Vattenberedning.. En gång för alla..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #31
    Ursprungligen postat av qristina
    Det gör absolut ingen skillnad, har du kloramin i ditt vatten så hjälper inget vattenberedningsmedel alls, det är bara kolfilter som hjälper.
    I Växjö funkar det utmärkt med vattenberedningsmedel mot Kloramin iaf.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Ursprungligen postat av qristina
      Det gör absolut ingen skillnad, har du kloramin i ditt vatten så hjälper inget vattenberedningsmedel alls, det är bara kolfilter som hjälper.
      Jorå, vattenberedningsmedel kan göra stor skillnad mot kloramin. Flera här i Malmö som testat med bra resultat, många "tiltproblem" som försvunnit.

      Vatten från naturen är sällan bra som dricksvatten pga för höga eller fel bakteriehalter. För fiskens del är det däremot en jämrans skillnad. Just klor/kloraminer är verkliga bovar i dramat - bra för att minska bakteriehalterna (dricksvatten) men kan vara dödligt för fisken. Kopparhalterna i kranvattnet är också farliga, många gånger.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #33
        Men räcker det inte med kolfilter ?, det är ju billigare än vattenberedningsmedel. En del verkar ju använda både och och då undrar jag
        vad kolfiltret missar som vattenberedningsmedlet tar ?

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #34
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Men räcker det inte med kolfilter ?, det är ju billigare än vattenberedningsmedel. En del verkar ju använda både och och då undrar jag
          vad kolfiltret missar som vattenberedningsmedlet tar ?
          Det har jag undrat också. Min erfarenhet visar dock att med kolfilter utan vattenberedningsmedel mår fiskarna helt ok men har lite problem med reproduktionen (åtminstone Malawi, Tanganyika). Med vattenberedningsmedel och filter fixar de även reproduktionen på ett bra sätt (och mår kanske bättre med).

          /Jocke

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #35
            En intressant grej är också att när filterpatronen är helt ny verkar det som om jag inte behöver vattenbredningsmedel (då blir kullarna helt ok). Men efter några månader behövs det definitivt.

            /Jocke

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #36
              Nope, generellt räcker det inte enbart med kolfilter. Det tar enbart hand om klordelen, har man kloraminer blir ammonium kvar, vilket ger en viss del ammoniak om man har pH över 7. I verkliga växtkar spelar detta ingen större roll (men kan trigga alger), men för vanliga sjöciklidkar utan växter kan det ge trist effekt på fisken.

              Kolfilter är heller inte bättre än hur man sköter dem - jag har tre st seriekopplade och byter en patron i månaden ungefär (även om jag inte hunnit med på sistone). Jag kör med Clas Ohlssons modell, men det finns andra varianter där man inte behöver byta kol lika ofta. Vattenberedningsmedlen neutraliserar både klor och ammonium om jag inte minns fel.

              Kolfilter + zeolit använder jag på kranvattnet som ska direkt ut i mitt stora system.

              Vattenberedningsmedel använder jag för att förbereda mindre mängder kranvatten som ska blandas med osmosvatten i fristående kar.

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #37
                Hej Patrik.
                Hur ofta byter du zeoliten?Till en damm så har den en viss livslängd.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #38
                  Har aldrig bytt den, kört i ca ett år med den. Har dock så jag kan byta, borde nog göra det snart. Den går dock att ladda om i koksaltlösning, så man behöver bara två omgångar (egentligen bara en, det tar ca 24 timmar att ladda den, och man kan vänta med vattenbyte tills den är laddad igen).

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #39
                    Hej.
                    Det är så att när jag köpte zeoliten sa försäljaren att man måste byta efter tre säsonger,den blir liksom mätad.Som du skrev så skall man köra den i en lösning på ett kilo salt till tio liter vatten och ett dygn.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Jag har läst någonstans att Zeolithfilter funkar dåligt med tillsättning av bikarbonat. Någon som vet exakt hur det är med det?

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #41
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Nope, generellt räcker det inte enbart med kolfilter. Det tar enbart hand om klordelen, har man kloraminer blir ammonium kvar, vilket ger en viss del ammoniak om man har pH över 7. I verkliga växtkar spelar detta ingen större roll (men kan trigga alger), men för vanliga sjöciklidkar utan växter kan det ge trist effekt på fisken.

                        Kolfilter är heller inte bättre än hur man sköter dem - jag har tre st seriekopplade och byter en patron i månaden ungefär (även om jag inte hunnit med på sistone). Jag kör med Clas Ohlssons modell, men det finns andra varianter där man inte behöver byta kol lika ofta. Vattenberedningsmedlen neutraliserar både klor och ammonium om jag inte minns fel.

                        Kolfilter + zeolit använder jag på kranvattnet som ska direkt ut i mitt stora system.

                        Vattenberedningsmedel använder jag för att förbereda mindre mängder kranvatten som ska blandas med osmosvatten i fristående kar.

                        Hilsen,

                        /P

                        Om har ph under 7 så bildas det inte ammoniak?
                        Klarar man sig då med kolfilter?

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #42
                          Ursprungligen postat av discusred
                          Om har ph under 7 så bildas det inte ammoniak?
                          Klarar man sig då med kolfilter?
                          Har man ett ph på 7 så har man heller inga problem med kloraminer, dom sticker redan vid 7.3.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #43
                            deelay,
                            det där var nytt för mig - bryts kloraminerna ned vid lågt pH? Har du mer info om det? Mycket intressant!!

                            Annars rätt, i pH under sju förekommer inte ammoniak. Det är rent fysikaliska lagar som styr hur stor andel ammoniak det blir i relation till pH. Man bör då klara sig bra med kolfilter, ffa om man har fisk som trivs i mjukt vatten. De brukar ha stor tolerans för ammonium, och dessutom är det i princip ogiftigt för fisken. Det enda man riskerar är en fet algblomning om ammoniumhalterna drar iväg för mycket eller är svajiga.

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #44
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Jag har läst någonstans att Zeolithfilter funkar dåligt med tillsättning av bikarbonat. Någon som vet exakt hur det är med det?
                              Aldrig hört talas om att zeolit skulle fungera sämre med bikarbonat. Det är ju ett jonbytarmaterial, så det är iof tänkbart att: bikarbonattillsats = högre KH/pH = oftast bättre nitrifiering = mindre ammonium och mer nitrat och då _eventuellt_ att zeoliten hellre tar upp ammonium än nitrat. Därmed "sämre" funktion iom att zeoliten inte suger lika mycket kväve... *funderar* Du minns inte var du läste det?

                              Hilsen,

                              /P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Laban
                                NCS Medlem
                                • januari 2013
                                • 196

                                #45
                                Var kan man köpa Happy-Life?
                                Cheers,
                                Laban

                                "We Fear No Foe" MFC

                                Kommentar

                                Arbetssätt...