540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Ursprungligen postat av DaRe
    Vad kör du med för liggunderlag? Jag hade otur och fick tag i ett med antimögelmedel tror jag eller någon annan kemikalie som den släppte ut och fiskarna dog efter några månader.
    Det är aquapad ifrån Hornbach...

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Jag hade något som kom i fyrkanter som skulle byggas samman till en större yta från rusta och det var hårt som bara den. Ingen aning om den du har, dock har en svart mjuk som jag använt från Coop fungerat utmärkt i flera år. Det är säkert ingen fara hur som helst, men något du kan hålla koll på om du får oförklarliga dödsfall.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        Tror jag köpte mitt liggunderlag på Claes Ohlsson, grejer det!

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          Ursprungligen postat av DaRe
          Jag hade något som kom i fyrkanter som skulle byggas samman till en större yta från rusta och det var hårt som bara den. Ingen aning om den du har, dock har en svart mjuk som jag använt från Coop fungerat utmärkt i flera år. Det är säkert ingen fara hur som helst, men något du kan hålla koll på om du får oförklarliga dödsfall.
          De plattorna låter som en sån matta vi hade när jag tränade kampsport...

          Jämnförde Aquapaden med ett vanligt liggunderlag och de kändes likadant och luktade lika (inget). Möjligtvis Aquapaden känns lite mer gummiaktig eller inte lila skummig som ett vanligt liggunderlag.

          Ursprungligen postat av johho
          Tror jag köpte mitt liggunderlag på Claes Ohlsson, grejer det!
          C-O är ett toppen ställe!

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            En liten uppdatering igen.

            Fick tag på melerad Sjösten på Blomsterlandet.

            Var osäker först men sen läste jag att den är bra i dammar.

            Skit snygg men man måste kolla igenom den noggrant då
            Det finns en del vass sten som man får sortera ut. Valde även bort vissa färger osv...

            Haft i detta samt en halv säck blästersand nu. Skulle nog haft i blästersanden först för Sjöstenen försvann ju såklart. Slitsamma de där kommer vattenströmmar och fisk lägga där dom vill sen.

            Fick tag på ljud isolering till filtret. En "platta" under filtret och sen en skumm matta som jag la runt om. Tog bort mycket ljud men hör fortfarande lite grann. Ska prova att flytta runt arrangemanget annars har jag ett eheim 2080 redo i inköpslistan för detta går inte...



            Har upptäckt någon slags avlagring på min slang som sitter på powerheaden, slangen är dock för "damm miljö" så de vore väll konstigt om de är något skadligt?

            Kommentar

            • Streamstone
              Användare
              • augusti 2013
              • 241

              Jädrarns så snyggare det börjar bli. Härligt solljuset tittar in och lägger sig i karet (om det nu är solen). Att blanda grövre grus och mindre stenar med blästersand är grymt snyggt tycker jag. Har inrett så i mitt kar också. Gör stor estetisk och naturlik skillnad mot enbart sand. Sen hur den mixen håller sig när fisken börjar boa in sig återstår att se.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                Ursprungligen postat av Streamstone
                Jädrarns så snyggare det börjar bli. Härligt solljuset tittar in och lägger sig i karet (om det nu är solen). Att blanda grövre grus och mindre stenar med blästersand är grymt snyggt tycker jag. Har inrett så i mitt kar också. Gör stor estetisk och naturlik skillnad mot enbart sand. Sen hur den mixen håller sig när fisken börjar boa in sig återstår att se.
                Tack ska du ha

                Jepp de stämmer. Kvällsolen hinner nå karet i 1,5 timma ungefär. Rätt fräckt och kan nog bidra till coola foto möjligheter.

                På sommarn kan de dock bli längre tid vilket jag är lite oroad för med tanke på alger osv. Men de ordnar sig.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  Jahapp en liten status uppdatering.

                  Har gjort lite småändringar i scapen.

                  Ljudisolerat powerheaden i karet med Filtermadrass.

                  Och håller just nu på att fylla upp karet igen.

                  Några av stenarna i mitten låg som tyngder på den tjocka roten men den tvingade sig själv upp ändå. Kan nog dröja ett tag innan han vill gå till botten...


                  Har beställt Cr. Alta eller alternativ 2 Cr. Menezesi hoppas nu bara Kent kan få tag i någon utav arterna för mig...

                  Kan ju även passa på att tillkänna ge resterande besättning i karet som kommer bli:

                  Caquetaia myersi

                  Samt ett gäng skivtetror och någon mal.

                  Är lite sugen på ett fullvuxet par med hantlar också som jag vill ha tills gäddorna och myersin vuxit upp.

                  Man kan väll nu officiellt säga att Karet är färdigt och väntar på besättning...

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    Fasen vad kul. Tänk igenom ditt val av mal noga. Finns väl tre vägar att gå.

                    1: Massa ancistrus
                    2: En fisksoppa med malar, flera fina, dyra L-malar
                    3: En finare L-mal som erbjuder funktion (algätare) samt att du skaffar en lite större grupp av dem.

                    Berätta gärna dina tankar kring malarna.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      Ursprungligen postat av johho
                      Fasen vad kul. Tänk igenom ditt val av mal noga. Finns väl tre vägar att gå.

                      1: Massa ancistrus
                      2: En fisksoppa med malar, flera fina, dyra L-malar
                      3: En finare L-mal som erbjuder funktion (algätare) samt att du skaffar en lite större grupp av dem.

