Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    citatå egentligen skulle jag nog behöva en lokal fullproppad med stora och små kar så man kunde ha lite allt möjligt...
    Den där meningen sammanfattar min "dröm" om denna hobby.
    Men skulle jag vara tvungen att välja endast en art så måste det bli Tropheus...finns liksom ingen art som fångat mitt intresse så mycket som denna fantastiska "lilla" firre!

    Kommentar

    • maswa
      Användare
      • juni 2003
      • 52

      håller med Stelin om olika biotoper. skulle vara otroligt kul om man kunde ha en så där 4-5 biotoper hemma!!....men men flickvän och elräkningen säger stopp. i troffe väg så satsar jag just nu på ungdjur kiritza och snäcklekare i ett "show akvarium" i vardagsrummet
      men självklart har man några sorter till i källaren:-) mitt nästa projekt blir därför en lokal som jag delar med några reptilintresserade kompisar. har precis tagit över granlokalen och har nu strax över 60m2 allt som allt att inhysa diverse akvarium i.
      ska självklart försöka få majoritet aqua:-)
      ska bla ha 2 600l akvarium på ställning 200*60*50 i det ena tänkte jag ha amazonas biotop redtail,arrowana. det andra blir nog centralamerikanskt dock en senare fråga. tror inte jag vågar ha troffar i den då det blir väldigt varmt med alla terrarier,värmemattor,lampor osv. får ta temp efter några veckor!!

      vart inte så mycket troffe snack hoppas ni har översende

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        Jag skulle vilja ha den psykiska kraften att klara av en försäljning av en sort av mina troffar så jag bara behöver ha ett akvarum för mina troffar. Problemet är att i dagens läge så har jag ingen som helst möjlighet att ha annat än mina troffar och mina goldens och aulonocara. detta är väldigt synd eftersom jag är väldigt intresserad av malawisjöns haplochrominer, då särskilt Protomelas taiwan red, aulonocara stuartgranti pch otopharynx lithobates.

        Dessa stora haplisar går ju inte att hålla i ett 250liters hörnakvarium så någon troffe-sort måste åka. Och en sak e säker, jag säljer inte mina dubbar eller mina kala island. Då finns det ju inte så mycket kvar att välja på(sorry mina ikola).

        Jag kommer dock att vänta tills mina kala och duboisi har nått könsmognad eftersom jag vill ha möjlighet att få yngel från troffarna. Under tiden jag väntar på att mina kala o duboisi ska nå könsmognad så har jag nog hunnit få fram ett"reservlager" med ikola-yngel ifall jag skulle ångra mig senare att jag sålde dem. Ja, man tänker fram så många saker man vill göra, jag får se vad som händer i framtiden.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          Fjärilscikliden: Hur många är Ikola har du? Tror säkert att det går sälja dem i närheten där du bor. Skåne är enligt mig sveriges akvarielandskap. Varenda annons kommer från skåne eller runt om.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            Förresten! Tricella: Skelle jag kunna få namn och mail eller nått till de där privatodlarna i Lidköping. Är lite nyfiken på detta.
            Min mail ser du här nedan.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • MrGadget
              Användare
              • april 2002
              • 74

              Elände...

              Könsbestämde just mina 18 mån gamla dubbar. Om jag verkligen fått allt rätt så har jag 2 honor & 16 hanar.... Det förklarar varför det är en sådant fokus på hierarki snarare än lek. Inte fördelningen som jag hade tänkt mig direkt när jag köpte dem, så vad gör jag nu?

              Köper en grupp till?

              /Johan
              "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
              http://mrgadget.esmartguy.com

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                Allvarligt !!

                Varför ska man ha troffar??

                Låt även mig veta !!

                Är dom riktigt cool på nåt sätt??

                Berätta ! Jag är vetgirig !

                Kanske Tangyainaika är värt intresse ??

                Min enda erfarenhet är att Frontosa är bland det tråkigaste som går att uppbringa! Eller ???

                Tell me !!

                Mvh Jari Jarinen







                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  Jag känner mig aningen manad att svara på denna fråga trots att jag gjort det så många gånger förut.

                  Det som gör Tropheus så annorlunda är dess hiererkiska beteende. Du har plötsligt en grupp i karet i vilken det finns en riktig ledare och en samling undersåtar med gradering. En hane tillåts flirta med en hona så länge han håller sig i ett visst hörn osv. Ratade honor verkar även bli tillåtna för hane nr. 2 så länge allt sköts rätt.

