JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Kolla igenom hela co2 systemet efter små läckor! Blanda lite såpa och vatten och spruta på i slangar osv, blir de små microbubblor någonstans så läcker gasen ut.
    Har nu kollat efter läckor i CO2-systemet, dvs i stort sätt CO2-reaktorn... och den är tät.

Har kollat runt på nätet och andra forum och hittade att många som kör med konstant flöde CO2, med eventuell timerstyrd magnetventil för dag och natt, har ett bubbelantal på ca 1-2 bubblor per sekund. Dvs för att jag ska komma upp i samma CO2-mängd behöver jag 90-180 bubblor under de 5 sekunder som min magnetventil är öppen var 90:e sekund.

Jag drar därmed slutsatsen att jag tidigare hade på för lite CO2.
    Har nu ökat CO2 och lyckats få ner pH till 6.7 samt att magnetventilen inte alltid behöver slå på var 90:e sekund då pH-proben gör en ny mätning.

Klicka på bilden för större version

Namn: CO2_Graph_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,0 KB
ID: 690663
    pH-ligger nu mellan 6.72 och 6.73. Staplarna längst ner visar under vilka tidsintervall som magnetventilen har behövts öppnas var 90:e sekund. Hittills ligger intervallen på ca 6 minuter, dvs det tar ca 6 minuter utan CO2 för att pH ska stiga med 0.01 och sedan ytterligare 6 minuter med CO2 för att sjunka med 0.01 till pH 6.72.

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonas T
    Har problem med att få ner pH-värdet med CO2... Några idéer på vad som kan vara orsaken?

[ATTACH=CONFIG]52127[/ATTACH]
    Magnetventilen öppnar var 90:e sekund och är då öppen i 5-7 sekunder. Bubblorna per sekund är många och stora, hinner knappt räkna dem... CO2-reaktorn hinner precis lösa upp dem innan magnetventilen öppnas på nytt.

pH-värdet har nu under ca 3 timmar legat stabilt runt 7.06 och har innan dess också legat stabilt över 7. När jag minskar CO2 går pH upp direkt. Vill komma ner till ett pH-värde på 6.7.

Belysningen har varit tänd under tiden som grafen ovan visar och ett par timmar innan.

Bor i Stockholm, så det är Stockholmsvatten i akvariet. Har inte koll på vattenvärdena, då jag tyvärr inte har hunnit/lyckats få tag på vattentest. Kommer på onsdag... Men KH ska ligga enligt andra runt 4. pH-värdet var från början 7.9.

Temperaturen i akvariet är 26 grader C.

Gruset är imazo Svart 1-2mm, art.nr. 153.9010, och ska vad jag kunnat hitta inte innehålla kalk.
    Kolla igenom hela co2 systemet efter små läckor! Blanda lite såpa och vatten och spruta på i slangar osv, blir de små microbubblor någonstans så läcker gasen ut.

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Har problem med att få ner pH-värdet med CO2... Några idéer på vad som kan vara orsaken?

Namn: CO2_Graph_001.jpg
Storlek: 211,1 KB
ID: 690662
    Magnetventilen öppnar var 90:e sekund och är då öppen i 5-7 sekunder. Bubblorna per sekund är många och stora, hinner knappt räkna dem... CO2-reaktorn hinner precis lösa upp dem innan magnetventilen öppnas på nytt.

pH-värdet har nu under ca 3 timmar legat stabilt runt 7.06 och har innan dess också legat stabilt över 7. När jag minskar CO2 går pH upp direkt. Vill komma ner till ett pH-värde på 6.7.

Belysningen har varit tänd under tiden som grafen ovan visar och ett par timmar innan.

Bor i Stockholm, så det är Stockholmsvatten i akvariet. Har inte koll på vattenvärdena, då jag tyvärr inte har hunnit/lyckats få tag på vattentest. Kommer på onsdag... Men KH ska ligga enligt andra runt 4. pH-värdet var från början 7.9.

Temperaturen i akvariet är 26 grader C.

Gruset är imazo Svart 1-2mm, art.nr. 153.9010, och ska vad jag kunnat hitta inte innehålla kalk.

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Grymt!!!

Håll NOGRANN koll på brister nu och åtgärda genast med näring om de behövs! Ge inte algerna en suck!
    Tack!

Jag ska göra mitt bästa...

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Grymt!!!

Håll NOGRANN koll på brister nu och åtgärda genast med näring om de behövs! Ge inte algerna en suck!

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    De nya invånarna och bilder från 2014-04-19, dag 4, med CO2 i 2 dygn.

Namn: Otocinclus macrospilus_001.jpg
Storlek: 572,2 KB
ID: 690657
    Enligt akvarieaffären ska detta vara Otocinclus macrospilus, men jag vet inte vad som skiljer dem och Otocinclus affinis... Fina är de i alla fall och jag ska nog komplettera med ytterligare 5st.

Namn: 2014-04-19_Per.jpg
Storlek: 545,5 KB
ID: 690658
    Vattnet är nu mycket klarare och det bubblar på fint från växterna

Namn: 2014-04-19_Front.jpg
Storlek: 806,5 KB
ID: 690659
    Växterna i bakgrunden verkar ha växt några cm och har utvecklat sin bruna/röda färg på utväxterna.

Namn: 2014-04-19_Left.jpg
Storlek: 611,0 KB
ID: 690660

Namn: 2014-04-19_Right.jpg
Storlek: 561,2 KB
ID: 690661

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Bilder från 2014-04-17, dag 2...

