540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #91
    Kastar in handduken för den här helgen med halvfullt kar.

    Hörde någon mumla sömndrucken där nere om sovande barn och någonting om snickrande mitt i nätterna... Ni vet... För husefridens skull.

    Allting är förberett på fx5-an så det är bara att sätta i sladden på den imorgon.

    Rötterna flyter så dom lär behöva ett tag på sig är jag rädd...

    Imorgon ska jag åter ta upp den nobla konsten i sandsköljning...

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #92
      Sådärja...

      Nu var fx5-an igångkickad. Allt håller tätt...

      Smidigt filter måste jag säga! Dock surrar det rätt mycket just nu men man hör att det är luft kvar i filtret. Försvinner nog efter ett par automatiska lufttömningar. Skall testa att luta filtret lite också.

      Funderar på att ställa filtret i ett diskmaskins underlägg. Dels för att får bort lite vibrationer (ställning blir som en resonanslåda) och sen för att vid eventuellt läckage driva vattnet framåt så det förhoppningsvis kan upptäckas snabbare.

      Har lite Ågren angående botten substratet.

      Jag har fin Blästersand i förådet som jag tänkt använda... Men blir mer och mer sugen på lite större sten/grus.

      Ungefär så som många har i sina CA kar... Men vart fasen får man tag på sånt? Tvivlar på att folk letar upp 7000 stenar i naturen.

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #93
        Kolla med trädgårdsaffärer, dom kan ibland ha bra pris på slipad sten/grus. Själv gillar jag att "botanisera" på plantagen.
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #94
          Ursprungligen postat av Rivulatus
          Kolla med trädgårdsaffärer, dom kan ibland ha bra pris på slipad sten/grus. Själv gillar jag att "botanisera" på plantagen.
          Tack för tipset! Vi har en väldigt bra och stor trädgårdshandel precis här i närheten ska kolla med dom!

          Ingen risk att man kommer över något som man inte bör ha i karet?

          Kommentar

          • mbitton
            Användare
            • februari 2013
            • 223

            #95
            Det börjar närma sig, naturtroget o snyggt är det också! Sand kan va lite smått jobbigt att skölja, antar att det kommer gå åt ett par kg till din balja?
            600 + 120 lliter Tanganyika

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #96
              Ursprungligen postat av mbitton
              Det börjar närma sig, naturtroget o snyggt är det också! Sand kan va lite smått jobbigt att skölja, antar att det kommer gå åt ett par kg till din balja?
              Ja en och en halv säck skulle jag tro... Men Julas blästersand är inte allt för jävlig faktiskt...

              Funderar på att köra metoden med att hälla över i en petflaska, man vänder flaskan så att sanden rinner ut i vattnet och när sanden går ur åker vatten upp i vakuumet och drar med sig skit och små partiklar...

              Kommentar

              • mbitton
                Användare
                • februari 2013
                • 223

                #97
                Låter smart. Jag brukar alltid hälla i sanden med hjälp av en glassbytta då akvariet är fyllt med vatten. Många säger att blästersanden från Jula är ren, men kan inte hålla med om det. Brukar alltid skölja ur den 5-8 ggr tills vattnet i hinken med sanden i är kristallklar. Jag valde att ha i knappt 20 kg bästersand i mitt 600 liters. Har dock fyllt på med vit sand från zolux överst, gick åt 15 kg ungefär.
                600 + 120 lliter Tanganyika

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #98
                  Ursprungligen postat av mbitton
                  Låter smart. Jag brukar alltid hälla i sanden med hjälp av en glassbytta då akvariet är fyllt med vatten. Många säger att blästersanden från Jula är ren, men kan inte hålla med om det. Brukar alltid skölja ur den 5-8 ggr tills vattnet i hinken med sanden i är kristallklar. Jag valde att ha i knappt 20 kg bästersand i mitt 600 liters. Har dock fyllt på med vit sand från zolux överst, gick åt 15 kg ungefär.
                  Renare än Rådasand tex, men ren njee... Tror dessutom de är bra att bli kvitt det allra finaste stoftet som annars flyter lätt med vattnet och kan sätta sig i pumpimpellrar och grejer, har jag HÖRT skall tilläggas...

