Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    tackar för tipset Stelin

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      Jag skrev ju tidigare att det inte var några problem med att
      blanda Ikola med Kachese och det har det inte varit med tanke på
      bråk, att dom nästan inte sett varandra som en artfrände.

      Faktum är att det gick lite för bra idag.
      Mina Ikola lekte igen och jag satt och beskådade hela leken
      och inkräktande Ikola jagades bort resolut av hanen medans
      Kachesena fick simma alldeles inpå det lekande Ikola paret,
      och när Honan lade ägg så hände det vid minst två tillfällen att
      en Kachese snodde ägg och åt upp dom!
      Vid ett tillfälle så´gick en Kachese hane in och lade sig
      vibrerande framför Ikola-honan och först då jagades han bort.
      Detta avgör saken, jag flyttar Ikolagruppen till ett eget akvarium
      och kommer nog inte att blanda ifortsättningen om inte nöden kräver det.

      Ang. den hona som jag satte tillbaka efter att hon gått i spottkaret så gick det bra första dygnet men sedan så följde det ett par svettiga dagar för henne då hon jagades ganska mycket innan det blev lungt igen.

      Den enda saken jag ändrat på i vattenkemin är att sänka konduktiviteten från 1250 till ca. 700 och bytt vatten varje dag i tre dagar, kan det kanske ha utlöst leken?
      det har varit lungt ett tag innan dess.

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        Allt som efterliknar Tropheus naturliga vattenvärden måste ju vara av godo. Din sänkning av konduktiviteten är ju helt rätt med tanke på vilka vattenvärden som råder i Tanganyika sjön, så det är kanske inte så långsökt att detta har utlöst lek. Men å andra sidan så var det kanske dax för lek o leken hade kanske "utlösts" även om du gjort ett rejält vattenbyte. Hur gör man förresten för att sänka konduktiviteten?

        Angående att blanda eller ej så kommer inte jag heller göra detta mer. Senast så blandade jag Moliro o Nkonde. Och jag tyckte inte heller att det fungerade speciellt bra. Nkonde hanen var störst och den som var kung i karet. Men trots detta så gav sig inte min Moliro hane utan likt en envis mygga följde han efter Nkonde hanen överallt som en skugga och irriterade därmed han hela tiden. När Molirona skulle till o leka så var Nkonde hanen där o störde.
        Vid något tidigare tillfälle har jag också haft en mix bestående av Duboisi o Moliro, trots att duboisi ska vara den vekare av de två så var det faktsikt dubbehanen som var nr1, vilket resulterade i att Molirona inte fick lov att leka.
        För mig blir det också en tropheus variant/akvarium i fortsättningen.

        Det låter ju inte som att det var någon större hit med att plocka ut honor med yngel till ett särskilt yngelkar. Det finns kanske inte något bra alternativ till tömning. Iof så var det någon här tidigare som rekommenderade att man skulle låta honor spotta i huvudkaret. Men detta verkar ju bara fungera om man inte har så stora grupper.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          kan man inte låta honan gå så länge så att hon är redo o spotta i akvariet och närman ser på henne att hon inte riktigt vet vad hon ska göra så håvar man upp henne och hon spottar i håven. då har de ju fått moderns prägling ändå och man slipper att behöva ta bort honan från akvariet. Det kanske funkar, jag har inte provat det, men de kanske funkar.

          tyvärr har jag ju inte möjlighet o prova det(mina troffar e på ca 3cm), så om ngn kunde testa och meddela resultatet?

          lycka till!
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            Jonas:
            Menar du att honan skulle spotta i håven helt av sig själv? Dom honor jag har haft med yngel har alla knipit igen rejält med munnen och spottar definitivt inte självmant i håv. Någon prägling blir det ju inte heller om dom nu skulle göra detta, utan istället låter det mer likvärdigt med tömning.
            "Präglingen" i själva yngelvården sker ju genom att honan i lugn o ro kan spotta ut ynglena och att dom vid fara kan återvända till tryggheten i honans mun, något som pågår i flera veckor(enligt artikeln jag hänvisar till i tidigare inlägg).
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              Ni är dåliga på att lägga in Troffebilder i "Medlemmarnas bilder". Bara jag och David som slängt in några. Tror det är 8 arter av 55 som är representerade. Visst kan vi bättre? Målet är att troffedelen ska vara överlägset bäst
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                För min del så beror det på att jag inte har någon kamera. Jag har förresten nästan inga fiskar heller för tillfället att ta foto på. Planerar både inköp av fiskar(tropheus såklart) samt kamera framöver så så småningom kommer det bilder även från mig.
                (PS. du har väl inte missat Antes kanonfina Kachese)
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  Ang. konduktiviteten i akvariet så var den ju 1250 µS/cm och mitt kranvatten är på 380 µS/cm.
                  skillnaden beror på att jag tillsatt salt enligt någon dosering som jag haft, vet ej var den kommer ifrån, och den har ju uppenbarligen varit för hög.
                  Sänkningen gjorde jag helt enkelt genom att göra vattenbyte utan att tillsätta något mer salt och efter tre vattenbyten så var jag nere kring 700.
                  När man tillsätter salt i vattnet så inser jag att det är totalt meningslöst att ge en massa doseringar av den typen som florerar överallt om man inte har en konduktivitetsmätare.
                  det kan ju uppenbarligen bli vad som helst av dessa doseringtips.
                  Jag upptäckte attt mina fiskar ofta började klia sig direkt efter vattenbytet och det berodde väl på att jag med det nya vattnet utan salttillsats snabbt sänkte konduktiviteten och det minskar ju det osmosiska trycket fort enligt vad jag förstått och jag förmodar att det är därför dom kliat sig.
                  efter att jag tillsatt salt så har kliandet upphört.

