Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    här finns det gott om bilder på Ilangi:


    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      Flertalet av dessa är mina. Får tillbaka dem i veckan nu när mitt akvarierum är klart. Har saknat dem i ett över 1 1/2 år nu. Mina är köpta från en grupp vildfångade/sjöodlade som fanns i Vänersborg. De bilderna som Lars Eldensjö bidragit med är VF och från de tidigare sändningarna som kom till Sverige.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        efter lång väntan så spottade honan äntligen ut en liten kull med Ikola
        hon ville nog spotta redan för några dagar sedan men gjorde det inte i stora akvariet med dom andra, hon var grinig och försökte jaga bort allt och alla från en stenhög men det gick inget vidare så igår kväll så håvade jag upp henne och satte henne i ett 105 liter akvarium ensam med tre pyttesmå Marlieri yngel som jag inte fick upp och ikväll ett dygn senare så var det dax.
        Nu hoppas jag bara på fler kullar, det får gärna komma hur många som helst om ni frågar mig.
        skulle vara kul att fylla en burk med egenodlade firrar.

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          Du känner till de problem som kan uppstå vid återinsättningen av honan?

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            Kul med dina ikola, vilket flyt du förresten har haft med att få lyckad lek så snabbt efter du köpte dom.
            Angående återinsättandet så ska det bli intressant att höra hur det går. Mina egna försök med återinsättande av honor har dock inte alls gått bra.
            Men andra lyckas ju bra med detta så det måste gå. Dom siter jag har tittat på angående detta rekommenderar att återinsättandet sker nattetid när det är mörkt i karet och/eller ha det mörklagt i 24 timmar efter återinsättandet. Ju mindre tid man väntar på att återinsätta måste väl också spela in.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              mina tankar är väl som du skriver stelin, jag tänkte sätta tillbaka henne så fort hon spottat permanent.
              hon tog tillbaka ynglena direkt hon såg mig framför burken idag men vad jag fattat så brukar det väl bara vara första dagarna sedan så får dom vara, eller?
              vad brukar ni mata era nyspottade med artemia? och hur länge?

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                "Förr" så brukade jag bla. utfodra mina nyspottade yngel med nykläckt artemia. Men den siste kullen jag hade så provade jag med en mix bestående av 90% räkor och 10 % vetekli samt vitaminer o spirulina. (Detta kom upp lite i räkmix tråden tidigare här på forumet från "Kenneth" o efter detta så provade jag.) Jag fick minst lika bra tillväxt som med den nykläckta artemian och så var det såklart betydligt smidigare.
                Den första tiden skrapade jag bara med en kniv från mixen så att det blev små smulor av det, enkelt o bekvämt.
                Men på sikt är detta inte ett bra foder till tropheus, i takt med att dom blir större kan man ju då blanda i mer o mer ärter.
                Annars så har jag tidigare även använt smulade spirulina-flingor och krossade pellets samt vanlig räkmix.
                Bäst tillväxt har jag haft med mixen jag skriver om ovan samt den nykläckta artemian.
                När jag använde den nykläckta artemian så brukade jag göra detta till dom var ungefär 2-2,5cm o därefter mer o mer gå över till spirulina flingor/krossade pellets samt standard-räkmix.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  jag har idag kommit hem efter att ha varit borta i 5 dagar och har haft grannen som har matat mina fiskar åt mig.
                  jag hade märkt upp matburkar och visat hur mycket exakt som som skulle matas i varje burk osv.
                  när jag kommer hem så är yngelburken halvt igenväxt med alger och skit och när jag får se ett av Ikolaynglena så ser det ut att vara på väg att spricka, buken ser ut som om han svalt en ärta, lätt panik infinner sig!
                  efter att ha återfått andan så ser jag att den foderburk som var menad åt ynglena och som skulle räcka någon vecka till är TOM!!!
                  vid närmare granskning av vattnet så ser jag att det mesta skiten som flyter omkring är överblivet foder och att den befarade soten är helt enkelt MYCKET mätta yngel.....

                  jag ser också att honan fortfarande bär på dom yngel hon kan få in i munnen så jag tömmer henne och stoppar tillbaka henne hos gruppen som inte verkar ta någon större notis alls av henne, ta i trä...
                  nåja, stort vattenbyte och rensugning av botten gjordes direkt så nu ser jag iallafall bakgrunden igen...

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    Halluj alla troffeägare!
                    Nu har jag gått med i er klubb i och med att jag idag köpte 16st Tropheus Moori "Kala Island" och 11st Tropheus Duboisi "Maswa". Firrarna verkar må fint och e i storleken 3cm. Just nu så simmar de rundor i ett 375 och slutstationen är mitt 540 som står i mitt akvarierum.

                    Jag skulle vilja tacka Ronny Hansson och Fredrik Hagblom för all hjälp och för att jag fick köpa firrarna av er, väldigt sjysst!

                    Hajhaj från en lycklig troffe-ägare =)
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      Det glädjer mig oerhört att de första två sålda kullarna från mina "kala" har hamnat hos någon som verkar uppskatta dem så mycket som Jonas. Hör av dig om jag kan hjälpa till med något.

                      mvh,
                      Fredrii H.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Ante
                        Användare
                        • november 2002
                        • 571

                        Jag är också på jakt efter Kala men det verkar inte vara helt enkelt att få tag på dessa tyvärr, någon som vet av några?

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          I samband med att jag köpte min VF grupp för ca. 2 år sedan så gick jag ut med en förfrågan för att få veta vem som hade Kala. Jag kammade noll och har sedan dess inte hört talas om någon i scandinavien. På Ciklidecentret i Köpenhamn berättade Martin att den hade varit relativt vanlig i Danmark för 8-9 år sedan men att man inte sett den på länge tills man fått in gruppen som jag köpte.

                          I Tyskland har jag kontakt med några som har men annars vet jag ingen.

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            Haj
                            Firrarna mår bra och verkar trivas i mitt 375, alla troffarna rör sig i ett stim som är mycket roligt att titta på. Just nu så verkar de största duboisi leda stimmet (fiskarna e bara på 3cm, de största runt 3,5-4cm). Allting verkar gå fint och nu har jag en massa ancistrus-yngel här hemma också, riktigt fina är dom

                            Troffarna e nog de bästa jag nånsin köpt, de e riktigt sköna lirare!

                            Vi ses! /
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              ett litet tips, sylvania aqua-star är riktigt fina rör som ger vackert ljus till troffarna. köpte ett idag o de blev grymt snyggt!
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                Jag läste tidigare en artikel i ciklidbladet om en som hade fått lek av sina ikola, det tog c:a 16 dagar från det ynglena släpptes för första gången tills en del av dom inte fick simma tillbaka mer, och 25 dagar tills hon helt slutade med yngelvården.
                                För att hela det yngelvårdande beteendet ska kunna ske så borde honan isåfall vara ifrån huvudkaret i c:a 1månad(jag räknar med att det kan ta några dagar innan hon släpper ut dom första gången).
                                (Artikeln som jag hänvisar till finns i nr 1/2000 och heter "en mun full av $$$" jag har för mig att den numera finns upplagd bland gamla artiklar, ciklidbladet på första sidan)

                                [u]Tyvärr</u> så stod det inte i artikeln hur återsättandet gick efter en så lång frånvaro från lekakvariet.

                                Angående Tropheus-varianten som du(Ante) är ute efter så vet jag att Aquarium Malawi ska beställa hem Tanganyika ciklider i mitten av nästa månad, du kan ju förhöra dig med dom om dom även kan ta hem "Kala" till dig.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...