Vattenberedning.. En gång för alla..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #61
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    deelay,
    det där var nytt för mig - bryts kloraminerna ned vid lågt pH? Har du mer info om det? Mycket intressant!!
    Jag kan nog ordan fram mer info om det, jag pratade med en kille som jobbar i labbet på ett vattenverk i sthlm, jag stöter på han ibland så jag ska kolla mer med han nästa gång.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #62
      Ursprungligen postat av deelay
      Jag kan nog ordan fram mer info om det, jag pratade med en kille som jobbar i labbet på ett vattenverk i sthlm, jag stöter på han ibland så jag ska kolla mer med han nästa gång.
      Tack, vore verkligt najs!! Sådant intresserar mig mycket!!

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Joakim E
        Användare
        • februari 2010
        • 128

        #63
        Vattenmedel i all ära men varför??? hur ser det ut där fiskar o växter lever i sin naturliga miljö... inte finns det några tillsatser som förbättrar vattnet där.. snarare tvärtom. så vad e det för fel på vårt svenska kranvatten?? vad jag vet så finns det inga tillsatser i vårt norrländska vatten där jag bor..
        Jocke Eriksson
        SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #64
          Lut, amoniak, klor och ph-justerare, dessutom så tillsätter en del vattenverk flockningsmedel. Inte särskilt vanligt förekommande i sjövatten. För oss människor är det helt ofarligt och för våra fiskar oxå i små doser, men vid stora vattenbyte så kan det ha betydelse. Här i Växjö har vi i många år haft helkast kranvatten för akvariebruk.
          Men bergaåsen silar numera vårt kranvatten. Rullstensåsen funkar som ett gigantiskt sandfilter och vattnet som kommer ur botten på åsen är klockrent. Men trots att vi nu har ett fantastsikt vatten så tillsätter man lut, klor och amoniak och PH-justerare. För att säkerställa minimal bakterietillväxt.

          Med andra ord det spelar ingen roll vilken vattenkälla man har så ploppar vi i bös i vattnet.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #65
            Ursprungligen postat av Joakim E
            vad jag vet så finns det inga tillsatser i vårt norrländska vatten där jag bor..
            Wifsta VV är störst i kommunen och tillsätter inget...Köpmanudden tillsätter lut för att få upp pH:t.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #66
              Ursprungligen postat av Joakim E
              Vattenmedel i all ära men varför??? hur ser det ut där fiskar o växter lever i sin naturliga miljö... inte finns det några tillsatser som förbättrar vattnet där.. snarare tvärtom. så vad e det för fel på vårt svenska kranvatten?? vad jag vet så finns det inga tillsatser i vårt norrländska vatten där jag bor..
              Visst är det härligt med riktigt bra kranvatten helt utan tillsatser, har så själv fast jag bor söder om norrlandsgränsen.
              Tycker det är märkligt att alla tillsatser vattenverken tillsätter måste bekämpas med ännu mera tillsatser?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Mattias Nilsson
                Användare
                • april 2002
                • 467

                #67
                Ursprungligen postat av tege
                Visst är det härligt med riktigt bra kranvatten helt utan tillsatser, har så själv fast jag bor söder om norrlandsgränsen.
                Tycker det är märkligt att alla tillsatser vattenverken tillsätter måste bekämpas med ännu mera tillsatser?
                hur tycker du annars tillsatserna ska bekämpas?
                Det finns ju uppenbarligen de som har problem som upphör när vattenberedningsmedel används och det är väl bra? Eller menar du att dessa problem ska lösas genom att alla flyttar till kommuner där inte dessa problem finns....
                Mvh
                Mattias

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #68
                  Ursprungligen postat av tege
                  Tycker det är märkligt att alla tillsatser vattenverken tillsätter måste bekämpas med ännu mera tillsatser?
                  Helt olika syften med vattnet. Jag greppar varför vattenverken gör som de gör (i de flesta fall, kloraminer har jag däremot inget till övers för). I Sverige är kallvatten livsmedelsklassat, om jag inte minns fel, och genom att vattenverken ordnar vattnet som de gör så får vi mänsklig hälsa. Finfint. För att få detta så motverkas dock allt levande i vattnet, vilket är rätt synd för fisken i våra kar. Har många gånger önskat mig en egen brunn, nästan oavsett vattenvärdena... fifan vad man kan hitta på med sådant "råvatten"!!

                  Hade brunnen varit djupborrad kunde man köra genomrinningskar på en växtburk... där hade det växt, vågar jag lova!! Alldeles utan gödning och extra CO2.

