Vill vi ha Ciklidbladet som pdf?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Vill vi ha Ciklidbladet som pdf?

    Edit: Denna diskussion dök upp i informationstråden om CB2/2011. Inget fel i det men då diskussionen blev stor och viktig passar den bättre i en egen tråd./ Ola

    Jag skulle vilja ha Ciklidbladet som PDF istället!

    Enkelt & smidigt (att kunna läsa tex på iPad) + miljövänligt och inte minst billigare för föreningen om många valde att få det elektroniskt istället för på trädpapper.

    Ett problem dock vore "kopieringskyddet" då en PFD är enkel att sprida (men kan spåras tillbaka till förövaren om den är vattenmärkt... dock lika enkel att maila till en "kompis" ).

    Har lekt lite med min första iPad senaste veckorna (och bla varit inne på forumet medans jag satt på ett Norwegian-plan på 8000moh på väg från Oslo till Stockholm) och en av de absolut bästa användningsområderna jag hittat för egen del är att läsa (och köpa) veckotidningar på den (tex Sköna Hem & Illustrerad Vetenskap som via Bonniers publiseringsverktyg och Appar imponerar stort!)... så jag har av ren nyfikenhet sökt runt senaste dagarna efter de publiseringsmöjligheter som finns, och tyvärr handlar det jag hittat (änn så länge) om riktigt dyra verktyg... (men jag är övertygad om att det i framtiden kommer både smidigare och billigare lösningar som en dag skulle kunna ge föreningen en möjlighet att skapa en egen "app" (multiplattform) med tillgång till forum, artregister, information, erbjudanden, ciklidbladet mm för både medlemmar och de icke-medlemmar som är intresserade av att betala för tillgång till det vi medlemmar får "gratis"...)

    Men jag har hittat färdiga lösningar som tex Qiosk:

    ...var jag redan innan jag skaffade iPad köpt flera tidningar via min iPhone!

    och Paperton som verkar mera intressant då de inte verkar ta ut några fasta kostnader (?) + finns som Appar till både iOS (endast iPad änn så länge) och Android (telefoner & tablets):
    Digital publicering av tidningar och magasin

    Digital publicering av tidningar och magasin


    "Papertons affärsmodell är helt provisionsfinansierad vilket betyder att det inte finns några fasta kostnader eller anslutningsavgifter. Ditt risktagande och dina fasta kostnader för distribution och tryck förblir därmed oförändrade trots ökad upplaga, större spridning och bättre tillgänglighet."

    Jag vet om att jag är en sjuk Mann på många sätt! (vilket de av er som känner mig också vet )... och kanske beror det lite av att jag skulle betala för att få ladda hem och läsa Ciklidbladet på min iP♥d (och väldigt gärna också betala för att få med mig ett gäng tidigare utgåvor i paddan under mina veckor i Grekland på somrarna), trots att jag som medlem får den gratis hem i brevlådan... men om nu alla (också icke-medlemmar) skulle kunna betala för elektroniska lösnummer så skulle det kunna resultera i båda extra inkomster och nya medlemmar för föreningen.

    ...och finns först den möjligheten och NCS promotar att man kan köpa tidningen elektroniskt, så vill säkert föreningens sponsorer promota det också... och drar man det längre så kan man ge annonsörerna en liten rabatt mot att de också promotar möjligheten....

    Med lite tur så har jag skapat en ring på vattnet som kommer sprida sig... jag är i alla fall tacksam om någon vill titta närmare på det och kanske tom hitta bättre lösningar/möjligheter (?)
    Senast redigerad av Ola Svensson; 26 maj 2011, 12:11.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Bjorn
    Jag skulle vilja ha Ciklidbladet som PDF istället!

    Enkelt & smidigt (att kunna läsa tex på iPad) + miljövänligt och inte minst billigare för föreningen om många valde att få det elektroniskt istället för på trädpapper.
    Hej

    Några men inte alla utländska författare går med på att sprida en pdf. Ingen jag har frågat går med på att pdf-en läggs upp på ciklid.org ens för medlemmar. Jag har alltså redan kollat upp detta med att lägga upp gamla blad som pdf.

