet då akvariet står uppskjutet mot väggen.

Mätte upp flödet med PVC-insuget och det räcker med ett av insugen för att uppnå max-värdet. Med 16/22-slangarna behövdes båda insugen för att nå maximalt flöde. Så PVCn ger därmed mindre förluster. Vilket annars vore konstigt med tanke på att 25 mm-rören är ca 21 mm invändigt jämfört med slangens 16 mm.

Jag får dock inte så stor förbättring när hela systemet är inkopplat, vilket troligen beror på att det ändå är 16/22 anslutning in i filtret. Det blev en förbättring på ca 20 L/h, så det är iaf något.

Gör slangen till utblåset mer motstånd än insuget tro?
    Det är en höjdskillnad på ca 0,9 m.
    Utblåset i form av Installations SET 2, har dock fortfarande en anslutning på 16/22.
    Senast redigerad av Jonas T; 13 April 2014, 22:20.

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Testade tidigare i veckan med att lägga dit den extra ljusrampen från Juwel och det tre-delade lucksetet.

Namn: Juwel-Dubbla-Ljusramper_002.jpg
Storlek: 450,9 KB
ID: 690524
    Tryckte även dit reflektorerna från Juwel.

Totalt är det 4st 28W T5-rör (112 W) vilket blir 0,56 W/L eller 343 W/kvm.

Tänkte köra med Juwel's Day-lysrör på 9000 Kelvin, vilka följer med som standard med både akvariet och den extra rampen. Jag har även köpt ett Color-rör som jag tänkte eventuellt använda för att framhäva de blå och röda färgerna hos fiskarna (Kardinaltetrorna).

Namn: Juwel-Dubbla-Ljusramper_001.jpg
Storlek: 367,3 KB
ID: 690525
    Som tur är, var den bakre luckan lite större än de andra. När jag måttade för bakgrunden och sedan skar ut lite extra i distansen för lysröret, antog jag att de vara lika stora. Tack vare att den bakre luckan är lite större, är det inga problem med att få plats även med reflektorn närmast bakgrunden.

Luckorna har måtten (med början vid frontrutan): 11 cm, 10,5 cm och 13 cm.
    Ljusramperna är ca 7,5 cm, dvs totalt blir det ca 49,5 cm.

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Vart håller du hus med dina uppdateringar?!
    Jag lever och projektet också... Livet kom bara emellan med weekend-semester och mycket på jobbet...

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Vart håller du hus med dina uppdateringar?!

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Aha, Inom bygg har jag talat med Mary Poppendick som hade empire state building som exempel. Ganska cool berättelse det hela.

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Hehe, du verkar gilla leant ledarskap.
    Jag misstänkte att någon skulle reagera på böckernas titlar...

Jo, jag ställer mig bakom Lean-filosofin eller snarare "The Toyota Way", då det inte bara handlar om att ta bort slöserier... eller jo det gör det på sätt och vis, men det är slutresultatet... och det är snarare människorna och vägen dit som är det viktiga... o så är Lean-begreppet något Jeffrey Liker et.al myntade då de försökte förstå/beskriva vad det var Toyota gjorde. Toyota själva började använda begreppet först ca 2001 för att just beskriva det konkreta arbetet med att minimera slöserier. Men, men... nu ska jag/vi inte fasta kring detta i detta forum...

Ursprungligen postat av DaRe
    Mjukvaruindustri eller annat?
    Nej, faktiskt inte. Har jobbat en hel del med mjukvaruföretag för att utveckla/anpassa div system/programvaror men är konsult inom byggbranschen och jobbar bl.a med optimeringar inom Supply Chain Management, Bygglogistik och Projektering.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Hehe, du verkar gilla leant ledarskap. Mjukvaruindustri eller annat?

Hehe, du verkar gilla leant ledarskap. Mjukvaruindustri eller annat?

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Det ser jättefint ut.

Är bara väldigt rädd att du kommer få brottas med att de blir pilligt med grejerna där bakom.

Du kommer tex att få gå på känn när du ska trycka i dom i alla "hållare" om du tagit upp någon del eller rör ur karet för själva sugproppen följer sällan med.

Tror inte du behöver någon extra lite. Powerhead där bak de räcker med insugen.
    Jo, det är trångt där bakom... Så jag tryckte dit alla sugproppar där de ska sitta innan jag limmade bakgrunden. Kom fram till att det är enklare så än att trycka dit dem efteråt. Jag hoppas verkligen att de sitter kvar... annars blir det pilligt, men jag har testat och det funkar också i så fall

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Det ser jättefint ut.

Är bara väldigt rädd att du kommer få brottas med att de blir pilligt med grejerna där bakom.

Du kommer tex att få gå på känn när du ska trycka i dom i alla "hållare" om du tagit upp någon del eller rör ur karet för själva sugproppen följer sällan med.

Tror inte du behöver någon extra lite. Powerhead där bak de räcker med insugen.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...