Vill vi ha Ciklidbladet som pdf?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Ursprungligen postat av tege
    Helt klart kommer CB läggas ner inom en ganska snar framtid sen
    Hur vet du det? Har du fått information av Harold Camping?
    Ursprungligen postat av tege
    När tidningen är borta och de tjuriga gamlingarna har hoppat av, kanske hemsidan kan göras så pass bra att den även lockar fler att bli medlemmar. Då menar jag inte dessa tidningsförespråkare som snart är dom enda medlemmarna som finns kvar.
    Varför sjunka ända till botten innan man inser något?
    Du snackar i nattmössan!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #17
      Ursprungligen postat av tege
      Men medlemmar som bara är medlem för tidningen skull, vad tillför dom föreningen egentligen, såvida dom inte är duktiga skribenter i tidningen?
      Varför är du medlem?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Rooster
        NCS Medlem
        • november 2009
        • 473

        #18
        För mig är CB den absolut största anledningen till att jag är medlem i NCS. Utan CB så blir NCS bara ytterligare (om än ett mkt bra) forum (givetvis med undantag för CS). Hur som helst vore det mkt tråkigt om CB lades ner, å oavsett hur stor andel av medlemmarna som är aktiva på forumet och/eller som skriver artiklar till CB så kan jag garantera att medlemsantalet skulle sjunka jävligt drastiskt om CB försvann! Och blir medlemsantalet väldigt litet blir det väl svårt att öht hålla föreningen vid liv i det långa loppet antar jag (även om CB är en stor kostnad)...

        Är det ekonomin som är boven i dramat gällande kvarvarandet av CB så kör 3 nr istället för 4 eller möjligtvis lite tunnare nr. Verkar ju fortfarande som att vi får in artiklar till CB trots allt...

        Är det däremot engagemanget/intresset som inte håller i längden blir det ju svårare däremot...

        Hur som helst tjusningen ligger i att det är en hög kvalitativ tryckt tidning! En pdf-baserad tidning blir inte alls samma sak av flera orsaker! Jag säger länge leve Ciklidbladet!!!

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #19
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Varför är du medlem?
          Jag betalar till NCS och jag betalar till Mickes ciklider.se

          Om ni tror att tidningen är så viktig, tror ni då att vi blir dubbelt så många medlemmar om CB kommer ut med 8 nummer per år istället för med 4, som nu?

          En tidning som kommer 4 ggr per år den har man glömt att den finns när nästa nummer kommer. Ska en tidning locka så behövs det artiklar som går igenom flera nummer, när man läst en del ska man längta till nästa del som kommer inom en snar framtid.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Du snackar cliff-hangers, eller

            Bra ideer att ha en tråd som flödar mellan numren, artikeljakten är en viktig del i jobbet för Ola som är redaktör och har du konkreta ideer på artiklar som skulle kunna fungera så så är det ju väldigt intressant.

            /David
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • lofeman
              Användare
              • november 2007
              • 54

              #21
              Ursprungligen postat av tege
              Men medlemmar som bara är medlem för tidningen skull, vad tillför dom föreningen egentligen, såvida dom inte är duktiga skribenter i tidningen?
              jag är medlem nästan enbart för att få tidningen. för mig är CB en kunskapskälla och ett sätt att kultivera mitt intresse. Men du menar att om jag inte kan bidra med artiklar kan jag packa och dra?

              jag tycker du yrar...

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #22
                Ursprungligen postat av lofeman
                jag är medlem nästan enbart för att få tidningen. för mig är CB en kunskapskälla och ett sätt att kultivera mitt intresse. Men du menar att om jag inte kan bidra med artiklar kan jag packa och dra?

                jag tycker du yrar...
                Yrar? Tycker du det så......

                Men jag fick dig att bidra med ytterligare ett inlägg, 1-0 till mig.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Du snackar cliff-hangers, eller

                  Bra ideer att ha en tråd som flödar mellan numren, artikeljakten är en viktig del i jobbet för Ola som är redaktör och har du konkreta ideer på artiklar som skulle kunna fungera så så är det ju väldigt intressant.

                  /David
                  Patrik Malmö vatten o filter mm. Är ett lysande exempel men det faller när det är så långt mellen utgivningarna av tidningen.
                  Den har helt klart gjort sig bättre här på siten som en låst avdelning enbart för betalande medlemmar. När den bara finns i tidningen så lockar den inga att bli medlem, men skulle den finnas här och lite reklam små textsnuttar skulle det säkert väcka mångas nyfikenhet och betala in hundringarna för att få lite verkligt bra och intressant läsning. Även om tidningen finns kvar måste artiklarna ut på nätet snabbt för att locka.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Kanske kan man lägga ut 8 nummer om året och vartannat på det sätt du beskriver fast med lite färre artiklar i varje nummer. Dvs ett tydligare flöde av artiklar.

                    Sedan vet jag inte om PDF är det bästa för tablett datorer.