    De gånger diskussionen har kommit upp har helt klart fler velat ha en fysisk tidning. De livscykelanalyser jag har sett visar på att en papperstidning är mer miljövänlig än en dator. Om samma gäller för datorskärmar som med TV dvs att tjockskärm drar mindre än plattskärm så är det ännu värre nu.

    Min personliga "magkänsla" är att det först måste dyka upp riktigt bra läsplattor innan man ska fundera på det. Jag läser inte de nättidningar jag har prenumererat på så jag har helt slutat med det. Det gick testa en helårs prenumeration på Tropical Fish Hobbyist för en dollar t ex och jag bläddrade igenom första numret men inget mer och jag läste inget i det. Däremot "läser" jag alltid de franska, nederländska, finska, amerikanska och storbritanniska ciklidföreningstidningarna som jag får i pappersformat.

    Sammanfattning: Jag tror inte på Ciklidbladet som pdf och jag hade aldrig varit redaktör för det. Alternativet är i så fall att lägga ner Ciklidbladet och lägga krutet på ciklid.org. Då kan vi ha ett nyhetsblad istället som länkar till nya artiklar, arter i artregistret etc. Kankse är det där vi hamnar om några år, kanske inte. När jag går in i pressbyrån verkar tidningsbranschen må bättre än någonsin.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Ursprungligen postat av Bjorn
      Jag skulle vilja ha Ciklidbladet som PDF istället!
      Det finns säkert olika åsikter i ämnet. Själv prenumrerar jag på ett 10-tal akvaristiska papperstidningar. Tidigare har jag prenumererat på 2 st akvaristiska PDF-tidningar. Dessa bägge tidningar var i och för sig helt OK och de var också billigare än papperstidningarna, men jag tröttnade ändå på dom. Det är helt enkelt inte läsvänligt att läsa tidningar på datorn. Visst man kan skriva ut dom, men det kostar ju dels en hel del och det är inte så kul att hantera en massa sladdriga papper.

      Dessutom är det ju nästan lika mycket jobb att göra en PDF-tidning som en papperstidning. Det kan visserligen bli billigare men det förutsätter att alla de som nu gratis bidrager med artiklar och foton även gör det gratis till en PDF-tidning och det vet jag att en del av de som gör det idag inte kommer att göra.

      Så inte heller jag tror på den iden.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 maj 2011, 10:41.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Nej ciklidbladet ska vara vanlig papperstidning det är mycket roligare, dessutom kan man ta med sig den på semestern / Ann-Mari

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Håller med Kjell denna gång!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av Bjorn
            Jag vet om att jag är en sjuk Mann på många sätt! (vilket de av er som känner mig också vet )...
            Nja, vet inte om du är så värst sjuk, men du är norsk!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jag tror att framöver kommer ddetta blui mer och mer populärt och en kombination av både papper och PDF kan ju var ett alternativ om det är tekniskt möjligt.

              Jag har provat att läsa nyheter med en IPAD utan sladdar iutomhus i en ljus miljö och det är faktiskt riktigt trevligt och väl fungerande.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Personligen ser jag det som ett krav att man får Ciklidbladet som en papperstidning, det är just DET som är NCS-medlemsskapet för mig, speciellt sedan man inte behöver vara medlem för att lägga upp bilder på forumet.

                CB2 ser ut att bli ett riktigt trevligt nummer för övrigt. Crenicichlor!
                Senast redigerad av FI; 25 maj 2011, 19:14.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av FI
                  Personligen ser jag det som ett krav att man får Ciklidbladet som en papperstidning
                  Jag ser det ochså som ett krav.

                  Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                  Har man varit med en gång blir man aldrig fri
                  Du är väl en av sällskapets hedersmedlemmar...Eller?

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Har för mig att det var den artikeln jag översatte ( Crenicichla marmorata ). Då är den riktigt spännande, men får hoppas översättningen var ok.
                  Den emotser jag att läsa.