                      Berätta gärna dina tankar kring malarna.
                      Haha oj... Inte så insatt allt i malarna. Tycker mest dom är ett roligt inslag i vilket akvarium som hellst. En bekant har en leopard mönstrad segelfens pleco som jag vet att min dama är förtjust i pga av leopard mönstret. så de lutar väll åt något sådant... Måste man ha dessa malar i grupp? Är inte ute efter några yngel här, mer en rolig filur som kikar fram nattetid

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        Många malar är svårlekta så yngel är inte lätt hur som helst. Men har man en liten grupp så kan det ändå skapa ett gruppbeteende med rangordning osv. Det är något som jag gillar. Andra gillar annat, men tycker det kan bli fisksoppa av malarna med om det blir för många sorter.
                        Kan fixa en liten lista på snygga malar till dig. Men visst, de kostar ju en del också. Ska leta upp några som är bra algätare så kan du skippa vanlig ancistrus om du vill.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          Ursprungligen postat av johho
                          Många malar är svårlekta så yngel är inte lätt hur som helst. Men har man en liten grupp så kan det ändå skapa ett gruppbeteende med rangordning osv. Det är något som jag gillar. Andra gillar annat, men tycker det kan bli fisksoppa av malarna med om det blir för många sorter.
                          Kan fixa en liten lista på snygga malar till dig. Men visst, de kostar ju en del också. Ska leta upp några som är bra algätare så kan du skippa vanlig ancistrus om du vill.
                          De vore jag väldigt tacksam för!!!

                          Inte för stora och inte för små. Kommer ju gå med hungriga stora fiskar i karet!!!

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            Allt handlar ju om hur mycket pengar du är beredd att lägga på finare L-malar, de är ju tyvärr dyra som skam!

                            Vad gäller algätning är släktet Baryancistrus fantastiskt. De flesta av dem är dock väldigt stora, men det finns några mindre alternativ.

                            L128 "Blue Phantom", en av de absolut snyggaste, 20 cm men kostar allt från 500 och uppåt i vettig storlek.
                            L200 "High Fin", 15-20 cm, kostar från 400 ungefär kanske.
                            L239 "Blue pleco". Denna är lite mindre, 10 cm ungefär men priset är detsamma, runt 500.

                            Sen lämnar vi släktet baryancistrus och går till hemiancistrus. Här kommer det något förvirrande att det finns en L200 till.

                            L200 "Green Phantom". Den är ett annat släkte men är extremt lik den andra förutom fenhöjden. Den är lika bra på att äta alger och den kostar ungefär samma.

                            2-3 stycken skulle absolut klara av att städa ett 540. Men som sagt, pengarna avgör ju helt klart.

                            Planetcatfish.com är fantastisk med artbeskrivningarna. Vad jag tror du ska undvika är de så kallade "träätarna". Funderar på om de kan ge din bakgrund en omgång den inte vill ha.
                            Det finns också flera arter från hypancistrus som är snygga, men de stannar vid 10 cm och är väldigt skygga. Finns flera arter som är odlade så det går att få tag i till normala priser om man vill prova dem. Men de tillför inget i städning utan är bara ögongodis Exempel är L066, L333, L201, L260.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              Kan ju tillägga att lite kan ju bero på vad du tänker med din belysning. L128 och L200 kan ju verkligen lyftas av rätt ljussättning.

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                Ursprungligen postat av johho
                                Allt handlar ju om hur mycket pengar du är beredd att lägga på finare L-malar, de är ju tyvärr dyra som skam!

                                Vad gäller algätning är släktet Baryancistrus fantastiskt. De flesta av dem är dock väldigt stora, men det finns några mindre alternativ.

                                L128 "Blue Phantom", en av de absolut snyggaste, 20 cm men kostar allt från 500 och uppåt i vettig storlek.
                                L200 "High Fin", 15-20 cm, kostar från 400 ungefär kanske.
                                L239 "Blue pleco". Denna är lite mindre, 10 cm ungefär men priset är detsamma, runt 500.

                                Sen lämnar vi släktet baryancistrus och går till hemiancistrus. Här kommer det något förvirrande att det finns en L200 till.

                                L200 "Green Phantom". Den är ett annat släkte men är extremt lik den andra förutom fenhöjden. Den är lika bra på att äta alger och den kostar ungefär samma.

                                2-3 stycken skulle absolut klara av att städa ett 540. Men som sagt, pengarna avgör ju helt klart.

                                Planetcatfish.com är fantastisk med artbeskrivningarna. Vad jag tror du ska undvika är de så kallade "träätarna". Funderar på om de kan ge din bakgrund en omgång den inte vill ha.
                                Det finns också flera arter från hypancistrus som är snygga, men de stannar vid 10 cm och är väldigt skygga. Finns flera arter som är odlade så det går att få tag i till normala priser om man vill prova dem. Men de tillför inget i städning utan är bara ögongodis Exempel är L066, L333, L201, L260.
                                Ursprungligen postat av johho
                                Kan ju tillägga att lite kan ju bero på vad du tänker med din belysning. L128 och L200 kan ju verkligen lyftas av rätt ljussättning.
                                Huh nu har jag något nytt att sätta tänderna i!!!

                                Rent generellt ger jag gärna lite pengar för fin fisk! Den jag gillade bäst var nog L200 Highfin av de du skickade! Även Green Phantom varianten var grym!

                                Vart håller dessa fiskar till? Jag TROR att den enda roten dom kan gömma sig under kommer bebos utav sura gäddor...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...