Vill vi ha Ciklidbladet som pdf?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #46
    Ursprungligen postat av DaRe
    Medlemsutveckling över åren:
    Hur många av medlemmarna har medlemsbehörighet i forumet?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #47
      Ursprungligen postat av Micke
      Men NCS är unika och borde ha möjligheter att göra världens bästa ciklidsajt och man tänker på hur mycket frivilliga resurser som finns men idag huvudsakligen används till 4 årliga nummer av en papperstidning.
      ja men det unika är ju 1/ Ciklidbladet; 2/ Ciklidstämmorna.

      Utan dessa så blir ciklid.org bara en av flera hemsidor och visst jag håller med om att mycket kan förbättras där - men oavsett hur mycket som kommer att göras så blir det bara en hemsida i mängden och väldigt få kommer att vilja betala för den.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #48
        Cirka en tredjedel av NCS-medlemmarna är registrerade på ciklid.org enligt Albin. Jag kan inte plocka fram den uppgiften utan det är Joakim Draktoft eller Albin (endymion) som får göra det tror jag. När det gäller medlemsantalet var det Magnus (Byttorp) och nu David (DaRe) som gör det. Ni får ha överseende med att David inte fått allt material av Magnus än samt att t ex jag inte har dessa uppgifter.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #49
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          ja men det unika är ju 1/ Ciklidbladet; 2/ Ciklidstämmorna.
          Jo visst är det unikt, men är det framgångsrikt?
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #50
            Jag tror på att vi måste fokusera på att generera så mycket värde för våra medlemmar som bara är möjligt. forumet är en stor del i detta. Ciklidbladet är en stor del i detta. Att aldrig vara nöjd är en stor del i att nå framgång. Flytta rutinjobb från styrelsen till automatik så vi kan fokusera på nya värdeökande områden tycker jag är en väg framåt.

            Jag tror också det är so Ola nämnde tidigare att vi gör bra reklam, eller rättare sagt sprida information kring ciklidbladet som jag ändå tycker är en asbra tidning och som verkligen är rolig att läsa.

            Kanske skulle årsmötet kunna ha en del med workshop/brainstorming kring vad vi skulle vilja få ut av föreningen?

            /David
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #51
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              men oavsett hur mycket som kommer att göras så blir det bara en hemsida i mängden och väldigt få kommer att vilja betala för den.
              Det där tror jag inte riktigt på.....Men visst det behövs en massa nya ideer och ett stort omtag och givetvis en massa mod att göra en sån sak.

              Gör man världens bästa ciklidsajt med världens bästa innehåll så varför skulle inte det finnas underlag och intresse att betala en slant för att vara medlem där?

              Hur många betalande har du Micke på ciklider.se?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Ursprungligen postat av Micke
                Hur många av medlemmarna har medlemsbehörighet i forumet?
                Tyvärr har vi för tillfället en svag koppling mellan medlemsdatabasen och forumbehörighet. Manuellt jobb som Albin har koll på så hans siffror på 33% är säkert ok.

                Vi har lite grejer på gång, men har du ideer här är jag vidöppen för förslag!!

                /David
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #53
                  Bilden ovan är baserad på April siffor och nu har vi grovy 50-70 pers fler än vad som ses där. Det är mer en konsekvens av årskiftet och försenade inbetalningar
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #54
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Jo visst är det unikt, men är det framgångsrikt?
                    Det har i alla fall gjort att NCS har kunnat överleva som organsiation i mer än 40 år.
                    Det har i alla fall gjort att NCS satt i relation till antalet människor i Sverige är större än någon annan ciklidorganisation i hela världen.

                    Så visst det skulle säkert kunnat vara ännu framgångsrikare, men utan det unika så blir ciklid.org bara en hemsida i mängden. NCS kommer att dö

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #55
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Jag säger inte att det är dags att lägga ner CB idag, men jag tror att mycket är vunnet om man börjar fundera i de banorna och anpassar verksamheten. Då står man bättre förberedd den dagen det blir oundvikligt.
                      Trots allt är webben idag ett otroligt viktigt skyltfönster för nya medlemmar, och jag anser att NCS har en hel del att jobba med på den biten. Klarar man det och samtigt producera papperstidningen så är det jättrebra. Men risken finns att man av nostalgiska skäl håller sig kvar med CB för längre och tappar den andra biten.
                      Liksom alla andra föreningar har NCS problem med att få ideell arbetskraft. Det som vi framförallt behöver är det du beskriver men det är mycket annat vi behöver också. Alla som vill hjälpa till får mycket gärna höra av sig. Finns det del i sedan att utveckla samt ideér - vad väntar ni på?

