Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    det kommer nog bli en ganska rolig kontrast mellan firrarna, ikolans svarta kropp och gula band med goldens gula kropp och svarta fenor........lite småroligt =)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      Ja det hade troligen att göra med att han var ensam i mitt fall. Golden är ju inte heller "haplisar" och har ju ett betydligt Troffe-likare beteende än tex som i mitt fall, N. livingstonii.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • demasoni
        Användare
        • april 2002
        • 163

        Tjena!

        Synd med dubbarna Fredrik =(, jag har en liten fråga angående mina troffar. Jag har inte sett en ända bajsa sen jag köpte dem, är detta normalt i början och hör ihop men minimatningen lr kan det betyda att nått inte står riktigt rätt till?

        MvH Filip
        tropheus chimba
        Fuelleborni Katale

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          visserligen kommer de även att gå tillsammans med aulonocaror och protomelas, men de är rätt så framfusiga av sig gentemot mina goldens, så jag tror inte att det blir några problem. förresten så har jag fått lek på mina aul. sp. röd rubin, min hanne e riktigt röd.....skitskoj =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Jonte_Maskin
            Användare
            • augusti 2003
            • 59

            Hej!

            Hur många troffar kan man ha i ett kar på ca 400 liter? Jag har 30 st, är det kanske i mesta laget? Fiskarna ser dock ut att trivas, men hämmar det tillväxten om de går så trångt? De är ännu inte fullvuxna, (kanske dom stannar i växten?!)[?]

            Kommentar

            • MrGadget
              Användare
              • april 2002
              • 74

              Aggresiviteten i baljan har varit hög det senaste och under vändorna till tvättstugan observerade jag min Alpha-hanne som flörtade vilt med två honor. Jag har under ett par veckor noterat att det uppstått en grop i sanden på en speciell plats, det är undangrävt ner till frigoliten och det fick också sin förklaring, det var hannens "lekgrop" och dit han lockade honorna för ev. parning.

              Spännande fortsättning följer...

              Mvh

              Johan
              "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
              http://mrgadget.esmartguy.com

              Kommentar

              • kilova
                Användare
                • april 2002
                • 327

                Jonte jag tror att 30 st är rätt ok i ett 400L du kan nog stoppa i några till om du vill,Du kan även ta bort några om det är det du vill.
                Sen tror jag inte att det skulle hämna tillväxten någonting alls.
                Tropheus moori golden kazumba F1
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                Tropheus moori bärnsten F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

                Kommentar

                • stiffe
                  Användare
                  • april 2002
                  • 953

                  citat:eftersom man är lite begränsad när det gäller antal akvarium så kommer jag att ha mina ikola tillsammans med aulonocara sp. röd rubin, protomelas sp. taiwan red och en liten grupp goldens. Inte för att jag tror det är ngn fara men det skulle vara kul med andras erfarenheter.
                  Jag har själv haft alla arter som du nämner tillsammans med Tropheus.Den enda av dom arterna som jag har fått till att funka bra,tillsammans med Tropheus,var golden.Aulonocarorna och Protomelas är alldeles för veka,och då speciellt honorna,för att vara tillsammans med Tropheus.Jag tror inte att Tropheusarna kommer att ha ihjäl dina fiskar,men dom kommer att stressa dom med sitt Troheus tempo.Vad det gäller golden så funkar det helt perfekt och det är en grym kombination med tex Ikola eller Kiriza.
                  mvh Stefan

                  Kommentar

                  • Ante
                    Användare
                    • november 2002
                    • 571

                    det har varit en mycket trevlig vecka på Troffe fronten, jag fick hem 20 st. Mpulungu, där tyvärr en hane dog efter en timme men resten var vid liv men det är en som inte äter så bra så vi får se.

                    Idag fick jag 22 st. Nkonde och dom var fräscha efter 15 timmars resa och ser bra ut.
                    Sämre vecka kan man ha...
                    Jag har redan hunnit knäppa några bilder och lagt ut på min sida.

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      Tja !

