Vattenberedning.. En gång för alla..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    #76
    Ingen som provat med aktivt-kol filter istället för en massa tillsatser?
    Själv har jag rent vatten "utan" tillsatser ute på Österlen, men senast tiden har det varit en del arbeten på vattenledningarna och vattnet har inte luktat och smakat som tidigare, säkert någon tillsats som man ju "inte" använder, men det behöver ju inte vi kommuninvånare ha reda på efterssom det inte är skadligt för oss!

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #77
      Ursprungligen postat av johho
      För första gången i min karriär så använde jag detta för 2 dagar sedan och det är ännu inte klart vatten. Igår kom fiskarna i och det är ganska dyra saker och de mår sådär faktiskt. Jag är lite orolig. Men försöker nu byta vatten och se om det kan få fart på dem, ska också tillsätta lite salt och bikarbonat och försöka höja pH. Men är väldigt orolig, hade kristallklart vatten innan
      Vattnet ska bli grumligt när du använder easy-life. Första gången jag använde detta var det grumligt i 3 dagar. Numera är vattnet klart och fint dagen efter vattenbyte. Om dina firrar mår dåligt så beror det inte på beredningsmedlet utan på att dom är nya i karet. Detta löser du inte med ett nytt vattenbyte för det ökar bara stressen för firrarna.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Pieter
        Användare
        • augusti 2004
        • 251

        #78
        Ursprungligen postat av johho
        För första gången i min karriär så använde jag detta för 2 dagar sedan och det är ännu inte klart vatten. Igår kom fiskarna i och det är ganska dyra saker och de mår sådär faktiskt. Jag är lite orolig. Men försöker nu byta vatten och se om det kan få fart på dem, ska också tillsätta lite salt och bikarbonat och försöka höja pH. Men är väldigt orolig, hade kristallklart vatten innan
        Om du köpte 5litarn så vill jag lägga en liten brasklapp, det står
        10ml a 30 liter = 1 kapsyl
        hoppas du inte använde 5 literns kork för den e då inte på några 10ml.

        Bytte på en av burkarna i går och till min förvåning så står det samma
        text på 0.5 litern som på 5 litern.

        Har egen brunn och mitt vatten klarnar på ca: 8/12 timmar
        och mina fiskar tycker jag allt detta fungerar på.


        //Pieter

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #79
          Ska låta dem stå tills på lördag nu så hoppas jag att de tar sig. Men lite orolig om den ena honan som är helt blek och ser inte alls pigg ut. De andra tre är mer okej.

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #80
            Ursprungligen postat av Ducce
            Själv har jag rent vatten "utan" tillsatser ute på Österlen, men senast tiden har det varit en del arbeten på vattenledningarna och vattnet har inte luktat och smakat som tidigare, säkert någon tillsats som man ju "inte" använder
            Då har du källvatten som här i Ystad kommun (Fyledalsvatten). Det hjälper ju inte att vattnet är kliniskt rent från källan när ledningarna är 100 år gamla med flera mm organisk påväxt inuti. Detta är förklaringen till att många kommuner tycker om att klorera då tempen stiger under sommarhalvåret. Ystad VV hade godheten att kungöra detta i lokaltidningen ifjol, men det räcker egentligen att koppla på luktsinnet...

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #81
              Ursprungligen postat av Pieter
              Om du köpte 5litarn så vill jag lägga en liten brasklapp, det står
              10ml a 30 liter = 1 kapsyl
              hoppas du inte använde 5 literns kork för den e då inte på några 10ml.

              Bytte på en av burkarna i går och till min förvåning så står det samma
              text på 0.5 litern som på 5 litern.

              Har egen brunn och mitt vatten klarnar på ca: 8/12 timmar
              och mina fiskar tycker jag allt detta fungerar på.


              //Pieter
              Nej jag använde faktiskt ett DL-mått så mängden är allt rätt. Även om det låter klantigt av dem att använda samma text. Min affär har ingen 5-liters burk, men ska kolla om jag gillar medlet först, sen beställer jag nog en sådan, det är ju billigare.