                      Jag tror att risken att man håller kvar vid CB för länge är rätt liten. Problemet kommer att vara att få någon att göra den, inte att släppa den. Jag är inne på min sista period nu vilket innebär att nummer 2/2012 inte kommer att ha mig som redaktör. Efter detta kanske jag tar tag i artregistret som jag gjorde mycket med innan jag blev redaktör, men jag kommer inte att vara moderator på forumet längre - det har jag varit i snart elva år vilket är på tok för länge.

                      Jag är helt övertygad om att du har rätt i en sak - ciklid.org hade varit bättre utan Ciklidbladet. Jag hade fortsatt utveckla artregistret. Mikael Westerlund hade kunnat lägga trycket ännu mer på andra grejer. Alexander hade enbart raggat annonser till ciklid.org. Magnus hade inte behövt slita med etiketterna. Med (åtminstone initialt) färre medlemmar och lägre medlemsavgift hade Thomas fått mindre att göra men pengarna skulle nog räcka till sidan ändå.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #56
                        Ursprungligen postat av tege
                        Gör man världens bästa ciklidsajt med världens bästa innehåll så varför skulle inte det finnas underlag och intresse att betala en slant för att vara medlem där?
                        Helt enkelt för att folk inte vill betala för info på webben. Det finns ju flera som har försökt att dra igång hemsidor med akvaristisk anknytning och ingen av dom har haft någon ekonomisk framgång. Jag känner flera av dom och de tycker att jag har lyckats fantastikst bra med så många betlande medlemmar som det är på Zoopet. Men krasst sett -Zoopet är en succé när det gäller antalet besökare, men är ett ekonomiskt fiasko.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #57
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Tyvärr har vi för tillfället en svag koppling mellan medlemsdatabasen och forumbehörighet. Manuellt jobb som Albin har koll på så hans siffror på 33% är säkert ok.
                          /David
                          Så 2/3 av NCS medlemmar försvinner då per automatik om Ciklidbaldet läggs ner !!!!!!!!!!!!!!

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #58
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Det har i alla fall gjort att NCS har kunnat överleva som organsiation i mer än 40 år.
                            Det har i alla fall gjort att NCS satt i relation till antalet människor i Sverige är större än någon annan ciklidorganisation i hela världen.

                            Så visst det skulle säkert kunnat vara ännu framgångsrikare, men utan det unika så blir ciklid.org bara en hemsida i mängden. NCS kommer att dö
                            Jag vill här lägga till att NCS har klarat att hålla uppe medlemsantalet relativt väl under en period när 90% av Sveriges akvarieföreningar har lagts ner (Det var så illa Kjell, var det inte? Mattias (tror jag) kom med en siffra på SARF-mötet). Vårt ekonomiska arbete biter nu och vi har utan problem råd att ge ut CB med detta medlemsantal. Årets medlemsantal ser bättre ut än förra året. Det har varit rätt slitigt i styrelsen pga. mycket jobb och en sak vi inte fått till är marknadsföringen. Fixar vi det tror ju jag att vi har ett koncept som funkar ett tag till - och i Pressbyrån verkar det som att tidningar säljer tycker jag.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #59
                              Ursprungligen postat av tege
                              Det där tror jag inte riktigt på.....Men visst det behövs en massa nya ideer och ett stort omtag och givetvis en massa mod att göra en sån sak.
                              Gör man världens bästa ciklidsajt med världens bästa innehåll så varför skulle inte det finnas underlag och intresse att betala en slant för att vara medlem där?
                              Precis, sitter vi som varit med i föreningen ett par decennier eller mer och intalar oss att föreningen inte överlever så är risken stor att det slutar illa. Idag är det andra saker som värderas, hur kan vi anpassa oss till det? Ska vi börja fundera på de nu eller när vi tappat ytterligare ett par hundra medlemmar och det inte längre finns ekonomi att ge ut CB?

                              Ursprungligen postat av tege
                              Hur många betalande har du Micke på ciklider.se?
                              Inte mer än ett femtiotal, men det räcker till för att hålla igång sidan.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #60
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Så 2/3 av NCS medlemmar försvinner då per automatik om Ciklidbaldet läggs ner !!!!!!!!!!!!!!
                                De skulle åtminstone ogilla utvecklingen. Det är svårt att veta hur många medlemmar vi blir om avgiften sänks till 50 kronor. Jag ser antalet medlemmar som ett egenvärde medan pengarna de genererar inte är det.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...