Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Vill man bli rikare så finns det mycket annat som är bättre än Tropheus, men det är ju inte därför vi gillar tropheus......Senast redigerad av Johan F; 07 January 2010, 00:15.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Det är verkligen snyggt med en helgul grupp, men personligen så håller jag mycket hellre arternas ursprungsfärger.Kommentar
-
Det här med gruppbilder på troffar är inte helt lätt då dom alla är i rörelse hela tiden och utsprida över hela karet. Här ä två tappra försök där jag har lyckats med att i princip fånga hela gruppen på bild.
Bild 1. sp. red "ndole"
Bild 2. sp. black "Ikola"
Bild 3. sp. black Golden Kiriza
Hälsningar
Johan
Fantastiska foton men hur är det möjligt att ha ett akvarium utan alger? Vad är hemligheten?
Eftersom du inte har svarat lägger jag till några frågor:
Har du ett speciellt akvarium för att fotografering? Kemikalier mot alger? Speciella lysrör? Jag har alltid en tillväxt av alger, allt för mycket tidvis, men jag ser det som en tillgång oxå, men inget att fotografera och visa upp.Senast redigerad av Håkan Olsén; 07 January 2010, 22:43.Kommentar
-
Kommentar
-
Fantastiska foton men hur är det möjligt att ha ett akvarium utan alger? Vad är hemligheten?
Eftersom du inte har svarat lägger jag till några frågor:
Har du ett speciellt akvarium för att fotografering? Kemikalier mot alger? Speciella lysrör? Jag har alltid en tillväxt av alger, allt för mycket tidvis, men jag ser det som en tillgång oxå, men inget att fotografera och visa upp.
Alla akvarier som jag har fotograferas. Kemikalier mot alger, skulle aldrig fundera ens och använda. Har mycket dåliga rör för fotografering, eller svårt ljus att fotografera i (grolux) som dessutom gynnar algtillväxten. Skulle behöva investera i massor av rör men det får vänta lite.
Visst skulle det vara kul om alla varianter fanns i artregistret. Men av de vanligaste/populäraste är dem flesta med, och en hel del ovanliga också. Skulle gissa att en 80% finns bilder på.Senast redigerad av Johan F; 07 January 2010, 23:22.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Tack för att du gillar mina foton. Inga hemligheter utan det är väl vanlig skötsel och renlighet som gäller .......
Alla akvarier som jag har fotograferas. Kemikalier mot alger, skulle aldrig fundera ens och använda. Har mycket dåliga rör för fotografering, eller svårt ljus att fotografera i (grolux) som dessutom gynnar algtillväxten. Skulle behöva investera i massor av rör men det får vänta lite.
Ja, lysrören är väldigt betydelsefulla för upplevelsen av akvariet och fiskarna och samtidigt balansera algtillväxten. Fiskarna äter alger som sjutton men är väldigt kräsna och spottar ut en hel del som sedan lägger sig på botten och det blir en hel del grums.
Visst skulle det vara kul om alla varianter fanns i artregistret. Men av de vanligaste/populäraste är dem flesta med, och en hel del ovanliga också. Skulle gissa på att en 80% finns det bilder på.Kommentar
-
Det var som sjutton, har inte upptäckt det ännu. Hittar bara ett fåtal. Såg en några år gammal lista från en amerikansk hemsida (Jessica Miller, 199 med fiskar beskrivna med teckningar och karta. Det är två annectens, 20 brichardi, fyra dubbar, 44 TM och 13 T. sp. black. Men med många vita fläckar framförallt på Kongo-sidan där ingen fångat Tropheus. Det skulle sålunda vara sammanlagt 81 olika Tropheus (81 olika lokaler) och fler att upptäcka!mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Christans CB-artikel innehöll ca 70 stycken olika.
Jag har åtminstone kompletterat med en bild nu på morgonen med en troffe-variant som inte fanns med i NCS-artregister.
Känns som man skulle behöva göra en insatts, frågan är var man finner de troffar som inte finns på bild i dag.Senast redigerad av Johan F; 08 January 2010, 14:34.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Christian, skulle det gå att komplettera artregistret med de troffar som fanns i Din artikel? Hur skulle det enklast låta sig göras?mvh
Mikael W
-
En annan sak. Min populärvetenskapliga föreläsning "Darwins fiskar" kommer i kunskapskanalen 20/1 kl. 18. För att de som bidrog med foton kan det vara skoj att veta att det blev något. Kan du Mikael ge info om detta? Det kanske är några som vill titta på föreläsningen.
Hälsningar HåkanKommentar
-
Det vore super om det kom in flera foton på troffar. Det verkar finnas väldigt många bra fotografer inom sällskapet.
En annan sak. Min populärvetenskapliga föreläsning "Darwins fiskar" kommer i kunskapskanalen 20/1 kl. 18. För att de som bidrog med foton kan det vara skoj att veta att det blev något. Kan du Mikael ge info om detta? Det kanske är några som vill titta på föreläsningen.
Hälsningar Håkanmvh
Mikael W
-
Dubbar
Fångstplats Maswa, två F1 honor.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa