Vill vi ha Ciklidbladet som pdf?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Då skapade jag själv flera användarnman och i ett av dom kritiserade "jag" Ciklidbladet och NCS för att sydamerika behandlades styvmoderligt. Det blev mycket tuffa debatter om detta och många deltog och försvarade NCS och CB. .
    Det där är brott mot forumsregler och kan rendera avstängning.

    Inte lönt att sticka ut hakan på det här forumet om trådarna tas bort för allmänheten.

    Du brukar ju tycka att det är positivt med debatt Ola.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #32
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      debatterade du med dig själv?
      Jepp (fast under ett anonymt användarnman förstås)

      Det kan synas drastiskt - men forumet var väldigt litet då och Ciklidbladet var på väg i graven så det var ett sätt att få igång en diskussion och det fick verkligen alla att engagera sig.
      1/ De ledde till att tråden levde länge och att forumet växte
      2/ Det ledde till att alla åsikter om fram så att CB kunde förbättras utifrån detta
      3/ Det ledde till att många fick upp ögonen för Ciklidbladet
      4/ Det ledde till att många som haft en felaktig inställning till att NCS/CB vara var till för MAL/TA freaken bytte åsikt.

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #33
        Ursprungligen postat av DaRe


        Du är lite provokativ får jag lov att säga, men ur detta kommer ideer och jag tycker det är viktiga tankar som är värda att fundera på. .
        Jo, det var liksom min avsikt.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #34
          Ursprungligen postat av tege
          Det där är brott mot forumsregler och kan rendera avstängning.
          Då var jag ordförande i NCS och då var det i alla fall inte förbjudet

          Dock vet jag inte riktigt om det vore ett bra sätt idag - oavsett vilket en levande i NCS-frågor är nödvändig.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 maj 2011, 12:18.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Så Ola och andra i styrelsen - ni gör NCS en björntjänst genom att flytta intressanta och givande diskussioner som dessutom är bra reklam för NCS till ett låst forum.
            Håller med till fullo. Jag var inte inloggad och satt och letade efter var denna diskussionen tagit vägen, jag trodde först att den blivit raderad men hittade den när jag loggat in. Forumkategorin borde vara läsbar för alla!
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #36
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Detta är ett stort fel som NCS gör - det är utmärkt reklam för NCS att det framförs kritiska åsikter för det gör att diskussionen kommer igång.
              Då flyttar jag den då om det ska vara så viktigt.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                De åsikter som tege framför har garanterat många fler i Sverige och dessa kommer fortfarande att tycka så eftersom frågan aldrig debatteras på ciklid.se
                Den diskuteras med jämna mellanrum.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #38
                  Ursprungligen postat av tege
                  Hur många betalande medlemmar är vi idag? och hur många är med enbart på hemsidan?
                  Jag ställde den frågan här för en tid sedan men fick inget svar: http://www.ciklid.org/forum/showthre...903#post836903

                  Det borde vara väldigt enkelt att ta fram och är relevant information för den här typen av diskussioner.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #39
                    Det är bra att denna diskussionen kommer upp med jämna mellanrum. Jag kopierar in vad jag skrev i ämnet när det var uppe senast:

                    Utan Ciklibladet skulle det kunna frigöras massor med resurser som kanske istället skulle kunna göra en intressantare och mer inbjudande hemsida. Jag är själv också en hängiven fantast av det tryckta mediet, men inser samtidigt att den energin de inblandande offrar på CB skulle kunna användas på bättre sätt.
                    Det sägs ofta att NCS skulle tyna bort utan CB, är det verkligen så? Hur kan det i så fall skrivas mer i Zoopets forum om Ciklider än i NCS forum? Det är väl troligtvis främst vi som varit med ett tag som skulle sakna CB. Den yngre generationen som är framtidens ciklidister skulle förmodligen hellre se utveckling av Ciklid.org
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #40
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Det är bra att denna diskussionen kommer upp med jämna mellanrum.
                      Det håller jag med om.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #41
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Utan Ciklibladet skulle det kunna frigöras massor med resurser som kanske istället skulle kunna göra en intressantare och mer inbjudande hemsida.
                        Är det verkligen så - skulle de som jobbar med CB idag automatiskt istället gå över till att jobba med hemsidan. Jag tror inte att det är så enkelt.
                        Visst kan denna hemsida göras mycket bättre - men någon PDF-tidning tror jag inte riktigt på.

                        Det sägs ofta att NCS skulle tyna bort utan CB, är det verkligen så? Hur kan det i så fall skrivas mer i Zoopets forum om Ciklider än i NCS forum?

                        Tyna bort vet jag inte - men minska rejält som organisation skulle NCS utan tvekan göra.
                        Se på vad som hände när GOCs tidning las ner - nästan alla medlemmarna (inkluderat mig själv) försvann och hemsidan är idag en skugga av sin forna glans.
                        Visst det skrivs massor av inlägg på Zoopet om ciklider (som du anger mer än på ciklid.org) och andra fiskar, men 95% av de som skriver och läser är gratismedlemmar - dvs folk vill gärna ha bra hemsidor men de vill inte betala för det.
                        Vem arrangerar akvariemöten i Sverige - ja det är inte stora hemsidor/forum som Zoopet, plantswap, redbee eller saltvattensguiden utan det är akvarieföreningar eller akvarieorganisationer.

