Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    dör ut gör den definitivt inte. Jag kan meddela att min Ikola-hona är helt underbar med sin yngelvård, varje dag får ynglen utforska lite mer av akvariet men honan håller stenkoll på att jag inte är i närheten, enda sättet att få se henne hålla på är att halvt om halvt storma in i rummet. Då tar hon snabbt in ynglen igen. Det är något av det mest underbara jag sett hos en fisk.

    Nu har jag fått det bekräftat att jag har ett par av Tr. moliro, jag jämförde könsöppningarna och där var en skillnad trots att de inte lekt än (de är ca 7-8cm). 4 av mina ikola som jag skall komplettera min grupp med är 2 hannar och två honor, är lite osäker på om den ena hannen verkligen är en hanne, den kan även vara en hona.

    Nu till min fråga, vad skulle ni göra för att minska aggressionerna vid insättningen av de fyra nya ikolasen och honan när den dagen kommer?

    Som tutr är s skall jag flytta över alla ikola till mitt 540-litersakvarium, så de åtgärder som kommer att genoföras är att jag tar ut alla fiskar och ner med dom i spannar, mitt 540 litersakvarium kommer att bli helt ommöblerat med ny inredning och nytt bottenmaterial. Jag hade tänkt att flytta över fiskarna på kvällen och ha det släckt tills morgonen så att alla firrar vänjer sig vid omgivningen utan att några revir bildas direkt. Jag hade även tänkt att ta det lugnt med matningen några dagar efteråt.

    Låter detta vettigt enligt era erfarenheter med inflyttning av troffar och komplettering av gruppen?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • pontus
      Användare
      • oktober 2003
      • 514

      Jo det du tänker göra är nog helt rät och riktigt. Jag brukar plocka över alla troffarna i en 80liters plast back jag har,och sedan lägga i dom nya tillsammans med den gammla gruppen, stressa dom lite lagomt med handen. (låter det konstigt?) sedan täcker jag över plast backen i 1-2 timmar.det ska alltså bli svart åt firrarna sedan sätter jag i dom i det ny inredda karet, och det är jäkla viktigt att möblera om innan man sätter tillbaka fiskarna . så gör jag och det har alltid fungerat för mig. lycka till! MVH Pontus

      ps. Man ska inte stressa fiskarna till döds,och det ska vara god syresättning på vattnet i plast backen.
      Passenger on Planet Earth:
      Pet.macro nsumbu
      Pet.moshi ikola
      Pet.Trewavasae
      Pet.Bulu-Point "Red"
      Pet.orthognathus tricolor mvuna
      Pet.Longola
      Tr.Ilangi
      Tr.Muzi
      Tr.Katonga
      Neo.Leleupi

      Kommentar

      • pontus
        Användare
        • oktober 2003
        • 514

        Hidden African Beauties
        A View Throughout Lake Tanganyika

        Är det någon som har den? kanske vet var den finns och köpa?
        eller till allas fördel tanka! den är ju ganska gammal, kanske inte finns och köpa längre?

        MVH/Pontus
        Passenger on Planet Earth:
        Pet.macro nsumbu
        Pet.moshi ikola
        Pet.Trewavasae
        Pet.Bulu-Point "Red"
        Pet.orthognathus tricolor mvuna
        Pet.Longola
        Tr.Ilangi
        Tr.Muzi
        Tr.Katonga
        Neo.Leleupi

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          Gillar ni Ikola så kan ni få se en videosnutt på mina Ikola här..http://w1.456.telia.com/~u45606635/
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • Joakim_R
            Användare
            • november 2003
            • 42

            Hur mycket ska man ta för en grupp på 10 duboisi maswa.
            Som är 1 1/2 år gamla.?

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              Det beror ju lite på om det är f1 ,f2 eller VF, jag annser att 100 kr /st är bra pris på alla tropheus jag själv skulle aldrig betala mer än det.det spelar ingen roll hur mycket föreldra djuren kostat. Jag har hört att folk betalar dom mest osanolika belopp för tex ilangi jag har hört allt från 850-1100 kr styck det är lite oroande!
              100kr / st DET RÄCKER. mvh Pontus
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • Joakim_R
                Användare
                • november 2003
                • 42

                Enligt han som sålde dom så var det f1.
                Men hur mycket kan man igentligen lita på en säljare?
                Tänkte köpa en grupp Tropheus Moorii Murago istället.
                Någon som har haft dessa ?

                Kommentar

                • Jonte_Maskin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 59

                  mr carp: Jag har haft ett gäng Murago. De var väldigt produktiva, men en efter en blev ihjälslagen, då de var väldigt aggresiva mot varann. Så en stor grupp blev med tiden mindre och mindre, men mycket yngel gjorde att gruppen föryngrades och hölls någorlunda intakt. De växte oxå väldigt bra minns jag, fortare än mina andra troffar. Däremot tycker inte jag att Muragon tillhör de vackraste troffarna.
                  Jag har nu ett gäng Ikola som jag är väldigt nöjd med. Trots att hälften är hannar fungerar gruppen perfekt. Lite smågruff emellanåt, men inga dödsfall.

                  Kommentar

                  • Fabbo
                    Användare
                    • september 2003
                    • 210

                    Får man störa tropheusar som slåss? Mina nya moliron är rätt så lugna.. De två största har revir i varsin ända men brukar mötas på mitten för att slåss. Alla vet ju att tropheusar slåss mycket men, får man alls störa dem i avsikt att lindra skador?
                    Eller är det helt onödigt?

                    Kommentar

                    • Joakim_R
                      Användare
                      • november 2003
                      • 42

                      Jonte var köpte du dina ?
                      Och var det vf eller sjö odlade?
                      Har hört att man ska köpa sjöodlat och inte vf.
                      För de behåller de finaste ex, till att odla själv på.
                      Är det någon som hört något annat?

                      Kommentar

                      • Jonte_Maskin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 59

                        mr carp: Mina Murago kom från Aquarium-Malawi i Örebro. Om dom var vildfångade eller sjöodlade kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag köpte dom av en slump i andra hand.

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          Nu har jag släppt tillbaka honan och på samma gång släppt ner de fyra ikola som gått med mina malawi. Mina moliro fick då också följa med i översläppningen. När jag kommer hem i eftermiddag så hoppas jag få se att inga dödsfall inträffat. Igårkväll när jag hade ljuset tänt så var det ibland rejäla jakter men ibland helt lugnt. Jag hoppas helt enkelt på det bästa. För säkerhets skull har jag akvariet släckt hela dagen idag.

                          håll tummarna för mig, det känns aningen nervöst att inte vara hemma hos firrarna förräns vid 16,45 i eftermiddag.....
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • stiffe
                            Användare
                            • april 2002
                            • 953

                            Hur har det gått Jonas???
                            mvh Stefan

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              Hej!
                              eftersom det här verkar var en almän troffe tråd så tänkte jag fråga om det är någon som vet var man kan hitta lite bilder och liknande på moori "golden chisanze"

                              väldigt osäker på stavningen men det var den jag fick.
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                Jodå, sammansättningen gick inte helt utan problem, jag förlorade en ikola(som varit lite halvkass innan) och den gamla hannen fick tas ur för att den skulle sluta jaga den större o nya ikola-hannen. jag tror inte at den gamla ikola-hannen hade överlevt eftersom den hade mest skador när jag tog ut den. Nu verkar guppen ha lungat ner sig, men det är fortfarande lite små-strider mellan de två finaste hannarna nu.

                                Det verkar som om det fungerat med ominredningen och kompletteringen. Jag var nästan beredd att vara tvungen att sälja tillbaka de nya, så det gick över min förväntan.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...