Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
ok, ja såg dom nyligen där och visst är det individuellt det där med aggression men vissa varianter tycker ja rent generellt är mer aggro än andra även om det inom varje sort då också varierar såklart, men snygga är dom -
Nej dom är varken mer eller mindre agressivare än någon annan troffe, beror mer på individ eller grupp eller kanske inredning vem vet!?Lämna en kommentar:
-
Det
ahh ha det var alltså du som skulle komma till helgen
.. som sagt jag skulle först ha musangan men sen när jag såg Bulu Pointen så ville jag köpa dom men dom var som sagt bokade
.. och då såg jag Kambwimba långt ner i den akvarieställningen och vart såld
.. nog var dom jävligt fina va ????
hmm du menar att det skiljer sig i fart mellan troffarna ???
nästan misstänk det lite för jag har bra cirkulation i akvariet men dom simmar så lugnt så i det om man gämför polarn som har black pembor så är det en jävla fart i hans burk
ger dom sparsamt med mat nu i början
// peter
Mina ikola var det fart på, likaså dessa bulu point. Blackarna anses nog vara den livligaste av troffarna. Moorii är en lugnare grupp, Har setat o funderat om det är troffar eller vad det är i mitt nkonde akvarium då dom har varit snälla o lallat runt utan o gruffat ett smack. Dom är drygt 1år nu o efter min ommöblering så börjar det hända saker där åxå. En hanne har taget ett revir o jagar andra hannar som visar för mycket intresse av hans revirSedan är det en till hanne som börjar hålla en plats i motsatt ände på det akvariet.
naturligtvis finns det undantag men generellt sett är det nog så. Dubbar brukar vara rätt lugna men kan dom också om dom vill. Brichardin lär vara livliga rackare dom med. Dom röda jag har haft har varit rätt lugna men har läst att dom kan vara riktigt hårdföra dom med.Lämna en kommentar:
-
var jag som köpte de 30st Bulu Pointen av Janne som var tingade i rummet längst in till vänsterBrukar köpa PowerGlo rör av janne då han håller bra pris på sina rör.
Det var nära att jag köpte hans 12VF Kambwimba + 8st F1or. Men jag har redan en grupp Moorii så det blev en livlig black grupp istället då jag gillar fat o fläkt.
Dina vattenvärden ser bra ut tycker jag. Jag brukar köra lite kortare belysningstid i början typ 4-5 timmar o senare 6-8 timmar. Dom är ju mest känsliga i början som sagt. Ha tålamod med matningen dvs ge dom inte för mycket.
Håll ett öga på dem o se om alla äter och beter sig "normalt"ahh ha det var alltså du som skulle komma till helgen
.. som sagt jag skulle först ha musangan men sen när jag såg Bulu Pointen så ville jag köpa dom men dom var som sagt bokade
.. och då såg jag Kambwimba långt ner i den akvarieställningen och vart såld
.. nog var dom jävligt fina va ????
hmm du menar att det skiljer sig i fart mellan troffarna ???
nästan misstänk det lite för jag har bra cirkulation i akvariet men dom simmar så lugnt så i det om man gämför polarn som har black pembor så är det en jävla fart i hans burk
ger dom sparsamt med mat nu i början
// peterLämna en kommentar:
-
Det
jappdet var jag som köpte av janne !!!!!!!
jag har 18st av Kambwimban red rainbow f1 5-6 cm (vet fan inte varför det var just den summan på fisk =?.. ) + 5 st prinsessan av burundi (4-5 cm dom hade jag sen förutt ) köpte även ett par av Neolamprologus, leleupi(kunde bara inte motstå =).. sån j-vla fin färg alltså lyser ju orange om dom =)..)
alla går bra ihop vad jag kan se dom äter bra och så
jag har ett 260liter akvarium som är inrett med 6 st moduler från aquaterra (sågat itu några moduler där av 6 st lite mindre moduler) rådasand i botten + lite mindre stenar( vita kalkstena + lite annan sten skiffer och andra platta stenar som jag byggt lite grottor med
filteringbestår av :
1 ytterfilter fluval 405 1300l/t som går direkt i akvariet
sen har jag ett ytterfilter fluval205 700l/t som insuget och ytblåset går via en module som är full i filtermassa + att jag har en till modul fyllt med filtermassa och ett powerheadhuvud på 1000l/h
vattenvärden är 26grader i vattnet kh 10-11 ph 8,2-8,4
ha det där med ljuset får jag titta lite mer på kanske får köpa in ett powerglo och testa tror jag
ja aquarelle skulle jag vilja ha helt klart det bästa som funnits på marknaden fattar inte varför dom slutade med det.