                      Får sälla mig till gruppen tropheus ägare igen då.
                      Skaffade mig 20 st black pembas i fredags och de verkar trivas väl i mitt kar.
                      De käkar , silar sand och drar runt i karet som bara den.

                      Min inredning är fin fin råda sand och 2 mindre stenrösen med kolsten i hörnen.
                      Filtreringen är genom 2 grova filtermattor i varje hörn med 2 powerheads.

                      Låter denna inredning bra eller skall jag ta bort stenrösena?

                      Jag har tänkt att skärma av mitten med långa valseneria så att hanarna inte kan se varandra så bra.

                      Har lagt märke till att de 2 största hanarna har tagit var sitt röse men det är ingen direkt hets på dem än . De kanske gör ett utfall då och då men det är inte mer.
                      Kan det bero på hästnosarna som går i samma kar ? Hanen där är ganska maffig och säger till när troffarna kommer för nära.
                      De har också börjat att skenleka som bara den.

                      Vad tycker ni ? Kom med tips m.m

                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Ante
                        Användare
                        • november 2002
                        • 571

                        jag tycker det låter ok som det är.
                        en del menar att mindre sten ger mindre aggressivitet, jag tycker det är tvärtom, men det är min uppfattning.

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          HEJ!

                          Jag heter Ricard och har aldrig varit här inne förrut. Jag har en fråga...

                          Kan ni hjälpa mig att förstå varför jag skall satsa på tropheus..?

                          Jag har ett sällskapskar som jag tänker tömma. Har kört amazonas i 15 år. Är lite less och vill prova ngt annat. Ciklider är ju lite nytt för mig så kom igen. Kasta alla goa anledningar påå mig nu så jag bli lika frekad som ni verkar vara

                          Ha det gott och som sagt: nu inväntar jag några riktigt bra skäl till att start med detta... Jag vet inte ett smack. Det sägs vara ganska kostsamt, jag behöver all info!
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            Hej & välkommen Ricard.
                            nä dom är inte gratis,det kan ingen säga men du kan ju räkna bort växter och övrig inredning så när som på sand och några stenar och då har du ju tjänat en del.
                            om du jämför Tropheus med amazonas så kommer amazonas att framstå som rena sömnpillret.
                            Troffar gör något hela tiden, står dom stilla längre stunder så är det något fel.

                            varför ska du köpa Troffar? far till någon som har en grupp hemma och titta på dom så vet du varför (bra svar va?)

                            Dom har ett mycket intressant beteende, dom har en kroppsform och ett uttryck som är outstanding anser jag samt att dom har mycket snygga och på något sätt mer gedigna färger till skillnad mot tex. Mbunas som nästan ser lite pastellfärgade ut ibland.
                            -om jag inte slutar nu så skriver jag snart en novell...

                            Kommentar

                            • kilova
                              Användare
                              • april 2002
                              • 327

                              citat:Kan ni hjälpa mig att förstå varför jag skall satsa på tropheus..?
                              1. Det är bara att kolla på en Troffe så fastnar du för dom.
                              2. Tropheusens betende och lek slår allt annat i fiskväg.
                              3. Det blir aldrig tråkigt att sitta och titta på en grupp Tropheus där är alltid ett j#vla ös.
                              4.Tropheus är underbara i färg form på kroppen.
                              Tropheus moori golden kazumba F1
                              Tropheus dubosi F1
                              Tropheus Chaitica F1
                              Tropheus red chimba F1
                              Tropheus black pemba F1
                              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                              Tropheus moori bärnsten F1
                              Tropheus moori kejsare
                              Mvh Kim

                              Kommentar

                              • kilova
                                Användare
                                • april 2002
                                • 327

                                Ante,, man kan väl ha växter i ett troffe kar, Jag har altid haft det.
                                Tropheus moori golden kazumba F1
                                Tropheus dubosi F1
                                Tropheus Chaitica F1
                                Tropheus red chimba F1
                                Tropheus black pemba F1
                                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                                Tropheus moori bärnsten F1
                                Tropheus moori kejsare
                                Mvh Kim

                                Kommentar

                                Arbetssätt...