Pierres Projekt (Tanganyika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #91
    Kul att det blev "Mpulunu" dom är riktigt fina. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #92
      Håller på att byta vatten och slängde ner ett nytt löv till räkorna, det smakade tydligen bra. Kunde inte låta bli att ta en bild, inga tanganyika men det kanske finns någon här som är räkintresserad.
      Räkorna är Neocaridina davidi "körsbärsräka" samt Caridina cf. cantonensis "tiger och blue tiger".
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Pierre_N; 06 oktober 2013, 21:21.

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #93
        Ett filmklipp från 720l på S. petricola yngel. De sista 10sek syns även några av C. leptosomaynglen.

        Såg nu att det var väldigt suddigt i början, spola fram en bit så blir det något bättre. Glöm ej HD.

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #94
          Häftigt, Pierre, det står inte still med ett sådant gäng. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #95
            Nej inte en lugn stund, jag fastnar allt mer för petricolan, de kommer nog alltid ha en plats här hemma. Snart ska jag nog flytta över 20st till troffekaret så att det blir ett rejält stim där i.

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #96
              Ursprungligen postat av Pierre_N
              Nej inte en lugn stund, jag fastnar allt mer för petricolan, de kommer nog alltid ha en plats här hemma. Snart ska jag nog flytta över 20st till troffekaret så att det blir ett rejält stim där i.
              Petricolan är så pigg och glad. Haft dem tidigare men ska nu prova multipunctatus.

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #97
                De är riktigt trevliga de också, jag kommer också att skaffa dem i framtiden. Just nu vill jag ha så mycket yngel som möjligt på mina munruvare så nu går de bort.

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #98
                  När jag har läst på om multipunctatusen så verkar det som att de har svårt att föröka sig med tanganyikamunruvare eftersom dessa genom årtusenden utvecklat ett försvar. Däremot odlas de bra med malawimunruvare som helt saknar detta naturliga hot.

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #99
                    Jag har bara haft dem med malawi så jag har inget att jämföra med, men när de väl kom igång och lekte så va det inte många kullar som de lämnade ifred. Jag har också hört att de inte blir många gökmalsyngel om man har dem med tanganyika men jag har också hört en som fick många troffetugg sabbade av multipunctatus så jag vågar inte chansa.

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      Det är säkert så, de kan säkert förstöra och försöka vilket resulterar i inga yngel från någon

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        Nej man får släppa dem med några som man inte vill ha så mycket yngel av. Vi hade 11 gökmalar med 2+20-25 rödzebra. Det var rätt så få kullar som var helt orörda men det kan ju bero på att vi hade så pass många. De verkade inte störa lekar om de inte lekte själva men det kan de säkert göra innan de börjar leka. Jag har för mig att det tog ett rätt lång stund innan de började leka. Jag minns i alla fall att jag vart väldigt förvånad när de började, jag spottade en hona som jag tydligen tog för tidigt för gökmalarna hade inte hunnit äta upp rödzebran och både rödzebran och gökmalarna hade gulesäck kvar. Om man lät honan gå hela vägen så kom det ut ett riktigt stort yngel som klarade sig bra själv i akvariet.

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          För jäkla coolt med gökmalar

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            Fan fan fan, känner att jag måste skriva av mig. Kom nyligen hem och märker att jag glömt att sätta igång BÅDA pumparna i 540litaren efter vattenbytet igår kväll. 12 Tropheus, 1 hästnos och 5 petricola fick sätta livet till för att husse är så jävla klantig. Fan va tungt det känns, är man så jävla dum kanske man ska vara glad att de flesta har klarat sig men nu känns det bara tungt.

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              Skulle tro att resten av troffarna stryker med också, de ser i alla fall inte pigga ut men jag ska göra mitt bästa för att rädda dem.

                              Kommentar

                              • Joakim Birgersson
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 202

                                Lider med Dig. Elände. Hoppas det går vägen med de kvarvarande.
                                720 l. Malawi mbuna
                                720 l. Tanganyika
                                112 l. Yngel och karantän

                                Kommentar

                                Arbetssätt...