för fisken har jävligt fina färger
klart det tar väl ett tag innan dom är van allt där hemma med reflexer och annant men jag tycker dom är mer stressade nu än första veckan men det är klart det är mer fart här hemma nu denna vecka(än den veckan jag tog hem dom ) för jag har min son hemma denna vecka så det blir ju lite mer spring i lgh =)..
blir väl att skaffa ett större akvarium när troffarna växt ur =)....
mvh peterBrukar köpa PowerGlo rör av janne då han håller bra pris på sina rör.
Det var nära att jag köpte hans 12VF Kambwimba + 8st F1or. Men jag har redan en grupp Moorii så det blev en livlig black grupp istället då jag gillar fat o fläkt.
Dina vattenvärden ser bra ut tycker jag. Jag brukar köra lite kortare belysningstid i början typ 4-5 timmar o senare 6-8 timmar. Dom är ju mest känsliga i början som sagt. Ha tålamod med matningen dvs ge dom inte för mycket.
Håll ett öga på dem o se om alla äter och beter sig "normalt"Lämna en kommentar:
-
fina och speciellt då Malagarasi, har du köpt dom från akvarieleasing? Det sägs att dom är extremt aggressiva bland troffar.., hur är dina?Lämna en kommentar:
-
lär väl vara några kanske i det här långa landet som har Kambwimban red rainbow hemma???
vad kör ni för lysrör??????? testad att stoppa in ett aquastar mellan mina grolux men tycker då att det röda på fenorna och rosa lila huvudet på fiskarna försvinner lite för mycket och det gula i kroppen kommmer fram mer inget ont med det kanske men fisken blir jävligt fräsh med mycket rött och lila/rosa .. fan inte lätt det här med ljuset =?....Lämna en kommentar:
-
tillhör nog dem som inte gillar GroLux då dom lyser för svagt och ser ut som mörkerrumsbeslysningJag gillar starkt ljus o kör med Hagens PowerGlo, ibland i kombo med AquaGlo (åxå Hagen) Ska ev prova att köra PowerGlo och Aquarelle om dom fortfarande tillverkas?
Mina Bulu Point blir snygga o det röda syns kanon med mina PowerGlo. Är dom fina i färgerna så syns det ändå utan att köra GroLux eller t, ex blåa rör som är populära för blåa malawiciklider---
Den första månaden o lite till så är dom känsliga för stress. Hur stort akvarium simmar dina 18 tropheus i? Går det fler fiskar med dem?
Var det du som köpte Kambwimban av Janne i Sala?det var jag som köpte av janne !!!!!!!
jag har 18st av Kambwimban red rainbow f1 5-6 cm (vet fan inte varför det var just den summan på fisk =?.. ) + 5 st prinsessan av burundi (4-5 cm dom hade jag sen förutt ) köpte även ett par av Neolamprologus, leleupi(kunde bara inte motstå =).. sån j-vla fin färg alltså lyser ju orange om dom =)..)
alla går bra ihop vad jag kan se dom äter bra och så
jag har ett 260liter akvarium som är inrett med 6 st moduler från aquaterra (sågat itu några moduler där av 6 st lite mindre moduler) rådasand i botten + lite mindre stenar( vita kalkstena + lite annan sten skiffer och andra platta stenar som jag byggt lite grottor med
filteringbestår av :
1 ytterfilter fluval 405 1300l/t som går direkt i akvariet
sen har jag ett ytterfilter fluval205 700l/t som insuget och ytblåset går via en module som är full i filtermassa + att jag har en till modul fyllt med filtermassa och ett powerheadhuvud på 1000l/h
vattenvärden är 26grader i vattnet kh 10-11 ph 8,2-8,4
ha det där med ljuset får jag titta lite mer på kanske får köpa in ett powerglo och testa tror jag
ja aquarelle skulle jag vilja ha helt klart det bästa som funnits på marknaden fattar inte varför dom slutade med det.
