Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• RobbanG
    svarade
    Vrid ur ett gammalt väl inkört filter över ditt nya eller använd lite sand från ett inkört kar, det går även att köpa bakterikulturer hos akvariehandlare...

Bakterierna sitt framförallt i filter, sand på sten etc och inte i så stora mängder i vattnet. Så du kan/bör byta vatten ofta i början då nitriter/nitrater och andra onyttigheter finns där och inte bryts ner innan bakterierna har kommit igång. Mata sparsamt i början så fiskarna inte skiter så mycket innan bakteriena har kommit igång...

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Jag

Ursprungligen postat av h0llowman
    joo hittade lite läsning när jag googlade på ämnet det är som du skriver att det har att göra med frigöra amonium /ammoniak det går från det ena och omvandlas till det andra ..

har inga problem med att byta vatten 1 gång i veckan .. haft växtakvarium och där byter man 50% i veckan så det är inge problem

har en fundering tror ni att det är några problem med att byta vatten i veckan när akvariet bara varit igång 1 veckan inte helt sterilt ska jag tillägga 50% gammalt vatten och ett stort skitigt ytterfilter .. vad tror ni ska jag vänta ytterligare 1 vecka ???
    brukar göra ett stort vattenbyte på ett inkört akvarium, o använda det vattnet i det jag startar upp(fyller upp med ca 50-70% nytt vatten). Sedan brukar jag antingen hänga i ett eller flera filter i ett inkört akvarium en tid för att sedan flytta över dem till mitt nystartade akvarium. För mig har det funkat bra att "låna" gammalt vatten från ett inkört akvarium, och ibland lånar jag t, ex ett inkört innerfilter från ett inkört akvarium. Gammal sand brukar många också använda, Men då tas den sanden/gruset från ett akvarium som redan är inkört/igång.

Detta har fungerat bra för mig i allafall.

Lämna en kommentar:

• h0llowman
    svarade
    Ursprungligen postat av doohan
    minns jag inte exakt men det finns så mycket skit i vattnet o höjer du ph utan att byta vatten innan(jag byter ca 50&/ 1gång/veckan) så kan man frigöra amonium/ammoniak Hmm minns inte vad 17 ämnet heter men det förgiftar/dödar dina dyra fiskar vilket är onödigt. Vill du inte byta vatten 1 gång i veckan så är troffar fel fisk.

Någon kommer förhoppningsvis att ange det rätta namnet på det farliga ämne som frigörs vid höjning av ph utan vattebytej
    joo hittade lite läsning när jag googlade på ämnet det är som du skriver att det har att göra med frigöra amonium /ammoniak det går från det ena och omvandlas till det andra ..

har inga problem med att byta vatten 1 gång i veckan .. haft växtakvarium och där byter man 50% i veckan så det är inge problem

har en fundering tror ni att det är några problem med att byta vatten i veckan när akvariet bara varit igång 1 veckan inte helt sterilt ska jag tillägga 50% gammalt vatten och ett stort skitigt ytterfilter .. vad tror ni ska jag vänta ytterligare 1 vecka ???

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Nu

Tjoo här konmmer en till fråga ang. Att höja kh lite mitt kh ligger på 6-7 och jag vill få uppm det lite så jag tänkte tillsätta lite bikarbonat men måste man göra ett vattenbyte innan man tillsätter det ? Och varför i såfall? Har det med syret i vattnet eller? Eller kan man tillsätta lite. Utan att göra vb ? ////// Peter
    minns jag inte exakt men det finns så mycket skit i vattnet o höjer du ph utan att byta vatten innan(jag byter ca 50&/ 1gång/veckan) så kan man frigöra amonium/ammoniak Hmm minns inte vad 17 ämnet heter men det förgiftar/dödar dina dyra fiskar vilket är onödigt. Vill du inte byta vatten 1 gång i veckan så är troffar fel fisk.

Någon kommer förhoppningsvis att ange det rätta namnet på det farliga ämne som frigörs vid höjning av ph utan vattebyte

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Tjoo här konmmer en till fråga ang. Att höja kh lite mitt kh ligger på 6-7 och jag vill få uppm det lite så jag tänkte tillsätta lite bikarbonat men måste man göra ett vattenbyte innan man tillsätter det ? Och varför i såfall? Har det med syret i vattnet eller? Eller kan man tillsätta lite. Utan att göra vb ? ////// Peter

Tror det var en hel artikel om bla. sånt i senaste CiklidBladet.

