Vattenberedning.. En gång för alla..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    #16
    Körde med vattenbredning när jag hade mindre akvarium (375L) men med det stora (720L) så tycker jag att det blir för dyrt. För övrigt så hade körde jag med aquasafe och jag hade bara possitiva erfarenheter. Inget kliande eller sjukdomar etc.

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Ursprungligen postat av TutenStain
      Körde med vattenbredning när jag hade mindre akvarium (375L) men med det stora (720L) så tycker jag att det blir för dyrt. För övrigt så hade körde jag med aquasafe och jag hade bara possitiva erfarenheter. Inget kliande eller sjukdomar etc.
      275 kr som räcker till 14000 liter tycker inte jag är så dyrt iaf. Det är Aquaplus som har det priset.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #18
        Någon mer som provat Easy-Life?

        Jag ska ta mig tusan köpa en dunk och prova!

        Har alltid varit skeptisk till prepparat, men jag får nog svälja stoltheten och prova.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #19
          Ursprungligen postat av DRE
          Hur står sig Happy-Life vs Easy-Life?

          Vad är PVP för övrigt?

          /David
          Happy-Life sägs vara mer eller mindre en kopia på Easy-Life fast mera koncentrerad och därmed billigare.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            #20
            Bra att veta
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              Intressant ämne!

              Som vanligt är folk erfarenheter av sånt här rätt varierade, själv använde jag rent slaviskt Sera Aqutan förr, vid vattenbyten och då nya fiskar köptes, och Nitrivec användes också, och säkert något annat som Sera tyckte var livsnödvändigt i sina broschyrer som fanns i butikerna. Och fiskar dog rätt ofta, blev sjuka då och då, och karen var allmänt ostabila helt enkelt. Sedan läste jag någonstans att det inte behövdes en massa gojs annat än om man hade väldigt dåligt vatten eller kassa filter etc. Så jag testade sluta med alltihop på en gång. Först med stor oro. Men inget hände. Inte till det sämre i alla fall, karet blev snarare stabilare. Om det berodde på alla medel som slängdes i tidigare kan jag bara spekulera om men jag har inte använt vattenberedningsmedel sedan dess, eller något annat "livsviktigt" man kan köpa på flaska för dyra slantar, och har knappt haft några problem över huvud taget sedan dess. Men jag kanske laborerade lite för friskt med alla medel? För många olika kemikalier på samma gång? Som att blanda mediciner utan att tänka sig för kanske, rena häxbrygden för firrarna.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • yel_low
                Användare
                • augusti 2009
                • 48

                #22
                Vi kör EASY-LIFE hemma, köpt på 5-liters dunk, tillsätter enl ordinationen på dunken vid varje vattenbyte. kan varken säga bu eller bä, men vi inbillar oss att det funkar kanon :p

                köpt på www.akvariecenter.com
                I mina Akvarium:

                *Geophagus sp. "orange head tapajós"
                *Satanoperca Leucosticta
                *Marlboro Red
                *Blue Diamond
                *Kobalt Blue
                *Div L-Malar
                *Citron och Koppar Tetror

                "Man kan inte ha för mkt filter"

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Instämmer i att akvariehobbyn har blivit otroligt "kemikalie"-inriktad. Delvis beror det väl på att tillverkarna vill sälja mer men delvis också på efterfrågan. Det är helt enkelt otroligt många kunder som inte har tålamod och förståelse för processerna i ett akvarium, utan vill ha en quick-fix (som sällan funkar så).

                  För egen del rekommenderar jag två saker.

                  1. Ett bra vattenberedningsmedel. Alla behöver inte detta, men har man oförklarligt strul i karet kan man komma långt med det.

                  2. En bra växtgödning, om inte växterna funkar. Många tror att växter bara är att stoppa ned i akvariet, så ska de funka. Att "mata" växterna tänker man inte på.

                  Mer kemikalier än så ska man inte behöva till sötvatten, om det nu inte är så att fisken är sjuk eller något annat allvarligt problem uppstår. Då kan man temporärt behöva något mer.

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Min son har ett 112 liter och häromveckan bytte jag 50% i karet och använde då inte beredningsmedel för jag glömde jag brukar göra det, men är iofs lite tveksamt till behovet.
                    Dagen efter bytet kom han springande och sa att hans svärdbärarhanne var död. När jag kollade så låg han och flör vid botten men levde, jag fick då ett infall att det kanske hade med beredningsmedlet att göra. Efter att den dagen gick med samma beteende hos hannen och mer och mer hos honan lade jag i beredningsmedel. Efter 2 timmar simmade de som vanligt. Slump? Kanske, men det kändes som det var korrelerat.

