Pierres Projekt (Tanganyika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #31
    Bilden i förra inlägget är alltså mitt 540l och invånarna är:
    25st Tropheus brichardi "isonga"
    7st Tropheus moorii ilangi "Nkamba Bay" (Yngel)
    2+1 Tanganicodus irsacae "Mabilibili"
    2+2 + yngel Lamprologus multifasciatus
    2st Neolamprologus marunguensis (Tillfälligt)
    10st Labeotropheus fuelleborni "Katale"
    6st Synodontis petricola

    Tanken är att jag ska slänga i 20st S.petricola till i det här akvariet. På längre sikt vill jag även utöka isongan och hästnosarna med fler honor.

    Multifasciatusen är en överraskning förresten, jag har haft dem förut i två omgångar och tröttnat. Denna gång fick jag 2+2 av en kompis som ändrade inriktning i sitt akvarium. Först höll jag dem med ett fåtal snäckskal för att de inte skulle bli så många. Det enda paret verkar inte kunna producera avkomma av någon anledning men det andra paret började leka direkt. Först med endast ett snäckskal men de löste dem genom att gräva lite under en sten, till slut gav jag dem 2 snäckor till och de har fått ett helt gäng överlevande yngel.

    Nu vill jag som sagt ha 2 kolonier och jag har totalt ca 25st snäckskal. Det är intressant att se när de byter koloni och minst lika intressant att försöka förstå varför de byter. I den första kullen överlevde två yngel. Av storleken att döma så var det en hane och en hona. Hanen stannade hos sina föräldrar och hjälper till mycket med att gräva och kolla till sina yngre syskon. Det andra ynglet (honan) försökte byta "koloni" när hon var ca 10mm, det tyckte inte honan som redan bodde där alls om. Efter att hon i några veckor hade vägrat ge sig och hanen dessutom börjar att hjälpa henne att gräva så började den andra honan att tolerera henne till slut. Nu har det varit väldigt rörigt i akvariet ett tag som sagt så nu ska det blir intressant att se hur kolonierna kommer att se ut.

    Jag slänger med ett klipp på paret med han-ynglet jag skrev om samt alla småttingar.


    Angående synden (fuelleborni) så kunde jag helt enkelt inte låta bli. Jag har haft föräldrarna till dessa och kunde inte säga nej till några yngel. Faktum är att Labedotropheus fungerar väldigt bra med Tropheus, vi har haft dem tillsammans med flera olika troffegrupper. De har liknande temperament och vill ha samma käk. På lång sikt skulle jag dock gärna ha ett kar med just dessa firrar. Det är helt klart favoritmalawin. Trotts att det ser ut att bli 7+3 så är jag nöjd med köpet, 2 av dem ser nämligen ut att bli MC-hanar.

    Oj, det vart ett långt inlägg.
    Senast redigerad av Pierre_N; 12 augusti 2013, 19:35.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Mkt trevlig läsning och kul film
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #33
        Kul att du gillar det DaRe. Jag glömde att skriva att leptosoman lekte inatt/imorse, kul att de satte igång så fort så att det lilla stimmet växer. 720l har jag vägt in skapligt nu och sedan fyllt till 1/3 för att få lite tyngd på det. Imorgon vägar jag in det igen och fyller upp det.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #34
          Hur många har du?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #35
            4+6 så jag vill spara på mig en hel del yngel. Jag ska tillföra lite nytt blod till gruppen också.

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #36
              Skit också, trodde att jag skulle klara mig med grejerna jag hade men jag måste limma en rörkrök. Ingen som vet vart man hittar tangit i Linköping?

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • april 2012
                • 424

                #37
                Snyggt kar. Vad är det för växt till höger?
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #38
                  Tack, det är Cryptocoryne aponogetifolia (både till vänster och höger). Jag rensade ut de stora (över 1m höga) och behöll de små.

