Pierres Projekt (Tanganyika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #16
    Jasså, varför har du sålt dem? Om de kommer från dig måste det ju vara en kanonlinje

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #17
      Har tyvär börjat få problem med dom, det är inga fel på dom som Robban har, men jag har börjat få gallra hårt på ynglen. Linjen börjar bli gammal o jag är på jakt efter nytt blod till dom som behövs blandas in. Är tyvär inte så lätt att få tag på just "Mpulungu" Får man yngel får man se att dom är ok, en del ser ut så här med hög rygg o är krokiga, o dom måste gallras bort. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #18
        Tråkigt! De i butiken såg riktigt bra ut och de var så billiga så jag är ändå nöjd att jag bokade dem. Vi bor ju så nära varandra med så vi får sambeställa lite nytt blod.

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #19
          Dom i butiken är det inget fel på, man ser på dom redan vid ett par cm om det är fel på dom eller inte.Dom som ser ut så här lämnar karen med porslinbussen. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #20
            Idag var jag hos Robban och hämtade 4+6 C.leptosoma "mpulungu", dessutom följde en bonus med. Tanken är att dessa ska gå med petricolaynglen i 720l och föröka sig så att jag i slutändan har 30-40st. Alternativet 1 är alltså i princip spikat och ser nu ut såhär (efter att petricolan har växt upp):

            30-40st Cyprichromis leptosoma "mpulungu"
            7st Neolamprologus leleupi
            2+3 Lepidiolamprologus boulengeri
            2-4st Altolamprologus compressiceps /calvus

            Bör jag ha något mer? Blir ju tyvärr tvungen att stryka Xenotilapia i 720l eftersom att jag fått påpekat att de är för veka. Om jag kör detta alternativ så medför det ett väldigt angenämt problem, nämligen att ett 240l blir ledigt. Skulle det gå att ha något sällskap till Xenotilapia i ett 240l eller blir det kanske bättre om de får gå själva?

            Avslutar med bonusen:
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #21
              Jag skulle nog rekomendera att ha "Xenotilapia"för sej själv, nu har jag missat vilken sort du ville ha, men det går bra (lite beroende på hur mycket sten o yngel du vill ha,går ju tömma) att ha något par "Altossar" med dom, i ett 240L. Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #22
                Ok Mille, får fundera på det. Blir det Xenotilapia så är jag sugen på någon papilo eller spiloptera, i alla fall någon där både hanen och honan ruvar rommen.

                Leptosomaynglena på bilden släppte jag ut igår, de gick bara i yngelburen för "att få samma lukt". Tror att småtroffarna som går där i hade kunnat vara elaka mot dem annars. Upplever att det går mycket bättre om de får gå i samma vatten någon dagar. Det gick alla fall bra och de tyckte att nykläckt artemia smakade bra.

                Igår limmade jag akvariet och idag åkte jag till mitt före detta jobb och började lacka om ställningen, den är nu grundmålad. Här kommer ett par bilder:
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Pierre_N; 07 augusti 2013, 17:04.

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #23
                  Det är lite för dåligt med akvariebilder här tycker jag så jag slänger med några bilder på några av mina andra akvarium. Det första är ett Dymax IQ5 med 2+2 Aphyosemion australe "gold" som går på uppväxt. De andra bilderna är på körsbärsräkor och en crystal red, dessa går i ett 30l.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Wow snyggt
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #25
                      Tack DaRe!

                      Ett av leptosomaynglen försvann spårlöst första natten, troffeynglen kanske vart lite sugna trotts allt. De två som är kvar ser pigga ut och det syns redan att de växer men de envisas med att gömma sig bakom bakgrunden vilket jag blir riktigt trött på. Slänger med ett klipp på dem, ett klipp på resten av petricolaynglen finns i tråden "Tanganyika malar". Som ni ser så går de trångt men så fort jag är klar så får de ett 720l att sträcka ut sig i.

                      *Edit: Riktigt usel kvalitet och jobbiga speglingar såg jag nu, får göra ett nytt försök någon dag.

                      Jag slänger med det andra klippet här också, det vart i alla fall något bättre.
                      Senast redigerad av Pierre_N; 10 augusti 2013, 16:57.

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #26
                        De vuxna leptosoman jag köpte ser för övrigt ut att må bra, de käkar allt som bjuds med god aptit. Jag väntar med ett filmklipp på dem för akvariet de går i ser förskräckligt ut, jag bara slängde ner växterna och några stenar när vi flyttade.

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #27
                          Så länge det är någotlunda smått så går det mesta ner. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            #28
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            Jag skulle nog rekomendera att ha "Xenotilapia"för sej själv, nu har jag missat vilken sort du ville ha, men det går bra (lite beroende på hur mycket sten o yngel du vill ha,går ju tömma) att ha något par "Altossar" med dom, i ett 240L. Mille
                            Efter att ha läst denna tråd (http://www.ciklid.org/forum/showthre...pilio-tr%E5den) så har jag insett att om jag ska ha Xenotolapia så blir de garanterat ensamma i ett 240l. Hittade tråden och plöjde igenom hela. Habegäret är löjligt, den tråden rekommenderas!

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #29
                              Ursprungligen postat av Pierre_N
                              Efter att ha läst denna tråd (http://www.ciklid.org/forum/showthre...pilio-tr%E5den) så har jag insett att om jag ska ha Xenotolapia så blir de garanterat ensamma i ett 240l. Hittade tråden och plöjde igenom hela. Habegäret är löjligt, den tråden rekommenderas!
                              Det är vackra och intressanta fiskar som rekommenderas.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Pierre_N
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 772

                                #30
                                Ursprungligen postat av Banderad
                                Det är vackra och intressanta fiskar som rekommenderas.

                                /Jocke
                                Ja vi får se fram igenom hur det blir men jag hoppas att det finns plats för ett gäng.

                                Jag har som sagt inte hunnit få ordning på akvarierna sedan flytten. Idag rev jag ut en hink växter (Cryptocoryne aponogetifolia) ur 540l och slängde i lite sten. Det är svårt att inreda tycker jag, jag vill ha ett fint akvarium men samtidigt måste det vara "funktionellt" jag vill att 3 av troffehanarna ska kunna ha revir och jag vill ha 2 kolonier med multifaciatus. Jag vill dessutom kunna fånga honor som tuggar. Kom gärna med förslag eller säg i alla fall vad ni tycker om inredningen nu. Man blir lätt hemmablind när man står och blänger ett tag.
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Pierre_N; 12 augusti 2013, 18:44.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...