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #82
                Ursprungligen postat av johho
                Nej jag använde faktiskt ett DL-mått så mängden är allt rätt. Även om det låter klantigt av dem att använda samma text. Min affär har ingen 5-liters burk, men ska kolla om jag gillar medlet först, sen beställer jag nog en sådan, det är ju billigare.
                Du menar självklart att du använde ett ml-mått och inte ett dl-mått? ...annars kan det ju bli lite brutalt för fiskarna.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #83
                  Ursprungligen postat av Bjorn
                  Du menar självklart att du använde ett ml-mått och inte ett dl-mått? ...annars kan det ju bli lite brutalt för fiskarna.
                  Beror väl på, 10ml per 30 liter vatten är det. Och 380 liter vatten blir ju 120ml, 1DL=100ml så tog lite mindre än 1 Dl.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #84
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Det har jag undrat också. Min erfarenhet visar dock att med kolfilter utan vattenberedningsmedel mår fiskarna helt ok men har lite problem med reproduktionen (åtminstone Malawi, Tanganyika). Med vattenberedningsmedel och filter fixar de även reproduktionen på ett bra sätt (och mår kanske bättre med).

                    /Jocke
                    Denna tråden har jag missat totalt.
                    Men jag läste igenom den, och det var väl som vanligt en massa åsikter för och emot.
                    Men det var något som stack ut i denna tråden som jag tycker är konstigt, det var att yngelproduktionen gick ner om man inte använde vattenberedningsmedel enligt bandred som bor i småland.
                    Dessa saker har jag läst att en annan från småland också har problem med, det var albin, men han trodde att det var inavel, det att yngelproduktionen gick ner.
                    Jag själv som aldrig har använt ett vattenberedningsmdel och inavlat i många år, ja jag har inga problem med att min yngelproduktion går ner.
                    Så något är väldigt fel i det småländska vattnet, vilket jag inte tror är problemet, men något är det.Janne

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #85
                      Jag använde tidigare Easy-Life. Körde inte riktigt fulldos vid vattenbyte utan körde på ca en dl till ett vattenbyte på ca 400 liter. Jag upplever att fiskarna har börjat få spasmer efter vattenbyte nu igen efter jag hållt uppe med Easy-Life i några månader. De får ryck och simmar och kliar sig mot botten och rycker med fenor och kroppen.

                      Kan det vara så att nu har det blivit så pass höga halter av det som ger detta beteendet, alltså att det har ackumulerats till en nivå som nu börjar ge de här resultaten. Anledningen till att jag slutade var att intresset inte har varit på topp och det kräver en bilresa till sumpan samt 800:- för en 5 L dunk. Har prioriterat annat nu och inte tyckt att det gjort sån stor skillnad i burkarna heller, förrän nu. Antingen har jag börjat studera dom mer ingående pga att intresset är tillbaka igen, (men jag har ju faktiskt kollat på dom dagligen även under min downperiod också) eller så har som sagt nivåerna nu blivit så pass höga... Vet i fan vad man ska tro...

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #86
                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Jag använde tidigare Easy-Life. Körde inte riktigt fulldos vid vattenbyte utan körde på ca en dl till ett vattenbyte på ca 400 liter. Jag upplever att fiskarna har börjat få spasmer efter vattenbyte nu igen efter jag hållt uppe med Easy-Life i några månader. De får ryck och simmar och kliar sig mot botten och rycker med fenor och kroppen.

                        Kan det vara så att nu har det blivit så pass höga halter av det som ger detta beteendet, alltså att det har ackumulerats till en nivå som nu börjar ge de här resultaten. Anledningen till att jag slutade var att intresset inte har varit på topp och det kräver en bilresa till sumpan samt 800:- för en 5 L dunk. Har prioriterat annat nu och inte tyckt att det gjort sån stor skillnad i burkarna heller, förrän nu. Antingen har jag börjat studera dom mer ingående pga att intresset är tillbaka igen, (men jag har ju faktiskt kollat på dom dagligen även under min downperiod också) eller så har som sagt nivåerna nu blivit så pass höga... Vet i fan vad man ska tro...
                        Ja, du har säkert rätt, att man får lite problem med fisken om man inte gör någonting åt det.
                        Det största problemet som vi har det är kloret eller kloraminet, det är det som gör att fisken kliar sig blir allmänt slö eller till och med dör vid vattenbyten.
                        Men som jag ser det så hjälper inte dessa vattenberedningsmedel lika mycket som ett kolfilter gör.
                        Så jag tycker att du ska köpa ett kolfilter och testa det, så kan du själv se skillnaden, plus att jag är helt övertygad att du kommer att få lika många yngel och lika många lekar, plus att det lär bli mycket billigare för dig.Janne

                        Kommentar

                        Arbetssätt...