Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Vad skulle hända om man hade 1+4 troffar i ett 200 liters?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      Vad skulle hända om man hade 1+4 troffar i ett 200 liters?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        Honorna skulle löpa stor risk att bli ihjäljagade av hanen.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          Honorna skulle löpa stor risk att bli ihjäljagade av hanen.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            Men om man har ännu fler honor då?
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              Men om man har ännu fler honor då?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Jag tror att det är ett ganska svårt uppdrag att få tag i någon som säljer 1+4 eller 1+6. Vanligtvis säljs alla i en klump med ett lotteri i könsfördelningen eller så säljs de parvis.

                Jag har varit runt i olika butiker och kollat tidigare och där fanns endast alternativ att köpa hel grupp eller par.

                Köper man privat så kanske man kan välja beroende på tillgången av ungdjur...men oftast så säljs de även där i grupper om ca 8, 10, 12 osv.

                Jag skulle kunna tänka mig att det skulle gå ganska väl med en fördelning 1+6 eller 2+6. Kanske oddsen skulle förbättras om man hade en annan art i samma akvarium om man vill ha en mindre grupp.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  Jag tror att det är ett ganska svårt uppdrag att få tag i någon som säljer 1+4 eller 1+6. Vanligtvis säljs alla i en klump med ett lotteri i könsfördelningen eller så säljs de parvis.

                  Jag har varit runt i olika butiker och kollat tidigare och där fanns endast alternativ att köpa hel grupp eller par.

                  Köper man privat så kanske man kan välja beroende på tillgången av ungdjur...men oftast så säljs de även där i grupper om ca 8, 10, 12 osv.

                  Jag skulle kunna tänka mig att det skulle gå ganska väl med en fördelning 1+6 eller 2+6. Kanske oddsen skulle förbättras om man hade en annan art i samma akvarium om man vill ha en mindre grupp.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    citat:Jag har fått ett problem...eller så är jag överdrivet omvårdande...men mina nyanskaffade VF Tropheus äter inte speciellt bra. De är inte heller så alerta när det vankas mat utan driver mest omkring. Råkar det komma en munsbit framför munne så kan de helt enkelt bara simma förbi den utan att ens smaka.

                    Jag har dom tillsammans med Mbunas...behöver jag flytta dom till ett eget kar eller ska jag fortfarande vara tålmodig? Det har varit såhär sedan jag skaffade dom för ca en vecka sedan. Ingen insjunken buk eller avsmalnat huvud. Avföringen har jag inte sett...

                    Några råd och idéer vad jag bör göra? Vänta eller agera?
                    Uppdatering av mitt egna problem med mina troffar:

                    Jag medicinerade mina troffar (inkl Malawi) med först Aquafuran, men när detta inte gav gott resultat så övergick jag till att medicinera med Flagyl. Jag satt in en strumpa med piller i (6st 200mg) mitt 375L akvarium...första dagen märktes en skillnad...men fortfarande var det ganska inaktivt vid matningen. Jag gjorde efter 3 dagar ett vattenbyte på ca 30% och gav en ny mängd Flagyl. Denna gång var det 8st 200mg piller som lades i strumpan. Den femte dagen (sen eftermiddag) gjordes ett 60% vattenbyte och rengöring av ytterfilter som stått stilla i dessa dagar som det medicinerats. Jag lade i aktivt kol i ytterfiltrena och slutade medicinera efter detta vattenbyte och rengöring.

                    Fiskarna mår nu riktigt gott och deras avföring ser väldigt bra ut. De tar även räkmix nu.

                    Jag är övertygad om att det endast var Flagyl som hjälpte. Egentligen så känner jag nästan att det skulle kunna rådas att medicinera alla VF fiskar som blir nyinsatta i ett akvarium direkt vid ankomst. Jag har haft omställningsproblem vid varje inköp av VF tidigare.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      citat:Jag har fått ett problem...eller så är jag överdrivet omvårdande...men mina nyanskaffade VF Tropheus äter inte speciellt bra. De är inte heller så alerta när det vankas mat utan driver mest omkring. Råkar det komma en munsbit framför munne så kan de helt enkelt bara simma förbi den utan att ens smaka.