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #69
                    Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                    hur tycker du annars tillsatserna ska bekämpas?
                    Det finns ju uppenbarligen de som har problem som upphör när vattenberedningsmedel används och det är väl bra? Eller menar du att dessa problem ska lösas genom att alla flyttar till kommuner där inte dessa problem finns....
                    Det jag menade var nog mest bara att jag lider med er som måste hålla på med tillsatser, ett litet försök att göra er avundsjuka. Jag skall inte göra om det för det vore ju hemskt om hela sällskapet flyttade just hit där jag bor. Men samtidigt himla trevligt om det fanns akvarium i varenda hus i grannskapet.
                    Bodde i Gävle förr och där har man oxå ganska ok vatten, lite klor tillsätter man dock drickat men inte mer än att det går ur om man har bra sprut med slangen så det luftas bort vid vattenbytena.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #70
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Helt olika syften med vattnet. Jag greppar varför vattenverken gör som de gör (i de flesta fall, kloraminer har jag däremot inget till övers för). I Sverige är kallvatten livsmedelsklassat, om jag inte minns fel, och genom att vattenverken ordnar vattnet som de gör så får vi mänsklig hälsa. Finfint. För att få detta så motverkas dock allt levande i vattnet, vilket är rätt synd för fisken i våra kar. Har många gånger önskat mig en egen brunn, nästan oavsett vattenvärdena... fifan vad man kan hitta på med sådant "råvatten"!!

                      Hade brunnen varit djupborrad kunde man köra genomrinningskar på en växtburk... där hade det växt, vågar jag lova!! Alldeles utan gödning och extra CO2.

                      Hilsen,

                      /P
                      Det är väl bara att börja borra ett hål på baksidan Patrik. Det är i alla fall ett sådant liv i Malmö så omgivningen märker säkert inget

                      Kommentar

                      • Mattias Nilsson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 467

                        #71
                        Ursprungligen postat av tege
                        Det jag menade var nog mest bara att jag lider med er som måste hålla på med tillsatser, ett litet försök att göra er avundsjuka. Jag skall inte göra om det för det vore ju hemskt om hela sällskapet flyttade just hit där jag bor. Men samtidigt himla trevligt om det fanns akvarium i varenda hus i grannskapet.
                        Bodde i Gävle förr och där har man oxå ganska ok vatten, lite klor tillsätter man dock drickat men inte mer än att det går ur om man har bra sprut med slangen så det luftas bort vid vattenbytena.
                        Så långt norrut som till Gävle-trakten är inte aktuellt för en inbiten skåning som jag iallafall, alldeles fr mycket vinter och snö för min smak Då håller jag nog t o m hellre på och slabbar med easy-life! Men visst hade det varit kul att ha grannskapet fullt av akvarister!
                        Mvh
                        Mattias

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                        Kommentar

                        • nicson
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 639

                          #72
                          Ursprungligen postat av tege
                          Det jag menade var nog mest bara att jag lider med er som måste hålla på med tillsatser, ett litet försök att göra er avundsjuka.
                          Det är nog många som längtar till Skutskär. Vad har du för pH/hårdhet så vi vet om det är SA- eller Tanganyikaklientelet som skall vara mest avundsjuka?

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #73
                            Ursprungligen postat av nicson
                            Det är nog många som längtar till Skutskär. Vad har du för pH/hårdhet så vi vet om det är SA- eller Tanganyikaklientelet som skall vara mest avundsjuka?
                            Ph 7,8 och hårdhet 12dh. Så det är tanganyika som gäller här. Troligen gör vattnets kvalitet att många saker som andra skriver om är rena kinesiskan.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #74
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Det är väl bara att börja borra ett hål på baksidan Patrik. Det är i alla fall ett sådant liv i Malmö så omgivningen märker säkert inget
                              Hmm, där sa du något... fast jag tror jag kniper en av avloppsbrunnarna nere i lokalen i stället. Dels blir det närmare och dels får jag jobba ostört!!

                              Hilsen,

                              /P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • johho
                                Användare
                                • mars 2007
                                • 1825

                                #75
                                För första gången i min karriär så använde jag detta för 2 dagar sedan och det är ännu inte klart vatten. Igår kom fiskarna i och det är ganska dyra saker och de mår sådär faktiskt. Jag är lite orolig. Men försöker nu byta vatten och se om det kan få fart på dem, ska också tillsätta lite salt och bikarbonat och försöka höja pH. Men är väldigt orolig, hade kristallklart vatten innan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...