för fisken har jävligt fina färger
klart det tar väl ett tag innan dom är van allt där hemma med reflexer och annant men jag tycker dom är mer stressade nu än första veckan men det är klart det är mer fart här hemma nu denna vecka(än den veckan jag tog hem dom ) för jag har min son hemma denna vecka så det blir ju lite mer spring i lgh =)..
blir väl att skaffa ett större akvarium när troffarna växt ur =)....
mvh peterSenast redigerad av hollowman; 21 December 2010, 11:36.Lämna en kommentar:
-
Jag
johan F !!! vad kör du med för lysrör????? tycker det är lite svårt å få rätt ljus som sagt har ju 18 Tropheus Moorii "Kambwimba" Red Rainbow som går i akvariet nu och jag kör förnärvarande med 2 st grolux (drar åt det rödahållet ) så dom får ju en jävligt rött och fint sken även det gula är helt okej testade att köra lägnst fram ett grolux sen ett aquastar och sist ett grolux var mycket ljusare och det gula kom fram mycket mer men i gengäll så tappade den röda färgen tyvärr i sken .. är det bara tycke och smak eller har du några tips ....
en lite fråga till nu när dom gått i 1 1/2 vecka så tycker jag dom är lite mer stressad dom är mer känslig för rörelse gör lite små utfall /rusher typ 2-3 dm sen stannar dom vad kan det bero på ??? dom äter bra matar förtillfället varannan dag
la in detta inlägg på din tråd om ditt garage men det kom inte upp på det senaste på forumet (kanske låst tråd???) men jag frågar här iställe då
andra får självklart skriva tips också =)..
sorry om jag lånar din tråd att fråga lite =?....
mvh peterJag gillar starkt ljus o kör med Hagens PowerGlo, ibland i kombo med AquaGlo (åxå Hagen) Ska ev prova att köra PowerGlo och Aquarelle om dom fortfarande tillverkas?
Mina Bulu Point blir snygga o det röda syns kanon med mina PowerGlo. Är dom fina i färgerna så syns det ändå utan att köra GroLux eller t, ex blåa rör som är populära för blåa malawiciklider---
Den första månaden o lite till så är dom känsliga för stress. Hur stort akvarium simmar dina 18 tropheus i? Går det fler fiskar med dem?
Var det du som köpte Kambwimban av Janne i Sala?Senast redigerad av doohan; 21 December 2010, 00:16.Lämna en kommentar:
-
johan F !!! vad kör du med för lysrör????? tycker det är lite svårt å få rätt ljus som sagt har ju 18 Tropheus Moorii "Kambwimba" Red Rainbow som går i akvariet nu och jag kör förnärvarande med 2 st grolux (drar åt det rödahållet ) så dom får ju en jävligt rött och fint sken även det gula är helt okej testade att köra lägnst fram ett grolux sen ett aquastar och sist ett grolux var mycket ljusare och det gula kom fram mycket mer men i gengäll så tappade den röda färgen tyvärr i sken .. är det bara tycke och smak eller har du några tips ....
en lite fråga till nu när dom gått i 1 1/2 vecka så tycker jag dom är lite mer stressad dom är mer känslig för rörelse gör lite små utfall /rusher typ 2-3 dm sen stannar dom vad kan det bero på ??? dom äter bra matar förtillfället varannan dag
la in detta inlägg på din tråd om ditt garage men det kom inte upp på det senaste på forumet (kanske låst tråd???) men jag frågar här iställe då
andra får självklart skriva tips också =)..
sorry om jag lånar din tråd att fråga lite =?....
mvh peterLämna en kommentar:
-
Snygga troffar H.E.J.! Dubbarna är riktigt snygga. Måste nog säga att Maswa är något snyggare än Kigoma.Lämna en kommentar:
-
-
-
-
Lite dåligt med bilder, här kommer några nyinköpta troffar.
Bild:1-2.T.b.Malagarasi "Guld Brichardi"
Bild:3-4.T.d.Maswa med halvtaskiga bandLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: