Pierres Projekt (Tanganyika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #46
    Dom "cyprissarna" känner jag igen , Blev fint det karet, gillar när karen ser "rena"ut utan massa uppstaplade högar,"leleupin" ser snygg ut, utan några sotfläckar, kan nog bli fina säljbara yngel efter dom.Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #47
      Hehe, ja det borde du göra , glömde förresten att fråga Robban om de var från dig eller den andre som har från denna stam. Ska höra med honom nästa gång. Att leleupi-ynglen blir fina är jag inte orolig för, de var fina som små som sagt men jag hoppas att föräldrarna får tillbaka färgen ordentligt också. Hanen har lite svart runt munnen kvar. Jag har ju egentligen inte plats att ta hand om massa yngel längre men leleupi ska jag nog spara en kull, och hästnosar, och leptosoma och............ Måste köpa hus snart så jag kan utöka mer fler burkar igen.
      Senast redigerad av Pierre_N; 22 augusti 2013, 19:08.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #48
        Snyggt kar
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #49
          Just dom där kommer inte från mej,skulle egentligen avvecklat den linjen då jag sålde alla F1 till Robban som sålde dom vidare,o mina Vf började dö av ålderdom tills jag stod med 5 gamla hanar o en gammal hona,då lekte dom igen,då honan var så gammal så tömde jag henne på 10st ägg 2tim efter leken, o hade dom i tumblern, honan dog bara 2 dagar efteråt, dom 10 äggen blev 8st yngel som jag fortsatte på, då jag tyckte det var synd att avveckla så pass fina fiskar. Dom som säljs nu är avkommor på dom f1 som jag sålde då.Det finns minst en linje till av just "Mpulungu" som jag vet om, som Kent i Nol hade, men den har jag inte hört vart den tog vägen. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #50
            Tack DaRe

            Ok, då är jag med Mille. Ser ut som att Kent hade mpulungu hemma senast i Januari.

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #51
              Har inte hört något från Danmark än, men just "Mpulungu" verkar vara lite svåra, "Utinta o Malasa" finns på flera ställen. Men någon i södra Sverige borde ju ha dom som Kent sålde, kom man bara i kontakt med den o kanske kunde få köpa eller byta ett par så vore saken biff igen, Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #52
                Precis, men för att få bort det här problemet med krökt rygg som vissa av dina yngel fick kanske det räcker att få in lite blod från några av dessa F1-stammar som du sålt vidare. Det är ju väldigt osannolikt att flera av dina VF bar på denna gen, det är väl troligtvis honan eller hanen som gav dina 10 yngel, eller något utav dessa 8 yngel som du odlat vidare på som bar på det. Jag förstår att det är mycket roligare att hitta blod från helt annat håll, då är man ju i princip helt säker på att det blir bra men det kan ju vara ett alternativ att testa med några från din linje om du inte får tag i firrar på annat håll. Jag ska hålla ögonen öppna hur som helst.

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 877

                  #53
                  Det kanske kan lösa problemet, det kan ju inte skada att prova, blir det flera med krökt rygg är det ju bara att ta bort dom. Jag har tyvär bara ett yngel nu efter semestern då fiskvakten inte är så fiskintreserad som jag o 5st dog, men det kommer fler, vi kanske skulle byta 2-4yngel med varandra,eller om jag kan få köpa några yngel av dej,så kanske problemet är löst.Mille
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #54
                    Det löser vi absolut. Leptosomayngel kommer jag att fixa plats för nu för jag har tänkt att få till ett stim på ca 30st i blandade storlekar när de ska gå i 720l. Eller vad tror du blir lagom?

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #55
                      Det kan nog bli bra med ca 30st, beror ju lite på vad man ska ha tillsammans med dom, men 10+20 blir nog en bra kombination.Ska försöka få upp min grupp med så den blir större,nackdelen är att jag är så sällan hemma o det finns ingen som kan dra upp ynglerna när jag är borta. Har läst om någon neråt Kalmar som hade över hundra "leptor" tror det var "kitumba"i sitt kar, minns inte hur stort karet var, men kan tänka mej att det måste vara en upplevelse.Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #56
                        Jag har inte varit hemma så mycket så jag har inte hunnit göra så mycket med akvariumen. Jag släppte i alla petricolayngel i 720l, 266st var det totalt. Du hade rätt angående leptosoman förresten Mille, en hane jagar runt som besatt och försöker leka av honor i 240litaren. 2 honor lekte i veckan och en av dem svalde, jag funderar på om de blir för utsatta i ett så pass litet akvarium. Tanken är att släppa ihop dem med petricolayngel i 720l men jag hade tänkt att vänta några månader egentligen. Fast det borde ju vara rätt riskfritt att göra det nu, leptosoma brukar ju inte jaga yngel så jag funderar på att flytta dem rätt snart. Vad tror ni? I 720l borde dessutom leptosomayngelna klara sig utan att jag gör något.

                        Jag har inte hunnit göra så mycket som sagt men fiskarna har tydligen haft fullt upp, de leks för fullt i akvariumen vilket såklart är riktigt kul. Igår kände sig petricolan utanför så de satte också igång. Här kommer 3 klipp från igår kväll. Fruktansvärt produktiv art och jag gillar dem bara mer och mer, kul när de är i lektagen och alla är framme och visar sig. Ska bli riktigt kul när jag kan slänga i ett 20-tal av ynglen också.
                        Man skulle ju kunna tro att honan får det jobbigt i och med att jag har 5 + 1 men det är snarare tvärt om, hon säger ifrån rejält när de mindre hanarna blir för jobbiga. De verkar dessutom se väldigt dåligt för om honan gör ett par snabba vändningar så blir hanarna förvirrade och irrar iväg åt helt fel håll efter någon annan hane istället.

                        Honan med 2 hanar: (Glöm ej HD)


                        Hanen "omfamnar" honan men ingen lek:


                        Lek och efterföljande fest för de andra invånarna:
                        Senast redigerad av Pierre_N; 31 augusti 2013, 12:33.

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #57
                          Riktigt roligt Pierre, kan tyvär inte se dina bilder härifrån men då har man ju något att se fram mot när man kommer hem. Ett 240 är för litet med det antalet "leptosama" du har, behövs mera hanar, hade 2st hanar i ett 600l men det slutade också med att det bara var en som jagade bort den andra riktigt hårt tills den jagade hittade en liten springa i täckglasen o låg död på karet jämter.Du kan utan problem flytta dom till 720an, har du lite växter (typ C Aponogetifolia) som ligger på ytan i ett lugnt hörn kommer honorna att spotta där, dom ynglerna får vara ifred där(i allafall för leptosamerna) Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            #58
                            Precis vad jag ville höra Mille, jag då släpper jag nog i leptosoman när honan som tuggar nu har tuggat klart. Vill inte jaga runt henne nu och det är ingen panik, han sätter dem på plats men han är inte allt för jävlig mot dem än men det är allt tråkigt att se fiskar som rör sig så pass mycket annars mest stå stilla på en plats.

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              #59
                              Fiskarna lekte bra i helgen och förra veckan som sagt, 2st Lepidolamprologus boulengeri lekte också och jag såg rommen i båda snäckorna men jag tycker att det ser obefruktade ut. Första gången de lekte hos mig var bara någon vecka efter att jag hade köpt dem, då hade jag inte hunnit fixa snäckor som var stora nog åt dem så de lekte i en skreva mellan två stenar istället. Jag kunde se rommen med hjälp av en ficklampa och de såg betydligt brunare ut tyckte jag. Frågan är om ena hanen skjuter blankskott eller vad det är som är fel... Jag slänger med 3 dåliga bilder, det var svårt att få till vettiga kort men visst ser de obefruktade ut?
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Repen1
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 877

                                #60
                                Nu har jag ingen erfarenhet just av dom här fiskarna, men som du säger så ser det obefruktat ut, men det blir ju bekräftat redan inom 1-2dygn när det börjar mögla. Tycker också att dom har lagt rommen väldigt långt ut i snäckan, dom snäcklekarna jag har haft la mycket längre in, kan det vara så att snäckan är för liten för dom? Mille
                                Dieselråttan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...