                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Helt klart kommer CB läggas ner inom en ganska snar framtid sen att det inte går att ersätta den rakt av med en pdf-tidning förstår nog alla som läst en sådan.
                    Krutet och tidningskostnaden får läggas på en alternativ lösning tex hemsidan.
                    Varför ta med sig tidningar på semestern då man ändå har mobilen med sig och kan surfa med den?
                    När tidningen är borta och de tjuriga gamlingarna har hoppat av, kanske hemsidan kan göras så pass bra att den även lockar fler att bli medlemmar. Då menar jag inte dessa tidningsförespråkare som snart är dom enda medlemmarna som finns kvar.
                    Varför sjunka ända till botten innan man inser något?

                    Hur många betalande medlemmar är vi idag? och hur många är med enbart på hemsidan?
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av tege

                      Hur många betalande medlemmar är vi idag? och hur många är med enbart på hemsidan?
                      Brukar vara ca 1/3 av medlemmarna som är medlemmar på forumet och 2/3 som inte är det.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av tege
                        Helt klart kommer CB läggas ner inom en ganska snar framtid sen att det inte går att ersätta den rakt av med en pdf-tidning förstår nog alla som läst en sådan.
                        Jag tror också att CB så småningom kommer att läggas ner, men jag tror och hoppas att det inte kommer att ske snart. Detta eftersom intresset för akvarietidningar rent allmänt inte har minskat och det finns faktiskt idag snarare fler akvarietidningar än vad det fanns för 10 år sedan.
                        Men om det skulle ske snart så att Ciklidbladet läggs ner så skulle det bli ett katastrofras i medlemsantalet för NCS eftersom det rent allmänt är som så att folk inte vill betala för info på nätet och får man då bara hemsidan (även om den förbättras jämfört med idag) så kommer de flesta att gå ut NCS även om medlemsavgiften sänks.

                        Så nu ser jag fram emot att få Ciklidbladet i slutet av nästa vecka

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          CB är helt klart ett krav för mig också!
                          Var på grund av den jag blev medlem, Ciklidsidor finns det 100 tals av på nätet, så varför skulle jag stanna kvar just här då?
                          Jag tycker det är rent avkopplande att kunna lägga mig i soffan eller dyl och läsa CB i lugn och ro, inte sitta upprätt vid datorn, eller ha en ipad eller liknande med mig i sängen när jag går och lägger mig
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Men medlemmar som bara är medlem för tidningen skull, vad tillför dom föreningen egentligen, såvida dom inte är duktiga skribenter i tidningen?

                            Tidningen CB är ju stendöd, det står exakt samma saker i den tisdag som onsdag kväll. Nog kan man kalla det ett visst resursslöseri med en tidning när vi alla sitter uppkopplade ändå.

                            Dessa författare som inte vill att deras texter får finnas på nätet men att det är helt ok i en tidning, hur tänker dom?

                            3:e delar hit och dit, vi är väl inga tårtbitar som är betalande medlemmar? Skulle vara skoj att se ett stapeldiagram på medlemsantalet per år.
                            Vi är 4635 medlemmar på forumet. Men hur många betalande medlemmar är vi?

                            Om medlemsantalet har sjunkit de sista åren, och som ni säger att det är för tidningen ni är medlemmar, kan man då tro att vi blir färre pga tidningens innehåll?
                            Senast redigerad av tege; 25 maj 2011, 23:29.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Rooster
                              NCS Medlem
                              • november 2009
                              • 473

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              CB är helt klart ett krav för mig också!
                              Var på grund av den jag blev medlem, Ciklidsidor finns det 100 tals av på nätet, så varför skulle jag stanna kvar just här då?
                              Jag tycker det är rent avkopplande att kunna lägga mig i soffan eller dyl och läsa CB i lugn och ro, inte sitta upprätt vid datorn, eller ha en ipad eller liknande med mig i sängen när jag går och lägger mig
                              Håller helt med!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...