Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #61
    nu har det gått ett dygn så man ska nog inte ropa hej ännu, men jag ser ingen annan rivalitet mellan grupperna än vad man kan se mellan två olika arter, ta i trä....
    Ikola hanen som höll på att leka hos handlaren har återupptagit leken idag och har en hona hos sig mest hela tiden.
    han ligger på sida och vibrerar så det går vågor på ytan (nästan...) men honan har inte vad jag sett lagt några ägg ännu.
    En Ikola som är nästan neongul i färgerna är ju helt fantastisk att se på!!!
    hade Ikola tidigare men dom var inte i närheten vad gäller färger som dessa, jag är lyrisk.

    Jag har hört att honorna brukar vara mer orangea i färgen men det är ingen skillnad på mina, är det beroende på var dom kommer ifrån eller?

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #62
      Hanar som lyckas locka honor till "lekplatsen" med resultatet att honorna inte har något att "släppa ut" är också mitt ständiga problem. Det har faktiskt bättrat sig lite av att jag har ökat på mängden räkor i räkmixen. Det verkar som att mina honor hade svårt för att producera rom på allt för proteinfattig kost.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #63
        Va kör du för mängd räkor/ärtor i din räkmix Fredrik? Bara så man vet va man ska göra för ngn sats tills troffarna anländer...........
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #64
          Mitt standard recept är detta:



          men jag har faktiskt övergått till 50/50 räkor/ärtor även till vuxna Tropheus.

          Ungdjuren som du ska ta över snart Jonas är uppfödda helt och hållet på Tetra min-flingor men jag tänkte starta med räkmix nu. Du kan få med dig av min mix till ett par veckor så att du hinner göra egen.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #65
            ok, skönt. Då hinner jag göra en egen mix....... men den mix jag har för tillfället e faktiskt på 50/50.........men man kan ju försiktigt övergå till 30 räkor/70 ärtor för att sedan när de blir könsmogna gå över till lite mera proteinrik räkmix.

            Ska bli kul om några veckor, man längtar.......håller just på att leta efter ett billigt 375, vill ju ha kvar mina hongis, trewavasae och mina andra vackra firrar.

            Det kommer att bli 17 Tropheus Moori "Kala Island", 20 Tropheus Duboisi och inge mer i mitt 540. Hoppas att alla klarar sig till vuxen storlek =D ........

            Fredrik, har du förresten fått yngel på dina dubbar? letar lite olika maswa-uppfödare för o få spridning på generna, har iaf 7st dubbar säkrade.....har snackat me en kille till som jag ska köpa några av, men om du har några så skulle de va helt perfekt spridning på generna.......

            hajhaj



            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #66
              Nej, inga yngel på dubbarna ännu. De har varit könsmogna i ca 4-6 månader och jag har haft två ruvande honor så det ser bra ut men det kan nog inte bli något att avyttra förrän famåt jul skulle jag tro.

              Om du ska förbi Göteborg något i sommar så kan jag varmt rekomendera Jan Carlson i Mölnlycke. Maila mig privat så ska jag leta upp hans nummer om du vill.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #67
                ok, de löser sig ändå, har bokat 7-8st av en jag känner och sen vet jag inte hur många den andra killen hade, men han hade nog fler.......troligen så jag kan komma upp i 20st dubbar totalt..........

                Troffar e wunderbara, de kan få en o sitta stilla o kolla på dem under lång tid............jag satt hemma hos han jag ska köpa de 8 dubbarna av o kollade på hans grupp i två timmar i sträck (vi var ditbjudna på midag o han hade ju gäster o ta hand om)..........de e så himla fascinerande......

                ska tyvärr inte till göteborg.......lite synd =(

                jaja, vi ses!
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • towel

                  #68

                  Jag har en grupp med 18 Bemba i ett kar på 350 liter. Gruppen fungerar bra och jag har sett den dominanta hanen leka med flera av honorna, ägg och allt.
                  Nu till mitt problem, det blir inga yngel.
                  Honorna tuggar i några dagar, sen bara försvinner påsen och de börjar äta igen :-/

                  Sanden är väldigt finkornig (handlarn sålde den som tanganyikasand, men sen har jag lärt mig att den kommer från ett grustag i jönköping &gt
                  Inredningen består av några mindre stenrösen och stora anubias. Honorna har många gömställen och verkar inte stressade när de tuggar.

                  Jag har hört från odlare att detta är vanligt vid de första lekarna, men nu har jag haft gruppen i nästan 2 år och fortfarande inte sett ett yngel.

                  Har ni några förslag på hur man ska göra för att lösa problemet hade jag blivit jätteglad.

