Vattenberedning.. En gång för alla..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • november 2005
    • 106

    #46
    Ursprungligen postat av Laban
    Var kan man köpa Happy-Life?
    Frugan köpte det på ZOO-magasinet i Norrköping har jag för mej...
    Pånyttfödd med 400 liters malawi

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 196

      #47
      Ursprungligen postat av endymion
      275 kr som räcker till 14000 liter tycker inte jag är så dyrt iaf. Det är Aquaplus som har det priset.
      Vad är doseringen? Hittade 500ml för 116:- på akvarieshoppen.
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #48
        5ml per 30 liter vatten, men det gäller happy-life.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #49
          Köpte en burk EASY-LIFE igår för att testa.

          Hällde ner full dos i tre av mina kar, blev mäkta förvånad när alla tre karen hade kristallklart vatten igen efter bara ca 90 minuter.

          Enligt texten på flaskan ska det ta timmar innan de blir klart vatten och om man har mycket föroreningar upp till ett dygn.

          Jag tolkar det som att mitt vatten är bra och inte behöver något sådant här medel.

          Någon som har en annan tolkning?
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mattias Nilsson
            Användare
            • april 2002
            • 467

            #50
            jag har också börjat med easy-life, hos mig tog det nog 5-6 timmar innan vattnet klarnade igen.....
            Jag har haft en hel del svårförklarade problem under lång tid med en diskusgrupp, men det har även tagit på tetror och fjärillar. Så inför nystart med jordätare började jag med easy-life.
            När det gäller Colombiatetrorna så har det sett likadant ut för ett par stycken. De tappar simförmågan och svävar runt som löv i höstvinden ett tag, tar 1-2 dygn innan de dör. Har haft en som strykit med även efter första Easy-life kuren, de adnra innan Easy-life, men med gansa lång tidsperiod mellan dödsfallen. Om det är ex kopparförgiftning så kan de väl kanske redan dragit på sig skadorna? Kopparförgiftning är väl inte reversibel utan ger permanenta skador, eller?
            Kan det vara något annat i kranvattnet? Vattenverket skriver på hemsidan att de inte använder någon form av klorering, det borde väl betyda att inte heller kloramin används?
            Mvh
            Mattias

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #51
              Ursprungligen postat av Laban
              Var kan man köpa Happy-Life?
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • Laban
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 196

                #52
                Tack men jag hittade det på Bromma Zoo 100:- för en halvliter.
                Cheers,
                Laban

                "We Fear No Foe" MFC

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #53
                  Ursprungligen postat av Laban
                  Tack men jag hittade det på Bromma Zoo 100:- för en halvliter.
                  Bra pris.

                  Kommentar

                  • Markus_A
                    Användare
                    • december 2005
                    • 418

                    #54
                    Mina erferenheter av två veckors användning av easy-life; möjligen något klarare vatten, men framförallt så går en Tropheus "Ilangi" och tuggar sedan igår, efter att ha "torr-lekt" i knappt ett års tid. Vet såklart inte om det beror på easy-life, men leken är ett faktum. Jag har tidiagare haft problem med koppar i vattnet vilket jag löst med ett kolfilter och kallvatten, men det kanske inte har varit nog bra.

                    Mina kirizor har dock lekt konstant redan innan tillsats av easy-life, men jag har inte sett några yngel, måhända kommer det också ändras nu.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #55
                      Klor är mera reaktivt ju längre ner på ph skalan man kommer.
                      Man brukar lägga en shablon som säger att det är 5ggr aktivare vid ph 7 än vid 8.
                      Håller på med en hel del klor i simhallar och det är betydande skillnad redan mellan 7,5 och 7,2.

                      För oss glada akvarister betyder det inte mer än att om man kör med lågt ph i sitt akvarium och gör stora vattenbyte med tappkranvatten så är behovet större (att neutralisera kloraminet) än om man man högt ph i karet.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #56
                        PH-skalan är logaritmisk så små förändringar kan ha större betydelse än vad man tror. (kanske inte var något nytt)
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • dalinad
                          Användare
                          • oktober 2008
                          • 63

                          #57
                          Har nu inhandlat 5l av Happy-life o ska prova detta nu när alla kar ska startas om.
                          Har tidigare provat Easy-life innan men märkte inget större, klarare vatten fick jag men det är väl alla överens om. Återkommer med resultat men vill pröva nån månad innan man kan säga nåt, har inte bestämt om man ska testa i bara några kar eller alla???
                          4451 l

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 467

                            #58
                            har nu oxå kört med Easy-life några veckor och visst är vattnet klarare, inget snack om det!
                            Sen har jag haft en del konstiga dödsfall bland mina Colombiatetror, de har tappat simförmågan bitvis under c:a 2 dagar, inte kunnat styra och bara yrt omkring i karet för att sen hamna på bottnen och dö. Det har skett nu på 4-5 firrar men med några veckors mellanrum.
                            Jag misstänkte något med mitt vatten, men min farsa tog över ett par stycken ur mitt stimm för några månader sen och de har också råkat ut för samma sak nu. Farsan bor på annan ort och han har ett gäng Colombiatetror sen innan, de är inte drabbade, bara de han fått av mig har råkat ut för detta.... Mycket konstigt men det verkar begränsat till de jag köpt, , samtidigt så har jag haft dem sen i somras och först nu för ett tag sen som det hände första gången.

                            Nåja, hör ju kanske inte hemma här, men Easy-life var ju en del av det jag trodde skulle kunna lösa detta. Jag kommer nog ändå köra ett åtminstone ett tag till sen får jag se om det är värt att investera i 5l dunk som trots allt kostar en del.
                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #59
                              Mattias,
                              fisken kan vara skadad av något vajsing med ditt vatten och det är långt ifrån säkert att de repar sig efter det, även med tillsats av bra vattenberedningsmedel. Inte särdeles märkligt att just de från ditt kar alltså tappar balansen (om det nu var något kemiskt).

                              Hilsen,

                              /P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Mattias Nilsson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 467

                                #60
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Mattias,
                                fisken kan vara skadad av något vajsing med ditt vatten och det är långt ifrån säkert att de repar sig efter det, även med tillsats av bra vattenberedningsmedel. Inte särdeles märkligt att just de från ditt kar alltså tappar balansen (om det nu var något kemiskt).

                                Hilsen,

                                /P
                                jo nått sånt kan det nog vara, men det konstiga är att det är c:a 5 månader sen som jag flyttade gänget till farsan och fram tills för ungefär 3-4veckor sen så var de pigga och krya, sen började de droppa av ungefär samtidigt som hos mig (lite efter 1-2 hade dött hos mig då). Hos mig har de gått sen juli och de ynglade av sig i början men inte sen jag delade på gruppen. Märkligt är det, har ett gäng kvar, frågan är om de klarar sig..... Det är väl bara att avvakta och se, kommer iallafall fortsätta med Easy-life
                                Mvh
                                Mattias

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                                Kommentar

                                Arbetssätt...