Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    Troffar klarar kallt vatten.

    Igår bytte jag vatten på alla akvarium genom automatisk påfyllning. När jag stod i akvarierummet blev jag störd och gick för att göra något annat. Jag glömde kallvattenskranen på. Efter 3-4 timmar gick jag tillbaka för att mata fiskarna. Då var det mellan 16 och 20 grader i akvarierna. Gissa om man får en chock. Fyllde på med varmt vatten tills det blev 21 i alla kar.

    Alla fiskar har klarat sig. Får bara hoppas att det inte sätter några spår.

    Ska se om jag inte kan sätta fast ett magnetlås med timer så man inte kan byta vatten mer än x antal minuter.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      ok, jag bytar alltid 1/3 av vattnet, använder alltid kallt vatten, så de har inga problem med det.

      Det som kan vara farligt är att efter att ha gått från kallt vatten (som t.ex 16-20 grader i ditt fall) till 26 grader, då kan det bli problem vad jag har hört.

      Tur att ingenting hände iaf, det där med timer hade nog inte vart en så dålig idé, så slipper du passa på vattenkranen också =)
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        Det diskuterades för ett tag sedan i denna tråden (om jag minns rätt) hur spottade yngel beter sig de första dagarna i jämförelse med yngel från "tömda" honor. Det sades att yngel som var "tömda" betedde sig på ett väldigt osäkert och skyggt sätt, varpå jag inte alls höll med. Mina tömda yngel har alltid simmat rund i karet direkt effter tömningen.

        Nu har jag för första gången möjligheten att observer skillnaderna mellan tömda yngel från vildfångade föräldrar och odlade och den är minst sagt markant. Jag har nyss tömt en sedan flera generationer svenskodlad T.duboisi "Maswa" hona i samma kar som jag har tömt en VF T. moorii "Kala" hona och skillnade i beteende på ynglen är mycket tydlig. Detta väcker en tanke hos mig. Man kanske bör vara mer tveksam till att tömma odlade Tropheushonor än vildfångade?

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          Igår besökte jag två erkänt duktiga odlare med över 25-årig erfarenhet av Tropheus. Dessa tömmer _aldrig_ sina honor utan låter honorna spotta i akvariet, vilket är inrett med ett eller flera massiva stenrösen. Sisådär varannan - var tredje månad plockar de ur stenarna och fångar upp ynglen. Med denna lösning förlorar de inga (eller ytterst få) av de hundratals yngel de föder upp varje år.
          Jag kan förstå att folk av olika anledningar gör de sk. tömningarna i fall där man har svårt att få yngel och vill komplettera sin egen grupp etc. men inte att de säljer dessa vidare.
          Personligen skulle jag aldrig köpa yngel från tvångstömda honor. Lyckligtvis är tillgången på "naturligt odlade" troffeyngel god här i trakterna.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            Jo det är såklart idealiskt att göra så. Hur stora kar har de till lekgrupperna? Jag har ju mina grupper i 375r så det blir väldigt lite plats för yngel att vara på och det blir ganska problematiskt revirmässigt med rösen.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Tömning av honor är kontroversiellt och hur kan du veta att de ungdjur du köper INTE är tömda?

              När jag började med Malawi så tömde jag en del honor på yngel, men nu så låter jag honorna sköta vården själva om de ser ut att inte vara för medtagna av ruvningen och den stress som blir i ett Malawi-akvarium.

              Intressant iakttagelse av dig Fredrik H., och det är precis dessa erfarenheter och studier som man vill ta del av. Jag skulle tro med största sannolikhet att tömning av VF lämpar sig bättre än tömning av odlade då generationer av tömning till slut får negativ effekt på yngelvården. Det skulle vara väldigt intressant att höra om även själva ruvningen och beteendet runt detta är annorlunda hos VF kontra Odlade. Dessa iakttagelser borde inte enbart gälla Tropheus, utan munruvare generellt, så det gör studierna än mer intressanta.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                Var kan man få tag på information om hur att bygga en så kallad "spott-hylla" i akvariet?

                Jag är mycket intresserad av att bygga en sådan här för att jag både har en ikola-hona och en VF hästnoshona som tuggar i mitt Troffe-hästnos-akvarium och skulle vilja se om de tar hand om sina yngel på ett bra sätt.

                Byggs den i frigolit eller använder man glas eller vad? alla tips är välkomna =)
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  Om man jämför just dessa tidigare nämnda två Tropheushonors beteende vid ruvning så kan man tydligt se att VF honan är mycket tuff och orädd medan den oldlade honan gärna gömmer sig bakom pumpen under stora delar av ruvningen. VF honan äter även tillsynes helt normalt medan den odlade mycket sparsamt.

                  Nu är ju min VF hona kanske gammal och erfaren. Hon har gett mig 4 kullar och kan ju ha haft flera kullar i det vilda. Min odlade hona är dock i detta fallet på sin första lyckade lek.

                  Jag tror faktiskt att jag ska ta och göra ett nytt ordentligt försök med spottkar. Jag hade alldeles nyligen stora problem bland mina dubbar och förlorade 6 stycken då en sedan 1½ år harmonisk grupp trädde in i könsmognad. Jag avlägsnade då en av de mest utsatta individerna och placerade den i ett 80 liters under 14 dagar. När jag släppte tillbaks den till gruppen introducerade jag samtidigt en helt ny "dubbe". En mycket vacker och storvuxen hona, flera cm större än den dominante hanen. Det tog ett dygn så var den stora honan dödad men den som varit i karantän i 14 dagar blev genast accepterad i gruppen. Man kan ju fundera lite olika här.

