Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #91
    jag tillsätter bikarbonat och lite salt.
    håller KH kring 10-12 och ledningtalet har jag ingen aning om, jag höftar i lite salt vid vattenbyte och hoppas det blir bra.

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #92
      jag har en fråga, en av honorna som tuggade när jag fick hem dom ser väldigt stor ut och jag vet inte hur länge hon tuggat.
      senaste dagarna har hon börjat leta sig in bakomstenarna och kan köra bort andra fiskar och jag undrar om det kan vara ett tecken på att hon vill spotta?

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #93
        Det kan mycket väl vara så. Men jag har tidigare haft molirohonor som tuggat och velat stå lite för sig själv utan att det för den skull ha varit tid. Jag läste även någonstans att man kunde se att det var dax för honan att släppa när hon började beta alger, något som inte alls stämt för mig. Vid något tillfälle när jag hade tappat räkningen på dagarna och honorna så tömde jag därför en hona grundat på detta, och ynglena var inte alls färdig utvecklade utan hade gulesäcken kvar. Nu var det inga problem med ynglena utan dom fick gå i ett litet kar(eller rättare sagt en 10 liters spann med lätt genomluftning) ensamma till dom var "färdigutvecklade".
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #94
          ok, hon går och betar alger men det har hon gjort hela tiden mer eller mindre så det stämmer nog kanske inte hos mig heller

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            #95
            är det någon som har nån info på olika färgvarianter på Kachese?
            mina är ganska ljust gula med röda inlägg mellan fjällen medans många är klart mer rödaktiga och liknar Chimba lite i kroppsfärgen.
            det finns ju olika Ilangi varianter, är det samma med Kachese?

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #96
              en av mina tuggande honor skall (förhoppningsvis ) spotta snart och jag tänkte låte henne göra det i burken med dom andra, hur brukar det gå?
              jag har bara troffar och några små ancistrusar i burken.

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #97
                Ante:
                Efter vad som framkommit tidigare i den här tråden så kan det ju gå bra. Förutsatt att man har tillräckligt med gömställen för ynglena. Det finns ju dock en risk att en del av ynglena trots allt ändå blir uppätna, och är karet välfyllt med fiskar så kan riskerna för detta öka ännu mer.
                Själv så skulle jag tycka det vore intressant om du så småningom ville skriva några rader här och berätta hur det gick.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  #98
                  det kommer jag att göra så fort vi sett hur det går...

                  Kommentar

                  • stiffe
                    Användare
                    • april 2002
                    • 953

                    #99
                    Någon som vet skillnaden på Chipimbi och Moliro?Är det kanske rentav samma fisk fast på olika fångsplatser?
                    mvh Stefan

                    Kommentar

                    • lotta
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 80

                      hej hej!
                      ursäkta att jag lägger mig i,men jag läste att du Ante skrev i ditt inlägg att det fanns olika varianter av Ilangi.
                      Jag är i tankar att köpa Ilangi och vill veta om det finns olika varianter eller bara olika snygga exemplar av dom.Vad jag vet så är Ilangi en liten fångstplats på sydvästra sidan av sjön.
                      Har det alltså hittats flera olika varianter på samma fångstplats?
                      När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Lotta:
                        Forumet är ju öppet för alla så inte lägger du dig i.
                        Angående Ilangin så såg jag på cichlid forum för ett tag sedan en tråd om det du nämner. Dom sa där(minns inte exakt så ta det jag skriver med en nypa salt) att till att börja med så fångades den ursprungliga ilangin vid Nkamba bay. Men eftersom det är svårfångade fiskar i ett krokodilrikt område så planterades det in en snarlik tropheus, som är lite gulare än den riktiga Ilangin som finns vid Nkamba Bay, in vid ett närliggande område o lättillgängligare område och som nu istället säljs som Ilangi(yellow).

                        Huruvida uppgifterna är riktiga eller ej vet jag inte.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          En länk till den engelspråkiga tråden jag nämner i föregående inlägg:
                          A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            ett exempel är ju akvarium malawis prislista:
                            REAL ILANGI: 895:-
                            ILANGI ORANGE: 435:-
                            nog finns det olika ilangi alltid, iaf. i prisklasser.
                            skillnaden ser man på ovanstående tråd, en del är orange och en variant är gul i kroppen.

                            Kommentar

                            • lotta
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 80

                              okej.
                              Jag kollade lite på en annan site:

                              ganska långt ner på sidan finns en bild av Ilangi och kortet brevid visar en sp.red chilanga.
                              varianterna är ganska lika!
                              Är det någon som har sett dessa Ilangi-orange och kan svara på om den liknar denna sp.red chilanga.
                              Chilanga ligger väl bara ett stenkast från Ilangi om man kollar på kartan,bara en liten bit längre in i viken.
                              Kan det vara så att Chilangan bara har fått ett annat handelsnamn?
                              Ilangi har ju blivit en mycket populär variant,så det vore ju tråkigt om man använde en annan variant( sp.red chilanga)till att försöka tillgodose folksintresse för ilangi.
                              Jag ser gärna att någon lägger en länk till ett foto av just Ilangi-orange,vill gärna se den.´
                              Jag vill absolut ha den gula varianten,vore ju tråkigt om man beställer o skulle få orange-varianten.
                              Hm! Jag är nyfiken.
                              Är det så att sp. red chilanga säljs som ilangiorange???


                              När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                Det finns även en bild på Chilanga på cichlidcentret i deras lagerlista. Bilden visar en chilanga som iaf jag inte alls tycker liknar ad konigs bild av samma fisk.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...