                  Haha, lite kul att se rockzolid modulerna röra sig pga av vatten strömmarna... Ser ut som flytande sten. Får nog vrida och vända lite på dom för att få ut luft...

                  Kommentar

                  • mbitton
                    Användare
                    • februari 2013
                    • 223

                    #99
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Renare än Rådasand tex, men ren njee... Tror dessutom de är bra att bli kvitt det allra finaste stoftet som annars flyter lätt med vattnet och kan sätta sig i pumpimpellrar och grejer, har jag HÖRT skall tilläggas...

                    Haha, lite kul att se rockzolid modulerna röra sig pga av vatten strömmarna... Ser ut som flytande sten. Får nog vrida och vända lite på dom för att få ut luft...
                    Ett jäkla bra tryck i pumpen hör jag.. rengjorde min fx5:a nyss.. var ett tjockt lager med svart sörja på alla 6 filterpadsen.
                    600 + 120 lliter Tanganyika

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      Vad tror ni om dessa?

                      Köp blommor, växter, jord för ditt hem & trädgård. Vi erbjuder 1 års växtgaranti på trädgårdsväxter. Våra experter hjälper dig i alla våra butiker & online.


                      Köp blommor, växter, jord för ditt hem & trädgård. Vi erbjuder 1 års växtgaranti på trädgårdsväxter. Våra experter hjälper dig i alla våra butiker & online.


                      Det och sen i med lite sand på sina ställen så har jag nog de jag är ute efter...

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Ursprungligen postat av mbitton
                        Ett jäkla bra tryck i pumpen hör jag.. rengjorde min fx5:a nyss.. var ett tjockt lager med svart sörja på alla 6 filterpadsen.
                        Ja där blåser de på rätt bra men värst är ändå Eheim compact 3000 huvudet, som jag förvisso bara kör på 1500 L/h men den skyfflar på bra...

                        Skall montera ett fx5 utblås på den också så att det åtminstone blir två strålar på den.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          Allright... På lördag skall det köpas Botten substrat och DJUDDÄMPARE!

                          Fx5-ans ljud förstärks ggr 10 inne i det där skåpet...

                          Tror inte att jag fått ett klassiskt "måndags ex" av filtret för så hemskt är det inte. Men ljudet ligger på en frekvens som är svår att koppla bort ur öronen.

                          Får bli något sånt här:

                          Vid köp av olika typer av billig ljuddämpning till din bil ➨ Din beställning Packad & Klar inom 2h & hämtas vid närmaste Biltema-varuhus!


                          Samt liggunderlag under och runt filtret...

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            Den mattan funkar bra. Men se till att ställa filtret på något som kan dämpaut vibrationer också, brukar hjälpa en del.

                            Vad är tänkt att ha för botten substrat?
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              Ursprungligen postat av affealien
                              Den mattan funkar bra. Men se till att ställa filtret på något som kan dämpaut vibrationer också, brukar hjälpa en del.

                              Vad är tänkt att ha för botten substrat?
                              Ja liggunderlag runtom filtret och under

                              Blir sån här Sjösten i två olika storlekar:

                              Köp blommor, växter, jord för ditt hem & trädgård. Vi erbjuder 1 års växtgaranti på trädgårdsväxter. Våra experter hjälper dig i alla våra butiker & online.


                              Och blästersand sen tänkte jag ut och plocka på mig eklöv om någon vecka när de finns fler på marken...

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Vad kör du med för liggunderlag? Jag hade otur och fick tag i ett med antimögelmedel tror jag eller någon annan kemikalie som den släppte ut och fiskarna dog efter några månader.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...