                        Det är väl troligtvis främst vi som varit med ett tag som skulle sakna CB.

                        Antagligen ja, för mig så är NCS Ciklidbladet och Ciklidstämmorna - utan det skulle NCs inte ge mig något som organisation.

                        Den yngre generationen som är framtidens ciklidister skulle förmodligen hellre se utveckling av Ciklid.org

                        Tror du verkligen det. Utan Ciklidbladet och Ciklidstämman så skulle då bara ciklid.org bara bli en av många hemsidor som "konkurrerar" med varandra. Många NCS-medlemmar finns idag på "konkurrerande" forum som de ovan nämnda och på din hemsida, och på diskushemsidan. Många av dagens NCS-medlemmar (säkerligen nära hälften) är inte heller aktiva på något forum.

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #42
                          Jag tillhör personligen den konservativa skara som vill ha en papperstidning. Det händer ofta att jag under en lugn stund under t.ex. ett vattenbyte sätter mig med en gammal årgång och läser lite. Det hade jag inte gjort om tidningen hade varit i pdf-format. Frågan är om jag ens hade läst igenom hela.

                          Men, men; vi är alla olika

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Är det verkligen så - skulle de som jobbar med CB idag automatiskt istället gå över till att jobba med hemsidan. Jag tror inte att det är så enkelt.
                            CB tar enormt mycket energi från de inblandade som borde kunna frigöras till att förbättra hemsidan. Det kanske inte kan ersättas rakt av, men ändras förutsättningarna får man också se över inriktning och kompetens vid rekrytering av nya styrelsemedlemmar och andra som hjälper till.

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Visst kan denna hemsida göras mycket bättre - men någon PDF-tidning tror jag inte riktigt på.
                            Jag tror inte heller enbart på en pdf-version, men som komplement som det föreslås. Utan pappers-CB är det vettigare att satsa på en bättre Cikild.org

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Tyna bort vet jag inte - men minska rejält som organisation skulle NCS utan tvekan göra.
                            Jag är inte övertygad om det. Idag är det andra saker än papperstidningar som kommer ut alldeles för sällan som lockar. Men det krävs lite nytänkande.


                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Tror du verkligen det. Utan Ciklidbladet och Ciklidstämman så skulle då bara ciklid.org bara bli en av många hemsidor som "konkurrerar" med varandra. Många NCS-medlemmar finns idag på "konkurrerande" forum som de ovan nämnda och på din hemsida, och på diskushemsidan. Många av dagens NCS-medlemmar (säkerligen nära hälften) är inte heller aktiva på något forum.
                            Men NCS är unika och borde ha möjligheter att göra världens bästa ciklidsajt och man tänker på hur mycket frivilliga resurser som finns men idag huvudsakligen används till 4 årliga nummer av en papperstidning.

                            Jag säger inte att det är dags att lägga ner CB idag, men jag tror att mycket är vunnet om man börjar fundera i de banorna och anpassar verksamheten. Då står man bättre förberedd den dagen det blir oundvikligt.
                            Trots allt är webben idag ett otroligt viktigt skyltfönster för nya medlemmar, och jag anser att NCS har en hel del att jobba med på den biten. Klarar man det och samtigt producera papperstidningen så är det jättrebra. Men risken finns att man av nostalgiska skäl håller sig kvar med CB för längre och tappar den andra biten.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #44
                              Det var moget att flytta tillbaka tråden till det fria forumet, bra Ola.

                              Hur många medlemmar är vi? varför svaras det inte på den frågan? vet vi inte? eller är det hemligt?

                              Att vara medlem i en förening som inte kan tala om en så pass enkel sak som hur många vi är får mig faktiskt att fundera varför jag är med, tappar liksom lite förtroende för föreningen där.

                              Finns det inte lagar som säger att sånt som medlemsantal ska vara officiellt i en förening?

                              Varför inte ha en forumstråd med liten presentation av senaste nya medlem, en stapel på första sidan med räkneverk. Vid varje nyreggad medlem kan man säkert hitta på något kul.

                              Handlar den här tråden om dataformatet PDF-egentligen, tror inte det. Finns ingen mer än Adobe som gillar det.

                              Ska man sluta med tidningen i pappersform måste man hitta på något nytt, inte fortsätta men i ett annat format.

                              Dessa forntidens författare som inte vill synas, hur många är dom egentligen? Våra tidningar finns ju redan ute i enstaka lösnummer? Det låter som ett svepsjäl tycker jag.

                              Jag ser ingen vettig försvarsbar anledning att lägga papper i dammsamlande högar som är svårsorterade. Det är så mycket enklare att söka det jag vill veta på webben.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Medlemsutveckling över åren:
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...