                  Det som den dominante hanen i denna gruppen avskyr mest är honor utan ägg. Till och med rivaliserande hanar är populärare. Detta har gjort att honor utan ägg förhåller sig på ett visst sätt som man nog kan beskriva som "ur vägen". Dock utan att ställa sig högt i hörn eller helt gömda utan de måste hela tiden flytta sig beroende på hur hanen simmar så att de ligger i en viss vinkel. Det kunde ju inte den nya honan förstå. Dessutom började hon leka med hanen direkt och när det då inte kommer ut några ägg så blir han ju vansinnig. Dessa väldigt tydliga misstag från hennes sida dolde nog den återvändande gruppmedlemmens återinträde. Då kan man fråga sig, om jag hade återfört fisken som varit borta från gruppen helt ensam. Hade han/hon då verkligen fått lika mycket stryk som den stora honan? Det hela borde bero på hur mycket av gruppens hierarki som finns kvar i minnet på fisken som varit borta och på vad som har hänt i huvudkaret under bortvaron.

                  Om man tar bort en fisk som står allra lägst i rang för att den börjat bli allt för mager så kanske det är problemfritt att återinsätta den när den lagt på hullet? Den var lägst och när den återkommer hamnar den lägst. Om man däremot tar bort en kaxig ruvande hona, troligen hanens favorit, så kanske hennes plats blir upptagen under hennes frånvaro och när hon ska tillbaks så hamnar hon lägst. Hon kanske inte vet hur man ska uppföra sig när man är lägst? Nu snöade jag till det ordentligt kanske..... Vi får se. Experimenten går vidare, fortsättning följer...

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    Tja !

                    Det lättaste måste ju vara att bygga en hylla med hjälp av silicon och glas eller frigolit.

                    Silicona fast det högt upp i ett hörne som ger en bra algväxt.

                    Jag och Fredrik H diskuterade för ett tag sedan om att lägga i en stor hög med snäckor i ett hörne. Min hästnoshane lärde sig att spotta i dessa snäckor med de mindre troffarna länsade tyvärr dessa på yngel då de kom ner i snäckorna.

                    Fredrik hade nämligen hört talas om att troffe honorna spottar ut ynglen på morgonen och sedan hämtar dem på kvällen.

                    Detta kunde ju vara intressant att testa.

                    MVH
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • peter
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 161

                      hej jonas spotthylla finns beskriven i ciklidårsboken
                      volym 2 av ad konings. jag gjorde en sådan fast i akvariet
                      i en frigolitbakgrund den var ca 40 X 20 cm men det blev
                      att första honan spotta sina yngel där sedan försvara hon
                      spottarhyllan så de övriga honorna inte fick spotta där.
                      sedan har jag köpt yngel som är tömmda från både odlade och
                      vf honor och de yngel är lika dåliga på att gå tiden ut det
                      behövs många lekar innan det blir något och de som inte är
                      tömmda kan gå tiden ut första gången.peter

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        Jag har tänkt lite på det nu under de 30 minuter jag inte kollat på hemsidan, om man byggde en hylla av glas som man sedan täckte undersidan med frigolit och sedan hade gjot en list så att man kan ha sand uppe på hyllan samt lite småsten och snäckskal......

                        Sen så sätter man en spotlight på lysrampen så att den lyser rakt på hyllan. då hade man nog fått en optimal yngel-miljö med en massa alger och bra temperatur, man hade simulerat en grund strand med lite varmare temperatur och ljusare samt med både sand och lite sten. Jag hade tänkt att ha den så att sandlagret är ca 10cm under ytan, läste att man skulle ha ett sådant avstånd ur ett cb från 93 i en artikel om Tropheus av Ad Konings.

                        Jag hoppas att jag kan tillverka en sådanhär "hylla" snart, det hade varit roligt om det fungerat med både yngelvår och särskilt om ynglen hade klarat sig bra på en sådan hylla.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          Peter: Jag har ingen egen erfarenhet av hur pass vildfångade honor går hela tiden ut under de första lekarna. Jag har köpt mina VF könsmogna. Är det någon här som köpt en hel grupp icke könsmogna vildfångade Tropheus?

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            Jag tror inte ens att de fångar upp icke könsmogna Troffar, Det är nog inte ens lönsamt. Köper man en VF-grupp så vill man ju att de skall leka så fort som möjligt, inte vänta ett år på att de skall växa klart. Man får ju då inte någon garanterad könsfördelning osv....

                            Då har de ju de sjö-odlade troffarna istället....
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              Om det är så så har vi ju ingen aning om hur många gånger vildfångade honor måste öva innan de lyckas med leken?

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                Det säljs nog en del Vildfångade tropheusar som inte är könsmogna. Jag har själv nyligen(3-4 veckor sedan) köpt en grupp på 61 fiskar från cichlidcentret där långt ifrån alla är könsmogna.

                                Angående tuggande honor så hade jag tänkt att, när dom förhoppningsvis så småningom börjar leka, flytta över tuggande honor till eget spottkar. Min förhoppning är att iom att jag har så pass stor grupp så kommer det att gå bra när honan återigen ska tillbaka till huvudkaret.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...