                    Jag måste ändå säga att min personliga åsikt är att jag verkligen gillar dessa tidningar och jag gillar kontinuiteten i forumet med intressanta ämnen som ger mig värde.

                    Tidningen använder jag till att sitta i lugn och ro och bläddra, men jag får ju då tillägga att jag antagligen tillhör en åldrande generation som njuter mer och mer, då åren går, av att sitta i lugn och ro så fort barnen har lite annat för sig och i det läget sitter det skönt att sjunka ned i en soffa med en papperstidning. Dock som sagt ovan så var jag verkligen positivt överaskad av hur smidigt det var med en ipad och zooma bläddra och ta mig fram och tillbaka i en "tidning". Jag tror dessa typer av datorer är en bra start på en stor förändring för den tryckta tidningen och då kan man bara välja att vidhålla vid sina ideal och förgås eller hänga på trenden. Sedan får vi väl se tiden an lite.

                    Ursprungligen postat av tege
                    Men medlemmar som bara är medlem för tidningen skull, vad tillför dom föreningen egentligen, såvida dom inte är duktiga skribenter i tidningen?

                    Tidningen CB är ju stendöd, det står exakt samma saker i den tisdag som onsdag kväll. Nog kan man kalla det ett visst resursslöseri med en tidning när vi alla sitter uppkopplade ändå.

                    Dessa författare som inte vill att deras texter får finnas på nätet men att det är helt ok i en tidning, hur tänker dom?

                    3:e delar hit och dit, vi är väl inga tårtbitar som är betalande medlemmar? Skulle vara skoj att se ett stapeldiagram på medlemsantalet per år.
                    Vi är 4635 medlemmar på forumet. Men hur många betalande medlemmar är vi?

                    Om medlemsantalet har sjunkit de sista åren, och som ni säger att det är för tidningen ni är medlemmar, kan man då tro att vi blir färre pga tidningens innehåll?
                    Du är lite provokativ får jag lov att säga, men ur detta kommer ideer och jag tycker det är viktiga tankar som är värda att fundera på. Jag känner mig dock rätt övertygad om att fler skulle vara betalande medlemmar om de såg hur pass bra tidningen är. Jag har lånat ut några ex till personer som inte läst förut och de har då varit väldigt nöjda. Ta andra tidningar såsom illustrerad vetenskap så kommer den ju inte att bara ständigt fördjupa sig baserat på att alla redan läst tidningarna innan utan den håller sig på en viss nivå. Annars kan man ju inte börja läsa ett år utan måste följa flera års utveckling och det slutar med att det blir kurslitteratur. Så visst kanske det kan kännas som om man inte tränger djupare i en sådan tidning, trots det så är den kul att läsa.

                    Alla medlemmar måste väl inte bidra i vare sig forum eller artiklar de bidrar genom att läsa och lära och njuta av sitt medlemskap. Det är ju ändå i grund och botten till att vi gör detta, dvs att vi kan njuta lite extra. Det ska vara ett glädjeämne.
                    Senast redigerad av DaRe; 26 maj 2011, 08:50.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Jag tror inte att Ciklidbladet kommer att läggas ner "inom en snar framtid" pga. att folk inte är beredda att betala för den. Läggs den ner beror det på att det inte finns folk som är beredda att lägga ner arbetet som krävs för att upprätthålla en tillräckligt hög kvalitet. Och då är förstås inte folk villiga att betala.

                      NCS är en enorm förening både nationellt sett och internationellt sett. Jag är fullständigt övertygad om att orsaken till att NCS är stora är pga. Ciklidbladet, inte trots Ciklidbladet.

                      Som redaktör får jag utbytestidningar från en hel del andra ciklidföreningar och jag kan nog "objektivt" säga att Ciklidbladet är bäst även om det är svårt att jämföra med tidningar som kommer ut oftare. Den enda tidningen i jämförbar kvalitet är Cichlid News, men den är lite tyngre. Vi översätter en del artiklar därifrån bland annat Ads artiklar. I CB2/2011 har både Oliver Lucanus artikel om Crenicichla marmorata och Patrick Tawils artikel om Telmatochromis tidigare publicerats i Cichlid News (men Patrick har lagt till fler foton).
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av tege
                        Dessa författare som inte vill att deras texter får finnas på nätet men att det är helt ok i en tidning, hur tänker dom?
                        Artikeln kan finnas till salu på cichlidae.com och då får den endast spridas till medlemmar som pdf, inte läggas ut på nätet. De flesta vill inte ha spridning av deras foton utanför deras kontroll. Texten lägger vi alltid ut med något års eftersläpning (men det har varit lite segt den senaste tiden).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #27
                          Ursprungligen postat av tege
                          Men medlemmar som bara är medlem för tidningen skull, vad tillför dom föreningen egentligen, såvida dom inte är duktiga skribenter i tidningen?
                          Och vad tillför dom som inte är medlemmar men inte gillar Ciklidbaldet då?
                          Om en medlem tillför något till en förening har inte ett dyfta att göra med om de är medlemmar pga Ciklidbaldet eller inte.