                      Jag har dom tillsammans med Mbunas...behöver jag flytta dom till ett eget kar eller ska jag fortfarande vara tålmodig? Det har varit såhär sedan jag skaffade dom för ca en vecka sedan. Ingen insjunken buk eller avsmalnat huvud. Avföringen har jag inte sett...

                      Några råd och idéer vad jag bör göra? Vänta eller agera?
                      Uppdatering av mitt egna problem med mina troffar:

                      Jag medicinerade mina troffar (inkl Malawi) med först Aquafuran, men när detta inte gav gott resultat så övergick jag till att medicinera med Flagyl. Jag satt in en strumpa med piller i (6st 200mg) mitt 375L akvarium...första dagen märktes en skillnad...men fortfarande var det ganska inaktivt vid matningen. Jag gjorde efter 3 dagar ett vattenbyte på ca 30% och gav en ny mängd Flagyl. Denna gång var det 8st 200mg piller som lades i strumpan. Den femte dagen (sen eftermiddag) gjordes ett 60% vattenbyte och rengöring av ytterfilter som stått stilla i dessa dagar som det medicinerats. Jag lade i aktivt kol i ytterfiltrena och slutade medicinera efter detta vattenbyte och rengöring.

                      Fiskarna mår nu riktigt gott och deras avföring ser väldigt bra ut. De tar även räkmix nu.

                      Jag är övertygad om att det endast var Flagyl som hjälpte. Egentligen så känner jag nästan att det skulle kunna rådas att medicinera alla VF fiskar som blir nyinsatta i ett akvarium direkt vid ankomst. Jag har haft omställningsproblem vid varje inköp av VF tidigare.

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Kul att höra att du fick rätsida på din tropheusar.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          Kul att höra att du fick rätsida på din tropheusar.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Tack Stefan L.

                            Troligtvis var det med hjälp av alla här på forumet som kan väldigt mycket och ger oerhört viktiga råd som gjorde att jag lyckades förhindra en "katastrof".

                            Därför vill "jag lyfta på kepsen" och skicka ett stort tack till alla som hjälpte till vid de olika diskussioner som förts angående detta problem som ibland dyker upp hos våra små ögonstenar...TACK! TACK! TACK! (jag är dålig på räkning...ibland)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              Tack Stefan L.

                              Troligtvis var det med hjälp av alla här på forumet som kan väldigt mycket och ger oerhört viktiga råd som gjorde att jag lyckades förhindra en "katastrof".

                              Därför vill "jag lyfta på kepsen" och skicka ett stort tack till alla som hjälpte till vid de olika diskussioner som förts angående detta problem som ibland dyker upp hos våra små ögonstenar...TACK! TACK! TACK! (jag är dålig på räkning...ibland)

                              Kommentar

                              • klassisk ära
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 139

                                "Vad skulle hända om man hade 1+4 troffar i ett 200 liters?"

                                Ett utmärkt steg i rätt riktning vad det gäller hållning av Tropheus. Ett klumpa ihop 30 fullvuxna djur varav 20 hanar i ett 720-liters akvarium är i allra högsta grad onaturligt. Det är en stor skam för Sveriges ciklidscen att så många praktiserar detta sätt att hålla, eller rättare sagt förvara, sina ciklider.

                                Kan någon här förresten säga mig vart i litteraturen jag kan läsa om den så omtalade "Tropheus-hierarkins" förekommande i naturen? Denna så kallade hierarki är enligt mig enbart akvaristens efterkonstruktion i ett sista desperat försök till aggressionsdämpning hos sina djur, genom hållning av för många individer i för små utrymmen.

                                Mikael

                                Kommentar

                                Arbetssätt...