                  Tack på förhand

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #69
                    En lösning kan vara att du byter ut din alfa-hane. Det behöver inte alltid vara honornas "fel" när det inte blir resultat.

                    Har du haft samma alfa-hane under dessa 2 år? Har du någon annan hane som skulle kunna ta över rollen?

                    Foderfrågan ovan:

                    Varför inte göra som jag förordat i en del fodertrådar? Jag anser fortfarande att man ska ha mer grönt (ärtor) än räkor till troffar. Man kan lösa problematiken om man önskar högre proteinhalt. Jag kör med proteinpulver som är "muskelbyggarprodukter" och det har fungerat ypperligt för mig i 2 års tid! Var dock försiktig med vilken produkt ni blandar mixen med.

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • november 2002
                      • 571

                      #70
                      sagan fortsätter, nu på morgonen lekte hanen av en annan liten istället för hon som han höll på med i affären.
                      nu senare på dagen så går han och vibrerar och snurrar runt med honan från affären igen, jag undrar om dom klarar av två honor per dag med tanke på att mjölken kanske inte räcker till?

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #71
                        Towel:
                        Förutsatt att vatten kvaliten är bra i övrigt så är nog detta(att ta bort den dominante hanen) något som kan vara en god ide att prova.
                        Din handlare har nog annars rätt i att det är vanligt att honorna spottar ut rommen i förtid i början.
                        Men om du köpte fiskarna vuxna och det nu gått två år och dom under dessa två år lekt "åtskilliga" gånger så beror det nog på något annat.
                        En del tror att det är pga att många tömmer sina honor och att dom i sin tur blir dåliga föräldrar. Själv så tror jag inte det, jag har haft samma problematik när det gäller Vildfångade. Tex så har mina VF Tr. "Nkonde" lekt ett par gånger och vid alla tillfällena spottat ut rommen i förtid. För min del tror(hoppas) jag att mina Nkonde spottat ut i förtid för att det är en nyinköpt grupp och inte acklimatiserat sig tillräckligt i karet än.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #72
                          Angående räkmix, tittar man på utländska siter så rekommenderas inte räkmix till tropheus speciellt ofta, utan istället är det spirulinaflingor som gäller, där man istället rekommenderar att utfodra med flingorna flera gånger per dag i små mängder.
                          Min tanke angående räkmixen är att det nog är det bästa man kan ge sina tropheusar. Men har man större grupper som ska utfodras så är räkmixen inte ett bra alternativ. Mycket pga att det skräpar ner så mycket och om man även har mindre fiskar så hinner dom oftast inte äta tillräckligt av mixen.
                          Därför tänkte jag prova att börja utfodra med spirulinaflingor istället. Jag har beställt Osi spirulina flingor och även dammat av en foderautomat som jag har haft liggande sedan tidigare. Det hela är tänkt som en liten test inför den stora gruppen VF jag planerar att köpa om ett par månader.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • towel

                            #73
                            Tack för tipset Tricella och Stelin
                            Tyvärr tror jag inte detta är fallet, efter många misslyckade lekar tömde jag en hona för tidigt, jag kunde inte hindra äggen från att mögla, men jag såg iaf att de var befruktade.
                            Det tar lite emot också att byta hane eftersom han är enormt fin (:
                            Jag får nog vänta och hålla tummarna. Det är en fin grupp som har gett mig mycket rolig tid framför akvariet så jag är nöjd ändå, men lite yngel hade ju varit pricken över iet =)

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #74
                              Towel:
                              Då kan det ju inte bero på en steril hane. Jag har fått för mig att dom även kan spotta ut i förtid om vattenkvaliten är för dålig. Har du kollat tex. nitrit värdet?
                              Min tidigare (f1)Moliro grupp (som jag nu nästan helt o hållet gjort mig av med) tog det också lång tid för innan dom fick till lyckade lekar. Nu köpte jag dom inte som vuxna utan bara nätt o jämt könsmogna.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • towel

                                #75
                                Jag har inga mätsatser men jag bytar ungefär en tredjedel i veckan och matar inte överdrivet mycket. Har blå filtermatta och en powerhead pump på 2000 l/h. Jag tror inte det beror på nitrit.
                                Bytte vatten för några timmar sen och nu sitter jag och tittar på en ny lek. Jag håller tummarna och hoppas att det går bättre denna gången (=

                                Jag var inte så tydlig i mitt första msg, jag har haft fiskarna i 2 år, men de har bara varit könsmogna i ca 1år, så förhoppningsvis behöver de lång tid på sig att lära sig bara.

                                Tack för alla tipsen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...