540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #46
    Ursprungligen postat av Repen1
    Ska bli intresant att följa detta o kanske få en utvärdering, då jag aldrig hört eller sett ett projekt som detta.Mille
    Ja jag försvinner inte ifrån forumet i första taget . Egentligen skulle jag dra igång karet med bara denna filtrering för att se om det fungerar innan jag kompletterar med Fluval fx5-an.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #47
      Sådär. Idag har jag "fällt in" stenar i bakgrunden samt börjat grunda väggar och dörrar till möbeln.

      Stenarna är tillsågade riverstone moduler som jag stuckit in i ett snitt jag lagt i latexen. Jag kan ta bort dom om jag vill utan att det syns att jag skurit i bakgrunden...

      Har varit ute och plockat en massa al samt ek kvistar som jag skall sticka in som "rötter" lite här och var sen...

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #48
        Nu är täckglasen tillbakalagda för den här dagen.

        Ville bjuda på en till bild med bakgrunden i karet och till och med lite belysning!

        Sitter och dividerar i mitt huvud om jag skall ha massor med rötter eller en mer sten orienterad biotop. Har tre STORA riverstone moduler kvar utöver de som är i karet nu.

        Funderat även på att fixa en till sten i bakgrunden som delas som att den "ovanför" ytan lite mer mot den vänstra hörnan också. Gillar hur dessa lurar ögat att väggen "fortsätter" upp ovanför karet...

        Är iaf sjukt belåten med mig själv so far...

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #49
          Sanslöst bra. Stenarna lyser lite nu jämfört med bakgrunden, men det kommer bli assnyggt med algerna som kommer den kommer jämna till färgerna.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #50
            Grymt snyggt!
            Skall bli mycket intressant och följa denna tråd.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • ThomasK
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 286

              #51
              Verkligen snyggt, det har tagit några timmar att få till bakgrunden kan jag tänka mig.
              Ska bli intressant att se fortsättningen.
              Mvh Thomas

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #52
                Tack allihop!

                Ja är de något man lärt sig om akvarierna vid det här laget så är de ju att de inte är färdiginrett innan ett naturligt lager av alger sätter sig på precis allting!

                Inga jätte framsteg idag men lite svart färg på luckorna iaf

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • september 2007
                  • 1525

                  #53
                  Wow, vad snyggt! Snyggt jobbat med bakgrunden/filter!
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #54
                    Ursprungligen postat av HåE
                    Wow, vad snyggt! Snyggt jobbat med bakgrunden/filter!
                    Tack ska du ha

                    Ja rent utseendemässigt är jag jätte nöjd. Nu återstår det som sagt var att se ifall den faktiskt filtrerar vatten också!

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #55
                      Tar ett litet steg varje dag nu.

                      Idag skalade jag lite ek och al grenar som jag förankrade i bakgrunden al grenarna gjorde sig helt klart bäst.

                      Vad är då kvar att göra...

                      -Måla färdigt luckor samt väggar till möbel.

                      -Skaffa fukt tålig plyfa skiva att ha imellan karet och bänken (samt liggunderlag) och måla sågskarven på denna.

                      -Skaffa bänkskiva att ha under alltihopa som tryckutjämnare. Skall be min far som är golvläggare att lägga laminat på denna som är så lik min parkett som möjligt för att "kamouflera" den:

                      -igång sättning...


                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #56
                        Idag fick jag upp akvariet på ställningen.

                        Känns som att bakgrunden gjorde sig ännu mer rättvisa när den kom upp i "titthöjd".

                        Just nu står karet en halvmeter ifrån väggen för att jag ska kunna gå runt det och fixa med de sista grejerna.

                        Gjorde ett jätteklipp på en "skadad"
                        Bänkskiva nere på trähandeln mot lite kaffepengar.

                        Imellan skivan och karet ligger de även 8 mm liggunderlag.

                        Allting känns skit stabilt när de står över reglarna och jag kommer inte behöva någon extra tryckutjämning vågar jag nog påstå... Och nu står de ju ändå inte ens längst in mot den bärande väggen.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #57
                          Dagens bild... Ni får ursäkta min dagliga uppdateringar men man är ju rätt exalterad vid det här skedet av bygget...

                          Testar lite olika hardscapes. Är helt klart svag för när rötterna sticker upp ovanför ytan som på bilden...

                          De tre stora Riverstone modulerna på golvet... Är för stora för det här karet. Sparas undan istället till ett framtida Tanganyika kar.

                          Har två andra större rötter också som jag skall testa senare. Kul att man har och tar sig tid såhär i andra fall har man ju vara slängt ihop baljan för att få i fisk i princip...

                          Kommentar

                          • roedkft
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 189

                            #58
                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Dagens bild... Ni får ursäkta min dagliga uppdateringar men man är ju rätt exalterad vid det här skedet av bygget...
                            Den ursäkten är överflödig. Det är nog väldigt få som lider av att det blir mycket uppdateringar på ett sånt här projekt

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #59
                              Håller med föregående, trots att det inte är en biotop som jag är intreserad av, så är det intresant att följa andras projekt, då man får många bra tips o ideer. Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #60
                                Fasiken vilket fint par med Crenicichla saxatilis , hoppas man kan få tag på lika granna som dessa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...