                  Nu har jag legat på ca 700 µS/cm och bytt vatten med en lägre salttillsats och kliandet har upphört.
                  Jag är övertygad att många tar detta kliande som ett sjukdomstecken och börjar medecinera, helt i onödan.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Konduktiviteten ligger väl på runt 600 i T-sjön. [u]Citat</u> från Janne E. från en tidigare "salt"-tråd här på forumet: "1 msk=15 ml och 50 ml salt/100 L vatten ökar konduktiviteten mer än 1200 µS och TDS med 600 ppm. Malawi ca 300 µS, Tangayika ca 600 µS och Sydamerika 10-120 µS. Normalt komunalt kranvatten 200-350 µS.
                    Nämner det bara för att ge lite tankeställare åt de som förespråkar salt." [u]Slut Citat</u>.
                    Stämmer detta så ger väl 12,5 ml salt/100 liter vatten en ökning av konduktiviteten med 300uS. men man ökar ju även TDS samtidigt, vad nu detta är för något. Någon som vet?
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • november 2002
                      • 571

                      vad jag inte har kollat är om det är en linjär ökning på konduktiviteten , dvs ger dubbel dos dubbel ökning?
                      det verkar inte så vad gäller minskningen, men det kanske är fler saker som spelar in.
                      jag bytte 30-40% första bytet men det blev endast en marginell minskning av konduktiviteten.

                      Jag har nu bytt motsvarande hela vattenvolymen men har inte ens halverat konduktiviteten.
                      ska läsa på mer om detta för jag tycker det är intressant och jag har känslan att det rör sig mycket tro och lite veta vad gäller detta när man läser alla tips.

                      Kommentar

                      • klassisk ära
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 139

                        Känns som om att jag har haft samma problem som Ante typ det senaste halvåret. Fan. Fiskarna har ju visserligen hållt sig friska..

                        Men det borde väl inte vara några problem att ge en generell doseringsanvisning som gör att man i de flesta fall hamnar på typ 500-700 µS??? Det vore skönt att slippa köpa konduktivitetsmätare. Fast det vore bekvämt att ha en.

                        Mikael

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          ok, de va bara mina små tankar, inget jag provat i praktiken. jag har inte haft fiskar så himla länge, har bara haft två lekar hittills, trewavasae och Sciaenochromis Fryeri, så jag vet inte riktigt hur det fungerar än.

                          som sagt. bara mina tankar.....
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            Jag har lagt märke till något ganska egendomligt ibland mina T. moori som jag aldrig har hört talas om i Tropheus sammanhang. Förr när jag hade gruppen i vardagsrummet så kunde det hända att jag plötsligt frös till is då jag riktade blicken mot karet. Inte en enda fisk var synlig. Det tar såklart bara ett par sekunder av skräck innan man ser att alla ligger pressade mot marken och rör sig lite fram och tillbaka. Samtliga i gruppen var nyss uppe och rörde sig och nu liggandes på botten är de helt utfärgade, inga så kallade "skräck färger".

                            Man går givetvis fram till karet för att se vad som står på och då kommer hela gruppen upp och tror att det är mat. Efter detta så dröjer det flera månader innan samma sak händer igen. Jag har i stort sätt ingen inredning i karet så det är inte att de sätter sig i några grottor. Det är heller inte att de blir skrämda av något.

                            Nu har det skett två gånger i mitt nya fiskrum också. Jag öppnar dörren och låter blicken fara över alla karen och 375:an med T. moori är tom. Jag tar ett par steg och tittar lite närmare och upptäcker att alla ligger på botten. Snabbt studsar de upp och blir vilda av matningen. Jag avlägsnar mig under några timmar och smyger till rummet igen och öppnar. Allt är som vanligt, alla simmar omkring.

                            Kan detta vara ett sorts "gruppkomando" utfärdat av ledar-hanen? Har någon lagt märke till något liknande?

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Ante
                              Användare
                              • november 2002
                              • 571

                              något som säkert flera observerat är att troffar inte gillar förändringar.
                              en gång när jag kom in i rummet som du skriver så var burken tom, alla stod vid ett stenröse och var mörka och skärrade och jag fattade noll.
                              tittade ett tag i burken tills jag hittade en växt som slitit sig och låg på ytan, tog bort den och saken var ur världen.
                              en annan gång så skulle jag se om dom ville beta av algerna från en sten som jag tog från en annan burk, och det ville dom, det vara bara det att det tog hela dagen innan dom tordes fram till den.
                              nu håller jag på att limma om ett akvarium och enda stället jag hade plats at vara på var framför tropheusburken och det tog dagar innan dom accepterade att det inte såg likadant ut framför deras akvarium.

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                igår köpte jag (detta kommer ni att protestera mot) ett PAR av Tr. Moorii Moliro som gick i en djuraffär i lund. I affären hade hannen dödat alla utom honan, jag gick med på det eftersom jag fick dem skitbilligt. De lever nu i min Malawi-burk på 540liter, hannen har inte rört honan sen de lämnade butiken, troligen på grund av att där är så många firrar i akvariet, men när de möts så visar hannen bara upp sina färger, och honan verkar bara må bättre av att se honom. Hannen har som sagt inte rört honan sedan de kom hem igår, jag hoppas att det går bra i fortsättningen. Siktet är inställt på att när jag får råd att köpa en grupp Moliro och ett mindre akvarium till mina favorit-malawis.

                                de va senaste lägesrapporten. Förresten så växer mina dubbar och kala island så det knakar.....
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...