Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av stiffe
    Ett foto till med Ikola utan ögon
    Härlig bild, och att du var lika duktigt som jag på plocka bort ögonen det visste jag

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av tege
    Fina band, men vart är ögonen på fiskarna?
    Jag plockade bort dem

Lämna en kommentar:

• stiffe
    svarade
    Ett foto till med Ikola utan ögon

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    En lite bildserie på en av Ikola honorna som gör allt för att försvara sin grotta. Hon har precis plockat in alla yngel.
    Fina band, men vart är ögonen på fiskarna?

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Tack Göran och Jocke

Göran riktigt fina är dem, hoppas mina blir lika fina.

/Johan

Lämna en kommentar:

• maltandis
    svarade
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Grattis till ett fint val........

Det får vi verkligen hoppas. Ta det lungt bara den närmaste tiden/månaderna och skaffa dem bra rutiner med mat och vattenbyten samt undvik att stressa dem så kommer det säkert att ordna sig.

Får du bekymmer så fråga här i forumet.

Skickar med några bilder på lite olika vuxna av mina VF Kambwimba så att du kan se hur dina kommer att se ut när de blir mellan 12-14cm.

De små fiskarna är F1 på ca 8-9cm.

Korten är direkt från kameran med endast beskärning och ytterst lite bildredigering (smuts dämpning av partiklar i vattnet)

Mvh Göran
    Kul att se så mycket fina bilder på troffar i tråden, fortsätt ösa på med bilder. Inte för fina bara på färgvarianter som jag inte har, väcker ju ett litet habegär:-)

Lämna en kommentar:

• Göran Å
    svarade
    Ursprungligen postat av dalinad
    Jag har äntligen fått hem mina första troffar.
    Det blev en ungdjur på 22st av moori Kambwimba
    Hoppas verkligen att jag lyckas med detta nu.
    Grattis till ett fint val........

Det får vi verkligen hoppas. Ta det lungt bara den närmaste tiden/månaderna och skaffa dem bra rutiner med mat och vattenbyten samt undvik att stressa dem så kommer det säkert att ordna sig.

Får du bekymmer så fråga här i forumet.

Skickar med några bilder på lite olika vuxna av mina VF Kambwimba så att du kan se hur dina kommer att se ut när de blir mellan 12-14cm.

De små fiskarna är F1 på ca 8-9cm.

Korten är direkt från kameran med endast beskärning och ytterst lite bildredigering (smuts dämpning av partiklar i vattnet)

Mvh Göran

Lämna en kommentar:

• maltandis
    svarade
    En lite bildserie på en av Ikola honorna som gör allt för att försvara sin grotta. Hon har precis plockat in alla yngel.
    Fina fiskar och bilder, keep up the good work!

Lämna en kommentar:

• Göran Å
    svarade
    Grymma firrar Johan.

Mvh Göran

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ikola hona

Senast redigerad av Johan F; 15 October 2010, 19:35.

Lämna en kommentar:

• maltandis
    svarade
    Ursprungligen postat av dalinad
    Härliga filmsnuttar, mycket fina djur.
    Tack!
    Vi håller tummarna, de ser fina ut.

Lämna en kommentar:

• dalinad
    svarade
    Härliga filmsnuttar, mycket fina djur.

Lämna en kommentar:

• Henrik Norberg
    svarade
    Tack för tipset!

Ursprungligen postat av maltandis
    Jag tycker att du ska försöka med antingen prinsessor eller leleupi eller varför inte båda arterna. Våra prinsessor är snälla trots att de har 6 yngel i karet, apelsinerna har vi bara tre av 1+2. Det blir ju en färgklick om du tillsätter ett gäng apelsiner, vi hade 7 förrut.
    Sålde 4 för att ge mer plats åt andra substratruvare.
    Lycka till Henrik.
    /J
    Tror faktiskt att jag ska skaffa ett gäng Leleupi när jag hittar några fina. Deras klara gula färg lär bryta av bra. Har fått en grupp små Frontosor också (2+3) och det fungerar utmärkt så här långt. Får kanske flytta på dem när de blir för stora. Skall även addera en grupp Simochromis, så blir det nog fint. Tur man har så stor plats i karet.
    Mvh,
    Henrik

Lämna en kommentar:

• maltandis
    svarade
    Ursprungligen postat av ciklidus
    Hej och tack för ditt svar

Är så glad att det finns folk som gör bakgrunder, tycker det finns för lite utav det! själv försöker jag hitta så mycket information som möjligt för att bygga en bakgrund till mitt nästa kar, också utav frigolit och cement.
    Undrar lite, vad limmar du ihop frigoliten med?
    sen cement, tvättar ni den färdiga produkten eller behövs det inte? inget giftigt för fiskarna?
    och en sista fråga, färgen...vad är det för pigment som används? köps var?

hoppas du orkar svara på mina frågor! då skulle jag ha bra kunskap inför min kommande bakgrund-projekt!!

Vi hamnar kanske lite off-topic, skicka ett meddelande till mig annars...

Mvh Igor
    Ja det är lite off-topic! Men jag skriver troffar är kul här så är det säkert ok :-)
    Vi använder vanligt akvariesilicon när vi limmar ihop frigoliten. Pigment har vi köpt på Bauhaus byggvaruhus färgen heter Nitor Titandioxid RKB-2. Vi tvättar inte av produkten men vattenfyller efter 2-3 dagar och låter det stå ett par dar innan provfiskar åker i.
    Finbetong 60 kr för 20-25 kg eller Husfix Casco 5 kg för ca 300:- är väl att rekommendera.

Lycka till Igor!

Lämna en kommentar:

• RobbanG
    svarade
    Ursprungligen postat av ciklidus
    Hej och tack för ditt svar

Är så glad att det finns folk som gör bakgrunder, tycker det finns för lite utav det! själv försöker jag hitta så mycket information som möjligt för att bygga en bakgrund till mitt nästa kar, också utav frigolit och cement.
    Undrar lite, vad limmar du ihop frigoliten med?
    sen cement, tvättar ni den färdiga produkten eller behövs det inte? inget giftigt för fiskarna?
    och en sista fråga, färgen...vad är det för pigment som används? köps var?

hoppas du orkar svara på mina frågor! då skulle jag ha bra kunskap inför min kommande bakgrund-projekt!!

Vi hamnar kanske lite off-topic, skicka ett meddelande till mig annars...

Mvh Igor
    Lim=Silikon

Kör man med värmepistol blir frigoliten hård, vilket kan vara bra.

Går att måla med vattenfärg oxå.

Betong kan ge utfällningar i vattnet under brinntiden (härdar) (betong brinner även i vatten)så vänta några dagar till en vecka innan man fixar i ordningen akvariet. Betong kommer göra vattnet basiskt...

Om jag gör ytterligare en frigolitbakrgrund kommer jag köra med ett tjockt betonglager 1-2 cm (minst) och använda hammarlack el dylikt. Det är inte snyggt när fiskarna börjar käka igenom betongen så friogliten syns... =(

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...