Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Kollade på min ikola-hona igår och hon har kvar äggen, jag trodde inte det eftersom hon åt så aggressivt vid matningen. Hoppas att hon går hela vägen ut....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      På den punkten skiljer sig Troffar ganska markant från flertalet Malawi. Jag har en hona som nästan tar över hela karet när hon ruvar. Hon äter mest, rör sig mer, håller sig framme vid rutan och slåss som en hel karl. Hon tappar dessutom aldrig ett enda ägg. Hoppas att hennes kaxiga stil går i arv till hennes avkomma för isåfall kan du få uppleva det Jonas. Du har nämligen hennes yngel i din burk.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        coolt. Min hona färgar inte jättemycket men hon jagar väck vissa firrar när hon tycker att de är för närgångna.

        En sak, hur stor ålderskillnad är det på kala-kullarna jag köpte? Det är en synbar skillnad på storleken på ca halva kullen.

        förresten, fick du mitt mail fredrik? Du kanske inte har sett det, skickade det igår eftermiddags.

        vi ses!

        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          jag har en Kachesehona som uppvisar samma beteende när hon tuggar, sur och grinig som få och håller ett stenröse nästan helt för sig själv.

          Kommentar

          • Jonte_Maskin
            Användare
            • augusti 2003
            • 59

            Är det nån som haft Malawikrabba ihop med Tropheus? Skulle det funka, eller kommer den att "ätas upp" av troffarna? Eller svälta ihjäl kanske? Eller krypa ur akvariet?

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              Jonas: Det är ungefär 10 dagar mellan kullarna. Skillnaden växer troligen bort ganska snart. Jag har fått ditt mail och funderar på hur jag ska kunna hjälpa dig.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • diskus
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 276

                Till Jonte,

                En malawikrabba kommer inte bli uppäten, snarare tvärtom
                Jag har haft troffar och det var ju inte så aggressiva mot tex malar.

                Sen har jag provat Malawikrabba c.a. 14 cm och den tog en del malawiciklider i mitt akvarium.

                Krabban är såldes en liten []

                Mvh Björn H

                Lite diskus, mal & malawi bilder
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                Kommentar

                • So
                  NCS Medlem
                  • augusti 2003
                  • 177

                  I går var jag på Zoo Fritid i Lidköping och Dennis hade många fina Tropheus inne. Det var särskilt en variant som förvånade mig lite och det var sjöodlade "Murago". Det som förvånade mig var att prickarna på huvudet var så lysande i en blåaktig nyans! Verkligen snyggt! Finns det olika varianter av "Murago" eller ska dom se ut så och det bara är att jag har "missat" detta förut?

                  Kommentar

                  • Ante
                    Användare
                    • november 2002
                    • 571

                    Murago gör sig inte på bild, dom är mycket finare i verkligheten tycker jag.
                    Det är fö. väldigt många fiskar som är mycket snyggare i verkligheten.

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      Tja !

                      Jo Dennis brukar ha många fina varianter inne. Eftersom Lidköping är min hemstad så hänger jag mycket där när jag är hemma.
                      Senast jag var inne sålde han riktigt fina och stora VF Duboisi för 995/10 st. Bra pris där.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • maswa
                        Användare
                        • juni 2003
                        • 52

                        hej igen! ännu en fråga! jag håller på och iordningställer mitt 375L till mina troffar, och tänkte kolla om det är någon som vet om det räcker med en 1200 L/h pump eller ska jag slänga i min 800 L/h också? dom ska väl ha stark genomströmning i vattnet?

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 4122

                          Släng i den också. Jag har i mina 300 liters en 1500 L/h pump men då har jag blå filtermatta vilket innebär att pumpen aldrig blir tät. Bedömmer att det kunde gott vara mer cirkulation än det.
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 4122

                            citat:Ursprungligen skickat av Ante

                            Murago gör sig inte på bild, dom är mycket finare i verkligheten tycker jag.
                            Det är fö. väldigt många fiskar som är mycket snyggare i verkligheten.
                            Hade för många år sedan sjöodlade Murago. Kolla in bilden: http://www.tropheus.info/picture.asp?BILD=66 stämmer den med Dennis troffar.

                            Heter den inte egentligen Lusingu nu?
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              Är inte Murago och Lusingu geografiska identifikationer? Antingen är väl fisken fångad vid en plats eller ej, det kan väl inte skifta (såvida inte orterna byter namn)?

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • So
                                NCS Medlem
                                • augusti 2003
                                • 177

                                Om Murago blev Lusingu när Zaire blev Kongo, är två närliggande platser med snarlika Tropheus eller bara var ett namn någon fångstman tog från en ort i Burundi för att dölja den riktiga fångstplatsen, ja, det vet inte jag, men jag gissar på det senare. Christians bild påminner dock mycket om dom vackra fiskarna jag såg på Zoo Fritid med stora blåaktiga ”prickar” på huvudet. Men som Ante påpekar: ”…dom är mycket finare i verkligheten…”

                                Kommentar

                                Arbetssätt...