Pierres Projekt (Tanganyika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Nej men fy. Detta låter ju verkligen inte kul

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • juni 2011
      • 348

      Damn! Något bra för framtiden kan vara att ha en luftpump köra konstant som du aldrig tar ur ?

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        Shit Pierre, hoppas det löser sej, Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          Jag bytte i princip allt vatten igår och tillsatte salt, hittade lite happylife här hemma med som jag körde i en dryg normaldos av. Tog ut en död multifacsiatushona idag (den produktivaste såklart, vilken annars?), resten ser faktiskt riktigt pigga ut men det var nog nära för de såg riktigt illa ut igår. Känns inte riktigt lika hopplöst idag men fortfarande fruktansvärt tråkigt att tappa fisk på en sådan skitsak, både troffarna och petricolan var bara 4-5år så de hade många år kvar att leva. Jag avvaktar ytterligare några dagar innan jag börjar mata igen hoppas att resten klarar sig nu, det ser som sagt lovande ut.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            Kan ju inte bara skriva om elände kom jag på nu, innan detta missöde hade det fungerat bra trotts att jag inte hunnit mata riktigt lika mycket som jag vill så har flera firrar lekt. Några hästnos- och troffeyngel går i ett 54l, både N.leleupi och Lepidio.boulengeri har lekt men det blev tyvärr inga yngel. Cypr.leptosoman är fortfarande fantastiskt produktiva, det är lite över 40st yngel nu som överlevt hos föräldrarna och det äldsta ynglet (rätt exakt 4 månader) börjar få färger. Så som tur är så har jag andra akvarium jag kan kika på i eländet, det gör det i åtminstonde något lättare.

            Kommentar

            • Joakim Birgersson
              Användare
              • augusti 2013
              • 202

              Rätt inställning. Bryt ihop och kom igen! Lycka till.
              720 l. Malawi mbuna
              720 l. Tanganyika
              112 l. Yngel och karantän

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                Tänkte dela med mig av ett litet sidoprojekt, kan ju finnas någon som är sugen på att testa något nytt eller har ett tomt yngelkar till övers. Firrarna det handlar om är 2+2 Aphyosemion australe.
                Jag har inga tidigare erfarenheter av killis så ta inte detta som något facit på hur man ska göra, så här gjorde jag och jag är helt säker på att det går att göra saker annorlunda, har ni några tips så var inte blyga, jag kommer förmodligen spara någon mer kull i framtiden så gör jag något dumt/konstigt/onödigt så säg till.

                Bild 1: Lekkar, en 10l plastbalja med glaskulor, några alkottar och lekmoppar i. Innan jag släppte ner paret här så separerade jag dem i ca 1.5 vecka för att mata upp honan ordentligt.

                Bild 2: Romkorn. Jag tog ut paret efter 2 dagar och hittade då 28st romkorn.

                Bild 3: Nykläckta yngel. (Färgen på vattnet beror på alkottarna.)

                Bild 4: Nykläckta yngel. (Färgen på vattnet beror på alkottarna.)
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  Fortsätter inlägget ovan, ett filmklipp på föräldrarna med yngel från idag.

                  ..och en bild på en trolig hona (tv) och en hane som börjar få färger (th).
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    Jag ber om ursäkt för utsvävning och återgår till Tanganyika

                    Jag köpte 4+6 Cypr. leptosoma "Mpulungu" i början av augusti, de har fått gå med S. petricola-yngel och skött sig själv, det har resulterat i över 40st yngel. Jag försökte få med petricola-ynglen i slutet men de ville inte riktigt, några av dem syns i alla fall. Det största ynglet som nu börjar färga ut blir bortjagad av en hane vid 14sek och vid 20sek i klippet.
                    Senast redigerad av Pierre_N; 29 december 2013, 14:45.

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      Härligt "Pierre" var ju ett par tuggande honor där också. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        Hehe ja de blir bara fler, 2 som spottat sen senast och nu tuggar de andra 4 igen. Det största ynglet är nästan helt utfärgat och ytterligare 4-5st börjar få färg (gul stjärtfena), riktigt kul. Väntar med spänning för att se om någon hane får blå stjärtfena.

                        N.lelelupin har lekt flera gånger men rommen har försvunnit på ett fåtal timmar, det beror inte bara på att leleupi har så pass avslappnad syn på yngelvården utan förmodligen på att de har väldigt rovgirigt sällskap också. Jag har under några dagar misstänkt att en hona låg på rom men inte sett något, idag såg jag lite yngel som ligger och sprattlar i sanden. Jag misstänker att de försvinner illa kvickt så fort de blir frisimmande. Filmar med tjejens mobilkamera, vet inte om ni kan se att de sprattlar.

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          N. leleupi-ynglena klarade sig faktiskt några dagar men sedan vart de mat.

                          Idag var jag på akvarievalvet och hämtade 2st Mastacembelus ellipsifer 5st Neolamprologus marguensis (som jag tycker överlägset är den snyggaste prinsessan) och 6st Altolamprologus comp. "black zaire".
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            Igår spottade två stycken leptosomahonor, tanken var att försöka filma det men jag var för långsam. Ynglena syns i alla fall vid 15sek och vid slutet av klippet. Det börjar bli många leptosoma nu, det har gått honor och tuggat konstant sedan jag köpte dem i augusti, riktigt kul.
                            De vuxna och ungdjuren är helt ointresserade av småttingar, skönt så slipper jag ge mig och fånga.

                            Tror jag ska flytta ut lite växter ur 720l också, det börjar se lite mörkt ut tycker jag. Jag ska dessutom sätta i lite led i rampen för att öka på ljuset lite.

                            Det tar nog några min innan klippet går att se i HD.


                            Filmen i inlägg #114 är från årsskiftet, de ser ut att växa en del i alla fall även om man själv ofta upplever det som att det inte händer så mycket.

                            Kommentar

                            • Bosse G
                              NCS Medlem
                              • november 2013
                              • 235

                              Hur läckert som helst

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Coolt
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...