540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #16
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    Om du har tur och ork att vänta så kanske Felipe Cantera kan ta med sig en eller några Celidochilus från Uruguay nästa gång han kommer till Sverige/Norge

    Vet dock inte hur de är i temperament eller storlek.. men kolla med honom! Han finns förutom på forumet även på fb med sin Aquterra tours
    Hmm. Det ska jag fasen kolla upp!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Jag antar att du läst följande artiklar:

      Del 1 http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9502&lopnr=2
      Del 2 http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9503&lopnr=2

      Frank Warzel skrev om Crenicichla i alla Cichlid Yearbook http://www.cichlidpress.com/ De kostar 22 dollar styck vilket är lite hårt för så pass gamla böcker.
      Här finns några artiklar som man inte behöver betala för (och några som kostar pengar) http://www.cichlidae.com/articles/de...p?type=article
      Och förstås finns artiklar på Mostly Cichlids
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Jag antar att du läst följande artiklar:

        Del 1 http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9502&lopnr=2
        Del 2 http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9503&lopnr=2

        Frank Warzel skrev om Crenicichla i alla Cichlid Yearbook http://www.cichlidpress.com/ De kostar 22 dollar styck vilket är lite hårt för så pass gamla böcker.
        Här finns några artiklar som man inte behöver betala för (och några som kostar pengar) http://www.cichlidae.com/articles/de...p?type=article
        Och förstås finns artiklar på Mostly Cichlids
        Ny info för mig

        Tack för länkarna!!

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #19
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Om du har tur och ork att vänta så kanske Felipe Cantera kan ta med sig en eller några Celidochilus från Uruguay nästa gång han kommer till Sverige/Norge

          Vet dock inte hur de är i temperament eller storlek.. men kolla med honom! Han finns förutom på forumet även på fb med sin Aquterra tours
          Kollade upp lite mer om denna art. SKITSNYGG men de är dock en sådan fisk som skall ha en kall period en gång om året. Inget jobbigt kanske egentligen men inget jag orkar hålla på med. Dessutom rätt ovanlig och kostsam!

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #20
            Formade klart bakgrunden idag. Imorgon startar jobbet med Latex ytan.

            Syns knappt på bilden med det är rejäla gropar in i den på olika ställen.

            Tjockleken varierar från 2-10 cm. Än så länge tror jag det funkar som jag tänkt!

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #21
              Intressant projekt, ska bli kul att se hur bakgrunden blir till slut i karet.

              /Jocke

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #22
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Om du har tur och ork att vänta så kanske Felipe Cantera kan ta med sig en eller några Celidochilus från Uruguay nästa gång han kommer till Sverige/Norge

                Vet dock inte hur de är i temperament eller storlek.. men kolla med honom! Han finns förutom på forumet även på fb med sin Aquterra tours
                Celidochilus är ena riktigt aggressiva rackare! Jag hade två i ett akvarium tillsammans med fyra stycken C. missionera + diverse annan fisk och det fightades rejält bland dem. (Dessvärre slutade sagan med en trasig pump och döda firrar). Det är läckra gäddor men extremt luriga. Om man hittar arten i butik så är det fruktansvärt dyra.

                Jag ansluter mig till de som föreslår någonting ur saxatilisgruppen. Jag har haft C. lepidota "Salto" som fungerat bra i 200-600liter. Ett fullvuxet par lekte upprepade ggr i ett 110cm långt akvarium utan att ta ihjäl varandra.

                Parband kan snabbt lösas upp bland gäddciklider. Allt kan fungera bra, men så plötsligt blir det ena aggressiv mot sin partner och vill jaga ur den ur reviret och det är då man gärna vill ha ett långt kar med många gömställen. Jag är mycket tveksam till de riktigt stora arterna i kar under 1000 liter. Upp till 12-13cm är de ofta hur fredliga som helst men när de når "puberteten" kan det vända plötsligt.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                  Celidochilus är ena riktigt aggressiva rackare! Jag hade två i ett akvarium tillsammans med fyra stycken C. missionera + diverse annan fisk och det fightades rejält bland dem. (Dessvärre slutade sagan med en trasig pump och döda firrar). Det är läckra gäddor men extremt luriga. Om man hittar arten i butik så är det fruktansvärt dyra.

                  Jag ansluter mig till de som föreslår någonting ur saxatilisgruppen. Jag har haft C. lepidota "Salto" som fungerat bra i 200-600liter. Ett fullvuxet par lekte upprepade ggr i ett 110cm långt akvarium utan att ta ihjäl varandra.
                  Ja det lutar faktiskt mer och mer åt Cr: Saxatilis (alt Cr:alta) trots allt... Känns som den vanligaste gäddan bara. Men det var faktiskt den som fick mig att börja läsa på om Crenicichla! Kanske kan få tag på någon rolig vildfångad typ iaf!

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #24
                    Lagt på första lagret latex nu.

                    Bild ett: Råkade stryka filterbomull över en bit. Upptäckte att den stickiga filtermadrassen var som kardeborre drog filterbomull över båda två för att få en tätare yta. Kändes som de gav lite resultat.

                    Sen häller jag upp latexen i en glassbunke. Tar en näve (typ en tennisboll) doppar i latexen och klämmer sedan ut latex som jag stryker på, den blir mer som skumm eller typ kräm på detta viset. Annars rinner den rakt igenom.

                    Det är lika mycket pigment på båda delarna men färgen verkar få en slags försenad effekt och kommer fram först när latexen börjat härda.

                    I nästa lager blir det en mer brun ton.

                    Tror jag kör en 5 lager med pigment och till sist torven.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Bra jobbat
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #26
                        Första omgången med torv också...

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #27
                          Nu börjar det likna något, blir en intressant fortsättning!
                          Bra jobbat!
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Blir riktigt bra
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #29
                              Snyggt, blir spännande att se det färdiga resultatet!
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #30
                                Ser gott ut, som någon sorts chokladkaka.
                                Ska bli kul att se hur det kommer se ut sen när det är i karet och det är vatten på allt.
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...