                          Tidningen CB är ju stendöd, det står exakt samma saker i den tisdag som onsdag kväll. Nog kan man kalla det ett visst resursslöseri med en tidning när vi alla sitter uppkopplade ändå.
                          Ciklid.org är ju stendöd här står ju jämt samma saker
                          Nej, det som gör NCS unikt är inte denna hemsida (det finns flera likvärdiga) utan det är Ciklidbladet. En lika bra ciklidtidning publiceras inte någon annanstans i världen.

                          Dessa författare som inte vill att deras texter får finnas på nätet men att det är helt ok i en tidning, hur tänker dom?
                          Det är främst författare som helt eller delvis försörjer sig på sitt ciklidkunnande. Allt som publiceras på nätet stjäls i betydligt högre grad än det som trycks.

                          Om ni tror att tidningen är så viktig, tror ni då att vi blir dubbelt så många medlemmar om CB kommer ut med 8 nummer per år istället för med 4, som nu?
                          Det skulle säkert ge fler medlemmar, hur många är omöjligt att veta. det är också ointressant eftersom förutsättningarna inte finns efterom det skulle kräva för mycket ideellt arbete för att kunna genomföras.

                          En tidning som kommer 4 ggr per år den har man glömt att den finns när nästa nummer kommer. Ska en tidning locka så behövs det artiklar som går igenom flera nummer, när man läst en del ska man längta till nästa del som kommer inom en snar framtid.
                          Att ge ut 8 mindre tidningar istället för 4 stora skulle bli betydligt dyrare och innebära mycket mer arbete så det är ogenomförbart.
                          Fast jag kan hålla med dig om det vore så - nu kanske man istället på något sätt istället skulle kunna använda denna hemsida som komplement. Hur vet jag inte?

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            Ursprungligen postat av tege
                            Om medlemsantalet har sjunkit de sista åren, och som ni säger att det är för tidningen ni är medlemmar, kan man då tro att vi blir färre pga tidningens innehåll?
                            Ekonomiska krisen kanske samt en allmän ovilja att organisera sig. Alla föreningar har problem och för akvarieföreningar är det katastrof. Men jag tror att styrelsen har varit dåliga på marknadsföring. Men nu börjar vi slira ut från ämnet så jag flyttar dessa inägg till en egen tråd. Jag har även lagt den i denna avdelning endast för medlemmar där den här typen av diskussioner med starka åsikter passar bra.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 26 maj 2011, 10:47.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag har även lagt den i denna avdelning endast för medlemmar där den här typen av diskussioner med starka åsikter passar bra.
                              Detta är ett stort fel som NCS gör - det är utmärkt reklam för NCS att det framförs kritiska åsikter för det gör att diskussionen kommer igång.
                              De åsikter som tege framför har garanterat många fler i Sverige och dessa kommer fortfarande att tycka så eftersom frågan aldrig debatteras på ciklid.se
                              Om CB skrivs det idag bara positiva saker och trådar som snabbt dör ut och de som tycker som tege och inte är medlemmar tycker med rätta att såväl forum som CB bara är till för ryggdunkare som inte vill debattera för NCS viktiga frågor.

                              När jag gick in aktivt i detta forum en gång i tiden så var det ett ytterst litet ryggdunkarforum och CB var då på väg att läggas ner pga minskande antal medlemmar. Den allmänna synen då var att NCS bara var till för de som gillade Malawi och Tanganyika. De som då var Sydamerikafrälsta såg inte NCS som något för dom och det hjälpte inte att jag angav på forumet att det nu även fanns gott om sydamarika och västafrika-artiklar i det kommande numret av CB. Det blev bara en ryggdunkartråd som snabbt dog ut och nästan ingen läste.

                              Då skapade jag själv flera användarnman och i ett av dom kritiserade "jag" Ciklidbladet och NCS för att sydamerika behandlades styvmoderligt. Det blev mycket tuffa debatter om detta och många deltog och försvarade NCS och CB. Detta ledde till att reklamtrådarna levde länge och att många fler blev medlemmar (även Sydamerikafrälsta) både här i forumet och i NCS.

                              Vad som debatteras idag på ciiklid.org är vargar och kungar etc. - tror ni verkligen att sådana diskussioner gör folk blir mer intresserade av NCS och detta forum.

                              Så Ola och andra i styrelsen - ni gör NCS en björntjänst genom att flytta intressanta och givande diskussioner som dessutom är bra reklam för NCS till ett låst forum.

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                                Då skapade jag själv flera användarnman och i ett av dom kritiserade "jag" Ciklidbladet och NCS för att sydamerika behandlades styvmoderligt. Det blev mycket tuffa debatter om detta och många deltog och försvarade NCS och CB.
                                debatterade du med dig själv?
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...