Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    aaaahh! idag har jag återigen så har suttit och bevittnat när en Kachese smyger sig in när mina Ikola leker.
    men denna gång blev bara ett ägg uppkäkat vad jag kunde se.
    jag satte mig i den andra ändan av burken och höll upp handen vid ytan och pillade lite så dom trodde att det vankades mat och stack dit istället medan Ikolorna fick leka ifred.
    Nu måste jag ställa iordning den nya 375:an så jag slipper detta.

    -NO MORE MIXING!!!

    Kommentar

    • MrGadget
      Användare
      • april 2002
      • 74

      And the crowd is out.... [:-(]

      I dag hade det spottats yngel, men frågan är om de gick åt direkt eller vad som hände. Honan äter som en häst, men jag ser inte ett spår av några dubbe-yngel. Å andra sidan tog det mig två månader att upptäcka att jag hade ett överlevande hästnosyngel, vet dock inte hur många som gick åt den gången då jag inte sett någon tillstymmelse till yngelvård, mer än hakpåsar på honan/hanen.

      Så även med dubbehonan denna gång, hon har praktiskt taget stått på huvudet med en rejäl påse under hakan fram till nu.

      Har rejält med utrymmen för de små liven att gömma sig på, så jag håller tummarna...

      /Johan

      "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
      http://mrgadget.esmartguy.com

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        mina yngel var ordentligt undanstoppade under en sten första tiden och mycket skygga, jag såg dom bara när dom pilade in i honans mun igen, hon var mycket snabb att plocka upp dom när någon kom fram till akvariet.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          Mina troffa är inte kräsna dom äter allt jag ger dom.
          Jag har inte haft några problem alls med dom fast dom är VF fiskar
          Ibland ger man dom mat ibland hoppar man över
          Dom klagar inte för det

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            citatom klagar inte för det
            Roligt skrivet...jag har faktiskt inte heller hört att mina fiskar klagat över hur jag sköter/missköter matning eller vattenbyten.

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              Troffar är verkligen allt annat än kräsna. Det är verkligen en fisk som äter precis allt man stoppar i karet. Detta gör det givetvis extra viktigt att det man stoppar i är RÄTT.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • demasoni
                Användare
                • april 2002
                • 163

                Tjena!
                Måste ju bara joina er nu när jag har köpte troffar!
                Simmar nu 31 VF Chimba i akvariet. Dom ser verkligen super ut. Alla äter och simmar direkt upp till mathålet när man kommer. Filtrerar sand och käkar alger på stenar. Hur länge ska man vänta tills man kan börja ge dem ordentligt med mat?

                MvH Filip
                tropheus chimba
                Fuelleborni Katale

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  fick tag på 20 st. Bärnstenar i veckan, mycket snygg troffe =

                  Kommentar

                  • Jonte_Maskin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 59

                    Hej!
                    Jag har ett gäng Ikola, ca 30 st, som verkar trivas i mitt hörnakvarium på ca 400 liter. Inrett med BTN-moduler och fin sand, inget annat.
                    I början hade jag i bikarbonat och lite salt i vattnet. Det minskade jag dock med succesivt, och nu har jag inte haft nåt i vattnet på drygt ett halvår. Ser ingen som helst skillnad på fiskarnas beteende trots detta. Vattenbyten sker regelbundet, 1/3 varje vecka. Matar gör jag med räkmix. Bra flås från pumpen, ca 1500L/h.
                    Det är tre kullar från samma STORA föräldragrupp(VF) med ett par månaders mellanrum mellan varje kull. De äldsta är knappt två år.
                    Fiskarna leker så det står härliga till, eller åtminstone skenleker för nåt resultat har det inte blivit. Några ggr har jag sett ett par honor gå och tugga, men bara i några dar. Är det så att fisken är för ung för att det ska funka fullt ut? Är möjligtvis akvariet för litet? (Ett hörnakvarium är ju inte så långt!)
                    Det viktigaste är dock inte att få en massa yngel, huvudsaken är att fiskarna trivs, och det verkar dom göra. Har haft fisk från alla världsdelar, tror jag, men mina Ikola slår allt. Så otroligt vackra med klargult brett band på svart kropp. Och vilken aktivitet i akvariet sen! Man kan bli sittandes i timtal och bara stirra in i akvariet.

                    Tack för mig, skriv gärna och ge synpunkter på mina "lekproblem"!