                  Här kommer ett klipp på 540l såhär dagen efter jag slängde i sten.


                  Jag slänger med en bild på mina N.leleupi. Ett tag var de nästan svarta men nu börjar de bli gula igen. Anledningen till att de blev så mörka tror jag beror på att de fick väldigt mycket spirulinaflingor förut, de gick med troffeungdjur så kosten var väl inte helt optimal för dem. Jag slutade i princip att mata med spirulinaflingorna i det akvariet för 2-3 månader sedan så det tar sin lilla tid. Det har även hänt att andra firrar fått pigmentfläckar men det har aldrig påverkat dem såhär extremt. Jag använder Tropicals spirulinaflingor. (Jag tror att det är dem som innehåller mest spirulina). Tyvärr har jag ingen bild när de var riktigt mörka men de var alltså helt grå bitvis, främst vid huvudet.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #39
                    Nu med ett till akvarium hemma så måste vattenbytena göras smidigare. Denna slang ska jag använda till att tömma med. Slang (25mm invändigt) från biltema och resten hittade jag i en bra-att-ha-låda.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #40
                      Imorgon kommer förhoppningsvis bild på 720l förresten. Det borde vara klart då.

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #41
                        Bilder på nya kar är alltid trevligt. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          Ursprungligen postat av Pierre_N

                          Jag slänger med en bild på mina N.leleupi. Ett tag var de nästan svarta men nu börjar de bli gula igen. Anledningen till att de blev så mörka tror jag beror på att de fick väldigt mycket spirulinaflingor förut, de gick med troffeungdjur så kosten var väl inte helt optimal för dem. Jag slutade i princip att mata med spirulinaflingorna i det akvariet för 2-3 månader sedan så det tar sin lilla tid. Det har även hänt att andra firrar fått pigmentfläckar men det har aldrig påverkat dem såhär extremt. Jag använder Tropicals spirulinaflingor. (Jag tror att det är dem som innehåller mest spirulina). Tyvärr har jag ingen bild när de var riktigt mörka men de var alltså helt grå bitvis, främst vid huvudet.
                          Att de reagerar så på annan kost. Vad ger du dem nu?

                          Ser fram emot nya bilder!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            #43
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Att de reagerar så på annan kost. Vad ger du dem nu?

                            Ser fram emot nya bilder!
                            Jag ger dem dagligen räkmix och cyclops. Någon/några gånger i veckan får de även mysis, daphnier och NLS. Sen får de även några flingor med astaxanthin i (minns ej vad de heter och har inte kvar orginalförpackningen). Jag hoppas på att de blir ännu gulare så att jag inte "förstört" dem, de var riktigt snygga när jag fick dem. Vad får dina leleupi?

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Nls och en ggr i veckan tetra discus
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Pierre_N
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 772

                                #45
                                Ursprungligen postat av Repen1
                                Bilder på nya kar är alltid trevligt. Mille
                                Jag lovade visst för mycket, jag tror inte jag hinner pilla så mycket med det nya idag. Som kompensation kör jag en liten presentation på mitt 240l , jag bytte sand, slängde ut lite växter och försöka få till stenarna där i förra veckan.

                                Akvariet
                                240l Juwel rio

                                Inredning
                                2st riverstone-moduler, sten från skogen, julas blästersand.
                                Växter:
                                Cryptocoryne aponogetifolia
                                Microsorum pteropus

                                Teknik
                                Juwels standradfilter (600l/h) och ett Eheim pro3 2075

                                Fiskar (Tillfälligt, dessa ska få flytta in i 720 senare.)
                                4+6 Cyprichromis leptosoma "Mpulungu"
                                2+3 Lepidiolamprologus boulengeri
                                2+5 Neolamprologus leleupi
                                0+1 Neolamprologus marunguensis

                                Avslutar med ett filmklipp (glöm inte att byta till HD):

                                och en bild:
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Pierre_N; 22 augusti 2013, 09:49.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...