Namn: 2014-04-17_Per.jpg
Storlek: 520,9 KB
ID: 690653

Namn: 2014-04-17_Front.jpg
Storlek: 754,7 KB
ID: 690654

Namn: 2014-04-17_Left.jpg
Storlek: 575,6 KB
ID: 690655

Namn: 2014-04-17_Right.jpg
Storlek: 570,6 KB
ID: 690656

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Jag spår en lysande framtid för det här karet!
    Jag hoppas på en lysande framtid också, och förhoppningsvis inte en algexplosion eller andra tråkigheter...

Tänk på att inte ha för mycket ljus om du inte har co2 påsatt!

När du slår på den sen så kommer ditt kar växa ikapp mitt på ca 7 dagar.
    Det får med andra ord bli dagliga, istället för veckovisa, uppdateringar för min del

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Ursprungligen postat av Mony
    Wow, så snyggt!
    Vilket jobb att få till alla tre sidor, men man ser ju att du har det "rätta ögat".

Ofta brukar nyplanterade kar se lite fattiga ut, men ditt är snyggt redan efter första dygnet!
    Tack!

Det tog ett tag att komma på hur jag skulle placera växterna för att få till alla tre sidorna. Jag hade en tanke från början, men det blev lite justeringar då de mellanhöga växterna inte fick plats där jag hade tänkt. Utrymmet behövs istället för att svärdsplantan ska kunna breda ut sig.

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Jag spår en lysande framtid för det här karet!

Tänk på att inte ha för mycket ljus om du inte har co2 påsatt!

När du slår på den sen så kommer ditt kar växa ikapp mitt på ca 7 dagar.

Lämna en kommentar:

• Mony
    svarade
    Wow, så snyggt!
    Vilket jobb att få till alla tre sidor, men man ser ju att du har det "rätta ögat".

Ofta brukar nyplanterade kar se lite fattiga ut, men ditt är snyggt redan efter första dygnet!

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Nattskiftet har jobbat på bra... Första bilderna på planteringen

Namn: Scaping_006_Plants_001.jpg
Storlek: 420,5 KB
ID: 690556
    Det blev totalt 27 krukor med växter.

Jag tänker mig att jag återkommer med en växtlista.

Namn: Scaping_007_Plants_002.jpg
Storlek: 644,7 KB
ID: 690557
    Sett genom frontrutan.

Namn: Scaping_008_Plants_003.jpg
Storlek: 445,8 KB
ID: 690558
    Högra sidorutan, den som är vänd mot soffan.

Namn: Scaping_009_Plants_004.jpg
Storlek: 543,7 KB
ID: 690559
    Vänstra sidorutan.

Namn: PMDD_001_Bottles_001.jpg
Storlek: 445,9 KB
ID: 690560
    Tömde i en omgång med PMDD så att det förhoppningsvis blir fart på växterna. Har inte kopplat in CO2 än men ska förhoppningsvis få till det i kväll.

Lämna en kommentar:

• ewa
    svarade
    [y]

Lämna en kommentar:

• FrePGun
    svarade
    Nu väntar vi bara på ett mega växtpaket så kommer det där bli succé! Plantera nu hela karet från start så att du har motstånd mot algerna!!!

Mycket snabbväxare!

Lämna en kommentar:

• Jonas T
    svarade
    Början på aquascapen...

Namn: Dennerle-DeponitMix_Pro_Bag.jpg
Storlek: 351,8 KB
ID: 690541
    Efter att ha tvättat ca 30kg grus var det dags att grunda med miniralberikad sand/lera.

Namn: Dennerle-DeponitMix_Pro_Box.jpg
Storlek: 472,1 KB
ID: 690542
    Använde mig av Dennerle's DeponitMix Professional miniralberikade sand/lera för att ge en långvarig tillgång på mineraler mm för växterna.

Namn: Dennerle-DeponitMix_Pro.jpg
Storlek: 360,4 KB
ID: 690543
    Fördelade DeponitMixen så att det blev någon cm närmast rutan och ca 3-4 cm i mitten och mot baksidan.

Namn: Scaping_001_Gravel_001.jpg
Storlek: 384,9 KB
ID: 690544
    Dags för det svarta gruset...

Namn: Scaping_002_Gravel_002.jpg
Storlek: 385,8 KB
ID: 690545
    Försökte få till en snygg linje/sektion av gruset, för att fylla på med ljusare grus/sand till höger.

Namn: Scaping_003_Gravel_003.jpg
Storlek: 375,7 KB
ID: 690546
    Jag tycker kontrasten blev lite väl stor mellan det svarta och ljusa gruset med tanke på bakgrundens färgskala. Det hade säkert funkat bättre med typ Rådasand istället för det ljusa gruset.

Namn: Scaping_004_Gravel_004.jpg
Storlek: 372,9 KB
ID: 690547
    Det fick därmed bli bara svart grus.

Namn: Scaping_005_Root_001.jpg
Storlek: 378,0 KB
ID: 690548
    Efter många småjusteringar av rötternas placering... lite mer till höger... lite mer vridet mot frontrutan... närmare bakgrunden... osv, så fick jag till slut till en placering jag är nöjd med från alla tre sidor.

Namn: Scaping_005_Root_002.jpg
Storlek: 408,0 KB
ID: 690549
    Fyllde på vatten igår kväll/natt och så här såg det ut i morse

Vattnet är fortfarande lite grumligt av bakteriekulturen jag tillsatte för att få igång filtret.

Namn: Prime_Sera-Nitrivec.jpg
Storlek: 457,0 KB
ID: 690550
    Använde mig av Prime vattenberedningsmedel och jag tycker det verkar som att det fungerade riktigt bra.
    Vattnet förblev helt klart och det bildades lite grått skum på vattenytan i akvariet som jag tog bort.
    Det är dessutom väldigt drygt, 5ml till 200L.

För att få igång bakteriekulturen använde jag Sera's Nitrivec. Det grumlar vattnet, men grumlingen ska försvinna efter 4-24 timmar.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...