                    Jag har norrvatten som brukar anses i akvariekretsar som bra vatten, men det finns kloramin i vattnet ej klor, sedan något år tillbaka tror jag.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • yel_low
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 48

                      #25
                      Kloramin = Måste använda beredningsmedel. vi kommer nog alla hamna där tillslut iaf då kommunerna övergår till kloramin mer och mer.

                      I mina Akvarium:

                      *Geophagus sp. "orange head tapajós"
                      *Satanoperca Leucosticta
                      *Marlboro Red
                      *Blue Diamond
                      *Kobalt Blue
                      *Div L-Malar
                      *Citron och Koppar Tetror

                      "Man kan inte ha för mkt filter"

                      Kommentar

                      • Håkan Olsén
                        NCS Medlem
                        • augusti 2009
                        • 90

                        #26
                        Ursprungligen postat av yel_low
                        Kloramin = Måste använda beredningsmedel. vi kommer nog alla hamna där tillslut iaf då kommunerna övergår till kloramin mer och mer.


                        Se mitt inlägg om kloramin i Forumet vattenbyte (intressant hemsida)

                        Hälsningar Håkan

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #27
                          Ursprungligen postat av Rawburt
                          Vad är bra med vattenberedningsmedel? Aquatan, Aqua-Safe, Easy Balance, Biotopol, Easy-Life, Aqua-San, Happy Life etc etc.. Och Prime
                          Fisken mår bättre, vattnet är tjänligt som dricksvatten, ej att leva i. Det funkar utan men, det funkar bättre med vattenberedningsmedel.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • CRAYLEONE
                            Användare
                            • maj 2003
                            • 145

                            #28
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Fisken mår bättre, vattnet är tjänligt som dricksvatten, ej att leva i.
                            Intressant. Men.. Är Rio Negro's eller Malawisjöns vatten tjänligt som dricksvatten? Det lever ju lite fiskar där..Ingen aning, jag bara drar i väg lite.. Idag har jag tillsatt vattenberedningsmedel i ett kar med troffar. Spännande.

                            Undra vad skillnaden är mellan Sera's och Tetras medel? Tetras ska man tillsätta 5 ml per 10 liter och Seras 5 ml per 20 liter?

                            Sera's kostar 0,48:-/ml och Tetras 0,46:-/ml (PWSS 100 ml flaska, bara för att ta ett exempel) För ett 100 liter kar kostar det 12:- att använda Sera's och 23:- att använda Tetra's.

                            Vad får vi ut geom denna frågeställning? Sera's medel är nästan dubbelt så bra?

                            Kommentar

                            • qristina
                              Banned
                              • september 2005
                              • 85

                              #29
                              Ursprungligen postat av Rawburt
                              Vad är bra med vattenberedningsmedel? Aquatan, Aqua-Safe, Easy Balance, Biotopol, Easy-Life, Aqua-San, Happy Life etc etc.. Och Prime

                              Vad innehåller detta egentligen?

                              Klor elimineras? Vart tar det vägen?
                              Tungmetaller binds? Vart tar det vägen?
                              Magnesium aktiverar enzymer? Vilka vad?
                              Vitamin B främjar nervsystemets funktion? Vem?

                              Sen till nåt jag undrar; i alla tider har jag hört att man absolut inte ska ha salt med Jod i karet, här står: Jod sörjer för praktfulla färger och vitalitet?

                              Gammal fråga kanske men nytt kanske har dykt upp sen sist?

                              Märkligt.
                              Det gör absolut ingen skillnad, har du kloramin i ditt vatten så hjälper inget vattenberedningsmedel alls, det är bara kolfilter som hjälper.

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                [QUOTE=Rawburt;798227]Intressant. Men.. Är Rio Negro's eller Malawisjöns vatten tjänligt som dricksvatten? Det lever ju lite fiskar därVad får vi ut geom denna frågeställning? QUOTE]

                                Dom är anpassade att leva i det vattnet och dom förhållandena, föder man upp fisk i vattenverkens bassänger så har man nog en bra fungerande fisk i kranvatten efter ett antal generationer. Förutom kloret då, det är ju ett gift menat att döda så varför skulle en fisk tycka om det.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...