Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
-
Tack Göran och Jocke
Göran riktigt fina är dem, hoppas mina blir lika fina.
/JohanLämna en kommentar:
-
Grattis till ett fint val........
Det får vi verkligen hoppas. Ta det lungt bara den närmaste tiden/månaderna och skaffa dem bra rutiner med mat och vattenbyten samt undvik att stressa dem så kommer det säkert att ordna sig.
Får du bekymmer så fråga här i forumet.
Skickar med några bilder på lite olika vuxna av mina VF Kambwimba så att du kan se hur dina kommer att se ut när de blir mellan 12-14cm.
De små fiskarna är F1 på ca 8-9cm.
Korten är direkt från kameran med endast beskärning och ytterst lite bildredigering (smuts dämpning av partiklar i vattnet)
Mvh GöranLämna en kommentar:
-
Det får vi verkligen hoppas. Ta det lungt bara den närmaste tiden/månaderna och skaffa dem bra rutiner med mat och vattenbyten samt undvik att stressa dem så kommer det säkert att ordna sig.
Får du bekymmer så fråga här i forumet.
Skickar med några bilder på lite olika vuxna av mina VF Kambwimba så att du kan se hur dina kommer att se ut när de blir mellan 12-14cm.
De små fiskarna är F1 på ca 8-9cm.
Korten är direkt från kameran med endast beskärning och ytterst lite bildredigering (smuts dämpning av partiklar i vattnet)
Mvh GöranLämna en kommentar:
-
-
-
-
Härliga filmsnuttar, mycket fina djur.
Jag har äntligen fått hem mina första troffar.
Det blev en ungdjur på 22st av moori Kambwimba
Hoppas verkligen att jag lyckas med detta nu.Lämna en kommentar:
-
Tack för tipset!
Jag tycker att du ska försöka med antingen prinsessor eller leleupi eller varför inte båda arterna. Våra prinsessor är snälla trots att de har 6 yngel i karet, apelsinerna har vi bara tre av 1+2. Det blir ju en färgklick om du tillsätter ett gäng apelsiner, vi hade 7 förrut.
Sålde 4 för att ge mer plats åt andra substratruvare.
Lycka till Henrik.
/J
Mvh,
HenrikLämna en kommentar:
-
Hej och tack för ditt svar
Är så glad att det finns folk som gör bakgrunder, tycker det finns för lite utav det! själv försöker jag hitta så mycket information som möjligt för att bygga en bakgrund till mitt nästa kar, också utav frigolit och cement.
Undrar lite, vad limmar du ihop frigoliten med?
sen cement, tvättar ni den färdiga produkten eller behövs det inte? inget giftigt för fiskarna?
och en sista fråga, färgen...vad är det för pigment som används? köps var?
hoppas du orkar svara på mina frågor! då skulle jag ha bra kunskap inför min kommande bakgrund-projekt!!
Vi hamnar kanske lite off-topic, skicka ett meddelande till mig annars...
Mvh Igor
Vi använder vanligt akvariesilicon när vi limmar ihop frigoliten. Pigment har vi köpt på Bauhaus byggvaruhus färgen heter Nitor Titandioxid RKB-2. Vi tvättar inte av produkten men vattenfyller efter 2-3 dagar och låter det stå ett par dar innan provfiskar åker i.
Finbetong 60 kr för 20-25 kg eller Husfix Casco 5 kg för ca 300:- är väl att rekommendera.
Lycka till Igor!Lämna en kommentar:
-
Hej och tack för ditt svar
Är så glad att det finns folk som gör bakgrunder, tycker det finns för lite utav det! själv försöker jag hitta så mycket information som möjligt för att bygga en bakgrund till mitt nästa kar, också utav frigolit och cement.
Undrar lite, vad limmar du ihop frigoliten med?
sen cement, tvättar ni den färdiga produkten eller behövs det inte? inget giftigt för fiskarna?
och en sista fråga, färgen...vad är det för pigment som används? köps var?
hoppas du orkar svara på mina frågor! då skulle jag ha bra kunskap inför min kommande bakgrund-projekt!!
Vi hamnar kanske lite off-topic, skicka ett meddelande till mig annars...
Mvh Igor
Kör man med värmepistol blir frigoliten hård, vilket kan vara bra.
Går att måla med vattenfärg oxå.
Betong kan ge utfällningar i vattnet under brinntiden (härdar) (betong brinner även i vatten)så vänta några dagar till en vecka innan man fixar i ordningen akvariet. Betong kommer göra vattnet basiskt...
Om jag gör ytterligare en frigolitbakrgrund kommer jag köra med ett tjockt betonglager 1-2 cm (minst) och använda hammarlack el dylikt. Det är inte snyggt när fiskarna börjar käka igenom betongen så friogliten syns... =(Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: