540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #76
    Ursprungligen postat av Punkfredd

    Imorgon kommer min Ledramp ifrån USA också...
    Har du beställt från någon hemsida?
    //Peter
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #77
      Projekttråd: 540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

      Ursprungligen postat av Pettap
      Har du beställt från någon hemsida?
      //Peter
      Ja ifrån Marinedepot.com

      2000 spänn drygt med frakt, en sån här:



      Den är kanske i klenaste laget ljusmässigt. Men är ju ute efter ett lite dunklare akvarium och ska inte ha några svåra växter... Finns massa roliga funktioner och färgval.

      Det den saknar är en egen timerfunktion. Men den kändes som ett bra prisvärt alternativ tills en fler modeller kommer ut på marknaden och priserna droppar.

      *edit,

      Läste just det här så snart kan jag få sol upp/nedgång samt månbelysning efter en timer trots allt

      Senast redigerad av FrePGun; 15 september 2013, 23:45.

      Kommentar

      • Erik W
        Användare
        • juni 2011
        • 23

        #78
        Ursprungligen postat av Punkfredd
        Det gör dom kanske om dom blir skrämda eller flyr. Men jag har täckglas så det är lugnt!

        Är bara några småhål på de sista tio cm längst bak men ska täppa igen där också!
        Aha, såg ut som att du körde öppet kar

        Kommentar

        • mbitton
          Användare
          • februari 2013
          • 223

          #79
          Så sjukt snyggt!!! Bra jobbat! Längtar tills jag får se lite bilder när du har fyllt på med vatten
          600 + 120 lliter Tanganyika

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #80
            Projekttråd: 540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

            Ursprungligen postat av mbitton
            Så sjukt snyggt!!! Bra jobbat! Längtar tills jag får se lite bilder när du har fyllt på med vatten
            Tack ska du ha! Ja man är saligt sugen på att dra igång det nu!

            Förutsatt att reservdelarna till mitt ytterfilter och att jag får ett par kvällar över i veckan så blir det nog Grand finale i helgen!

            Åkte och köpte lite verktyg och annat till karet idag, och missade såklart UPS budet med rampen

            Men imorgon kommer den!

            Idag fick jag monterat handtag i svart smide, skaffat slang till powerheaden samt testat en ny hardscape.

            Blir nog den här approachen nu när jag startar upp akvariet åtminstone.

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #81
              Det är nära nu kära föreningskamrater...

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #82
                Som ett barn minuten för tomten klappar på dörren...

                Kommentar

                • Darizz
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 45

                  #83
                  Ser ut att bli riktigt najs...
                  Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #84
                    Projekttråd: 540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

                    *edit det löste sig...
                    Senast redigerad av FrePGun; 18 september 2013, 22:26.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #85
                      Karet står fortfarande helt i våg efter natten med nästan 1/3 vatten i.

                      Skiljer kanske en halv mm baktill mot framtill men det är ju i båda ändar så de gör inget.

                      Har en fråga angående vatten flöde. Satte i en maxijet på 1000l/h nu. Tycker de blåser på rätt bra och de slog mig att med både fluvalen samt eheim pumphuvudet så får jag ett gemensamt flöde på ca 3000 L/h alltså 6 ggr volymen. Är detta i överkant?

                      Tror gäddorna trivs i det men funderar på rivulatusen och skivtetrorna sen?

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #86
                        Ikväll ska jag montera luckorna på ställningen och fylla upp det sista.

                        Får nog bli ett powerhead på petflask med filtervadd i tills bakgrunden slutar färga av sig...

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #87
                          Dags för en uppdatering.

                          Mjölkigheten försvann fort ut vattnet. Bytte två ggr så såg det ok ut sen. Misstänker kvistarna...

                          Idag har jag monterat bakstycken golv och sidor samt förberett för elen.

                          Var och jagade en jordfelsbrytare utan den där nollspännings utlösarn. Men förgäves. Om någon kan tipsa om var jag hittat en sådan med vanlig kontakt på så hojta!

                          Satte på extra stödfötter under golvet, framför allt för att där Fx5-an står så skulle träskivan annars kröka sig.

                          Ikväll sätter jag igång filtren samt i med inredningen!

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #88
                            Välbyggt. Jag tror alla kommer fungera i det flödet även om det är lite högt. Se om du får srrömt eller om du lyckas fördela flödet så det blir jämnare fördelat och därmed lugnare.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Mreque
                              Användare
                              • juni 2011
                              • 348

                              #89
                              Tjena, var och kollade på dem. Saxarna.. Lyckades inte få bild dock.. Men honan är riktigt tjock och fin samt rosa på buken.
                              Båda ser riktigt bra ut! Ska göra ett till försök snart! kom och kolla på dem annars. Dom är cirka Hane:25cm Hona 16-20cm (dåligt ögonmått) .

                              Sorry att det tar tid, återkommer!

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #90
                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Välbyggt. Jag tror alla kommer fungera i det flödet även om det är lite högt. Se om du får srrömt eller om du lyckas fördela flödet så det blir jämnare fördelat och därmed lugnare.
                                Jupp. Gillar utblåser på Fx5-an med två avsmalnade strålar. Ska beställa ett likadant och sätta på utblåset till eheim huvudet! Då blir de iaf utspritt på fyra strålar.

                                Strilrör finns ju med... Men har aldrig tyckt om det.

                                Ursprungligen postat av Mreque
                                Tjena, var och kollade på dem. Saxarna.. Lyckades inte få bild dock.. Men honan är riktigt tjock och fin samt rosa på buken.
                                Båda ser riktigt bra ut! Ska göra ett till försök snart! kom och kolla på dem annars. Dom är cirka Hane:25cm Hona 16-20cm (dåligt ögonmått) .

                                Sorry att det tar tid, återkommer!
                                Ja det hade varit kul att se dom... Hade vart rätt gött att "komma undan" med ett vuxet par, fast o andra sidan så kanske man får fram ett mer stabilt par i karet om dom får växa upp där...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...