Mig veterligen bör man byta vatten annars kan det gå illa.

Lämna en kommentar:

• h0llowman
    svarade
    Bump igen som kan svara ang bikarbonat ?

Lämna en kommentar:

• h0llowman
    svarade

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Jag

tack fö¨r svaren ang matning och vattenbyte fått lite hmm nu =)..

en fråga till då vad har ni för temp hos era troffar ???

mvh peter
    har drygt 26 grader för mina troffar. Byta 50% vatten 1 gång/ veckan är ju ett lördagsnöje som är svårspöat tycker jag Matar mina 1-2 gånger/dag, Lite nls ena gången o en rejäl bit räkmix andra gången. Alltså är räkmix deras huvudfoder, men jag ger dom åxå nls thera a+ för att se till att deras magar håller igång Och Ibland får dom lite spirulinaflingor åxå

Lämna en kommentar:

• h0llowman
    svarade
    tack fö¨r svaren ang matning och vattenbyte fått lite hmm nu =)..

en fråga till då vad har ni för temp hos era troffar ???

mvh peter

Lämna en kommentar:

• Mangan
    svarade
    bump!! ingen mer som kan avslöja era matnings vanor =)...

sen hur ofta vattenbyte ?????
    räkmix 1 gång/dag

vattenbyte ca 40% varannan vecka

Lämna en kommentar:

• THORLEIF
    svarade

Mange fodringer om dagen,SMÅ portioner....Jeg fodre gerne på fuldvoksne fisk 8-12 gange om dagen med flager via fodremaskiner imellem dette fodre jeg med pellets,sticks,wafers eller enda rejemix(bruger ikke så meget rejemix,det sviner i akvariet)vandskift 30-50 % 1-2 gange om ugen

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade

1-2 ggr per dag och ca 30% 2 ggr per vecka.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Stephan E
    Det är numera efter diverse elakheter uppdelade i 2 kar, 15 st i 375 liter samt ca 10-15 i ett 325 liters. De är ca 9-12 cm stora och fördelningen är väl 1/2 och det var tänkt att jag skulle börja tömma honor på yngel eftersom jag blivit kontaktad av en tysk om köp av en väsentlig mängd yngel.

RB finns idag inte att köpa i Tyskland (inga affärer har dem men säkert ett antal privatodlare). Prisbilden gör ju att det kan vara värt mödan att rota runt i burkarna.

Den som köpte ca 100 st RB i Danmark för några år sedan (från en perfekt röd minigrupp) verkar inte ha lyckats få upp några yngel eftersom man inte ser denna variant någonstans.

Trist om varianten skulle försvinna och då menar jag speciellt den röda eftersom den vita och gula inte är lika snygga.
    Det låter som om det är alldeles för få per kar men du kanske har något annan troffe tillsammans med dem?

En sak som slog mig när jag såg videon är att du skulle kunna prova med att plocka ut nästan all inredningen det brukar lugna ner dem.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Vattenbyte 30-40 % två gånger i veckan för moorii och en gång i veckan för andra troffar.

Matning en gång per dag (ja, jag vill egentligen mata 2 ggr/dag, men jag har börjat fuska de senaste åren). Tropical Spirulinaflingor och NLS Cichlid Formula. I princip också räkmix, men denna höst har det inte blivit.

Lämna en kommentar:

• Donkiwin
    svarade
    Ger mina ca 35 halvvuxna Ikolor räkmix ca 15*4 cm.
    Detta får de varje kväll. Någon gång i veckan byter jag ut räxmixen mot granulat eller mot inget alls, dvs de får inget.

Vattenbyte, ca 1/3 --> 1/2 en gång i veckan. Vatten temperaturen är nog runt 25 grader. Håller inte slaviskt på vattenbytet utan ibland kan det gå 5 dagar mellan bytena och ibland 10.

Som sagt, det finns säkert många som har invändningar mot hur jag gör men jag har inga dödsfall samt att fisken ser välmående ut.
    Senast redigerad av Donkiwin; 11 December 2010, 15:39. Anledning: Stavkråka

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...