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      jag har faktisk gått med i ikola-klubben nu också, köpte 14st könsmogna F1 i danmark i lördags, riktigt granna e dom. just nu så kommer dom inte riktigt till sin rätt för de går för trångt i väntan på att jag grejar lite med mitt 540. Hade tänkt att inreda med finaste rådagrusen och kalksten så de får lite lek-platser. har någon provat o ha sina troffar tillsammans med haplisar från malawisjön?

                      eftersom man är lite begränsad när det gäller antal akvarium så kommer jag att ha mina ikola tillsammans med aulonocara sp. röd rubin, protomelas sp. taiwan red och en liten grupp goldens. Inte för att jag tror det är ngn fara men det skulle vara kul med andras erfarenheter.

                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Ante
                        Användare
                        • november 2002
                        • 571

                        jag har nu tagit bort mina Ikola från burken dom delat med mina Kachese samt tagit bort alla stenrösen utom ett mindre som är i mitten av burken och jag tycker att dom ser bättre färgade ut nu och det är mer aktivitet när inte alla hanar står och vaktar en stenhög i varsin ända av burken.

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          Filip: Då klarade sig hela gänget trots att vi var ute på en hel utflykt innan vi var hemma igen? Det glädjer mig verkligen att det ser bra ut. Jag tycker att du ska vänta lääänge innan du fodrar på ordentligt, för säkerhets skull.

                          Det kan faktiskt vara bra att gå försiktigt till väga. Strax efter att jag hade meddelat er alla om mina synpunkter på "bukvatten" så fick jag mitt straff. Mina dubbar började svälla. Envist följande min egen teori om "svält och täta vattenbyten" fick jag se dem dö en efter en. Detta handlar om en grupp som jag har haft i drygt två år och som jag sköter exakt på samma sätt som en moorii grupp som jag har i karet bredvid. Två 375r med 20 troffar i varje, exakt sama mat, vattenbyten på exakt samma tidpunkt och i ena karet alla vid botten med trådar ur ändan och i det andra full aktivitet med grov grön avföring. Det är ganska svårt att få ihop det hela.

                          Nåväl, efter ett längre samtal med Lasse i Sandby så blev det helt vanlig "Fura Pond" från Bio Plast och det gjorde susen. Jag förlorade fem. Straffet för att jag slog mig för bröstet, jag kommer inte att öppna käften så tidigt i fortsättningen.

                          Jonte_Maskin: Jag tror att dina fiskar är från "tömda" föräldrar och att det därför kan ta ett tag innan det fungerar. Eftersom föräldrarna är VF så kan jag lova dig att det kommer att gå bra efter ett tag. Jag har både odlat och VF i separata kar och det är en hel del skillnader.

                          Jonas: Jag har haft min svagaste T moorii "kala" hane (som var påväg att bli dödad av alpha-hanen)tillfälligt förvarad tillsmmans med 3 ganska stora N. livingstonii, 2 C. fryeri och två C. moorii. Det tog tre veckor sedan hade han tagit hela karet i besittning. Kanske tog han ut sin hämnd eller så är det så att Tropheus är tuffast av alla. Rovfiskar verkar vara mest hungriga medans Troffe-hanar" verkar vara sluga och inte minst "maktgalna".

                          Ante: Det där som du beskriver om stenarna är verkligen exakt vad jag har upplevt. Det blir enormt mycket roligare att ha Tropheus ifall man håller dem i ett ganska tomt kar.

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Nyanzalac
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 46

                            Christian etterlyste synspunkter på den nye Aqualogen om tropheus. Jeg kjøpte denne i sommer og kan på det varmeste anbefale boken.
                            Forfatteren har holdt Tropheus i en mannsalder og har mange interessante teorier. Bra bildematerialer.
                            Et must for troffefanatikerene!

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              jaja, men eftersom detta är en hel grupp så borde de ju hålla sig till sin egen art..........annars så får jag väl fixa ett 250liters till mina aulonocaror och goldens........
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • kilova
                                Användare
                                • april 2002
                                • 327

                                Min personliga åsikt är att det går aldeles utmärkt att hålla Golden (L C) ihop med tropheus dom bryr sig inte alls om varandra. Jag håller själv Golden ihop med Tropheus nu.
                                Tropheus moori golden kazumba F1
                                Tropheus dubosi F1
                                Tropheus Chaitica F1
                                Tropheus red chimba F1
                                Tropheus black pemba F1
                                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                                Tropheus moori bärnsten F1
                                Tropheus moori kejsare
                                Mvh Kim

                                Kommentar

                                Arbetssätt...