                  Tropheus tedde sig enormt intressanta för mig då jag upptäckte deras beteende för ca. tre år sedan, idag kan jag inte se att de är intressantare än några andra intressanta ciklider. Jag tror dock aldrig att jag vill leva utan Tropheus i min omedelbara närhet. Två till fyra stora grupper är nog ett absolut minimum för vad jag måste ha. Med andra ord STOR abstinensvarning på denna.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Instämmer helt med fredrik att det som gör Tropheus så speciella är dess hierarki. Detta kan nog å andra sidan göra att en del tycker dom är grymt tråkiga också.
                    Men för mig så är det detta samt deras utseende som gör att jag har Tropheus.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Instämmer också med föregående skribent...*S*

                      Just beteende och utseende är det bästa med Tropheus...sedan skadar ju inte de färger som en del av dessa arter har.

                      robin: När jag fått svar ifrån killen så sänder jag namn och telnummer (om han tillåter detta).

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        Om man måste ställa sej (eller oss) frågan varför man ska ha troffar så finns det ingen anledning. Om man inte själv vet, så bör man inte. Så enkelt är det.
                        För min del så är troffarna just nu det största inom hobby för att:
                        1. Deras beteende (som beskrivits ovan.)
                        2. Deras utseende (både form och färg)
                        3. Utmaningen (Vart man än läsar så verkar det bara vara trubbel med dessa fiskar)

                        För mej så är beteende mycket viktigare än utseende. Jag hade skitfina diskusar tidigare. Det höll i sex månader, för dom var otroligt trista att observera, trots sitt fina utseende.

                        Det var nog det hele..

                        Mvh
                        Björn
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          Tropheusar är galna. När jag idag skulle utfodra mina fiskar så i sin iver var det en fisk som hoppade ur akvariet. Jag plockade snabbt upp fisken igen från golvet och just nu ser den mest bara lite omtumlad ut.
                          Maken till mat-galna fiskar finns väl inte.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • peppe

                            Trodde aldrig att jag skulle bli intresserad av Tropheus, det har bara varit Malawi som snurrat i mitt huvud! Men nu på senaste tiden har jag börjat "kika" lite på nätet å följt den här tråden, blivit mer å mer intresserad! Jag som för en månad sen tyckte att dom var gräsligt fula, såg bara komiska ut när man råkade glimmta förbi ett kar i nån butik. Men som sagt smaken kan ändras snabbt ibland! Har redan hittat ett par riktigt snygga favoriter men det är många hinder kvar innan jag kan starta upp ett Troffe kar,typ det gammla vanliga; plats,pengar och en oförstående flickvän som vill spara pengar till en större säng istället [V]. Jaja, nån dag så! Så länge får jag nöja mig med att fantisera om det , leta mer information å hitta någon ännu snyggare kandidat till mitt Troffe kar! En liten fråga oxå, vad är det för skillnad på T brichardi, T moori å T duboisi eller är det ingen? Mvh / Peppe!

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              Ichtyloger har funnit så pass stora skillnader mellan dessa olika arter (trots ett väldigt snarlikt yttre) att man delat upp dem i olika grupper. Det kan handla om antal fjäll längs fiskens sida, antal tandrader, exakta mått mellan centrum av ögat till nosens spets osv. Jag har dock aldrig tagit del av en detaljerad redovisning av dessa skillnader men skulle väldigt gärna vilja se en. Någon som vet var en sådan står att finna??

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • supermick
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 151

                                citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                                Allvarligt !!



                                Kanske Tangyainaika är värt intresse ??

                                Min enda erfarenhet är att Frontosa är bland det tråkigaste som går att uppbringa! Eller ???

                                Tell me !!

                                Mvh Jari Jarinen

                                Prova "Mbibwe blue" ruggigt stor skillnad mot "vanliga" Frontosor
                                min egna är som hundvalpar dom äter ur handen, och rent hugger mig i fingrarna, om dom är på det humöret, väldigt mycker mer aktiva
                                än mina förra "congo"
                                på tal om troffar så är man fast i troffe träsket, numera
                                bara pengarna å utrymmet hemma som sätter mina gränser
                                hej hopp i plurret

                                Kommentar

                                Arbetssätt...